Ainänsä samaa mieltä, mutta kakkosjoukkueiden kohdalla hankala toteuttaa: kakkonen on monesti aivan oma seuransa, joka vain käy pelaajavaihtoa ykkösen kanssa. Esim. Interin kakkonen jne...
- No joo, soveltuvin osin sitten edes. Eli ikämies- ja nuorten jengeille omat cupit ja finaalit. Naulan FA Youth Cup-esimerkki voisi olla toimiva.
Fair play-finaalia pidän aika turhana. Keinotekoista mukahyvän asian korostamista, joka saa liian suuret mittasuhteet finaalin muodossa. Sen sijaan pikkufinaalin idea on ok. Noille ikämiehille ja A-nuorille voisi olla omat finaalit finaaliviikonloppuna.
Kansallistadion, eli Olympiastadion pitäisi palauttaa käyttöön varsinaisessa pääfinaalissa, sillä siinä olisi seuroille ja pelaajille jotain extraglooriaa. Käytännössähän sinne eivät nykyisin pääse pelaamaan muut, kuin A-maajoukkuepelaajat. Ja tärkeänä yksityiskohtana siellä on samanlainen jalkapallokenttä, kuin arvo-otteluissa muuallakin Euroopassa. Olen varma, että Cupin arvostusta nostaisi finaalin pelaaminen nimenomaan Olympiastadionilla. Mikä katsomotunnelmassa menetettäisiin (jos menetettäisiin), se pelillisesti voitettaisiin oikeaa jalkapallokenttää käytettäessä, sekä arvotuksessa ja big-match atmospheressa.
Pikkufinaaleita, ikämiesten ja nuorten finaaleita voisi pelata sitten vaikka Finnairilla (olen sen verran realisti, että pidän lähtökohtana Palloliiton jääräpäisyyttä oman lempilapsistadioninsa käyttämisessä jossain muodossa) tai Pohjola Stadionilla. Tai vaikka hyvillä pikkustadioneilla maakunnissakin (Vaasa, Valkeakoski, Myllykoski, Turku) mikäli finaalijoukkueet itse olisivat asialle myöntyväisiä. Pikkufinaaleista osan voisi pelata myös saman viikonlopun toisena päivänä, ettei tarvitsisi jo aamukahvin jälkeen aloittaa.