FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.11.2024 klo 21:54:04 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3]

Kirjoittaja Aihe: Jalkapallomaalivahtien turvallisuus puhuttaa.  (Luettu 7115 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Thalian

Poissa Poissa

Vastaus #50 : 10.02.2016 klo 15:27:46

Toki tässä täytyy myös muistaa sama toisinpäin. Hyvin usein näkee maalivahtien hyppäävän polvi edellä tilanteeseen, jossa palloon on myös hyökkääjällä mahdollisuus päästä. Myös näissä tilanteissa on usein sattunut, nimenomaan hyökkääjää, joka ei ole ehtinyt väistää maalivahtia.

Ainakin aikaisemmin mv-koulutuksessa opetettiin hyppäämään palloon polvi edessä. Tuohan oli toki jo silloin täysin sääntöjen vastaista, muta aika pitkään sitä sai tehdä ilman, että tuomarit sanoivat siitä mitään. Nykyäänkin vielä tuntuu olevan aika iso kynnys lähteä viheltämään noita sillä vaikka antaisi vain epäsuoran, niin aika hyviä maalipaikkojahan noista tulee.
Infamy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KJK, KuPS, Huuhkajat

Vastaus #51 : 10.02.2016 klo 16:35:46

Ainakin aikaisemmin mv-koulutuksessa opetettiin hyppäämään palloon polvi edessä. Tuohan oli toki jo silloin täysin sääntöjen vastaista, muta aika pitkään sitä sai tehdä ilman, että tuomarit sanoivat siitä mitään. Nykyäänkin vielä tuntuu olevan aika iso kynnys lähteä viheltämään noita sillä vaikka antaisi vain epäsuoran, niin aika hyviä maalipaikkojahan noista tulee.

Jep, itsehän teloin juuri em. tekniikalla, jonka itse Petri Jakosen maalivahtikoulussa opin, vastustajan hyökkääjän muutama vuosi sitten siten, että pelaajalta repesi perna. Onneksi kuitenkin mies pääsi kuitenkin nopeasti kuntoon eikä tietääkseni mitään pysyvää terveyshaittaa tuosta sattunut, mutta kyllähän tuo maalivahdit vs. muu maailma-ajattelutapa, joka monella maalivahdilla on (ja osittain kuuluukin olla), aiheutti ja tulee aiheuttamaan ikäviä tilanteita :(

straiter

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Rotkäppchen Sektkellerei Freyburg

Vastaus #52 : 10.02.2016 klo 16:39:28

Mun ohjatuista mv-treeneistä on vuosia aikaa mutta näin +30 vuoden kokemuksella tolppien välissä seisomisesta sanoisin, että se polvi nousee eteen tietyissä tilanteissa ihan refleksinomaisesti. Sitä voi jokainen lähteä kokeilemaan, kun hypätään juoksusta yhdellä jalalla ponnistamaan siten, että kädet ovat ojennettuna ylös, että kuinka se toinen jalka tilanteessa käyttäytyy.

Ja en mä tosiaankaan mitään kypäräpakkoa lähtisi ajamaan vesseille.
Takapihan tähti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kahden jalan pulkkataklaus

Vastaus #53 : 10.02.2016 klo 17:06:07

Polven nostamisella on parikin tarkoitusta.

Se antaa vauhtia ponnistukseen ja täten maalivahti pääsee korkeammalle kuin tasajalka hypyssä. Yhdellä jalalla ku  ponnistaa niin polvi nousee väkisin.

Toiseksi polvi ja yleensä ennemminkin lonkka suojaa maalivahtia ja auttaa pitämään tasapainoa jos tulee pientä kontaktia.

Keskustelu sen kieltämisestä on aivan turhaa sillä maalivahti nostaa joka keskityspallossa polveaan. Hyökkääjä loukkaantuu näistä ehkä joka 1000 kerta.
Hugh Jazz

Poissa Poissa

Vastaus #54 : 10.02.2016 klo 19:54:23

Jos halutaan, että maalivahdit jatkossakin ovat joukkueen luupäisimpiä jannuja, jotka hyppää pallon perään tilanteessa kuin tilanteessa, niin jonkinlainen kunnioitus ja koskemattomuus pitää säilyä maalivahtia kohtaan.
JohanL

Poissa Poissa

Vastaus #55 : 10.02.2016 klo 20:20:18

Edellisissä viesteissä onkin jo hyvin käyty läpi syitä sille miksi se polvi nousee. Nyt pitää muistaa myös se, että se on tuossa tilanteessa myös maalivahdin ainoa suoja. Oletettavasti kun kädet on ylhäällä pallossa, niin polvi antaa edes jotain suojaa munista ylöspäin.

Itse olen onneksi selviytynyt yhdellä aivotärähdyksellä ja yhdellä rikkoutuneella välilevyllä näistä hyökkääjien aivopieruista. Sen sijaan pari kylkiluuta olen itse rikkonut, mutta se oli sentään selkeä pallon tavoittelu tilanne, ja minä olin pallossa myös selkeästi ensin, hyvin vähän, mutta selkeästi.
fingerström

Poissa Poissa

Vastaus #56 : 10.02.2016 klo 20:57:47

Olen kuullut nuorten valmentajien huutavan hyökkääjille, että "pitää mennä loppuun asti", mutta mitä se sitten tarkoittaakaan.

Toivottavasti sitä, että tilanteet pelataan loppuun asti. Kun esimerkiksi ollaan tekemässä maalia, ei oleteta pallon olevan maalivahdilla ennenkuin se sitä on. Sitten kun pallo on maalivahdilla, tilanne on ohi, joten vahingoittamisen kanssa tällä ei ole (ainakaan pitäisi olla) mitään tekemistä. Samaan tapaan maalivahdin arkailemattomuus tilanteissa, mistä ja sen mahdollisista seurauksista tässä nyt kai osin puhutaankin.

Sivuja: 1 2 [3]

Siirry: