FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
23.11.2024 klo 19:00:02 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 11 [12] 13 ... 20

Kirjoittaja Aihe: Täällä opetellaan kuvaamaan jalkapalloa  (Luettu 239918 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Hylje

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao

Vastaus #275 : 25.05.2011 klo 09:18:03

Terve!

No kyllä se ainakin minua haittaa, että jos sitä sielä kuvassa on. Kuvanlaatu ei tietenkään ole este hyvälle kuvalle, joka se välittää tunnelmaa. Mutta 50d herkkyydet ovat surkeat ainakin mun kamerassa. Mutta ne on sitten sitä hienosäätöä. Kuvaaminen sinänsä ja urheilun kuvaaminen on todella loistavaa jos vertaa luontokuvaukseen.

Onko teistä joku joka kuvaa lehteen tai jonnekkin nettisaitille? Itsellä olisi hinku päästä kuvaamaan sinne kentänlaidalle. Yleensä sielä on median edustajat.
Ainakin sen verran mitä katselin noita sun kuvia, niin jossain on jotain häikkää, eikä se todellakaan ole kohina. Miten jälkikäsittelet kuviasi? Cropit olivat usein todella rajuja plus kohinanpoistoa ja sharpeningiä käytetty vähän miten sattuu. Jäljestä tulee sellaista ihme suttua.

Yksi osasyy ongelmiin voisi olla myös siinä, että kuvasi usein alivalottuvat ja sitten kaivat RAW-kuvasta lisää sitä infoa? Tuolloin kohinat nousevat esiin myös matalilla herkkyyksillä.
jappets

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC-Jazz

Vastaus #276 : 30.05.2011 klo 17:30:33

Taidan puhua läpiä päähän, mutta aina välillä.

Hylje: Joo, käytän tuota Canonin omaa RAW kuvankäsittelyä ja Gimp-ilmaisohjelmaa. Siis kohinan vähentäjää tulee ruuvattua ja sen jälkeen aina terävyyttä kuvaan. Ei se tietänkää näy isommassa kuvassa tuo kohina, mut jos croppaa kuvaa niin viimeistään silloin se hyppää sieltä silmille. Voi olla että kuvat ovat alivaloittuneet ja niitä sitten olen säädellyt parhaani mukaan.

Kiitos palautteesta. Missä katsoit kuviani?

Lindros: no jätetään mallikuvat laittamatta, kohinalla ja ilman:)

Chvy: Kiitos vinkistä!

Onneksi on nämä foorumit, ei paljon kuvaus immeisiä ole meikäläisen piireissä! Oppia ikä kaikki!

Popa voittoon tänää!!
jappets

Poissa Poissa

Vastaus #277 : 30.05.2011 klo 20:24:43

Tässä olisi ensimmäiset ruudut Popan pelistä. Harmi kun hävittiin:( maybe next time..Ihmeellistä touhua kun homma ei luista!

« Viimeksi muokattu: 30.05.2011 klo 20:47:46 kirjoittanut jappets »
Hylje

Poissa Poissa

Vastaus #278 : 30.05.2011 klo 21:21:38

Vinkkejä:

- Käytä terävöintityökaluja hyvin, hyvin, hyvin varoen. Tai älä käytä ollenkaan. Epätarkka kuva ei parane terävöimällä. Kaikki kuvat helposti huononevat.
- Rajaa kuvat 2:3 formaattiin. Tai vain äärimmäisissä poikkeustapauksissa joihinkin muihin muotoihin. Jos kaikki kuvat ovat erimallisia tulee gallerioista vain helkkarin levottomia. Nettiin 800x532, 72dpi.
- Mieti kuvatessa jo rajausta. Croppaamalla kuvasta vain pienen osan saat yleensä vain suttua jossa se kohinakin rupeaa näkymään.
- Unohda se kohinanpoisto.
lindros

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat

Vastaus #279 : 30.05.2011 klo 21:42:48

Vinkkejä:

- Käytä terävöintityökaluja hyvin, hyvin, hyvin varoen. Tai älä käytä ollenkaan. Epätarkka kuva ei parane terävöimällä. Kaikki kuvat helposti huononevat.
- Rajaa kuvat 2:3 formaattiin. Tai vain äärimmäisissä poikkeustapauksissa joihinkin muihin muotoihin. Jos kaikki kuvat ovat erimallisia tulee gallerioista vain helkkarin levottomia. Nettiin 800x532, 72dpi.
- Mieti kuvatessa jo rajausta. Croppaamalla kuvasta vain pienen osan saat yleensä vain suttua jossa se kohinakin rupeaa näkymään.

Sama, varsinkin terävöintiin ja kohinan poistoon. Myös vesileima pomppii aika levottomasti paikasta toiseen. Jos täytyy käyttää, niin pieni ja huomaamaton upotettuna kuvaan tai alanurkkaan. Siitä se lähtee!
jappets

Poissa Poissa

Vastaus #280 : 30.05.2011 klo 21:56:50

Vinkkejä:

Tuota nettikokoa oon yrittänyt säätää tuohon kokoon, mutta en ole paljoa kuvia nettii laittanut koskaan ja sen suhteen ei ole muodostunut vielä mitään tiettyä kokoa kuvalle, aina vaan ajatellut, että kunhan se nyt on tarpeeksi pieni ettei vie tilaa...Täytyy ottaa huomioon tuo seuraavalla kerralla. Tuo vesileima onnistuu parhaiten kun sen saa upotettua kuvaan, mielestäni. Testiä vaan nuo kuvat.

Kiitos kommenteista ja ohjeista, arvostan!

Seuraavaan peliin sitten uusin eväin ja toivottavasti Popan suunta muuttuu parempaan!
Neulainen Jerkunen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC

Vastaus #281 : 30.05.2011 klo 22:03:32

Toiseksi viimeinen kuva on paras. Myös viimeinen on ihan hyvä mutta turhaan mustavalkoiseksi käännetty. Myös kannattajista on aina kiva nähdä otoksia.

Parantamisehdotuksissa olen samaa mieltä Hylkeen & lindrosin kanssa. Terävöitystä on käytetty turhan paljon, eikä vesileima ole mielestäni ollenkaan tarpeellinen. Tuosta se tosiaan lähtee. Uusille kuvaajille aina peukkua.
popavoittoon

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PoPa

Vastaus #282 : 30.05.2011 klo 22:33:32

Nyt on uusi objektiivi testattu tositoimissa ja kuvia löytyy täältä:
http://paulimatalamaki.kuvat.fi/kuvat/Jalkapallo/30.5.2011+-+FC+PoPa+-+FC+Lahti/

Kaikenlaiset neuvot, vinkit ja kommentit ovat tervetulleita, Jappetsille neuvottu 2:3 formaatti varmasti toimisi hyvin omissakin kuvissa. Nyt kaikki on vähän miten sattuu rajattu.
krevis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1923

Vastaus #283 : 30.05.2011 klo 22:44:14

Enpä ole minäkään oikeastaan ikinä miettinyt noita rajaamisia juuri mitenkään. Vetelen jonkunlaisella perstuntumalla, periaatteesta napsin muutamasta sellaisen ns. pystyasetteluversion. Asettelun perusteella sitten joko leveys on 1200 tai korkeus 800. Muistaakseni. On taas muutaman matsin räpsyt ilkeästi muiden töiden alla "jonossa"... :(
lindros

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat

Vastaus #284 : 31.05.2011 klo 05:58:16

Nyt on uusi objektiivi testattu tositoimissa ja kuvia löytyy täältä:
http://paulimatalamaki.kuvat.fi/kuvat/Jalkapallo/30.5.2011+-+FC+PoPa+-+FC+Lahti/

Kaikenlaiset neuvot, vinkit ja kommentit ovat tervetulleita, Jappetsille neuvottu 2:3 formaatti varmasti toimisi hyvin omissakin kuvissa. Nyt kaikki on vähän miten sattuu rajattu.

Aukko näyttäisi olevan useissa kuvissa 9.0 ja jopa 10.0. Ei muuta kuin aukko mahdollisimman isoksi, niin saat kohteen paremmin esiin ja taustan sumeaksi. Kohteen saat paremmin esiin myös aavistutuksen tiukemmilla rajauksilla. Pideämmällä polttovälillä kuvaaminen sumentaa myös taustaa. Esim. http://paulimatalamaki.kuvat.fi/kuvat/Jalkapallo/30.5.2011+-+FC+PoPa+-+FC+Lahti/DSC_1840.jpg tuossa kuvassa koko kuvan ala on turhan terävä ja rajaus melko väljä, niin kohde (makaava pelaaja) ei tule tarpeeksi hyvin esille.
jappets

Poissa Poissa

Vastaus #285 : 31.05.2011 klo 07:04:18

Toiseksi viimeinen kuva on paras. Myös viimeinen on ihan hyvä mutta turhaan mustavalkoiseksi käännetty. Myös kannattajista on aina kiva nähdä otoksia.

Parantamisehdotuksissa olen samaa mieltä Hylkeen & lindrosin kanssa. Terävöitystä on käytetty turhan paljon, eikä vesileima ole mielestäni ollenkaan tarpeellinen. Tuosta se tosiaan lähtee. Uusille kuvaajille aina peukkua.

Kiitos!

Olen yleensä vielä kuvakoon muuttamisen jälkeen tervävöittänyt kuvaa Gimpin tervävöitys työkalulla, myös epäterävöitämaskia tulee käytettyä..Mitkä noihin olisi hyvät arvot? Vai onko nuo arvot eri photarissa tai lightroomissa. Täytyy kiinnittää huomioo tuohon seikkaan. Itse pidän kanssa tuosta yleisökuvasta, voisi toimia tietenkin paremmin värillisenä, mutta kun värit ei miellyttännyt tuossa kuvassa, laitoin sen sitten tuollaiseksi. Myös kolmos kuvassa on jotain sitä itseään:)
krevis

Poissa Poissa

Vastaus #286 : 31.05.2011 klo 17:26:53

Ei muuta kuin aukko mahdollisimman isoksi, niin saat kohteen paremmin esiin ja taustan sumeaksi.

Mulla on ajoittain aivan kohtuuttomia vaikeuksia saada tarkennukset kohdilleen isoilla aukoilla vedellessä. Päädyssä kun ottaa kohti tulevasta kaverista kuvaa, niin vastapään mainokset näkyy terävänä ja se varsinainen kohde on mössöä. Reeniä, poikani, reeniä. :)
Hylje

Poissa Poissa

Vastaus #287 : 31.05.2011 klo 22:56:50

Kiitos!

Olen yleensä vielä kuvakoon muuttamisen jälkeen tervävöittänyt kuvaa Gimpin tervävöitys työkalulla, myös epäterävöitämaskia tulee käytettyä..Mitkä noihin olisi hyvät arvot? Vai onko nuo arvot eri photarissa tai lightroomissa. Täytyy kiinnittää huomioo tuohon seikkaan. Itse pidän kanssa tuosta yleisökuvasta, voisi toimia tietenkin paremmin värillisenä, mutta kun värit ei miellyttännyt tuossa kuvassa, laitoin sen sitten tuollaiseksi. Myös kolmos kuvassa on jotain sitä itseään:)
Lähdetään mieluummin siitä, että et käytä niitä terävöittämistyökaluja. :) Niiden käyttö riippuu kuitenkin hyvin paljon sekä kuvasta, että kuvakoosta. Futiksessa terävöintiä hankaloittaa nurmi (ja tekonurmi), jotka menevät usein hyvin häiritsevän näköiseksi jos niitä terävöitetään vähänkin enemmän. Samoin kovassa auringonpaisteessa tulevat rajut kontrastit hankaloittavat tilannetta. Mutta lähtökohtaisesti mahdollisimman vähän. Nettikokoon itsellä USM ~50%, alle 1px ja threshold 0-1 tasoa, mikäli käytössä on ollut joku hyvä (esim. kiinteä) lasi.

Emmä mitään oikeita arvoja tiedä, enkä käytännössä ikinä kuvaa jalkapalloa. Se kun on vähän liikaa väline- ja kestävyysurheilua omaan makuun....
 :D Miten muut hoitaa tuon terävöinnin?

Krevis: Nikoneilla toimii tuo jatkuva tarkennus muutamaa pykälää paremmin... Vaihdon paikka? ;)
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011 klo 23:12:47 kirjoittanut Hylje »
Neulainen Jerkunen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC

Vastaus #288 : 02.06.2011 klo 04:11:55

Suosittelen kaikkia jalkapalloa kuvaavia foorumisteja hankkimaan tai lataamaan Adoben Lightroomin, joka säästää futiskuvien käsittelyssä aikaa & vaivaa. Kätevä ja selkeä ohjelma, joka sopii mainiosti suurten kuvamassojen työstämiseen.

Itse terävöitän kuvani hyvin maltillisesti LR:ssä - arvoja en muista ulkoa tai jaksa tarkistaa. Perusphotaria tulee enää käytettyä lähinnä erityistapauksissa. Osasyy tähän on luonnollisesti oma laiskuuteni.
jappets

Poissa Poissa

Vastaus #289 : 02.06.2011 klo 14:30:55

Suosittelen kaikkia jalkapalloa kuvaavia foorumisteja hankkimaan tai lataamaan Adoben Lightroomin, joka säästää futiskuvien käsittelyssä aikaa & vaivaa. Kätevä ja selkeä ohjelma, joka sopii mainiosti suurten kuvamassojen työstämiseen.

Itse terävöitän kuvani hyvin maltillisesti LR:ssä - arvoja en muista ulkoa tai jaksa tarkistaa. Perusphotaria tulee enää käytettyä lähinnä erityistapauksissa. Osasyy tähän on luonnollisesti oma laiskuuteni.

Latasin LR:n koneelle joku aika sitten mut ei ole tullut käytettyä massamuokkaukseen. Eikö tuo Canonin muokkausohjelma pysty tuollaiseen massamuokkaukseen kanssa?
krevis

Poissa Poissa

Vastaus #290 : 02.06.2011 klo 15:18:04

Krevis: Nikoneilla toimii tuo jatkuva tarkennus muutamaa pykälää paremmin... Vaihdon paikka? ;)

Mulla on semmonen tunne, että aina kun yritän tuota jatkuvaa tarkennusta käyttää niin kaikki kuvat menee ihan päin vittua. En ole vaan tuotakaan jaksanut ajan kanssa reenailla ollenkaan. Kertatarkennuksella sentään tulee joskus jotain hyviäkin napsuja.

Vaihtohommaan en kuitenkaan ala. Joku tovi takaperin kaveri löi kouraan uuden Nikoninsa ja mulla kesti sekuntitolkulla keksiä mistä sen vehkeen saa päälle. Ei varsinaisesti kiinnosta kauheasti alkaa etsimään niitä muitakin nappuloita ihan vääristä paikoista. :)

Tuota Lightroomia tarttee varmaan kokeilla. Sitten joskus. ::)
Tepa54

Poissa Poissa

Vastaus #291 : 05.06.2011 klo 18:15:14

Lightroom on kyllä hyvä kehitysohjelma ehkä hiukan hintava jollei saa hankittua sitä ns opiskeliaversiona.
Yksi asia joka monessa kuvassa pisti silmaan oli se ettei kuvia ole suoristettu ok jos suoristus on jätetty tekemätta tehokeinona, mutta itse pyrin suoristamaan kuvat jos en pyri hakemaan siihen erillaista tunnelmaa.
Nuissa  tarkennus ja muissa kameran toiminnoissa ei kyllä ole muuta vaihtoehtoa kuin opetella kameransa käyttö ja treenata.
Niin ja yksi ongelma että kuvat ovat epätarkkoja voisi olla se että peliasu on yksivärinen eikä siitä löydy kontrastieroja.

ottamiani kuvia löytyy linkistä http://tepan.pic.fi/kuvat/

olisi ihan kiva kuulla kommenteja kuvista ja ihan vertailun vuoksi vilkaiskaa myös noita tanssikuvia.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2011 klo 21:26:55 kirjoittanut Tepa54 »
Propelli

Poissa Poissa

Vastaus #292 : 15.06.2011 klo 09:10:02

Lightroom on kyllä hyvä kehitysohjelma ehkä hiukan hintava jollei saa hankittua sitä ns opiskeliaversiona.
Yksi asia joka monessa kuvassa pisti silmaan oli se ettei kuvia ole suoristettu ok jos suoristus on jätetty tekemätta tehokeinona, mutta itse pyrin suoristamaan kuvat jos en pyri hakemaan siihen erillaista tunnelmaa.
Nuissa  tarkennus ja muissa kameran toiminnoissa ei kyllä ole muuta vaihtoehtoa kuin opetella kameransa käyttö ja treenata.
Niin ja yksi ongelma että kuvat ovat epätarkkoja voisi olla se että peliasu on yksivärinen eikä siitä löydy kontrastieroja.

ottamiani kuvia löytyy linkistä http://tepan.pic.fi/kuvat/

olisi ihan kiva kuulla kommenteja kuvista ja ihan vertailun vuoksi vilkaiskaa myös noita tanssikuvia.

Katselin hieman noita futiskuvia, jotka oli kyllä hyviä. Huomasin että kuvat oli aika tiukkaan rajattuja, jotkut kuvat toimiikin näin paremmin mutta joskus ehkä olisi hyvä jättää tilaa ympärille?
Propelli

Poissa Poissa

Vastaus #293 : 15.06.2011 klo 09:17:20

Joo, eli terve kaikille!

Poikani pelatessa junnuissa, olen itsekin kuvaamassa pelejä kentän reunoilla. Ongelma kuvaamisessani on se että kuinka saada kohteet terävyysalueelle? Hommasin Sonyn a580 rungon koska minulla oli putket siihen jo valmiina. Automaattitarkennus lukittuu ensimmäiseen ruutuun, ja koska kuvaan useasti edestäpäin vastaan tulevia kohteita, moniin kuviin tarkennus jää taakse. Olen miettinyt pitäisikö tarkentaa manuaalisesti eteen mutta se lienee nopeatempoisessa lajissa vaikea tapa.
Runko pystyy ottamaan 7 kuvaa/sek, joten se muutoin on tosi hyvä kuvaamiseen.

Kaipaisin vinkkejä tähän ongelmaan.
popavoittoon

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PoPa

Vastaus #294 : 15.06.2011 klo 12:45:40

Joo, eli terve kaikille!

Poikani pelatessa junnuissa, olen itsekin kuvaamassa pelejä kentän reunoilla. Ongelma kuvaamisessani on se että kuinka saada kohteet terävyysalueelle? Hommasin Sonyn a580 rungon koska minulla oli putket siihen jo valmiina. Automaattitarkennus lukittuu ensimmäiseen ruutuun, ja koska kuvaan useasti edestäpäin vastaan tulevia kohteita, moniin kuviin tarkennus jää taakse. Olen miettinyt pitäisikö tarkentaa manuaalisesti eteen mutta se lienee nopeatempoisessa lajissa vaikea tapa.

Joku esimerkkikuva missä tälläinen on käynyt olisi hyvä nähdä.
Hylje

Poissa Poissa

Vastaus #295 : 15.06.2011 klo 13:36:36

Joo, eli terve kaikille!

Asetuksissa on jotain väärin. Uudet Sonyt ovat melko nopeita tarkentamaan.
Paitsi jos "valmiina olleet putket" ovat tyyliin jotain vanhoja Konica-Minolta -huttuja, jotka eivät vain välttämättä pysy rungon vauhdissa.

Oletko varma, että tarkennusmoodina on AF-tracking eikä vain Autofocus? Ja ethän nyt missään nimessä kuvaa takanäytön kautta?
l0g0

Poissa Poissa

Vastaus #296 : 15.06.2011 klo 14:20:00

Arvaisin noiden oireiden perusteella kuten Hyljekin, että jatkuva tarkennus tai oikeastaan sen puute voisi olla tuo syy.

En tunne Sonyjen toiminnallisuuksia tarkemmin, mutta ainakin Nikon D300:ssa on lisäksi nippu säätöjä liittyen tuon AF:n toimintaan ja siihen miten kamera lukitsee tarkennuksen ja seuraa kohdetta jatkuvalla tarkennuksella.

Tosiaan saman sarjan peräkkäisiä kuvia jossa ongelma on havaittavissa olisi kiva nähdä niin voisi arvaillla lisää...

l0g0

Poissa Poissa

Vastaus #297 : 15.06.2011 klo 15:06:30

En tiedä meneekö OT:n puolelle, mutta ehkäpä tämä hieman erityyppisenä, sisältöihin liittyvänä asiana ketjun otsikkoa sivuaa, joten heitetäänpä tänne keskusteluun.

Kuvailen potkupalloa laidasta laitaan, tosin alasarjamatseja on tänä vuonna vähän plakkarissa. Jaliskuvat 2011 löytyy täältä jos jotakuta kiinnostaa käydä kurkkaamassa.

Joka tapauksessa jo tässä vaiheessa kautta tuntuu pelottavasti siltä, että kuvaamisen liittyen on vähän turnausväsymystä havaittavissa ja jotta saisi vähän uusia kuvakulmia asiaan niin kysyisinkin ketjua lukevilta valokuvaavilta forumisteilta, että mitä lähdette ottelukuvilla hakemaan - tai onkohan oikeampi kysymys että minkätyyppisen ottelugallerian kuvista teette? Tuntuu jotenkin, että omat kuvat on jo niin otettu ja nähty ja niissä on aina ne samat pelaajat samoissa "peruspönötyskuvissa". Jonkinlaista uutta punaista lankaa siis kaipaisi.

Jos taas tätä ketjua lukee sellainen henkilö, joka kuvia tykkää käydä katsomassa, niin mitä noilta kuvilta odotetaan, mitä niissä pitäisi olla?

Tietenkin jos sattuu olemaan niin onnekas, että on selkeä missio kuten esim. lehtikuvan ottaminen niin silloinhan tavoite on selvä.

Mutta entäpä muuten...
Lähdettekö dokumentoimaan ottelua/tapahtumaa?
Lähdettekö hakemaan huippujalkapallokuvia?
Lähdettekö hakemaan pelaajakorttikuvia?
Lähdettekö hakemaan kuvia jonkin tietyn teeman mukaan?

Vai onko se  automaattisesti sitä, että nämä kaikki kuuluvat pakettiin, otetaan kuvat pelitilanteiden mukaan  ja katsotaan minkälainen galleria niistä saadaan väsättyä.
Propelli

Poissa Poissa

Vastaus #298 : 15.06.2011 klo 15:46:40

Asetuksissa on jotain väärin. Uudet Sonyt ovat melko nopeita tarkentamaan.
Paitsi jos "valmiina olleet putket" ovat tyyliin jotain vanhoja Konica-Minolta -huttuja, jotka eivät vain välttämättä pysy rungon vauhdissa.

Oletko varma, että tarkennusmoodina on AF-tracking eikä vain Autofocus? Ja ethän nyt missään nimessä kuvaa takanäytön kautta?

Joo, eli homma meni näin. Minulla on tuo sigman 70-200 2,8 ex dg hsm putki, joka on ihan nopea tarkentamaan. Uuden rungon myötä testasin myös jatkuvaa tarkennusta. Tarkennus tahtoi liikkuvissa tilanteissa hakea, enkä siltikään saanut oikeaan kohtaan tarkennettuja kuvia kuin satunnaisesti. Ryhdyin pääasiassa kuvaamaan kertatarkennuksella 2-3 kuvan sarjoja.
Hetki sitten kuvasin jatkuvalla tarkennuksella vastaan kävelevää ja huomasin että hitaalla sarjanopeudella (3 kuvaa/s) tarkennus ehti seuraamaan hyvin, muttei enää 7kuvaa/s, silloin se tarkensi ainoastaan ensimmäiseen ruutuun.
l0g0

Poissa Poissa

Vastaus #299 : 15.06.2011 klo 16:31:15

Hmm, mulla on periaatteessa sama kakkula nikonin mountilla ja se on kyllä mielestäni toiminut hyvin.  Tänä vuonna olen tosin pienentänyt aukkoa, eli täydellä aukolla en juurikaan kuvaa, jos ei ole ihan pakko. Tosin ammun muutenkin telejatkeen kanssa jolloin isoinmahdollinen aukko on 4, mutta käytännössä käytän vielä tuostakin pienempää aukkoa.

Onhan sinulla pistemittaus käytössä ja kaikki "turhat" tarkennukseen liittyvät, ja tarkennusta mahdollisesti hämäävät/hidastavat jutut pois päältä?

Käyn tänään kuvaamassa yhden matsin ja pitääpä ottaa sarjaa täydellä aukolla ilman jatketta ja katsoa havaitsenko vastaavaa toimimattomuutta joka muuttaisi tuon toimimattomuuden pikemminkin lasin ominaisuudeksi :)

Edit: Onko tuossa Sonyn rungossa sellaista ominaisuutta, että tarkennuksen pystyisi priorisoimaan? Omassa rungossa on tällainen fiitseri, jolloin runko odottaa, että tarkennus on kohdalla ennenkuin laakaisee. Tämä tietenkin sitten saattaa aiheuttaa sen, että sarjatulitus saattaa "köhiä" ja ei enää kuulostakaan tältä räps-räps-räps-räps-räps-räps vaan pikemminkin tältä räps-räps---------räps----räps--räps.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011 klo 16:43:17 kirjoittanut l0g0 »

Sivuja: 1 ... 11 [12] 13 ... 20

Siirry: