Kaikki Pelaa
En ole missään vaiheessa ymmärtänyt tuota Kaikki Pelaa-paskaa. Kaikki pelaa, ei lasketa maaleja, ei anneta kortteja ja jne. Miksi tapamme nuorilta kilpailuvietin heti nuorena?
Mitä jos lapsi oikeasti haluaa jalkapalloilijaksi? Yritäppä muistella niin pitkälle lapsuuteesi kuin vain voit ja mieti ensinmäisiä pallopelejäsi. Pelasit varmasti sen takia koska se oli hauskaa. Mutta yritäppä muistella sellaista kertaa jolloin ei laskettu maaleja vaan kertaa jolloin kaikki voittivat? Itse en muista sellaista.
Aina laskimme maalit, oli laji mikä tahansa. Kenen kanssa tahansa. Oli se sitten koulussa, kotona tai seurassa aina laskimme maalit. Ja mikä tärkeintä se fiilis voittaessa oli mahtava.
Pidän hienona että
heille pidetään "oppitunteja" tarhoissa jolloin vain pelataan ja eikä haeta voittajaa. Hieman harjoitellaan sääntöjä ja testataan jalkapallon alkeita. Mutta ensinmäisenä tuo poika joka kuvassa on kertoo äidilleen tarhapäivän jälkeen että "hei äiti mä tein maalin ja me voitettiin". Palloliitto voi yrittää viedä tämän nautinnon lapsilta pois ja tappaa sen mutta kyllä lapset onneksi ovat sen verta viisaita että tietävät kuka oli voittaja ja kuka oli mestari vaikka kaikki saisivat diplomit ja kaikkien mitalit olisivat kultaisia.
Ja kaikki pelaa - ideologiaan kuuluu paljon muutakin kuin kiroilun nollatoleranssit ja maalien laskematta jättämiset. Niistä tuskin nauttivat ketkään jalkapalloihmiset, mutta lopulta junnutasolla Suomesta löytyy lähes yhtä paljon niitä hiekkakakun rakentelijoita, jotka haluavat vain pelata muiden mukana.
Oletko juniorivalmentaja? Ilmeisesti et.
Jiizaazi on joskus kai toiminut muistaakseni...
Kuitenkin nyt on hieman sivuraiteille mennyt molempien ajattelu Kaikki Pelaa-systeemistä mielestäni. Mutta tämä on OFF TOPIC. Perustakaa uusi aihe tuonne Nuori Suomi osioon.
Itse olen nyt kolmatta vuotta juniori toiminnassa mukana ja ihan sillä mennään että hauskaa pitää olla asenteesta sen pitää olla kiinni. Olen nähnyt vaikka minkälaisia tapauksi kentällä ja kentän laidalla tämän kuluneen kahden kesän aikana. Aina kaikki kuitenkin saapuu peleihin voittaaksen ottelun. Ei sen takia että siellä voi tehdä hiekkakakkuja. Treeneissä niitä näkee tapauksia sitten näkee missä kakkuja tehdään ja potkitaan. Mutta kun sanotaan että aletaan pelaan niin kyllä nekin sieltä nousee peliin mukaan.
Onko nyt käynyt siis niin, että valmentamallasi ikäluokalla (onko C-junnuja?) on poistettu maalien laskeminen ja sarjamuotoinen otteluohjelma?
Kyllä minä ainakin pidän ihan järkevänä sitä, että jossain Ilveksen kauppareiden alaikäluokissa näin tehdään. Kaikki pelaa - systeemi ei kuitenkaan viime kädessä johdu hyvistä ja huonommista junnupelaajista, vaan vanhemmista ja valmentajista, joille nuo joukkueet ovat jonkinlainen munanjatke. Fair play- ja Kaikki pelaa- säännöstöt on käsittääkseni tehty ensisijaisesti pedagogisia ja kasvatuksellisia tarkoitusperiä silmälläpitäen, ei niinkään homman hauskuuden vesittämiseksi kilpailun kustannuksella.
Muistan, kuinka itseäni vitutti aikanaan janarit, jotka tekivät kentällä hiekkakakkuja eivätkä saaneet syöttöjä kiinni, mutta kyllä tuota kilpailumieltä ehtii aistimaan ihan riittämiin, vaikka alkutaipaleella pitäisikin vain hauskaa pallon kanssa. Ja vaikka niitä maaleja ja sarjapisteitä ei lasketakaan, niin käypä taas ensi kesänä katsomassa, miten paljon riemua kesselit (ja vanhemmat ja valmentajat) silti saavat irti maalin tehdessään.
Ärsyttää tuollainen tarkoituksenmukainen räksyttäminen ja pelkkä "epäkohtien" bongailu ilman sen suurempaa asioiden pyörittelyä ennen möläyttelyä, saati sitten omien parannusideoiden tuomista. Olen itsekin huomannut paljon pienemmän mittakaavan hommia pyörittäessäni ja vähän isomman sivusta seuratessani, että tietyissä määrin anarkiaksi naamioitu koulupoikamainen uhoaminen ja herraviha elävät aina näissä toimissa, teki hommansa sitten miten tahansa.
Oikein muistit, olen kyllä. Nyt en ole valmennustoiminnassa mukana, mutta veikkaanpa että kunhan paikat menee niin huonoon kuntoon ettei pelaaminen enää onnistu, junnuvalmentajaksi tie vienee taas.
Ja myönnetään, asettelin sanani ehkä hieman huonosti. Kaikki Pelaa! on monin puolin hyvä systeemi, mutta tuota maalien laskemisen poistamista en vaan pysty ymmärtämään. Siinä vaiheessa kun juniori saa ensimmäistä kertaa pelipaidan yllensä, hänestä tulee ylpeä joukkueen jäsen. Pelipäivinä hän ei malta odottaa pelin alkua, vaan vehkeet on laitettava päälle jo kaksi tuntia ennen pelin alkua. Pelissä juniorilla on tunnetta ja taistelua ja voi sitä riemua kun juniori onnistuu tekemään maalin tai joukkue voittaa, tai sitä pettymystä kun joukkue häviää. "Huh-hah-hei, Viinikka voiton vei" huutaa voittajajoukkue ja "Huh-hah-huli, turpiin tuli" vastaa häviäjäporukka ja sitten lyödään läpyä. Kotona kerrotaan illalla äitille ja isälle kuinka lähellä oli tehdä maalin ja kuinka oltais sit voitu voittaa. Tärkeää on aito liikunnan ilo, mutta kyllä lapsi tietää ja myös haluaa kokea voiton riemun tai tappion kirvelyn. Se on myös osa luonnollista kasvamista.
Sen sijaan niitä vanhempia/valmentajia en ymmärrä, jotka saavuttaakseen joukkueelleen (ITSELLEEN) voiton, ovat valmiit istuttamaan pikku-Pekkaa ja -Jukkaa aina vaan penkillä. Se on käsittämätöntä ja tuomittavaa. Ja (suuri) osa näistä valmentajista ovat myös niitä jotka huutavat ohjeensa tyyliin: "Jumalauta Matti, juokse siellä laidassa"... Näiden ihmisraunioden vuoksi Kaikki Pelaa! on hyvä ja tärkeä systeemi.
Ymmärrän kyllä Nuori Suomi periaatteet, enkä tarkoittanut olla mielipiteessäni niin jyrkkä kuin olin.
[/OffTopic]
Täysin samaa mieltä. Muistan jo itse lätkän ja futiksen ekoina vuosinani valmentajat kehottivat vanhempia kannustamaan aina joukkuetta, ei tiettyjä pelaajia.
Valmentamiseen olen itse ottanut ainakin rennomman asenteen kun kauppareita valmennan ja viime vuosina ollut kyseessä 92 ja 93 syntyneet.
Sitä ollaan tehty mitä jätkät on halunnut. Aina kysytty pelaajilta mielipidettä ekaks ja sitten peluutus on ollut aina tasapuolista. Kaikki saa pelata niillä paikoilla missä haluaa. Tuossa ikäluokassa se on helppoa koska porukka on pelannut tietyillä paikoilla jo kauan. Haluavat pelata siellä mutta jos pakki haluaa kärkeen niin kyllä se sinne saa mennä kokeileen jos haluaa.
Tärkeintä ei ole tosiaankaan voitto vaan se että jätkillä ja itselläni on hauskaa.
Tuo maalien laskemisen pois jättäminen oli aivan turhaa. Onhan noita pallokouluja ja vaikka mitä missä lapset pääsee palloileen. Mutta silloin ku he pelaavat niin kyllähän voittaja pitää julistaa. Vaikka vain leikkimielisesti.
Muuten aika pitkälti puhut asiaa. Ilveksen turnauksissa näkee aina paljon sellaista mikä pitää mielen iloisena pitkään. Ne pienimmät nassikat saavat kyllä hymyileen aika paljon.
Täytyy antaa sinulle rok sen verran kannustusta, että olet erittäin tärkeän kysymyksen juurella tätä asiaa pohtiessasi, etkä vain Tampereen piirin kohdalla vaan ihan valtakunnallisella tasolla.
Jatka asian käsittelyä, heitän omia "mielipiteitäni" soppaan, kun kerkiän kunnolla kirjoittamaan. Olet jo huomaamatta käsitellyt mm. suurinta jarrua suomalaisen jalkapallon kehityksen tiellä..Kiitos avauksesta!!
E:
Sen verran vielä tuosta off topicista, että joko _rok ei tajunnut tuota jiisaazin viestiä, tai sitten muutti mielensä Kaikki pelaa-systeemistä, tai sitten ei ole oikeasti samaa mieltä siitä, että systeemi on tarpeellinen ja hyvä olla olemassa.
Huomasin tän vasta nyt. Kuitenkin vastaan vaikka mennään vielä paljon metsään topicista.
Systeemi kusee ihan täysin tuon kohdalta mitä olen tässä hokenutkin. Miksi ei niitä maaleja lasketa? Miksi voittajaa ei julisteta? Miksi rikkeistä ei kortiteta ja jne.
Enhän sitä Kaikki pelaa settiä ole muuten haukkunut?
Ainakaan ei ole tarkoitus ollut.
Tässä alkua mitä tuolta muualta poimin.
Tästä on hyvä jatkaa.