lindros
Poissa
Suosikkijoukkue: PS Kemi, Huuhkajat
|
|
Vastaus #300 : 15.06.2011 klo 18:51:17 |
|
En tiedä meneekö OT:n puolelle, mutta ehkäpä tämä hieman erityyppisenä, sisältöihin liittyvänä asiana ketjun otsikkoa sivuaa, joten heitetäänpä tänne keskusteluun. Kuvailen potkupalloa laidasta laitaan, tosin alasarjamatseja on tänä vuonna vähän plakkarissa. Jaliskuvat 2011 löytyy täältä jos jotakuta kiinnostaa käydä kurkkaamassa. Joka tapauksessa jo tässä vaiheessa kautta tuntuu pelottavasti siltä, että kuvaamisen liittyen on vähän turnausväsymystä havaittavissa ja jotta saisi vähän uusia kuvakulmia asiaan niin kysyisinkin ketjua lukevilta valokuvaavilta forumisteilta, että mitä lähdette ottelukuvilla hakemaan - tai onkohan oikeampi kysymys että minkätyyppisen ottelugallerian kuvista teette? Tuntuu jotenkin, että omat kuvat on jo niin otettu ja nähty ja niissä on aina ne samat pelaajat samoissa "peruspönötyskuvissa". Jonkinlaista uutta punaista lankaa siis kaipaisi. Jos taas tätä ketjua lukee sellainen henkilö, joka kuvia tykkää käydä katsomassa, niin mitä noilta kuvilta odotetaan, mitä niissä pitäisi olla? Tietenkin jos sattuu olemaan niin onnekas, että on selkeä missio kuten esim. lehtikuvan ottaminen niin silloinhan tavoite on selvä. Mutta entäpä muuten... Lähdettekö dokumentoimaan ottelua/tapahtumaa? Lähdettekö hakemaan huippujalkapallokuvia? Lähdettekö hakemaan pelaajakorttikuvia? Lähdettekö hakemaan kuvia jonkin tietyn teeman mukaan? Vai onko se automaattisesti sitä, että nämä kaikki kuuluvat pakettiin, otetaan kuvat pelitilanteiden mukaan ja katsotaan minkälainen galleria niistä saadaan väsättyä. Samoja tuntemuksia ollut tuosta turnausväsymyksestä. Ei tosin tänä kesänä vielä, kun tulee kuvattua periaatteessa yhden joukkueen pelejä ja näin ollen inspiraatiota on löytynyt vielä ihan kohtuudella. Itse olen pyrkinyt ottelugalleriaa tehdessä siihen, että joukkoon ei eksyisi ns. turhakekuvia, joita selattessa itsekin leipääntyy hetkeksi kuvaamiseen. Esim. kuvat jossa a) pelaaja kuljettaa palloa ilman mitään muuta kuvallista elementtiä (hieno tausta, pelaajan erikoinen ilme/asento), b) sivurajaheittoa suorittava pelaaja c) maalipotkua tai vapaapotkua antava pelaaja, jos kuvaan ei muuta liity. Ja muutenkin kuvia, joita näkee jatkuvasti kun gallerioita selaa. Pelkkä kaunis bokeh ei aina riitä. Gallerioiden koko tuppaa olemaan normaalisti tuollanen 45-65 kuvaa ja pikkasen on tutina siitä, että siinäkin on turhan paljon kuvia ja parhaat kuvat hukkuvat joukkoon. Tiivistys olisi oiva taito, vaikka tuleehan sitä tehtyä nytkin kun 600-700 kuvasta alkaa valkkaamaan. Itsellä aina jonkinlaisena motivaattorina kuvaamisen on sen "tähtihetken" pysäyttäminen, joita omasta mielestä ehkä puolekymmentä osunut ikinä koskaan kohdalle. Seuraava juttu mitä kuvista hakee on varmasti pelin dokumentointi ja tarkemmin ehkä se henki, tunteet, ilmeet ja eleet millä pelissä eletään kunakin päivänä. Teknisesti vaihtelua tulee haettua jonkin verran erilaisilla ja joskus vähän erikoisemmillakin rajauksilla. Myös kuvankäsittelyyn panee toisiin gallerioihin pikkasen lisämaustetta. Toisaalta se puoli on vielä jpg:nä kuvaavana pikkasen löyhilllä kantimilla. Noilta foorumin pro-kuvaajilta on tullut opittua sen verran, että gallerian monipuolisuus on valttia sille, että kuvia jaksetaan katsoa. Neulainen Jerkkunen on tällä saralla mielestäni ihan mestari. Vaikka galleriassa saattaa olla jopa puolet kuvista muuta kuin pelitilannekuvia, niin tylsiä ne ovat aniharvoin. Siellä on kaikennäköistä sympaattista tappara-ukkelia poimittua katsomosta ja muutenkin kuvattu muutakin pelitapahtumaan osallistuvaa joukkoa varsin hienolla tavalla esille.
|
|
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011 klo 18:53:28 kirjoittanut lindros »
|
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #301 : 16.06.2011 klo 00:15:45 |
|
Joo, eli homma meni näin. Minulla on tuo sigman 70-200 2,8 ex dg hsm putki, joka on ihan nopea tarkentamaan. Uuden rungon myötä testasin myös jatkuvaa tarkennusta. Tarkennus tahtoi liikkuvissa tilanteissa hakea, enkä siltikään saanut oikeaan kohtaan tarkennettuja kuvia kuin satunnaisesti. Ryhdyin pääasiassa kuvaamaan kertatarkennuksella 2-3 kuvan sarjoja. Hetki sitten kuvasin jatkuvalla tarkennuksella vastaan kävelevää ja huomasin että hitaalla sarjanopeudella (3 kuvaa/s) tarkennus ehti seuraamaan hyvin, muttei enää 7kuvaa/s, silloin se tarkensi ainoastaan ensimmäiseen ruutuun.
Väitän edelleen, että asetuksissa on joku pikkujuttu jotenkin väärin. Sama kakkula ainakin Nikon D300:ssa tarkentaa ihan helposti nopeastikin liikkuvaan kohteeseen ja ehtii seuraamaan sitä mainiosti normaalietäisyydellä. Ja mitä tulee tuohon l0g0:n turnausväsymys-puoleen, niin mielestäni Lindros tuossa sanoikin hyvin. Jerkunen vetää helvetin hyvin koska niitä kuvia on kohtuu vähän ja osa kaikkea muuta kuin itse peliä. En jaksa juurikaan selailla noita forumin ottelukuvatopicceja koska kuvia on yksinkertaisesti helvetisti liikaa ja suurin osa vielä samankaltaisia. Eli erilaisia kuvia, erilaisia rajauksia. Pystyä, vaakaa. Tiukkoja rajauksia ja yksityiskohtia, väljiä yleiskuvia. Tunteita katsomosta ja kentältä. 30 kuvaa per tapahtuma on ainakin itselle aika maksimi (riippumatta siitä onko kyseessä häät, futispeli, bändin keikka, jne...) minkä jaksaa katsoa keskittyneesti, tai sitten kuvien on parempi olla jotain Bigpicture-tasoa... Varsinkin kun noita kuvia tulee katsottua jo duuninkin puolesta aivan helvetisti. Vähemmän kuvia -> parempia kuvia -> vaikutat paremmalta kuvaajalta muidenkin silmissä.
|
|
|
|
Propelli
Poissa
|
|
Vastaus #302 : 16.06.2011 klo 07:22:12 |
|
Hmm, mulla on periaatteessa sama kakkula nikonin mountilla ja se on kyllä mielestäni toiminut hyvin. Tänä vuonna olen tosin pienentänyt aukkoa, eli täydellä aukolla en juurikaan kuvaa, jos ei ole ihan pakko. Tosin ammun muutenkin telejatkeen kanssa jolloin isoinmahdollinen aukko on 4, mutta käytännössä käytän vielä tuostakin pienempää aukkoa. Onhan sinulla pistemittaus käytössä ja kaikki "turhat" tarkennukseen liittyvät, ja tarkennusta mahdollisesti hämäävät/hidastavat jutut pois päältä? Käyn tänään kuvaamassa yhden matsin ja pitääpä ottaa sarjaa täydellä aukolla ilman jatketta ja katsoa havaitsenko vastaavaa toimimattomuutta joka muuttaisi tuon toimimattomuuden pikemminkin lasin ominaisuudeksi Edit: Onko tuossa Sonyn rungossa sellaista ominaisuutta, että tarkennuksen pystyisi priorisoimaan? Omassa rungossa on tällainen fiitseri, jolloin runko odottaa, että tarkennus on kohdalla ennenkuin laakaisee. Tämä tietenkin sitten saattaa aiheuttaa sen, että sarjatulitus saattaa "köhiä" ja ei enää kuulostakaan tältä räps-räps-räps-räps-räps-räps vaan pikemminkin tältä räps-räps---------räps----räps--räps. Tuossa sonyssä ainakin homma toimii siten että, silloin kun laukaisin painetaan puoleenväliin, se tarkentaa kokoajan. Kun taas laukaisin painetaan pohjaan se lukittuu ensimmäiseen tarkennukseen ja tarkentaa siihen kohtaan niin kauan kun laukaisin on pohjassa. Tosiaan olen kuvannut paljon täydellä aukolla, joten se tietenkin vaikuttaa terävyysalueeseen. Tänään on pojalla pari matsia, niin koitan laittaa pienempää aukkoa, vaikka f4? Eihän ongelma olis niin suuri jos ei kuvaisi edestäpäin lähestyvää kohdetta, mutta siten on saanut enemmän taistelun tuntua kuviin. Rungossa on kertatarkennus, automaattinen tarkennus ja jatkuva tarkennus vaihtoehdot. Olen käyttänyt pääasiassa keskipistettä tarkennuksen mittaamiseen.
|
|
|
|
l0g0
Poissa
|
|
Vastaus #303 : 16.06.2011 klo 08:46:20 |
|
Auts, silloin tuolle ei oikeastaan voi mitään kohti tulevan kohteen tapauksessa Pikaisen guuglauksen seurauksena löytyi varmistus tuohon a580 toimintaan, tarkennus eka ruutuun johon johon tuo tarkennus sitten sarjalla kuvattaessa "jumittuu".
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #304 : 16.06.2011 klo 11:47:02 |
|
Edelleen, asetuksissa on jotain väärin. En millään jaksa uskoa että se tarkennus jäisi aina automaattisesti ekaan ruutuun. Vaikka Sony välillä tekee vähän hölmöjä kameroita, niin tuossa olisi taas rehellisesti kiivetty perse edellä puuhun. Koitapa vaihtaa pykälää pienemmälle sarjatuliasetuksille (5fps) ja ehdottomasti pois pelkän keskipisteeseen tarkentamisesta. Ja vaikka aukkoa neloseen. Raporttia sitten.
|
|
|
|
Propelli
Poissa
|
|
Vastaus #305 : 17.06.2011 klo 07:36:30 |
|
Edelleen, asetuksissa on jotain väärin. En millään jaksa uskoa että se tarkennus jäisi aina automaattisesti ekaan ruutuun. Vaikka Sony välillä tekee vähän hölmöjä kameroita, niin tuossa olisi taas rehellisesti kiivetty perse edellä puuhun. Koitapa vaihtaa pykälää pienemmälle sarjatuliasetuksille (5fps) ja ehdottomasti pois pelkän keskipisteeseen tarkentamisesta. Ja vaikka aukkoa neloseen. Raporttia sitten. Asetukset kunnossa. Kyllä se on vain uskottava, tarkentaa ekaan ruutuun. Tarvii vain treenata tarkennusta eturuohoon, niin saa sarjan terävyysalueelle Pienempi aukko auttoi hiukan terävyysalueeseen.
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #306 : 17.06.2011 klo 15:35:07 |
|
Asetukset kunnossa. Kyllä se on vain uskottava, tarkentaa ekaan ruutuun. Tarvii vain treenata tarkennusta eturuohoon, niin saa sarjan terävyysalueelle Pienempi aukko auttoi hiukan terävyysalueeseen. Pakko tuota oli tarkistaa, koska eihän tossa ole mitään järkeä. -> Dpreview:n forumin mukaan se jatkuva tarkennus lukitsee tarkennuksen ja valotuksen jos on Speed-Priority ohjelma käytössä. Koitapa pistää manuaalimoodi, jatkuva tarkennus, ei keskipiste-tarkennusta ja koita ottaako se sitä perus 3+fps sekunnissa jatkuvalla tarkennuksella?
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
|
Vastaus #307 : 18.06.2011 klo 19:47:56 |
|
Varsin mielenkiintoisen kirjoituksen l0g0 on väsännyt... Mikä ihmeen turnausväsymys??? Kun on kuvannut yli 40 vuotta, alkaa pikkuhiljaa tajuamaan, että ikinä ei ole ottanut yhtään "turhaa" kuvaa.. Oli aihe ihan mikä hyvänsä, niin vasta nyt tajuaa, että kuva mikä tahansa vuosien takaa alkaa saavuttaa niitä mittasuhteita mikä sille oikeasti kuuluu. Älkää katsoko kuvianne tämän päivän mittapuulla, vaan miettikää miltä se näyttää 20 vuoden päästä, tai mitä siinä silloin katsottuna voi olla. Kuvasta saattaa löytyä vuosien päästä vasta se, mikä on "tärkeää". Ja mitä tulee kommentteihin mitä vähemmän, sen parempi, pitää olla täysin eri mieltä. Moiset ajatukset pois mielestä, ja nappi pohjaan päivä toisensa jälkeen. Vuosi 1977. Turku, Kupittaa. Tällä samalla paikalla sijaitsee tällähetkellä Kupittaan kenttä nro 5....
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #308 : 19.06.2011 klo 04:58:10 |
|
Varsin mielenkiintoisen kirjoituksen l0g0 on väsännyt... Mikä ihmeen turnausväsymys??? Kun on kuvannut yli 40 vuotta, alkaa pikkuhiljaa tajuamaan, että ikinä ei ole ottanut yhtään "turhaa" kuvaa.. Oli aihe ihan mikä hyvänsä, niin vasta nyt tajuaa, että kuva mikä tahansa vuosien takaa alkaa saavuttaa niitä mittasuhteita mikä sille oikeasti kuuluu. Älkää katsoko kuvianne tämän päivän mittapuulla, vaan miettikää miltä se näyttää 20 vuoden päästä, tai mitä siinä silloin katsottuna voi olla. Kuvasta saattaa löytyä vuosien päästä vasta se, mikä on "tärkeää". Ja mitä tulee kommentteihin mitä vähemmän, sen parempi, pitää olla täysin eri mieltä. Moiset ajatukset pois mielestä, ja nappi pohjaan päivä toisensa jälkeen. Vuosi 1977. Turku, Kupittaa. Tällä samalla paikalla sijaitsee tällähetkellä Kupittaan kenttä nro 5.... Hmmm... Itselle tulee helvetin usein sellainen olo, että tulipa otettua helvetin turha kuva, oli aihe mitä tahansa. Mutta välillä taas tulee olo, että tulipa otettua helvetin hyvä kuva. Ja jälkimmäistä fiilistä varten noita kuvia tulee otettua. Mutta se, että yksin fiilistelee omia kuviaan ei johda yhtään mihinkään. Väitän melkein, että 90% kuvista on täysin turhia. Tietysti joukossa on kuvia, joita ei nyt osaa arvostaa, mutta silti lähtökohtaisesti varmaan 90% kuvista on täyttä paskaa, niin nyt, kuin 5-100 vuoden päästä. Ja se on ihan sama onko kuvaajana allekirjoittanut, joku foorumin prokuvaajista, tai joku oikeasti PROPROkuvaaja. Tietysti on helvetin hyvä, että ihmiset ottavat kuvia ja jaksavat kuvata/taltioida (mitä tahansa, vaikka sitten futista, Nelosta, Liigaa, mitä tahansa), mutta ei sillä lopulta ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kuvaamisessa/taltioimisessa mitään järkeä tai onko niillä kuvilla mitään arvoa mihinkään suuntaan. Tai ovatko ne kuvat oikeasti hyviä valokuvia. Kritiikki, rakentava tai vähemmän rakentava, antaa oikesti helvetisti potkua touhuun. Ja erityisesti sitten se itsekritiikki. Ihan sama onko kyse kuvaamisesta tai mistä tahansa muusta jutusta, mutta aina pitäisi miettiä muita. "Jos en itse löydä pelin aikana otetuista kuvista 50 hyvää kuvaa, niin miksi joku muu löytäisi? Jos en itse jaksa lukea viestiäni tällä forumilla uudestaan, niin miksi joku muu jaksaisi?" Eikö se olisi huomattavasti hauskempaa kaikille, että löisi esille vain sen parhaimman annin? Sellaisen jolla on oikeasti jotain arvoa johonkin suuntaan? Tottakai sitä tilanteesta riippuen sanoo/tekee/kirjoittaa mitä sattuu ja ns. "antaa mennä", mutta jos joku ei älähdä vastaan, niin helvetin vaikea siitä on lähteä hakemaan uutta suuntaa tai oikeasti tsempata. Ja nimenomaan digin kanssa omasta mielestä se "nappi pohjaan ja antaa kameran laulaa" tappaa sitä laatua. Kuvaaminen on liiankin helppoa. Lyödään hyvä runko ja hyvä linssi, mikä takaa ns. "hyvän laadun" ilman, että kuvaaja miettii yhtään mitä tekee. Jokaiselle kuvaajalle, oli kyse jalkapallosta tai mistä tahansa aiheesta, tekisi IMO hyvää kuvata rulla tai pari filmille jollain lelukameralla. Ihan jo sen takia, että joutuisi miettimään mitä siihen rullalle taltioi. Känniavautuminen, anteeksi. Maanantaina selvitän sen Sony-tarkennuksen. e: Ja tämä siis edelleen ajatusmaailmalla "kuvatkaa hyvät ihmiset"... Kuvatkaa. Kuvatkaa paljon. Mutta myös kokeilkaa, miettikää ja puhukaa paljon. Arvostelkaa toisianne. Pienet asiat, hölmöt asiat. Ainoastaan kuvaamalla ja kuulemalla muiden mielipiteitä rupeaa löytämään niitä pieniä asioita jotka merkitsevät eniten.
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.06.2011 klo 05:06:13 kirjoittanut Hylje »
|
|
|
|
|
No niin
Poissa
Suosikkijoukkue: Kuvaajat
|
|
Vastaus #309 : 19.06.2011 klo 08:40:07 |
|
Känniavautuminen, anteeksi
Ja vielä parhaimmasta päästä sanoisin Sanomani on, kuten Hylkeelläkin. KUVATKAA!! Jos ette kuvaa työksenne, niin kuvaatte itsellenne. Ottakaa kuva, jos katsotte, että sillä on merkitystä vähänkin, oli merkitys mitä hyvänsä. Edelleen kokeilkaa, kokeilkaa ja kokeilkaa. Olen 100% samaa mieltä siinä, että pistetään negakamera käteen ja kokeilkaa sillä. Antaa digiaikaan tottuneille "hiukan" perspektiiviä. Se, miksi en juurikaan kuvaa veikkausliigaa, johtuu siitä, että niitä kuvia on paljon...todella paljon. Mutta...menkää kuvaamaan joku nuorten junnujen peli, niin eipä aikaakaan, kun joku on hihassa repimässä ja kysymässä miten näitä kuvia saisi? Niillä kuvilla on merkitystä näiden junnujen vanhemmille ja isovanhemmille. Rahaahan siitä ei saa, mutta motivoi kummasti, kun tekee jonkun junnun vanhemmat tyytyväiseksi.
|
|
|
|
l0g0
Poissa
|
|
Vastaus #310 : 19.06.2011 klo 12:13:56 |
|
Hyviä kommentteja puoleen ja toiseen, mikä on äärimmäisen positiivista!
Omien kuvien katselukertoja kun seurailee niin naisjalkapallon ja vanhempien junnujen kuvat tuntuvat keräävän nopeasti katsojia, jotkut alasarjojen ottelut myöskin ovat olleet aika katsottuja. Tosin tuohon vaikuttaa luonnollisesti olemassaoleva tarjonta ja suoraan kuvien olemassaolon eteen tehty markkinointi, käytännössä minne linkki kuviin on laitettu tiedoksi. Kuvien katselukertojen selvittämisestä risuja kuvat.fi palvelulle, kuvien/kansioiden top katselumärien selvittäminen totaalisen tuskaista. Tuo kuitenkin on tällä hetkellä se paras palaute jonka perusteella on pakko mennä, kun muutakaan ei ole. "Myötäkarvaan silittelyä" ei oikein aitona palautteena voi ottaa...
Keskipohjanmaan alueella kovin hirveästi jalkapalloa nettiin kuvaavia kuvaajia ei ole, Kokkolassa on muutama, tämän vuoksi esim. KPV:n ja GBK:n peleistä kuvia on aika hyvin tarjolla, Jaron veikkausliigapeleistä taasen kuvia ei kovin hirveästi ole. Tässä kohtaa tilanne ja tarjonta on hieman eri kuin esim. Turun derbyissä joihin kuvaajia löytyy, toisaalta taas onpa olosuhteet/puitteet/tunnelma parhaimman hotin päästä mitä suomenmaasta löytyy.
Kaikki tämän palstan kuvasarjat tulee foorumilta katsottua ja suuren osaan noita orkkisgallerioitakin tulee linkin kautta sukellettua, mutta kun miettii mitkä tällä palstalla olevista ottelukuvakoonneista herättää oman kiinnostuksen, niin a) niissä on tapahtuma kuvattu niin laajasti kuvina että ne muodostavat itsessään tuon kiinnostavan tarinan tapahtumasta ja pystyn luomaan jonkinlaisen mielikuvan tunnelmasta tai b) hyvälaatuisiin kuviin on liitetty tarina kuvateksteinä joka avaa noita kuvia. Tämä siis sitä taustaa vasten, että minulla ei ole mitään laajempaa sisäpiirin käsitystä kuvissa esiintyvistä joukkueista. Hatunnosto on kyllä paikallaan noille kuvaajille jotka jaksavat tänne foorumillekin täydellisen kuvakoonnin kasata, koska aikaa tuohon menee rutosti. Sinänsä mahtavaa olisi lisäksi kuulla pätkiä autenttista ääntä tapahtumasta.
Mutta mutta, pitää yrittää hakea parempaa ja laajempaa sisältöä kuviin. Omiin kuvakoonteihin mahtuu rutkasti shittiä ja itsekritiikkikin useasti pettää enemmän tai vähemmän perustellusta syystä, jonka seurauksena huonolaatuinen/sisältöinen kuvaa menee seulan läpi ja olen kyllä sitä mieltä, että voittopuolisesti "less is more". Eli rajatulla määrällä kuvia pitää oppia laajemmin taustoittamaan ottelua/tapahtumaa ja edelleen parempaa jalkapallokuvaakin pitää saada. Tähän paras apu on varmaan tuo kokeileminen. Meininki paikallisesti ei tosin ole yhtä hulppeata kuin etelä-suomessa , mutta toisaalta kuvaamisen arvoista tämä vaatimattomampi paikallinenkin meininki on, jalkapallokulttuuriahan tämä kaikki kuitenkin loppupeleissä on.
|
|
|
|
Propelli
Poissa
|
|
Vastaus #311 : 20.06.2011 klo 09:52:09 |
|
Pakko tuota oli tarkistaa, koska eihän tossa ole mitään järkeä.
-> Dpreview:n forumin mukaan se jatkuva tarkennus lukitsee tarkennuksen ja valotuksen jos on Speed-Priority ohjelma käytössä. Koitapa pistää manuaalimoodi, jatkuva tarkennus, ei keskipiste-tarkennusta ja koita ottaako se sitä perus 3+fps sekunnissa jatkuvalla tarkennuksella?
Kokeilin noilla ohjeilla. Kyllähän tuo yrittää tarkentaa lähestyvää kohdetta, sen 3 fps mutta heikosti tuntuu sen tekevän. Pitää yrittää kikkailla jotain, koska tarvin enemmän kun tuon 3fps kuvaukseen.
|
|
|
|
Hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Charles "Charlie" Charles ja Bielsan Bilbao
|
|
Vastaus #312 : 21.06.2011 klo 08:43:34 |
|
Kokeilin noilla ohjeilla. Kyllähän tuo yrittää tarkentaa lähestyvää kohdetta, sen 3 fps mutta heikosti tuntuu sen tekevän. Pitää yrittää kikkailla jotain, koska tarvin enemmän kun tuon 3fps kuvaukseen.
Sitten on jotain vikaa kuvaajassa ja/tai kameran säädöissä, sillä äsken koitin ja sain sen hakkaamaan 5fps ihan kelvollisella osumatarkkuudella... Yksi vaihtoehto on tietysti myydä tuo kamera ja ostaa OIKEA kamera tilalle...
|
|
|
|
Propelli
Poissa
|
|
Vastaus #313 : 21.06.2011 klo 08:53:46 |
|
Sitten on jotain vikaa kuvaajassa ja/tai kameran säädöissä, sillä äsken koitin ja sain sen hakkaamaan 5fps ihan kelvollisella osumatarkkuudella... Yksi vaihtoehto on tietysti myydä tuo kamera ja ostaa OIKEA kamera tilalle... Kävin juuri testaamassa ja onnistuin saamaan kohtuu jälkeä 3fps, tuohon 5fps:ään en kyllä pääse. Jos voit laittaa tarkemmat asetukset kuinka 5fps löytyy olisin kovin kiitollinen. ps. jos sulla ois myydä oikea kamera edullisesti, voisin olla kiinnostunut
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011 klo 09:12:55 kirjoittanut Propelli »
|
|
|
|
|
Red Cloud
|
|
Red Cloud
Vastaus #314 : 09.07.2011 klo 19:37:23 |
|
Tuolla hintaluokalla ehdottomasti Sigman 70-200/2.8 EX DG:tä. Valovoimainen objektiivi hyvin kattavalla polttovälialueella. Erittäin hyvä hintalaatusuhteeltaan
Tämän aion ostaa, mutta saattaa olla, että taloudellinen tilanteeni ei salli tuon hankintaa vielä tämän kauden aikana. Mutta näillä näkymin viimeistään ensi kesänä pääsen sitten taas kuvaamaan kunnolla jalkapalloa. Suomessa alin hinta näyttää olevan 667€ toimituskulujen kanssa: http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/160057
|
|
|
|
Red Cloud
|
|
Red Cloud
Vastaus #315 : 13.07.2011 klo 20:52:54 |
|
Tilasin tuon Sigman eilen (maksan osamaksulla), ja nyt odottelen lähetyksen saapumista. Ostin myös monopod-jalustan, joten kohta futiskuvauskalusto on kasassa.
|
|
|
|
Jorrma
Poissa
|
|
Vastaus #316 : 01.11.2011 klo 17:50:11 |
|
|
|
|
|
BEAT!!
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #317 : 01.11.2011 klo 21:35:09 |
|
Pystyy ottamaan. 55-200mm polttovälialue on melko kattava jalkapallokuvaamista ajatellen, mutta objektiivit eivät ole ihan valovoimaisimmasta päästä. Mutta riittänee varmasti alkuun ja hieman pidemmällekin. Olen canonisti eikä Nikonin tuotteet ole aivan hallussa - mutta eiköhän tälläkin ole ihan hyvä aloittaa.
|
|
|
|
vanDer
Poissa
|
|
Vastaus #318 : 05.11.2011 klo 18:57:08 |
|
Jalkapallon kuvaaminen huippumiehen silmin. 'Ei sillä, että olisin tutkinut, mutta tiedän säännöt, jotka 1700-luvun tekijöillä oli horisontista, perspektiivistä, maisemasta ja kaikesta tuosta', sanoo Van der Meer. 'En koskaan ajattele noita asioita, kun työskentelen, mutta kun näen valokuvat myöhemmin, niin näen, että niissä on jotakin siitä. Kuvat eivät ole kaottisia; niissä on suorat linjat koko ajan. Yritän tehdän ne yksinkertaisiksi. Kulmalippu on mielenkiintoinen. Kun ensimmäistä kertaa menin amatöörien otteluihin, peli näytti aina olevan toisella puolella kenttää. Puoleen tuntiin, kukaan ei ollut minun lähelläni. Tein virheen muuttamalla sijaintini lähemmäksi tapahtumia. Sitten ymmärsin, että minun piti yksinkertaisesti, odottaa, että peli tuli minun luokseni. Usein, kuvani oli jo valmis ja minun piti vain odottaa pelaajia.'
Van der Meer on ottanut ikimuistoisia valokuvia Ajaxin otteluista, myös - mutta ei koskaan perinteisestä valokuvaajien kuvakulmasta maan tasalta maalin takaa tai sivurajalta. Hän pitää parempana työskentelyä korkealla katsomossa, yleensä lähellä puoliviivan rajaa, josta hänen tavoitteenaan on vangita, kuten hän ilmaisee 'hetken jännite'. Hänen syväluotaavat, neulanterävät kuvat jähmettävät pelin, yleisön, puut ja pilvet stadionin yläpuolella. Vaikka hänen kuvansa ovat otettu samantyylisistä kulmista kuin TV-kameroiden, ne vangitsevat jotakin aivan erilaista. 'Jalkapallo on peli tilasta. Joten miksi jättäisit tilan pois?' hän sanoo. 'Joka Maanantain sanomalehdissä näet saman tyhmän, väsyneen lähikuvan, joka on otettu maalin takaa, pitkillä teleskooppilinsseillä, jotka vääristävät tilan. Nuo kuvat näyttävät sinulle jalkapallon tilanteita, mutta sinulla ei ole mitään ajatusta siitä mitä ne tarkoittavat. Kaksi pelaaja taistelee pallosta. Mitä sitten? Missä kohti he ovat kenttää? 1960-luvulla, meillä oli erilaisia kuvia, paljon kiinnostavampia, valokuvia yleisöstä, laaja-alaisia valokuvia pelistä. Nuo lähikuvat kertovat niin vähän. Kun urheilu kuva-arkistot avataan vuosisatojen päästä, siellä tulee olemaan kokonainen historian osuus pelistä, joka puuttuu, koska kaikki pienet kiinnostavat yksityiskohdat kentällä, niitä ei ole valokuvattu.'
Myös Van der Meerin seinällä on laaja valokuva, joka on ottettu vanhalta De Meerin stadionilta 1995, vuosi jolloin Van Gaalin Ajax oli paras joukkue maailmassa. Kuva vangitsee taktiikan ja systeemin huippukohdan. Ajaxin 'piilokärjellä' Jari Litmasella on pallo jalassaan keskikentällä. Kymmenen metriä hänen yläpuolellaan on, keskushyökkääjä Patrick Kluivert, puolustajien ympäröimänä, mutta aikeissa tehdä liikkeensä. Vasenpuolustaja Marck Overmars ja oikea laituri Finidi George ovat valmiina juoksemaan tilaan. Litmasen takana, kolme muuta pelaajaa keskikentän timantista tuona päivänä, Edgard Davids vasemmalla, Arnold Scholten oikealla ja Winston Borarde hänen takanaan, ovat siirtymässä eteenpäin uhkaavasti. (Kopio tästä valokuvasta roikkuu myös Ajaxin koulun kahviossa, De Toekomstissa (Tulevaisuus). 'On yksi tai kaksi hetkeä, jolloin tilanne kehittyy ja sinä ymmärrät, että kohta jotain tapahtuu. Tämä on mahdollisuuksien, jännityksen hetki. Tämä on se jota etsin. Näet mahdollisuudet. Seuraavan liikkeen jälkeen ne ovat menneet - peli muuttuu joksikin muuksi. Jokainen yleisön jäsen jakaa tämän jännityksen. Mielihyvä jalkapallo-otteluihin menemisestä, on se, että tunnet tämän yhdessä muitten kanssa. Se on kuin shakissa. Kun sanomalehti raportoi shakin ottelua, he eivät näytä sinulle viimeistä siirtoa. He näyttävät sinulle tilanteen kymmenen siirron päästä loppua, koska se on kaikista dramaattisin tilanne. Keskikenttä on useimmiten paljon dramaattisempi kuin rangaistusalue. Maalin hetki ei ole ole erityisen kiinnostava. Se mitä tapahtuu, juuri ennen maalia, se on paljon mielenkiintoisempaa.'
Hän näyttää minulle toisen kuva, joka on otettu pari vuotta myöhemmin - Arenassa - samana iltana kuin pelattiin ensimmäinen osaottelu Ajaxin Mestareiden Liigan semifinaali ottelusta Juventusta vastaan. Taktinen kuvio pelistä - ja hetki, jolloin maailma ymmärsi, että Van Gaalin Bosman-säännön tuhoama Ajax oli lopussa - on vangittu yhteen kuvaan. Neljä mustavalko-paitaista Juventuksen pelaajaa - Lombardo, Zidane (jolla on pallo jalassaan), Inzaghi ja Vieri - ovat hyökkäämässä kapeassa kaaressa, viisi metriä Ajaxin rangaistusalueelta. Heitä vastassa on vain kaksi Ajaxin puolustajaa. Bogarde ja Mario Melchiot. Maalivahti Van der Sar on viivallaan. Juventus voitti ottelun 2-1 ja myöhemmin murskasi Ajaxin 4-1 toisessa osaottelussa Torinossa. 'Lehtikuva editoijat sanovat aina, että on paljon enemmän dramaattisempaa saada lähikuvia. Tämä on hevonpaskaa. Ongelma on periaatteessa se, että he eivät ymmärrä jalkapalloa, he eivät tiedä mitä he hakevat. Tietysti, kyllä, on myös mukavaa nähdä lähikuvia, joissa jalkapalloilijat näyttävät sankareilta. Mutta tarvitset kummankin kaltaisia kuvia. Mikä voi olla enemmän dramaattisempaa kuin tämä? Neljä italialaista hyökkääjää lähenee kahta Ajaxin puolustajaa. Se on hirvittävä kuva.'
Siitä huolimatta, että Van der Meerin kuvissa on katsantokannalta mukana paljon hollantilaista tunteellisuutta, niin jokin hypermitatussa Hollannin maisemassa tekee hänen olonsa epämukavaksi. 'Meidän ei pitäisi olla ylpeitä maisemastamme. Kun näet Hollannin ilmasta, kuva on niin tarkka ja matemaattinen, että se on pelottavaa. Näet vanhat suorat kanaalit, kaikki täydellisen samalla etäisyydellä toistensa kanssa. Se on liikaa. On kuin eläisimme Mordorian maalauksessa. En haluaisi välttämättä olla samassa huoneessa Mordorian kanssa, hänen ja minun isäni. Se ajaisi minut hulluksi. Menet uusiin kaupunkeihin. Arkkitehdit ovat tehneet hieman leikkisästi kaartavia kattoja, joka on hienoa. Joka ikinen asia ei ole suorassa. Mutta he unohtavat sen, että yhä jokainen pieni talo on täsmälleen kymmenen metrin päässä toisistaan ja ne ovat kaikki täysin suorassa linjassa.'
|
|
|
|
John Rambo
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomen seksikkäin
|
|
Vastaus #319 : 18.11.2011 klo 14:24:07 |
|
Brilliant Orange on kyllä edelleen ihan mielenkiintoinen kirja. Futiskuvaajista muuten mielenkiintoisia, joskin lyhyitä haastatteluita tuolla, ja toinen ylempänä mainituista kuvista vielä tässä:
|
|
|
|
|
BEAT!!
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #321 : 21.12.2011 klo 08:39:00 |
|
Ei tuollaiseen kysymykseen voi vastata, varsinkaan kun ei tiedä mihin Nikoniin pitäisi verrata Pääasiassa se on ihan sama valitsetko Canonin vai Nikonin. Molemmilta löytyy ns. harrastelija-, puoliammattilais- ja ammattilaismallit, eikä hintatasotkaan heitä hirveästi. Kokeile kumpaakin merkkiä ja katso kumpi sopii vaikka kouraan paremmin (painikkeiden sijainnit jne). Mieti myös vaikka sitä löytyykö tuttava piiristä jompaa kumpaa merkkiä, jolloin voitte vaikka vaihdella optiikkaa keskenänne.
|
|
|
|
Jorrma
Poissa
|
|
Vastaus #322 : 21.12.2011 klo 12:05:44 |
|
Ei tuollaiseen kysymykseen voi vastata, varsinkaan kun ei tiedä mihin Nikoniin pitäisi verrata siihen joka oli minun edellisessä viestissä. Tuli kumminkin ostettua Canon EOS 1100D 18-55mm IS pari viikkoa sitten. Nyt pitäis ostaa toinen objektiivi, Tamron AF DI 70-300mm F/4.0-5.6 Di saisi halvalla... : edit. tuli luettua koko topicin läpi ja Canon EF-S 55-250mm IS on varmasti ihan riittävä jos kesällä innostuis menemään kentän laidalle ottamaan pari kuvaa. Kuvan vakaaja ei näköjään tarvita jalkapalloa kuvatessa mutta tuleehan sitä kaikenlaista muutakin kuvattua.
|
|
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011 klo 16:29:56 kirjoittanut Jorrma »
|
|
|
|
|
BEAT!!
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #323 : 23.12.2011 klo 17:01:00 |
|
siihen joka oli minun edellisessä viestissä. Tuli kumminkin ostettua Canon EOS 1100D 18-55mm IS pari viikkoa sitten. Nyt pitäis ostaa toinen objektiivi, Tamron AF DI 70-300mm F/4.0-5.6 Di saisi halvalla... : edit. tuli luettua koko topicin läpi ja Canon EF-S 55-250mm IS on varmasti ihan riittävä jos kesällä innostuis menemään kentän laidalle ottamaan pari kuvaa. Kuvan vakaaja ei näköjään tarvita jalkapalloa kuvatessa mutta tuleehan sitä kaikenlaista muutakin kuvattua. Jaa joo.. Mutta molemmat (70-300 ja 55-250) riittänee ihan hyvin polttovälialueeltaan futiskuvaamiseen.
|
|
|
|
|
|
|