Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3800 : 04.02.2022 klo 10:34:09 |
|
Tämähän on loistava uutinen. Täällä panikoitiin että halli kaatuu kaupungin/veronmaksajien syliin, mutta tähän mennessä takkiin ovat ottaneet vain SRV:n osakkeenomistajat Kyllähän kaupunkikin taisi tätä hanketta tukea kymmenillä miljoonilla. Kuvastaa kyllä hyvin kuinka järjettömiä nämä areenahankkeet ovat.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3801 : 04.02.2022 klo 10:49:55 |
|
Kyllähän kaupunkikin taisi tätä hanketta tukea kymmenillä miljoonilla. Kuvastaa kyllä hyvin kuinka järjettömiä nämä areenahankkeet ovat.
Kaupunki on tukenut ratikkaa sadoilla miljoonilla. Ei se siitä silti "järjetöntä hanketta" tee.
|
|
|
|
Oulunkylän kenttä
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Savannah Bananas
|
|
Vastaus #3802 : 04.02.2022 klo 11:07:12 |
|
(...) Täällä panikoitiin että halli kaatuu kaupungin/veronmaksajien syliin, mutta tähän mennessä takkiin ovat ottaneet vain SRV:n osakkeenomistajat (...) Toivotaan, että näin käy. Hanketta yritettiin pystyyn vuosia eikä yksityistä tahoa kumppaniksi löytynyt. Julkisen rahan osuus kasvoi, mutta näinköhän siellä valtuustolla on kaikki hanke- ja maankäyttösopimusten yksityiskohdat selvillä?
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3803 : 04.02.2022 klo 11:55:15 |
|
Kaupunki on tukenut ratikkaa sadoilla miljoonilla. Ei se siitä silti "järjetöntä hanketta" tee.
Raitiotietä voi tosiaan pitää yleishyödyllisenä hankkeena. Areenan osalta jäämme vielä odottamaan koska maksaa itsensä takaisin. Ei toki todennäköisesti niin huono sijoitus kuin kymppimillin pesis-/hiihtostadion.
|
|
|
|
rappari
Poissa
|
|
Vastaus #3804 : 04.02.2022 klo 11:59:20 |
|
Tämähän on loistava uutinen. Täällä panikoitiin että halli kaatuu kaupungin/veronmaksajien syliin, mutta tähän mennessä takkiin ovat ottaneet vain SRV:n osakkeenomistajat Eiköhän valtiokin tukenut tuota viritelmää n 18 millin avustuksella , selityksellä että se tuo runsaasti pysyviä työpaikkoja alueelle.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3805 : 04.02.2022 klo 12:08:24 |
|
Raitiotietä voi tosiaan pitää yleishyödyllisenä hankkeena. Areenan osalta jäämme vielä odottamaan koska maksaa itsensä takaisin. Ei toki todennäköisesti niin huono sijoitus kuin kymppimillin pesis-/hiihtostadion.
Kyllä Areenakin on yleishyödyllinen hanke. Viihde kiinnostaa laajasti.
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3806 : 04.02.2022 klo 12:56:50 |
|
Kyllä Areenakin on yleishyödyllinen hanke. Viihde kiinnostaa laajasti.
Väittäisin, että ratikan hyödyt ovat kuitenkin suuremmat. Etenkin, kun vertaa areenan tuomaa lisäarvoa suhteessa jo olemassa oleviin lokaatioihin viihteen kannalta.
|
|
|
|
WSSTJRNA
Poissa
Suosikkijoukkue: Helmarit
|
|
Vastaus #3807 : 06.02.2022 klo 23:11:45 |
|
Väittäisin, että ratikan hyödyt ovat kuitenkin suuremmat. Etenkin, kun vertaa areenan tuomaa lisäarvoa suhteessa jo olemassa oleviin lokaatioihin viihteen kannalta.
Ratikka hyödyttää enemmän kuin miljoona-areena ja sadat vuosittaiset tapahtumat? Joopa joo. Seudulle on yksi ja sama meneekö ne Hervannan juntit keskustaan bussilla tai ratikalla.
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3808 : 06.02.2022 klo 23:18:27 |
|
Ratikka hyödyttää enemmän kuin miljoona-areena ja sadat vuosittaiset tapahtumat? Joopa joo. Seudulle on yksi ja sama meneekö ne Hervannan juntit keskustaan bussilla tai ratikalla. Kylä näin o! Kummasti sitä hyödytöntä ratikkaa ollaan kovaa vauhtia laajentamassa.
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
|
Vastaus #3809 : 06.02.2022 klo 23:21:29 |
|
Ratikka hyödyttää enemmän kuin miljoona-areena ja sadat vuosittaiset tapahtumat? Joopa joo. Seudulle on yksi ja sama meneekö ne Hervannan juntit keskustaan bussilla tai ratikalla.
Oma veikkaus on, ettei noita voi verrata edes samana päivänä. Spora nyt vaan on kätevä (olettaisin näin myös Tampereella). Tuollainen miljoona-areena voi tuoda muutaman tapahtuman vuodessa lisää Tampereelle, mutta muuten se on ennemmin kiva juttu ilves ja tappara faneille.
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3810 : 06.02.2022 klo 23:27:48 |
|
Oma veikkaus on, ettei noita voi verrata edes samana päivänä. Spora nyt vaan on kätevä (olettaisin näin myös Tampereella). Tuollainen miljoona-areena voi tuoda muutaman tapahtuman vuodessa lisää Tampereelle, mutta muuten se on ennemmin kiva juttu ilves ja tappara faneille.
Parempihan tuo Tampereen ratikka on kuin Helsingin. Raidejokeri tulee varmaan enempi samaan kastiin. Tampere talo muodostui lopulta kannattavaksi, vaikka ei itsessään mitään voittoa tuotakaan. Areenakin voi tuoda kaupungille selvästi lisää tuloja, mutta investointi oli myös todella paljon suurempi, eli nähtäväksi jää.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3811 : 06.02.2022 klo 23:47:29 |
|
Oma veikkaus on, ettei noita voi verrata edes samana päivänä. Spora nyt vaan on kätevä (olettaisin näin myös Tampereella). Spora kostautui yllättävän hyväksi. Ei ole "pika" kuin Hervannasta Prismalle mutta tunnelma on mainio. Voittaa Hesan sporan helposti. Tuollainen miljoona-areena voi tuoda muutaman tapahtuman vuodessa lisää Tampereelle, mutta muuten se on ennemmin kiva juttu ilves ja tappara faneille. ... joita on puolet kaupunkilaisista ja varsinkin lähikuntien asukkaista. Tampere talo muodostui lopulta kannattavaksi, vaikka ei itsessään mitään voittoa tuotakaan. Areenakin voi tuoda kaupungille selvästi lisää tuloja, mutta investointi oli myös todella paljon suurempi, eli nähtäväksi jää. Kaupungin kokonaiskustannus taitaa olla 60milj€, siihen on tuskin laskettu rantatampella-koplausta... Sillä saadaan Areenan lisäksi myös tornit. Joku konsultti oli laskenut että kunnallis- ja kiinteistöverotuotot ovat luokkaa 10milj€ vuodessa, eli ihan ok diililtä kuulostaisi noilla mittareilla.
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
|
Vastaus #3812 : 06.02.2022 klo 23:55:30 |
|
Parempihan tuo Tampereen ratikka on kuin Helsingin.
Voittaa Hesan sporan helposti.
Joopa joo. On se varmaan ihan hyvä, mutten usko täydellisyydestä paremmaksi pääsevän.
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3813 : 07.02.2022 klo 00:00:28 |
|
Kaupungin kokonaiskustannus taitaa olla 60milj€, siihen on tuskin laskettu rantatampella-koplausta... Sillä saadaan Areenan lisäksi myös tornit. Joku konsultti oli laskenut että kunnallis- ja kiinteistöverotuotot ovat luokkaa 10milj€ vuodessa, eli ihan ok diililtä kuulostaisi noilla mittareilla.
Mun mielestä pitäisi verrata vaihtoehtoon, että olisi tehty vain kansi ja tornit ilman areenaa. Tornit varmaan kaupungin kannalta on ihan kannattavat, mutta areena ei ole ihan niin selvä homma. Tosiaan hieman alle sataan milliin mentäneen kaupungin osuudessa, kun lasketaan tonttikoplaukset. Spora kostautui yllättävän hyväksi. Odotetun hyvä on termi, jota meillä asiantuntijapiireissä käytetään
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3814 : 07.02.2022 klo 00:05:38 |
|
Odotetun hyvä on termi, jota meillä asiantuntijapiireissä käytetään Asiantuntijapiirit eli Vihreiden äänestäjät olisivat kokeneet sen hyväksi joka tapauksessa, mutta tästä tykätään yllättävän laajasti.
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #3815 : 07.02.2022 klo 00:09:26 |
|
Asiantuntijapiirit eli Vihreiden äänestäjät olisivat kokeneet sen hyväksi joka tapauksessa, mutta tästä tykätään yllättävän laajasti.
Tai ehkä tiedettiin, että kun ihmiset pääsevät käyttämään ratikkaa, niin huomaavat sen ylivertaisuuden mm. bussiin verrattuna. Itse matkaketjuissa ja bussireiteissä on kyllä todella paljon petrattavaa, kun samaan suuntaan lähtevät bussit lähtevät jostain syystä vaihtohubeissa ihan eri pysäkeiltä.
|
|
|
|
ginikettu
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK (BJK)
|
|
Vastaus #3816 : 07.02.2022 klo 01:04:09 |
|
Mun mielestä pitäisi verrata vaihtoehtoon, että olisi tehty vain kansi ja tornit ilman areenaa. Tornit varmaan kaupungin kannalta on ihan kannattavat, mutta areena ei ole ihan niin selvä homma. Tosiaan hieman alle sataan milliin mentäneen kaupungin osuudessa, kun lasketaan tonttikoplaukset.
Näin. Kokonaiskustannuksia on todella vaikea arvioida, mutta tuo satanen on varmaan aika lähellä kaikkineen. Onko se sitten paha, niin riippuu Tamperelaisista arvostaako ne uuden jäähallin noin korkealle. Ei näitä mitään hallihankkeita oikein voi yksityisellä rahalla mainostaa rakennetuksia, mutta osittain. Tuosta selviää seuraavan 10-20 vuoden päästä kuinka paljon SRV jatkossa haluaa tuohon kuopata vai pitääkö kaupungin taipua maksamaan vielä lisää, koska hallibusineskin on aika vaikea saada kannattavaksi. Tampereella tosin poikkeuksellinen tilanne, kun on 2 isoa liigajengiä käyttämässä, niin se voi olla mahdollistakin. Ehkä joskus fudisstadioneihinkin on kaupungeilla heittää tollasia sadan millin panostuksia.
|
|
|
|
pallojalka
Poissa
Suosikkijoukkue: TamU (ja se -K)
|
|
Vastaus #3817 : 07.02.2022 klo 09:48:00 |
|
Tampere talo muodostui lopulta kannattavaksi, vaikka ei itsessään mitään voittoa tuotakaan. Areenakin voi tuoda kaupungille selvästi lisää tuloja, mutta investointi oli myös todella paljon suurempi, eli nähtäväksi jää.
Jos puhutaan Tampere-talosta yrityksenä niin tämä on suuri harha. Liikevaihdosta lähes puolet taitaa tulla erilaisina kaupungin maksamina subventioina. Tuottaa toki tapahtumia ja muuta pöhinää, josta kanavoituu välillisesti veroeuroja kaupungin kassaan. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisia vuokria kiekkoseurat maksavat uudessa areenassa. Jaksan epäillä etteivät ole ihan markkinatasoisia. Sekään ei sinänsä ole väärin mutta yhtiön takana avoimuus puuttuu.
|
|
|
|
sol
Poissa
|
|
Vastaus #3818 : 07.02.2022 klo 19:15:50 |
|
Turha niistä Ranta-Tampellan läänityksistä on tässä yhteydessä vinkua. Koko aluehan perustuu rakennusyhtiöiden kusetukseen, jossa kunnan suojavirkamiehistöä ja typeryksiä pursuavaa kyläkokousta, demarittarien takinkäännähtelyineen vietiin kuin villikelekalla.
|
|
|
|
Balla
Poissa
|
|
Vastaus #3819 : 07.02.2022 klo 19:39:58 |
|
Äänestyspäätöstä toki helpotti rakennusyhtiön tarjoama maailmaympärysmatka näille neljälle puolisoineen. Demarien ahneet eivät tarjoukseen kerinneet, joten sehän se vasta harmittikin. Ja olihan se niin haluttua aluetta, että kaupungin vuokrayhtiö sai valita tontin, johon ei sitten oikein kukaan saanut mitään järkevää edes paperilla aikaiseksi.
|
|
|
|
Kolvorok
Poissa
Suosikkijoukkue: TamU
|
|
Vastaus #3820 : 11.02.2022 klo 15:20:00 |
|
Kyllä Areenakin on yleishyödyllinen hanke. Viihde kiinnostaa laajasti.
Täytyy olla todella harhainen kendojanari että asettaa joukkoliikenneinfran samalle viivalle jonkin jäähallin kanssa.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3821 : 11.02.2022 klo 16:03:45 |
|
Täytyy olla todella harhainen kendojanari että asettaa joukkoliikenneinfran samalle viivalle jonkin jäähallin kanssa.
Täytyy olla hieman yksinkertainen, jos ei ymmärrä asiaa laajemmassa kontekstissa. Jäähalli, futisstadion, uimahalli tai muu liikuntapaikka, teatteri, musiikkitalo, sairaala, tieinfra, joukkoliikenneinfra… Erilaisia hyötyjä kansalaisille ja veronmaksajille. Joukkoliikenneinfrahanke on Tampereella ajankohtainen ja siksi sopiva vertailukohta. Tylsämielistä lähteä erottamaan viihdettä tai kulttuuria ”hyödyllisistä” infrahankkeista…
|
|
|
|
Kolvorok
Poissa
Suosikkijoukkue: TamU
|
|
Vastaus #3822 : 11.02.2022 klo 16:44:03 |
|
Täytyy olla hieman yksinkertainen, jos ei ymmärrä asiaa laajemmassa kontekstissa.
Jäähalli, futisstadion, uimahalli tai muu liikuntapaikka, teatteri, musiikkitalo, sairaala, tieinfra, joukkoliikenneinfra…
Erilaisia hyötyjä kansalaisille ja veronmaksajille. Joukkoliikenneinfrahanke on Tampereella ajankohtainen ja siksi sopiva vertailukohta. Tylsämielistä lähteä erottamaan viihdettä tai kulttuuria ”hyödyllisistä” infrahankkeista…
Väännetään rautalangasta kun ei mene jakeluun: - Joukkoliikenne: on välttämätön osa toimivaa kaupunkia - Monitoimihalli: ei ole välttämätön osa toimivaa kaupunkia. Jos monitoimihallit jostain syystä katoaisivat savuna ilmaan niin se ei vaikuttaisi juuri kenenkään arkeen (joo, kendojanareita vituttaisi, mutta he pääsisivät edelleen kulkemaan töihin, jne.). Jos joukkoliikenne häviäisi savuna ilmaan niin se vaikuttaisi erittäin paljon lähes kaikkien arkeen (vaikka et ikinä käyttäisi joukkoliikennettä niin se vaikuttaisi sinuun paljon välillisesti) Lisäksi: joukkoliikenneninfran rakennus ja ylläpitö ovat osa kaupunkien/valtion perustoimintoja, monitoimihallien rakennus ja ylläpito eivät. Tylsämielistä on alkaa vertailemaan joukkoliikennettä ja viihdettä.
|
|
|
|
13ergkamp
Poissa
Suosikkijoukkue: Slavia Sofia
|
|
Vastaus #3823 : 11.02.2022 klo 17:09:11 |
|
Väännetään rautalangasta kun ei mene jakeluun: - Joukkoliikenne: on välttämätön osa toimivaa kaupunkia - Monitoimihalli: ei ole välttämätön osa toimivaa kaupunkia. Jos monitoimihallit jostain syystä katoaisivat savuna ilmaan niin se ei vaikuttaisi juuri kenenkään arkeen (joo, kendojanareita vituttaisi, mutta he pääsisivät edelleen kulkemaan töihin, jne.). Jos joukkoliikenne häviäisi savuna ilmaan niin se vaikuttaisi erittäin paljon lähes kaikkien arkeen (vaikka et ikinä käyttäisi joukkoliikennettä niin se vaikuttaisi sinuun paljon välillisesti) Lisäksi: joukkoliikenneninfran rakennus ja ylläpitö ovat osa kaupunkien/valtion perustoimintoja, monitoimihallien rakennus ja ylläpito eivät. Tylsämielistä on alkaa vertailemaan joukkoliikennettä ja viihdettä.
En olettanutkaan että TamU-fanilla riittäisi kapasiteettia tällaisten asioiden käsittelyyn, mutta väännetään rautalangasta. Joukkoliikenteen voi järjestää ilman ratikkaakin. Ratikka ei ole "välttämätön osa toimivaa kaupunkia", mutta onneksi sellainen rakennettiin parantamaan kaupunkilaisten elämänlaatua. Jos ratikka "katoaisi savuna ilmaan" ja korvattaisiin vaikka haitaribusseilla, se ei sinun logiikallasi vaikuttaisi pätkääkään kenenkään arkeen. Aika rohkea väite, että jäähallit, futisstadionit, uimahallit, teatterit ja muut kulttuurirakennukset jne. jne. ovat sellaisia asioita, joiden olemassaolo "ei vaikuta juuri kenenkään arkeen". Kyllä näiden rakentaminen koetaan Suomessa yhteiskunnan perustoiminnoiksi. Ikään kuin elämään vaikuttamisen "kova raja" kulkisi siinä, pääseekö johonkin helvetin töihin henkilöautolla vai bussilla vai ratikalla.
|
|
|
|
puhelmi
Poissa
Suosikkijoukkue: Goalsmiehet
|
|
Vastaus #3824 : 11.02.2022 klo 18:42:16 |
|
Ratikkaa ei rakennettu huvikseen vaan koska se on siististicool. Vaan joukkoliikenteen parantamiseksi. Eli kyse ei ole siitä että tampere ei selviäisi ilman sitä, vaan siitä että tampere on selkeästi toimivampi kaupunkin sen kanssa.
Halli rakennettiin jotta Kummola vihdoin sen saa, ja Eput voi soittaa isolla areenalla. Molemmat ovat tärkeitä juttuja, mutta eri tavalla kuin toimiva kaupunkikehitys.
|
|
|
|
|
|