Tästä on jauhettu iät ja ajat; tulisiko Veikkauksen olla enää liigan pääsponsori, miten Veikkaus itse asiassa tukee liigajoukkueita ja viekö se suomifutista eteenpäin vai mihinkään päin.
Selailin aikaisempia topikkeja enkä löytänyt kuin arvion että Veikkaus maksaa Veikkausliigan henkilöstön palkat ja toimitilojen vuokrat. Palloliitto saa sen 1.5 miljoonaa. Saavatko joukkueet jotain, rahaa? Makkaraa?
-paljollako Veikkaus tukee Veikkausliigaa? Pystyisi kukin arvioimaan sponsorinvaihdon todellisen tarpeen, uusia tulokkaita löytyisi varmasti
-kuka määrää kenelle matsien tv -oikeudet menevät ja mihin hintaan? Tämähän lienee katkolla olikos jo ensi vuonna?
e: ohessa Töpsin laatima tiedoite jolla laitettiin pyörät pyörimään elokuussa 2009
Hyvä jalkapallon ystävä,
Vuonna 1989 perustettiin suomalaiselle sarjajalkapalloilulle oma liigaorganisaatio luomalla Palloliitosta erillinen organisaatio, joka otti hallinnoitavakseen Suomen jalkapallon korkeimman sarjatason. Kaudesta 1992 lähtien pääsarjataso on tunnettu nimellä Veikkausliiga pääyhteistyökumppani Oy Veikkaus Ab:n mukaan. Veikkausliigan missio, olemassaolon keskeisin tarkoitus, on kasvattaa ja kehittää miesten huippuseurajalkapalloilun suosiota ja kiinnostavuutta lajin pääsarjatasolla Suomessa.
Suomifutiksen kannattajat ovat kiinnittäneet huomiota Veikkausliigan ja sen pääyhteistyökumppanin Oy Veikkaus Ab:n väliseen yhteistyöhön ja siihen, mitä osapuolet yhteistyöstä saavat.
Vuonna 2006 liigan saama suora sponsoriraha Veikkaukselta tuplaantui aiemmasta puolesta miljoonasta miljoonaan euroon. Tämän lisäksi suomalainen jalkapallo saa Veikkauksen voittorahoista huomattavat tukisummat, mutta näistä varoista päättää Opetusministeriö ja ne eivät sisälly yhteistyösopimukseen.
Veikkauksen tiedotusjohtaja Ilkka Juvan mukaan (1): "Veikkausliigan saamat sponsorirahat menevät konaisuudessaan liigan toimiston käyttöön, seuroille Veikkaus ei anna rahaa, koska näkee niiden toiminnan liian amatöörimäisenä. Kyse on puhtaasti liiketaloudellisin perustein tapahtuvasta sponsoroinnista, jonka tarkoituksena on nostaa veikkausliigamatsien pelivaihtoja." .
Veikkausliigan toimisto on kansainvälisesti katsottuna suuri suhteutettuna lajin suosioon ja rahavirtoihin. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa toimistojen koko ja liikevaihto on samaa tasoa tai alle kotimaisen liigatoimiston, vaikka lajin suosiossa on suuria eroja. Veikkausliigan toimiston ylläpitoon ja sen toimintoihin meneekin koko Veikkaukselta saatava tukiraha. Kaikissa muissa Pohjoismaissa seurat saavat liigalta suoraan merkittävää rahallista tukea. Ja vertailun vuoksi voidaan sanoa, että useat liigan seuroista keräävät yhteistyökumppaneiltaan enemmän tukea, kuin Veikkaus antaa koko liigan kanssa tekemästään sopimuksesta.
Mitä yhteistyö Veikkaus Oy:n kanssa merkitsee ihan yleisellä tasolla?
- Pääyhteistyökumppanin tukirahasta ei siis jää seuroille juurikaan jaettavaa.
- "Djurgårdenilla on rahaa pistää 25 miljoonaa kruunua uusiin pelaajiin. Kun Allsvenskanin joukkue aloittaa liigassa, niin ne saa meidän budjetin, 700 000 - 800 000 euroa peliyhtiöiltä, Lyyski kertoo. Suomen liigaa tukeva Veikkaus on Lyyskin mielestä vähemmän avokätisempi: - Se, mikä me sieltä saadaan, menee muihin kuluihin. Olemme velvoitettuja käymään erilaisia kursseja ja matkustamaan niihin. Niin se on aika lailla plus-miinus-nolla siinä vaiheessa, Lyyski näkee." (2)
- Veikkaus saa ottelutapahtumissa parhaat ja arvokkaimmat mainospaikat.
- Veikkaus pystyy vaikuttamaan otteluohjelman laadintaan ja tämän vuoksi otteluohjelmasta ei saada jalkapallolle optimaalista.
- Veikkaus pystyi estämään Viasatin kanssa tehtävän tv-sopimuksen vedoten näkyvyyden rajoittumiseen eli se pystyy valvomaan, kenen kanssa liiga operoi.
- Veikkaus pystyy estämään muiden peliyhtiöiden yhteistyösopimukset seurojen kanssa (esimerkkitapaus PAF).
- Tällä hetkellä Veikkausliigan toimisto mainostaa Veikkausliigaa eli loppujen lopuksi Veikkausta. Kotimaisen jalkapallon mainontaa ei käytännössä ole ja seurojen tulee itse vastata omasta näkyvyydestään. Kokonaisvaltaista ja koko Suomen kattavaa kotimaisen jalkapallon markkinointia ei ole. Tässä on suuri ero esimerkiksi jääkiekkoon.
- Kumman etua toimisto loppujen lopuksi ajaa? Palkanmaksajansa Veikkauksen vai kotimaisen jalkapallon? Käytännössä Veikkaukselta palkkansa saavat työntekijät neuvottelevat yhteistyösopimuksesta Veikkauksen kanssa.
Suomifutiksen Kannattajat haluavat tällä kirjelmällä herättää avointa keskustelua nykyisen järjestelyn toimivuudesta ja järkevyydestä.
- Millä tavalla liiga saisi edunvalvojakseen riippumattoman toimiston ja millä tavalla liiga pystyisi maksimoimaan tulonsa ja operoimaan itsenäisesti?
- Millä tavoin pääyhteistyökumppanin tukirahat saataisiin mainostamaan kotimaista jalkapalloa maanlaajuisesti?
- Voisiko seuraavan sopimuksen ehtoja tarkistaa? Onko tukiraha todellakin liigan nykyarvon mukainen?
- Veikkaus ja Palloliitto solmivat sopimuksen vuoteen 2010 asti. Vaikuttaako Palloliiton sopimus myös Veikkausliigan neuvotteluasemaan ja sen väleihin Veikkauksen kanssa?
- Onko koko liigalle tarpeen edes löytää yhtä pääsponsoria vai saisivatko seurat omalla varainhankinnallaan suuremman summan aikaiseksi ja näistä kerätyillä varoilla pyöritettäisiin pienempää, tehokkaampaa ja ennen kaikkea itsenäistä liigatoimistoa?
Toimistolla ollaan erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Veikkauksen, pääyhteistyökumppanin kanssa. Oletko sinä?
Jalkapalloterveisin,
Suomifutiksen kannattajat
(1) Lähde: Veikkauksen tiedotusjohtaja Ilkka Juvan haastattelu HS:ssa elokuussa 2006
(2) Lähde:
http://www.mtv3.fi/urheilu/futis/uutiset.shtml/arkistot/futis/2009/07/911356