Puoliaika
Poissa
|
|
Vastaus #250 : 13.03.2011 klo 22:38:15 |
|
Sanotaanko näin, että pari kolme-sataa lisäpanostusta superzoomiin, niin et varmasti pety ja ole himoitsemassa heti parempaa. Toisaalta, jos haluaa edellään kuvailla katsomosta käsin, niin tuo 200mm ei riitä mihinkään, mutta jos haluaa panostaa kuvaamiseen enemmän niin silloin on tultava lähemmäs kenttää. Mitä lähemmäs kuvauskohdetta pääsee, sitä parempi on normaalisti lopputulos. Lähempää saa järjestään parempia valokuvia, oli kohde sitten futismatsi tai melkein mikä muu tahansa. Toki jalkapallossakin on poikkeuksia. Yksi tunnetuimmista on varmaan tämä Hans van der Meerin otos, joka kertoo hyvin selkeästi, kuinka Ajaxin puolustus on Juventusta vastaan palasina kuin aiempi UCL-mestarijoukkue. Katsomosta kuvaamisen etu on se, että käytännössä kaikki tilanteet ovat kuvattavissa - ja toisinaan tilanteesta saa sieltä käsin otettua taktisesti havainnollisemman kuvan. Sitten on toki se toinen puoli. Kaukaa kuvattaessa menettää terävyyttä ja ennen kaikkea yksityiskohtia. Ja juuri niissä yksityiskohdissa ottaa usein superzoomilla turpiin vaikka kuvaisi kentän tasoltakin. Taustat eivät blurraudu samaan tapaan kuin järkkäreillä. Täytyypä vielä miettiä miten etenee.
|
|
|
|
dA v0iC3
Poissa
|
|
Vastaus #251 : 17.03.2011 klo 01:09:14 |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.03.2011 klo 09:05:38 kirjoittanut dA v0iC3 »
|
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
Suosikkijoukkue: PoPa
|
|
Vastaus #252 : 04.04.2011 klo 13:37:28 |
|
Tuore futiskuvaaja ilmoittautuu. Järjestelmäkameran oston myötä on tullut kuvailtua kaikenlaista urheilua ja nyt viimeisimpinä aluevaltauksena jalkapalloa lähinnä PoPan harkkapeleissä. Harmi vain että 18-55mm kitti-objektiivilla ei pitkälle pääse, kirjaimellisestikkaan, mutta aina kun tilanne on tullut lähelle niin on ihan kelvollisia kuvia saanut räpsittyä. Heinäkuussa lienee vasta varaa sijoittaa kunnolliseen objektiiviin, Tamronin 17-200mm vaikuttaa houkuttelevalta joskin hieman valovoimattomalta.
Minkälainen käytäntö lienee Tamun harkkapeleissä, pitääkö pyytää lupa jostain vai voiko vain marssia kentänlaidalle kuvaamaan?
|
|
|
|
lindros
Poissa
Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat
|
|
Vastaus #253 : 04.04.2011 klo 19:02:07 |
|
Tuore futiskuvaaja ilmoittautuu. Järjestelmäkameran oston myötä on tullut kuvailtua kaikenlaista urheilua ja nyt viimeisimpinä aluevaltauksena jalkapalloa lähinnä PoPan harkkapeleissä. Harmi vain että 18-55mm kitti-objektiivilla ei pitkälle pääse, kirjaimellisestikkaan, mutta aina kun tilanne on tullut lähelle niin on ihan kelvollisia kuvia saanut räpsittyä. Heinäkuussa lienee vasta varaa sijoittaa kunnolliseen objektiiviin, Tamronin 17-200mm vaikuttaa houkuttelevalta joskin hieman valovoimattomalta.
Minkälainen käytäntö lienee Tamun harkkapeleissä, pitääkö pyytää lupa jostain vai voiko vain marssia kentänlaidalle kuvaamaan?
Tuolla laajispäällä et juurikaan mitään tee futiskuvauksessa. Millit futiskuvaukseen saa alkaa tuolta jostain 70:stä ja 300mm telepäässä (täyskennolla) on aika bueno. Jos kroppikenno käytössä niin 50-200 pärjäilee. Toki jos tulee kuvattua paljon muutakin kuin futista, niin laajispää auttaa sitten. Mihinkä runkoon olet Tamronia suunnitellut? Noissa halvemmissa superzoomeissa taitaa tuo telepään jälki olla enemmän ja vähemmän suttua. Esim. Nikkorin 55-200 VR:n saat liki samalla rahalla ja 18-200 VR:n käytettynä myös samaan hintaluokkaan.
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
|
|
Vastaus #254 : 04.04.2011 klo 19:06:05 |
|
Tuolla laajispäällä et juurikaan mitään tee futiskuvauksessa. Millit futiskuvaukseen saa alkaa tuolta jostain 70:stä ja 300mm telepäässä (täyskennolla) on aika bueno. Jos kroppikenno käytössä niin 50-200 pärjäilee. Toki jos tulee kuvattua paljon muutakin kuin futista, niin laajispää auttaa sitten. Mihinkä runkoon olet Tamronia suunnitellut? Noissa halvemmissa superzoomeissa taitaa tuo telepään jälki olla enemmän ja vähemmän suttua. Esim. Nikkorin 55-200 VR:n saat liki samalla rahalla ja 18-200 VR:n käytettynä myös samaan hintaluokkaan.
Nikonin D3100 löytyy runkona. Laajispää tosiaankin turha futiskuvaukseen mutta opiskelijana olisi aika täydellinen tuo 17-200mm niin voisi myydä tuon kittilinssin pois kun tulee kuvattua muutakin paljon. Myös Nikkorin 55-200 VR on ollut harkinnassa, lienee laadullisesti parempi vaikka olikin halvempi? Käytettykin linssi kelpaa minulle, mitä sitä nirsoilemaan.
|
|
|
|
|
lindros
Poissa
|
|
Vastaus #256 : 04.04.2011 klo 19:57:10 |
|
Nikonin D3100 löytyy runkona. Laajispää tosiaankin turha futiskuvaukseen mutta opiskelijana olisi aika täydellinen tuo 17-200mm niin voisi myydä tuon kittilinssin pois kun tulee kuvattua muutakin paljon. Myös Nikkorin 55-200 VR on ollut harkinnassa, lienee laadullisesti parempi vaikka olikin halvempi? Käytettykin linssi kelpaa minulle, mitä sitä nirsoilemaan.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tuo 55-200 on kyllä kelpo lasi aloittaa futiskuvaus. Tuolla polttovälialueella ja tuossa hintaluokassa ihan ylivoimainen vehje mitä muutenkin on arvosteluja lukenut. Tällä hetkellä näyttäisi löytyvän Suomen paras tarjous 219€ Magnetista. Tuolla valovoimalla ja sopivan herkkyytason löytämällä pärjää päiväsaikaan futismatsissa ihan minkälaisessa kesäkelissä tahansa. Sisällä kuvaamiseen tuo 55mm on toki ahdas.
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
|
|
Vastaus #257 : 04.04.2011 klo 21:28:11 |
|
No eipä ole tuo Nikkor hinnalla pilattu ja laadukkaan oloinen objektiivi. Simplyelectronissa näytti olevan 175€ postikuluineen. Taitaapa se mennä sitten tilaukseen heinäkuussa ellei sitten löydy käytettynä parempaa samaan hintaan.
|
|
|
|
krevis
Poissa
Suosikkijoukkue: 1923
|
|
Vastaus #258 : 05.04.2011 klo 10:27:13 |
|
Tää nyt ei varsinaisesti kuvaamiseen liity, mutta olisko jotain hyviä vinkkejä ittensä motivoimiseksi kuvien käsittelemiseen. Ei vaan saatana saa ikinä aikaiseksi, jos ei suunnilleen samantien matsin jälkeen tuuttaa räpsyjä koneelle ja istahda myllyn ääreen. Jos menee pari päivääkin, niin voi melkein sanoa, että sinnehän jäävät kovalevylle tilaa viemään. Aikaisemmin on ollut pikkuisen tulta perseen alla, kun paikoitellen kovalevytila oli pikkuisen tiukassa, mutta uuden pöytämyllyn kaksiterainen ei varsinaisesti lyhyellä tähtäimellä ainakaan lisää painetta. Pitäs varmaan katkaista vasurista pikkusormi, että saisi kunnon saikun ja voisi keskittyä johonkin hyödylliseen tekemiseen. Viimeks kun manasin tätä samaa, niin leikkasin viikon sisällä veitellä vasurin nimettömään kunnon vekin pelireissulta tullessa ja sain viis päivää. :
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
|
|
Vastaus #259 : 05.04.2011 klo 12:42:27 |
|
Nain amatöörinä ainakin omien kuvien käsittely helpottui huomattavasti ja touhusta tuli askelta mielekkäämpää kunnon ohjelmiston (Adobe Lightroom 3) myötä. 150 kuvan käsittely, niistä parhaitten valitseminen, croppailu ja valotuskorjaukset vei aikaa alle 10 minuuttia.
|
|
|
|
krevis
Poissa
|
|
Vastaus #260 : 05.04.2011 klo 12:55:50 |
|
Mä käytän Canonin omaa softaa raakojen kieputtamiseen ja teen kuvista sillä jiipegit. Aavistuksen vittumaisena efektinä on Adoben cs2-paketin toimimattomuus win7:n kanssa. Joutuu aina näppäämään photoshopin auki sen virtuaalipc-toiminnon kautta. Päivityspaketti maksaisi hyvän matkaa toista tonnia. Ilman alvia. En ole maksamassa. Hyviä vinkkejä saa laittaa myös kuvien esillelaiton osalta. Laiskuuttani olen vuosikaudet työntänyt kuvani imageshackiin ja ajatellut, että ehkä mä joskus saan aikaiseksi hyödyntää omaa weppihotellipalvelua jonkun kuvagalleriasysteemin muodossa. Mutta tässä vaiheessa varmaan hitainkin tajuaa miten noheva kaveri mä olen aloittamaan kaikenlaisia juttuja oma-aloitteisesti. Kuvat.fi vaikuttaisi ihan hyvältä, mutta kun mä maksan jo yhestä palvelusta (jota käytän ehkä kahesti vuodessa jonkun zippipaketin jakamiseen ja sähköpostiin), niin ehkä sitä voisi hyödyntää. Kuvaaminen on ihan kivaa, mutta se näpertäminen koneen kanssa ns. vituttaa ajoittain. Lisäksi mä olen täysin kyvytön karsimaan kuvia roskiksen puolelle, kun jokaisessa on aina olevinaan jotain hyvääkin seassa, jonka voi vaikka kroppaamalla ottaa "sitten joskus" talteen.
|
|
|
|
BEAT!!
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #261 : 05.04.2011 klo 16:54:53 |
|
Mä käytän Canonin omaa softaa raakojen kieputtamiseen ja teen kuvista sillä jiipegit. Aavistuksen vittumaisena efektinä on Adoben cs2-paketin toimimattomuus win7:n kanssa. Joutuu aina näppäämään photoshopin auki sen virtuaalipc-toiminnon kautta. Päivityspaketti maksaisi hyvän matkaa toista tonnia. Ilman alvia. En ole maksamassa. Hyviä vinkkejä saa laittaa myös kuvien esillelaiton osalta. Laiskuuttani olen vuosikaudet työntänyt kuvani imageshackiin ja ajatellut, että ehkä mä joskus saan aikaiseksi hyödyntää omaa weppihotellipalvelua jonkun kuvagalleriasysteemin muodossa. Mutta tässä vaiheessa varmaan hitainkin tajuaa miten noheva kaveri mä olen aloittamaan kaikenlaisia juttuja oma-aloitteisesti. Kuvat.fi vaikuttaisi ihan hyvältä, mutta kun mä maksan jo yhestä palvelusta (jota käytän ehkä kahesti vuodessa jonkun zippipaketin jakamiseen ja sähköpostiin), niin ehkä sitä voisi hyödyntää. Kuvaaminen on ihan kivaa, mutta se näpertäminen koneen kanssa ns. vituttaa ajoittain. Lisäksi mä olen täysin kyvytön karsimaan kuvia roskiksen puolelle, kun jokaisessa on aina olevinaan jotain hyvääkin seassa, jonka voi vaikka kroppaamalla ottaa "sitten joskus" talteen. *Pitää vielä varmistaa* Puhutko pelkästä Photoshopista vai PS+ID+IL paketista? Adobe Photoshop CS5:n täysversio (kaupalliseen käyttöön) irtoaa meinaan tonnilla. Itsellänikin olisi Photarin päivitys edessä kun vanha ei tue "uuden" kamerarungon (EOS7D) tuottamia raweja. Pelkkää photaria ei jaksa vielä päivitellä eikä pakettiakin kehtaa hankkia, kun Indesignin lisenssi tuli vasta uusittua. Vaihtoehto olisi myydä ID ja hankkia tuo CS5 paketti tilalle... Canonin Digital Photo Professionalilla mennään
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
|
Vastaus #262 : 08.04.2011 klo 21:39:32 |
|
1. D3100 runkona, niin en ainakaan ihan heti lykkäisi siihen keulalle mitään 1,5 kilon 70-200m 2,8:a. Kokeilin itse kerran pakosta (oli unohtunut D300s akku kotiin laturiin) "ripustaa" parikiloisen 150-500m D3000 keulalle.... "aavistuksen" etupainoinen sanoisin.
2 tuo 55-200mm voisi olla ihan hyvä, kun aloittaa. Yksi vaihtoehto voisi olla myös 55-300mm VR. Toki hiukan kalliimpi, mutta tuo 100mm lisää voisi hyvinkin olla paikallaan. Kausi sillä, ja säästää seuraavalle kesälle parempaan, sillä ruokahalu kasvaa todella nopeasti....
3 Itsellä ei vielä ole iskenyt leipääntyminen kuvien muokkaamiseen. Käytössä Corelin PSP Pro X3. Halpa hankkia, ja riittää mulle. Tosin 10 minuuttia menee yksin siihen, että katsoo yhtä kuvaa, ja koittaa etsiä miten croppaisi.
4. normaalin 600 kuvan setin seulomiseen, ja muokkaamiseen + kuvien siirtoon kuvat.fi sivuille menee n. 2-3 tuntia. Tosin RAW muodossa niiden käsittelyyn kulunee tuplasti..
5. eli jos peli sattuu päättymään esim klo 2000, ja siihen kotimatka päälle, niin valmista on yleensä klo 01-02 välillä.. Ja koskaan en ole jättänyt seuraavaan päivään. Aamulla töihin lähtiessä klo 0700 yleensä harmittaa...
|
|
|
|
Puoliaika
Poissa
|
|
Vastaus #263 : 16.04.2011 klo 20:35:40 |
|
Päivitetään aiempi tarina vielä loppuun. Eli päädyin lopulta DMC-FZ38:iin. Tänään oli kameran ensimmäinen matsitesti, ja täytyy sanoa, että vekotin täytti toiveeni. Kohteet nousevat taustasta aiempaa paremmin esiin, sävyt ovat hyvät ja löytyypä kamerasta vielä jonkinmoinen sarjakuvaustoimintokin. EOM. Kuvanäytteitä: http://puoliaika.wordpress.com/2011/04/16/kuvagalleria-kmf-pk-35-matsista/
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
|
|
Vastaus #264 : 26.04.2011 klo 22:13:56 |
|
Kyllä taitaakin olla 55-300mm VR valintani, maksaa kuitenkin sen verran vähän enemmän että tuo lisäys on kuitenkin sen arvoinen.
Sovittelin tuossa 90-luvun alun (?) 70-210mm f/4 nikkoria tuon D3100 nokalle, mukavasti tuli tosiaan etupainoinen mutta ei se siinä hetken testailussa ainakaan häirinnyt. Jääpä ostamatta kun ei toimi autofocus kun ei ole objektiivissa moottoria...
|
|
|
|
krevis
Poissa
|
|
Vastaus #265 : 27.04.2011 klo 10:49:56 |
|
*Pitää vielä varmistaa* Puhutko pelkästä Photoshopista vai PS+ID+IL paketista? Adobe Photoshop CS5:n täysversio (kaupalliseen käyttöön) irtoaa meinaan tonnilla. CS2 Premium. Olis ihan kiva käyttää ohjelmia, joista on jo maksanut hyvän matkaa toista tonnia. Mutta eipä pelitä. Photoshop kutonen sen sijaan näyttäs toimivan ihan normaalisti win7 alla. Tosin nythän mä en pysty käyttämään uudella ja uljaalla pöytämyllylläni noita cs-paketin ohjelmia ollenkaan, kun en muistanut deaktivoida sitä pakettia vanhalla myllyllä. En siis voi asentaa ohjelmia uudestaan. Nyt se deaktivointi ei tietenkään onnistu, kun vanhasta koneesta jäi vain kovalevy, jonka kautta en näemmä pysty edes buuttaamaan vanhaa winxp:tä. Jonka olen myös ihan maksanut. Huomenna on onneksi töistä vapaata, niin voi alkaa soittelemaan Adoben ja Micro$haftin tukipuhelimiin. MAKSAKAA HYVÄT IHMISET NÄISTÄ OHJELMISTA!
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
|
Vastaus #266 : 27.04.2011 klo 11:30:49 |
|
Tosin nythän mä en pysty käyttämään uudella ja uljaalla pöytämyllylläni noita cs-paketin ohjelmia ollenkaan, kun en muistanut deaktivoida sitä pakettia vanhalla myllyllä. En siis voi asentaa ohjelmia uudestaan. Nyt se deaktivointi ei tietenkään onnistu, kun vanhasta koneesta jäi vain kovalevy, jonka kautta en näemmä pysty edes buuttaamaan vanhaa winxp:tä. Jonka olen myös ihan maksanut. Huomenna on onneksi töistä vapaata, niin voi alkaa soittelemaan Adoben ja Micro$haftin tukipuhelimiin. MAKSAKAA HYVÄT IHMISET NÄISTÄ OHJELMISTA! Itellä myös tuli kone tiensä päähän, ja iski paniikki. Tajusin/muistin deaktivoida tarvittavat ohjelmat vanhasta, tosin yhden yön niiden kanssa tuli tapeltua, kun kone oli ihan viimeisillään. No, onnistuin sentään, mutta homma toistui, kun tilapäiskoneelle ohjelmat, ennen uuden koneen tuloa, ja sitten taas pois ja uudelle koneelle ohjelmat sisään. Eilen sitten uudella koneella ensimmäiset kuvankäpistelyt, ja nyt ihmetyttää, miten vanhalla on yleensä pystynyt tekemään yhtään mitään???
|
|
|
|
popavoittoon
Poissa
|
|
Vastaus #267 : 14.05.2011 klo 20:03:04 |
|
Noniin, sain kaupat sovittua 55-200 VR objektiivista ja haltuuni sen saan ensiviikolla. Ensimmäistä kertaa pääsen siis kentänlaidalle kuvailemaan 30.5. PoPa - FC Lahti otteluun.
|
|
|
|
BEAT!!
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #268 : 14.05.2011 klo 21:06:00 |
|
MAKSAKAA HYVÄT IHMISET NÄISTÄ OHJELMISTA!
Sama!
|
|
|
|
Columbo
Poissa
|
|
Vastaus #269 : 14.05.2011 klo 21:48:36 |
|
Lightroom varmaankin riittää useimmissa tapauksissa, jos tarkoitus on tehdä pelkkää peruskäsittelyä futiskuville. Siihen ei jotain Photoshopia kannata hankkia.
|
|
|
|
jappets
Poissa
Suosikkijoukkue: FC-Jazz
|
|
Vastaus #270 : 20.05.2011 klo 03:23:22 |
|
Moikka!
Aloitin futiksen kuvaamisen tänä keväänä ja yleensäkkin urheilun kuvaamisen. Takana ei ole montaa keikkaa kentälle, kun olen yrittänyt saada selville noita lupa asioita. Liigatason matseja jos kuvaa niin tarvitsee anoa lupaa, mutta divarin peleissä ei ilmeisesti tarvitse lupaa. Itse kuvaan canonilla, on 50D ja 100-400 L putki. Yhdistelmä toimii ulkoilmassa hyvin ja hyvällä säällä. Sisätiloissa voisi varmaan saada parempia kuvia jollain muulla yhdistelmällä esim. 70-200 2.8. Minulla kohinaa tulee kuvaan jo ISO 500 ja siitä ylöspäin on kauheaa katsottavaa:( Kuvien käsittelyllä saa kohinaa pois mutta terävyys katoaa. Kuvaan RAW.
Hyviä pointteja olen saanut kirjoituksistanne!
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #271 : 21.05.2011 klo 11:50:44 |
|
Moikka!
Aloitin futiksen kuvaamisen tänä keväänä ja yleensäkkin urheilun kuvaamisen. Takana ei ole montaa keikkaa kentälle, kun olen yrittänyt saada selville noita lupa asioita. Liigatason matseja jos kuvaa niin tarvitsee anoa lupaa, mutta divarin peleissä ei ilmeisesti tarvitse lupaa. Itse kuvaan canonilla, on 50D ja 100-400 L putki. Yhdistelmä toimii ulkoilmassa hyvin ja hyvällä säällä. Sisätiloissa voisi varmaan saada parempia kuvia jollain muulla yhdistelmällä esim. 70-200 2.8. Minulla kohinaa tulee kuvaan jo ISO 500 ja siitä ylöspäin on kauheaa katsottavaa:( Kuvien käsittelyllä saa kohinaa pois mutta terävyys katoaa. Kuvaan RAW.
Hyviä pointteja olen saanut kirjoituksistanne!
Ei se kohina siellä mitään haittaa, ellet sitten tee kuvista isoja (A3->) printtejä. Nettitasoisissa kuvissa kohina ei näy, eikä myöskään pienemmissä printeissä. Näytöltä zoomaillessa siihen kiinnittää huomiota, ei oikeastaan muulloin. Plus sellainen puhdistettu kiiltokuvajälki se vasta hassulta näyttääkin. Jos se kohina oikeasti ärsyttää pahasti, niin hanki NoiseNinja tai joku vastaava kohinanpoisto-ohjelma.
|
|
|
|
jappets
Poissa
Suosikkijoukkue: FC-Jazz
|
|
Vastaus #272 : 21.05.2011 klo 19:46:00 |
|
Ei se kohina siellä mitään haittaa, ellet sitten tee kuvista isoja (A3->) printtejä. Nettitasoisissa kuvissa kohina ei näy, eikä myöskään pienemmissä printeissä. Näytöltä zoomaillessa siihen kiinnittää huomiota, ei oikeastaan muulloin. Plus sellainen puhdistettu kiiltokuvajälki se vasta hassulta näyttääkin.
Jos se kohina oikeasti ärsyttää pahasti, niin hanki NoiseNinja tai joku vastaava kohinanpoisto-ohjelma.
Terve! No kyllä se ainakin minua haittaa, että jos sitä sielä kuvassa on. Kuvanlaatu ei tietenkään ole este hyvälle kuvalle, joka se välittää tunnelmaa. Mutta 50d herkkyydet ovat surkeat ainakin mun kamerassa. Mutta ne on sitten sitä hienosäätöä. Kuvaaminen sinänsä ja urheilun kuvaaminen on todella loistavaa jos vertaa luontokuvaukseen. Onko teistä joku joka kuvaa lehteen tai jonnekkin nettisaitille? Itsellä olisi hinku päästä kuvaamaan sinne kentänlaidalle. Yleensä sielä on median edustajat.
|
|
|
|
chvy
Poissa
|
|
Vastaus #273 : 22.05.2011 klo 14:57:23 |
|
Onko teistä joku joka kuvaa lehteen tai jonnekkin nettisaitille? Itsellä olisi hinku päästä kuvaamaan sinne kentänlaidalle. Yleensä sielä on median edustajat.
Kannattaa selailla noita kuvatopikkeja veikkausliigamatseista, niistä bongaa aika hyvin nimimerkit, jotka siellä kentänlaidalla on kuvaamassa ja osaisivat varmaan neuvoa.
|
|
|
|
lindros
Poissa
|
|
Vastaus #274 : 24.05.2011 klo 21:27:16 |
|
Terve!
No kyllä se ainakin minua haittaa, että jos sitä sielä kuvassa on. Kuvanlaatu ei tietenkään ole este hyvälle kuvalle, joka se välittää tunnelmaa. Mutta 50d herkkyydet ovat surkeat ainakin mun kamerassa. Mutta ne on sitten sitä hienosäätöä. Kuvaaminen sinänsä ja urheilun kuvaaminen on todella loistavaa jos vertaa luontokuvaukseen.
Onko teistä joku joka kuvaa lehteen tai jonnekkin nettisaitille? Itsellä olisi hinku päästä kuvaamaan sinne kentänlaidalle. Yleensä sielä on median edustajat.
Kohinaa ISO 500:lla? Onko mallikuvia mitä tuo häiritsevyys on esim. sillä ISO500:lla? Tai vaikka vielä ISO 1600?
|
|
|
|
|
|