FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 16:44:25 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 103
 
Kirjoittaja Aihe: Pääsponsori Veikkaus kehityksen esteenä  (Luettu 255598 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United


Vastaus #50 : 07.04.2008 klo 22:10:12

No eihän Urheilukanava maksa mitään, päinvastoin.
Viasatin tarjous taas perustuu vain ja ainoastaan Urheilulehden "tietoihin" sekä muutaman foorumin höyrypään jankkaukseen. Mitään virallista saati konkreettista tietoa summista ei ole kukaan koskaan kertonut, joten tällä hetkellä se on enemmänkin fantasiaosastoa.

Viasatin tarjouksesta puhui myös Harjunpää kuuluisassa "suurseura"-haastattelussaan. Harjunpää mainitsi, että tuolla diilillä olisi saatu vähän enemmän rahaa, mutta näkyvyys olisi heikentynyt. Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että seurat olisivat ylipäätänsä saaneet rahaa (ellei liiga maksa jotain kompensaatiota menetetyistä lipputuloista?). Mistään kovin suurista summista per seura tuossa ei todennäköisesti puhuttu. Urheilulehden mainostama ennätyssumma se voi silti olla.
Jorma Teräs

Poissa Poissa


Vastaus #51 : 17.04.2008 klo 21:09:56

Uutinen
Palloliitto ja Veikkaus jatkavat yhteistyötään vuoteen 2010
Pekka Hämäläinen (vas. taulu kädessä) ja Risto Nieminen olivat tyytyväisiä yhteistyösopimukseen, joka kattaa alkavan MM-karsinnan


   Suomen Palloliitto ja Veikkaus allekirjoittivat keskiviikkona (16.4.) kahden vuoden yhteistyösopimuksen, jonka myötä Veikkaus jatkaa suomalaisen jalkapallon pääyhteistyökumppanina. Sopimus on arvoltaan Palloliiton historian suurin yhteistyökumppanisopimus.


Kotimaista kilpailutoimintaa kehitetään

 

Sopimuksen myötä Veikkaus on yhteistyökumppanina mukana laajasti kaikilla kotimaisen jalkapallon osa-alueilla. Yksi sopimuksen painopisteistä on kotimaisen kilpailutoiminnan kehittäminen. Uusi Veikkausyhteistyö mahdollistaa lisäresurssien kohdistamisen kotimaisiin sarjoihin.

 

- Kotimaan sarjojen tulevaisuus näyttää kiinnostavalta ja haluamme olla Palloliiton kanssa kehittämässä toimintaa. Pelaajien mielenkiinto suomalaisia sarjoja kohtaan on yksi hyvä indikaattori. Kiinnostuksen myötä sarjat ovat tulleet tasaisemmiksi ja se taas ruokkii median ja yleisön mielenkiintoa. Pientä kehitystä on tapahtunut jatkuvasti ja odotamme myös A-maajoukkueelta jälleen hyvää karsintaa. Menestyksen myötä suomalainen jalkapallo voi ottaa nopeasti suuriakin harppauksia eteenpäin, Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen sanoi.

 

- Olemme iloisia siitä, että Veikkaus jatkaa vahvaa tukeaan suomalaiselle jalkapallolle. Kotimaan sarjat ovat suomalaisen jalkapallon kivijalka, jotka ovat myös vedonlyöjien mielenkiinnon kohteena. Yhteistyö kattaa kotimaan sarjatoiminnan kehityksen ohella toimintaamme laajemminkin. Myös merkittävä osa liiton toiminnan rahoituksesta tulee veikkausvoittovaroista saatavista toiminta-avustuksista., Palloliiton puheenjohtaja Pekka Hämäläinen kertoi.
8board

Poissa Poissa


Vastaus #52 : 17.04.2008 klo 21:25:40

"Kotimaistaisten sarjojen tilanne näyttää kiinnostavalta" p. Hämäläinen
Wittu mitään en ole koskaan tehnyt niitten hyväksi, mutta vierestä katsottuna näyttää kiinnostavalta, haista Chausescu vittu! Saatanan roisto!
Nice10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I support FF


Vastaus #53 : 17.04.2008 klo 21:35:22

Nytkö vasta näyttää kotimaiset sarjatkin kiinnostavalta, mjötööh? :D
Helmut Lotto
Vastaus #54 : 18.04.2008 klo 07:24:39

Olipahan taas varsinainen tiedote saatana.
Summista ja varojen kohdennuksesta ei sanota mitään, olisivat vaan ilmoittaneet suoraan että rahaa tulee taas liian vähän vääriin paikkoihin ja sama jarru päällä mennään.

Lainaus
- Kotimaan sarjojen tulevaisuus näyttää kiinnostavalta ja haluamme olla Palloliiton kanssa kehittämässä toimintaa

Katsotaan parin vuoden päästä miten kehitys on kehittynyt.
8board

Poissa Poissa


Vastaus #55 : 18.04.2008 klo 09:02:00

Olipahan taas varsinainen tiedote saatana.
Summista ja varojen kohdennuksesta ei sanota mitään, olisivat vaan ilmoittaneet suoraan että rahaa tulee taas liian vähän vääriin paikkoihin ja sama jarru päällä mennään.

Katsotaan parin vuoden päästä miten kehitys on kehittynyt.

Summat esiin saatanan huorat! Voiko olla oikein, että Risto Niemisen perse ja Pekka Hämäläisen perse saa tehdä suomalaisessa jalkapallolla mitä haluaa ja olla ilmoittamatta mitä haluaa ? VITUN HUORAT!
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #56 : 19.04.2008 klo 21:15:41

Onpa tosiaan vaisua kiinnostus Palloliiton ja Veikkauksen uuden yhteistyösopimuksen sisältöä kohtaan.
IFM

Poissa Poissa


Vastaus #57 : 19.04.2008 klo 22:41:46

Kiinnotaahan tuo. Täytyisi varmaan kysyä liitosta suoraan, jos tuosta haluaa jotain lisätietoa. Onko kellään mitään sisäpiirintietoa?
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS


Vastaus #58 : 22.04.2008 klo 18:28:42

Uutinen

22.04.08 19:21
Veikkauksen toimitusjohtaja Nieminen: Urheilukulttuurimme on vääristynyt

Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen esiintyi varsin positiivisesti Veikkausliigan avajaistilaisuudessa tiistaina. Nieminen oli erityisen tyytyväinen Palloliiton ja Veikkausliigan rohkeisiin tulevaisuudenvisioihin. Sen sijaan Nieminen ei ole tyytyväinen siihen ympäristöön, jossa visioita yritetään toteuttaa.

Kotimaisen jalkapallon vuosikausia jatkunut suosionmetsästys jatkuu taas alkavalla kaudella. Tärkeimpänä tehtävänä Nieminen pitää pitkäjänteistä suomalaista urheilun ja urheilunseuraamiskulttuurin muovaamista.

- Urheilukulttuurimme on peräisin 1920-30 -luvuilta, jolloin nuorta kansallista identiteettiämme rakennettiin urheilumenestyksen varaan, Nieminen kertoo.

- Silloin menestystäkin tuli paljon, joten kulttuurin kehittäminen oli helpompaa. Ongelmana on, että ajan saatossa on kehittynyt urheilun seuraamisen kulttuuri, jossa pääpaino on menestyksellä, ei itse lajeilla tai niistä saatavilla elämyksillä.

Niemisen mukaan on huolestuttavaa, että Suomessa ihmiset eivät tunnu seuraavan urheilua muun, kuin menestyksen vuoksi. Samaten Nieminen katsoo, että esimerkiksi laaja ulkomaisen jalkapallon seuraajakunta voi olla peräisin tästä kultturista. Kun suomalaisseurat eivät ole menestyneet kansainvälisillä kentillä, haetaan voittamisen tunteita valmiiksi menestyvien ulkomaalaisseurojen kautta.

- Ihmiset seuraavat eri lajeja paljon, mutta paikan päälle ei enää vaivauduta. Sama vaivaa futiksen ohella montaa muutakin lajia, joukkue- ja yksilöpuolella. Televisiosta saatetaan katsoa, mutta yhä harvempi hakee paikan päältä niitä oikeita live-kokemuksia.

- Yksi asia, johon usein virheellisesti viitataan, on että TV, netti ja muut virikkeet ovat vieneet ihmisten innostuksen tulla paikan päälle elämyksiä hakemaan. Samat virikkeet löytyvät muistakin maista, ja silti käydään peleissä ja tapahtumissa paikan päällä.

- Pitää selvittää, miksi ja miten tähän on tultu. Sitä kautta voidaan lähteä miettimään, miten tilanteen korjaamme. Jos varmoja keinoja olisi jo nyt tiedossa, ne käytettäisiin.

Nieminen yhtyy näkemykseen, jonka mukaan nykyinen suomalainen urheilukulttuuri on otollista maaperää buumilajeille.  Esimerkiksi formulat on vaarassa menettää valtaosan kiinnostuksestaan Suomessa, mikäli suomalaiskuskeja ei enää olisi mukana. Koska tiedossa ei olisi enää suomalaisjuhlia, ei olisi syytä seuratakaan.

Sen sijaan Nieminen on innostunut Palloliiton Visio 2020:stä. Visiossa Suomi on yksi Euroopan kymmenestä kärkimaasta jalkapallossa vuoteen 2020 mennessä “kaikilla mittareilla mitattuna”.

- Tärkeintä ei ole, toteutuuko visio, vaan se, että asetetaan kovia tavoitteita ja lähdetään tosissaan rakentamaan niitä kohti. Paljon ollaan kehitytty tässä suhteessa viime vuosina, Nieminen suitsuttaa.

- Olemme monella tavalla kehityksessä jo nyt mukana, mutta kulttuuripuolella on suurin ongelma. Voittamisen pakon kulttuurista on päästävä eroon. Sen sijaan seurojen on pyrittävä rakentamaan yhteys yhteisöön, tehdä itse ottelusta se elämyksen ydin. Tuli voitto tai tappio, Nieminen päättää.

(Paitsio.com)


http://www.paitsio.com/uutiset/article/veikkauksen-toimitusjohtaja-nieminen-urheilukulttuurimme-on-vaeaeristynyt/
Tiksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat


Vastaus #59 : 22.04.2008 klo 22:09:31

Niemiselle taas kerran  Ylos

Teräviä havaintoja, mutta miten pääsponsori saa jalkautettua nämä Palloliiton "ei-ihan-niin-moderniin-ja-asiakaslähtöiseen" ilmapiiriin?

Tosin kyllähän monet liigaseurat ovat jo ymmärtäneet tuon yhteisöllisen elämyksen merkityksen ja alkaneet rakentaa sen pohjalle. Eiköhän se siitä leviä vähitellen niidenkin pariin, jotka kaivelevat vielä muniaan ja ovat tyytyväisiä harrasteluun.
Spangen

Poissa Poissa


Vastaus #60 : 22.04.2008 klo 22:14:18

Nieminen on kyllä tärkeä totuuden torvi. Taas täyttä asiaa gloorihunttereista. Hyvä että jaksaa muistuttaa vuosi toisensa jälkeen.
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland


Vastaus #61 : 22.04.2008 klo 22:54:54

Näin kai se on, Veikkaukselle ei ole hyötyä lisäpanostuksesta. Samalla se kuitenkin toimii riippakivenä kun todennäköisesti joku taho olisi valmis maksamaan maan pääsarjan pääsponsoripaikasta paljon enemmän kuin tuo miljoona.

Jos niin on, miksi ihmeessä veikkausliiga ei vaihda pääsponsoria heti? "Ne on niin tyhmii" ei ihan käy selityksestä.

Lainaus
Kai tässä voi syyttää Veikkausliigan johtoa huonosta sponsorivalinnasta (jos Veikkausliigalaiset muuten ovat Veikkauksen leivissä niin onko vaihto edes mahdollista koskaan?) ja sitä kuka-lie-älykääpiötä tv -matsien myymättä jättämisestä.

Tv-oikeuksien myyntimahdollisuus Viasatille - ainakaan vähänkään isompaan summaan - on täydellinen ankka, joka perustui UL:n huuhaa-otsikkoon (jutun sisältö Viasat-pomon tylyine kommentteineen kumosi otsikon, mutta eihän itse juttua kukaan välittänyt tutkia). Veikkausliigan tv-oikeuksien historia 2000-luvulla sekä pelien katsojaluvut osoittavat, että ne ovat rahallisesti lähes arvottomat.

Lainaus
Esims Norjan potkupalloliigajoukkueethan kuuleman mukaan nykyään rypevät rahassa uuden televisiointisopimuksen johdosta.

Norjassa on myös kolminkertaiset yleisöt ja tod. näköisesti 10-kertaiset tv-yleisöt. On turha toivoa jotain hokkuspokkusta hyväntekijäsponsorin tai tv-sopimuksen muodossa, lajin suosion on kasvettava ennen kuin fyrkkaa tulee lisää.

Lainaus
Ja turha vedota siihen ettei kukaan tätä palloilua katsoisi: kun kaikki muut Euroopan sarjat lomailevat niin Suomessa pelataan. Ja ne matsit kiinnostavat todella paljon jo ihan vedonlyönnin takia.

Näkeehän sen finpaanelista, kuinka paljon niitä katsotaan.
Röytän Karhu

Poissa Poissa


Vastaus #62 : 23.04.2008 klo 02:00:42

Norjassa on myös kolminkertaiset yleisöt ja tod. näköisesti 10-kertaiset tv-yleisöt.

Kauden avausmatsissa TV2:n pääkanavalla oli ~800k, saman puulaakin Zebralla kauden toistaiseksi paras taisi mennä hitusen yli 300 tuhannen.
Chegue

Poissa Poissa


Vastaus #63 : 23.04.2008 klo 02:17:48

Kauden avausmatsissa TV2:n pääkanavalla oli ~800k, saman puulaakin Zebralla kauden toistaiseksi paras taisi mennä hitusen yli 300 tuhannen.


Eli 10x on aika lähellä. Ei nämä 10x ja 3x vielä oikein selitä budjettieroja. Ilmeisesti suurin tekijä löytyy yksittäistä futisfaneista (suuria tekijöitä tyyliin Kupsin Lahti, Interin Håkans, TPS:n Sairanen on Suomessa liian vähän. Jokaisella seuralla pitäisi olla vähintään Sairasen tasoinen hyväntekijä, mutta kun täällä rikkaat ovat niin vitun köyhiä ja itsekkäitä. Kulttuurikysymys.
Nice10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I support FF


Vastaus #64 : 23.04.2008 klo 03:36:44

Muutamia kommentteja:

- Jalkapallolle ei olla luotu todellisia markkinoita suomessa. Potentiaalia on aivan siinä missä muissakin maailman maissa, jopa ameriikassa. Tärkeää on median kiinnostus ja jossain vaiheessa urheilumediakin ymmärtää, että suomifutiksessa piilee se mediankin suurin potentiaali muiden pohjoismaiden tapaan. Maajoukkueen buumin aikana monet lehdet siihen heräsivät ja ovat sen sanoneet ihan ääneenkin.

Veikkausliiga puutteistaan huolimatta on tuotteena riittävän hyvä ja noususuhdanteessa. Random Veikkausliigaottelu kunnon toteutuksella vetää helposti vertoja random SM-liigaottelulle nimen omaan itse pelinä ja tuotteena. Kyse on mielikuvista, jotka ovat muokattavissa. Miksi merkityksetön 35. kierroksen Saipa-Lukko -ottelu kerää tuplaten enemmän katsojia kuin Veikkausliigan mestaruuskamppailu? Puhtaasti mielikuvilla, tottumuksilla ja asenteilla. Kiekossa markkinointipuoli on hoidettu hyvin, mutta kiekon ongelma pienen lajin kilpailun kiristyessä on se, että radikaalisti heikentyneen pelillisen tason laskua ei voida kauaa enää piilottaa harhakuvien alle. Suomifutiksessa tuotteen taso, itse peli on kehittynyt ja sarjan arvostus nousussa.

- Vaikka Viasat ei olisikaan tarjonnut huippusopimusta, on todennäköistä että liigaa ja seuroja paremmin taloudellisesti auttava sopimus löytyisi jostain. Sm-liigan saamista kymmenistä miljoonista on turha edes haikailla, mutta jokuset sadat tuhannetkin seuroille olisi parempi kuin ei mitään. Varsinkin jos vaakakupissa painaa vain Veikkaus-nimisen sponsorin tai saunakaverin menettäminen. Ei siis yhtään mitään.

- Monilta jää ymmärtämättä, että sponsorimarkkinoiden ja veikkausmonopolin avautuessa esimerkiksi moninaisilta urheiluvedonlyöntifirmoilta voi saada muutakin tukea kuin merkittävästi enemmän rahaa. Esimerkkinä vaikkapa Tamu. Jos seuran pääsponsorina Europelinäkyvyyden siivittämänä olisi ollut vaikkapa joku ulkomainen Suomessa voimakkaasti itseään mainostava uusi vedonlyönti- tai pokerifirma, olisi markkinanäkyvyys ollut täysin toista luokkaa. Veikkaus käsittelee mainoksissaan usein Valioliigaa, uudet sponsorit mainostaisivat oman brändinsä rinnalla sponsoroimaansa seuraa tai parhaassa tapauksessa koko liigaa. Satunnaista saati ammattimaista veikkaajaahan ei kiinnosta juurikaan valitseeko hän kohteensa Veikkausliigasta vai Valioliigasta. Se kiinnostaa enemmän kenen peliyhtiön listoilta ne kertoimensa valitsee.

- On totta, että pelkkien tuloksien valossa Veikkausliiga on käsittämättömän kiinnostava sarja kesällä nimen omaan vedonlyönnin vuoksi. Aasiassa vetoa lyövät miljoonat ihmiset veikkaavat siinä suomen ykköstä kuin Valioliigaakin, jos vain toista on tarjoilla. Pääasia on, että yhtiöillä on tarjontaa vetolistoillaan. Monet ulkomaiset vetofirmat markkinoivat suomalaisia futispelejä ulkomailla voimakkaasti kesän heikon tarjonnan vuoksi. Näillä markkinoilla liikkuu niin käsittämätön määrä rahaa, että en yksinkertaisesti suostu uskomaan, etteikö tuosta rahasta voi mitään kautta saada pientä siivua jatkuvasti tänne pääkallopaikallekin.

Tarkoitan toki jotain muuta kuin herra Ye:n rahoja.

- Viasat, Canal ja ulkomaiset vetofirmat ovat yhteistyökumppaneina isossa kuvassa uskottavuudeltaan ja ammattitaidoltaan aivan eri kalibeeria kuin monopoliveikkaus, postilaitos, yle tai joku urheilukanava. Vaikka suora rahallinen hyöty olisi jopa hieman pienempi kuin nykyiset vaihtoehdot, valitsisin kumppaneiksi mielummin yrityksiä joilla on kokemusta urheilusta bisneksenä, innovaatiokykyä, dynaamisuutta, selkeät tulostavoitteet, tulosvastuullinen henkilöstö ja ennen kaikkea enemmän itse pelin henkeä ymmärtävä ilmapiiri.
Zapista

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vapaa Velkua


Vastaus #65 : 23.04.2008 klo 11:55:36

Olisi hienoa nähdä Viininoksa-Nieminen väitty. Siinä voisi veri lentää. Nieminen on toki herrasmies joten tappeluun tuskin ajauduttaisiin.
Oxnek

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat


Vastaus #66 : 23.04.2008 klo 12:33:56

Risto Niemiselle  Ylos, näinhän se juuri on. Suomi on täynnä gloryhunttereita ja mieshuoria  >:(
Möpsi

Poissa Poissa


Vastaus #67 : 23.04.2008 klo 13:34:48

Lainaus
(Paitsio.com)

Nieminen yhtyy näkemykseen, jonka mukaan nykyinen suomalainen urheilukulttuuri on otollista maaperää buumilajeille.  Esimerkiksi formulat on vaarassa menettää valtaosan kiinnostuksestaan Suomessa, mikäli suomalaiskuskeja ei enää olisi mukana. Koska tiedossa ei olisi enää suomalaisjuhlia, ei olisi syytä seuratakaan.

Ei pelkästään Suomessa, vaan kaikkialla on noin. Buumilajien lisäksi eri maissa on sitten sikäläisiä vakiosuosittuja lajeja, yleensä futis, ja Suomessa esim. lätkä. Mutta suosiot eivät ole kaikkialla kiveen kirjoitettu, ja joka tapauksessa futiksessakin on maa- ja seuratasolla noita buumijuttuja. Veikkaan erojen (siis katsojamäärien vaihtelut esim. ottelukohtaisesti) olevan suurimmat ns. jalkapallon kehitysmaissa.

Lainaus
Samaten Nieminen katsoo, että esimerkiksi laaja ulkomaisen jalkapallon seuraajakunta voi olla peräisin tästä kultturista. Kun suomalaisseurat eivät ole menestyneet kansainvälisillä kentillä, haetaan voittamisen tunteita valmiiksi menestyvien ulkomaalaisseurojen kautta.

Niemisen oma firman pitäisi olla harvinaisen tyytyväinen mainitsemastaan kulttuurista. Kyllähän sitä ovatkin miehissä vieneet eteenpäin (TV, lehdet, mainostaminen). Eikä tässäkään ole mitään ihmeellistä verrattuna jo edellä mainitsemiini kehitysmaihin.

Lainaus
- Yksi asia, johon usein virheellisesti viitataan, on että TV, netti ja muut virikkeet ovat vieneet ihmisten innostuksen tulla paikan päälle elämyksiä hakemaan. Samat virikkeet löytyvät muistakin maista, ja silti käydään peleissä ja tapahtumissa paikan päällä.
- Pitää selvittää, miksi ja miten tähän on tultu. Sitä kautta voidaan lähteä miettimään, miten tilanteen korjaamme. Jos varmoja keinoja olisi jo nyt tiedossa, ne käytettäisiin.

Nieminen puhui aikaisemmin fiksumpia, kun kehotti seuroja keskittymään yritysasiakkaiden lisäksi myös ns. taviksiin.

Lainaus
- Olemme monella tavalla kehityksessä jo nyt mukana, mutta kulttuuripuolella on suurin ongelma. Voittamisen pakon kulttuurista on päästävä eroon. Sen sijaan seurojen on pyrittävä rakentamaan yhteys yhteisöön, tehdä itse ottelusta se elämyksen ydin. Tuli voitto tai tappio, Nieminen päättää.

Nieminenkin on lukenut Marjamaan gradun. Vähän olisi voinut aukaista tuota kulttuurin käsitettä, jos se kerran on suurin ongelma. Futiskulttuurin käsite ja ymmärrys taitaa Niemiselläkin olla hyvin paljon tämä suomalainen, ohut ja nuori.
kile

Poissa Poissa


Vastaus #68 : 23.04.2008 klo 13:43:27

Veikkausliigan pitäisi myydä vaikka nimellisellä hinnalla Bwinille tai bet365 otteluiden ulkomaiset televisiointioikeudet. Molemmat yhtiöt varmasti maksaisivat jotain, että voisivat näyttää pelejä kesällä, kun paljoa muita pelejä ei tarjota. Ai niin, mehän ollaan Veikkausliiga, joten eiköhän tuokin estettäisi, vaikka muuta kun voitettavaa olisi.
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland


Vastaus #69 : 23.04.2008 klo 15:31:08

Muutamia kommentteja:

- Jalkapallolle ei olla luotu todellisia markkinoita suomessa. Potentiaalia on aivan siinä missä muissakin maailman maissa, jopa ameriikassa. Tärkeää on median kiinnostus ja jossain vaiheessa urheilumediakin ymmärtää, että suomifutiksessa piilee se mediankin suurin potentiaali muiden pohjoismaiden tapaan. Maajoukkueen buumin aikana monet lehdet siihen heräsivät ja ovat sen sanoneet ihan ääneenkin.

Jalkapallon "potentiaalista" Suomessa uhotaan vähän liikaakin. Ensinnäkin jalkapallo ei ole ykköslajia kaikkialla muuallakaan, esmes. Irlannissa, Baltiassa, Intiassa, eikä myöskään näillä alueilla näytä tapahtuvan mitään nopeaa läpimurtoa. Aikoinaan jalkapallo levisi laajalle neitseelliseen maaperään, mutta jos alueella on jo vakiintunut muiden lajien urheilukulttuuri, jalkapallon tuominen sinne on paljon vaikeampaa. Amerikka toimii pikemminkin kielteisenä esimerkkinä; niin suunnattomasti kun lajin markkinoimiseksi on vuosikymmenten aikana tehnyt, suhteellinen suosio on edelleen varsin vaatimatonta.

Lainaus
Kiekossa markkinointipuoli on hoidettu hyvin, mutta kiekon ongelma pienen lajin kilpailun kiristyessä on se, että radikaalisti heikentyneen pelillisen tason laskua ei voida kauaa enää piilottaa harhakuvien alle. Suomifutiksessa tuotteen taso, itse peli on kehittynyt ja sarjan arvostus nousussa.

Tuo nyt on ihan vääristynyttä. Kansainvälinen kilpailukyky on paljon suurempi ongelma jalkapallolle. Suomalaiset jääkiekkoseurat tulevat sentään kamppailemaan Mestarien liigan kärkisijoista, kun taas jalkapallon seurapuolella nousu edes Euroopan keskikastiin on täyttä utopiaa, ellei lajin suosio nouse sitä ennen (ja juuri tuo järjestys on glooryhuntter-ilmapiirille ongelma - futiksen pitää tulla suosituksi ennen kuin kansainvälistä menestystä voi toivoa).

Lainaus
- Vaikka Viasat ei olisikaan tarjonnut huippusopimusta, on todennäköistä että liigaa ja seuroja paremmin taloudellisesti auttava sopimus löytyisi jostain. Sm-liigan saamista kymmenistä miljoonista on turha edes haikailla, mutta jokuset sadat tuhannetkin seuroille olisi parempi kuin ei mitään. Varsinkin jos vaakakupissa painaa vain Veikkaus-nimisen sponsorin tai saunakaverin menettäminen. Ei siis yhtään mitään.

Jos rahakkaampia sponsoreita tulee ovista ja ikkunoista, miksi Veikkausliiga jälleen uusi sopimuksensa Veikkauksen kanssa?

Lainaus
- Monilta jää ymmärtämättä, että sponsorimarkkinoiden ja veikkausmonopolin avautuessa esimerkiksi moninaisilta urheiluvedonlyöntifirmoilta voi saada muutakin tukea kuin merkittävästi enemmän rahaa. Esimerkkinä 

Monilta jää huomaamatta, että murskaosa vedonlyöntiyhtiöidenkin sponsorirahoista suuntautuisi ykköslajille eli jääkiekolle. Toki jalkapallokin voisi hyötyä absoluuttisesti, mutta kohti ykköslajia vedonlyöntimarkkinoiden vapautuminen ei sitä auta.
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland


Vastaus #70 : 23.04.2008 klo 15:47:14

Veikkausliigan pitäisi myydä vaikka nimellisellä hinnalla Bwinille tai bet365 otteluiden ulkomaiset televisiointioikeudet. Molemmat yhtiöt varmasti maksaisivat jotain, että voisivat näyttää pelejä kesällä, kun paljoa muita pelejä ei tarjota. Ai niin, mehän ollaan Veikkausliiga, joten eiköhän tuokin estettäisi, vaikka muuta kun voitettavaa olisi.

Siinähän voittaisi vain Bwin tai bet365. Jos striimeillä on oikeasti kysyntää ulkomaalaisten vedonlyöjien parissa, liigaporukoiden kannattaisi ehkä itse tuottaa niitä ja myydä ulkomaille. Voi kyllä olla, ettei kysyntä ole riittävää teknisiin ongelmiin ja hintaan nähden. VPS:hän striimasi ainakin yhden pelinsä, mutta eipä tainnut kannattaa, kun sitä ei taidettu yhtä tai paria kertaa pitempään jatkaa. Tosin se oli suunnattukin vain suomalaisille.
Nice10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I support FF


Vastaus #71 : 23.04.2008 klo 15:54:33

Jalkapallon "potentiaalista" Suomessa uhotaan vähän liikaakin. Ensinnäkin jalkapallo ei ole ykköslajia kaikkialla muuallakaan, esmes. Irlannissa, Baltiassa, Intiassa, eikä myöskään näillä alueilla näytä tapahtuvan mitään nopeaa läpimurtoa. Aikoinaan jalkapallo levisi laajalle neitseelliseen maaperään, mutta jos alueella on jo vakiintunut muiden lajien urheilukulttuuri, jalkapallon tuominen sinne on paljon vaikeampaa. Amerikka toimii pikemminkin kielteisenä esimerkkinä; niin suunnattomasti kun lajin markkinoimiseksi on vuosikymmenten aikana tehnyt, suhteellinen suosio on edelleen varsin vaatimatonta.


Jenkeissä potentiaali perustuu laajaan latinalais-amerikkalaiseen väestönosaan. Vanhemmat sukupolvet omaavat tunnesiteitä vielä paljon kotimaidensa sarjoihin ja jopa Eurooppaan. Futis vankistanee asemiaan jenkeissä nimen omaan latinoiden keskuudessa. Beckhameiden ja Pelejen vienti markkinointimielessä ei tee lajista suosittua. Sama typerä ajattelumalli on vallalla suomessakin, jossa toivotaan jotain buumia vaikka laaja kannattajakunta sitoutetaan aivan muilla tavoilla. Buumeja ja glooriaa voi hyväksikäyttää, mutta pitkässä juoksussa pitää keksiä muutakin.

Suomen tapaan muutamia poikkeusia maailmalta löytyy, mutta taas rakas Viinioksa on ymmärtänyt tekstini väärin:

a) Suomessa tuote on kunnossa suhteessa vaikkapa Allsvenskaniin samalla tavalla kuin vaikkapa Sm-liiga suhteessa Elitserieniin. Intiassa ja baltiassakaan tuote ei ole kunnossa ei pelillisesti eikä ulkojalkapalloilullisesti.
b) Suomessa jalkapallo on huippusuosittu laji niin kiinnostukseltaan kuin harrastajamääriltäänkin. Ainoa mikä ei ole kiinnostava, on kotimainen liiga. Esim mainitsemasti Intiassa ei jalkapallo ole suosittu laji oikein millään mittarilla.

Lainaus
Tuo nyt on ihan vääristynyttä. Kansainvälinen kilpailukyky on paljon suurempi ongelma jalkapallolle. Suomalaiset jääkiekkoseurat tulevat sentään kamppailemaan Mestarien liigan kärkisijoista, kun taas jalkapallon seurapuolella nousu edes Euroopan keskikastiin on täyttä utopiaa, ellei lajin suosio nouse sitä ennen (ja juuri tuo järjestys on glooryhuntter-ilmapiirille ongelma - futiksen pitää tulla suosituksi ennen kuin kansainvälistä menestystä voi toivoa).

Kansainvälinen kilpailukyky on jossain suhteessa suurempaa, mutta kansainvälinen kilpailukyky ei ollut se mistä puhuin. Edelleenkään en peräänkuuluta euromenestyksiä vaan liigaotteluiden tason kehitystä molemmissa lajeissa. Tiedän sinua enemmän jääkiekosta lajina ja tämä on niin selkeä suuntaus, että jopa kiekkovaikuttajat ja perskärpäs-Sihvosetkin mukaan lukien ovat tästä todella aidosti huolissaan. Kiekko on elänyt pitkälti buumin myötävaikutuksessa. Kiekossa ei vain missään voi voittaa niin paljon, että buumi kohoaisi korkeammalle kuin -95. Aallonharja on nähty ja huolestuneita miehiä on kiekkoseurat täynnä. Varsinkin kun seurojen talous on monissa kylissä hyvin epävakaalla pohjalla. Hjallikset ja Salonojat kun lähtevät busineksesta, seuraa kovat ajat. Eri asia on pystyykö futis vastaamaan silloin huutoon tippaakaan.

Lainaus
Jos rahakkaampia sponsoreita tulee ovista ja ikkunoista, miksi Veikkausliiga jälleen uusi sopimuksensa Veikkauksen kanssa?

Taustalla on monimutkaisia kuvioita, mutta pääsyynä ehkäpä nykyisten saunakavereiden suhteet toisiinsa ja tietty osaamattomuus/kunnianhimottomuus/riskinoton pelko jne. Esimerksi jonkun mainitsemasta Veikkausliigan nimenvaihdoksestakin joku pelifirma voisi maksaa aika paljon enemmän kuin Vekkaus, joka ei maksa kai enää mitään. Vetofirmalle on aika hyvää ja pitkälti halpaakin mainosta, jos ympäri maailma veikattaisiin vaikkapa UniBet-liigaa tai Bet24-liigaa.

Lainaus
Monilta jää huomaamatta, että murskaosa vedonlyöntiyhtiöidenkin sponsorirahoista suuntautuisi ykköslajille eli jääkiekolle. Toki jalkapallokin voisi hyötyä absoluuttisesti, mutta kohti ykköslajia vedonlyöntimarkkinoiden vapautuminen ei sitä auta.

Murskaosa rahoista varsinkin talvella menisi kiekon puolelle, mutta kerrotko mitä järkeä on kesällä markkinoida jääkiekolla pelejä/vetofirmaa, jos nämä jääkiekkojoukkueet ovat kesälomilla? Edelleen ykköslajikaan ei mielestäni ole pääprioriteetti vaan absoluuttisen suosion kasvattaminen. Mielummin vaikkapa 5 miljoonaa euroa liigajengeille jaettavaksi ja kiekolle samaan aikaan 15 miljoonaa kuin ei futikselle peson pesoa...
« Viimeksi muokattu: 23.04.2008 klo 16:02:28 kirjoittanut Nice10 »
ras

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS


Vastaus #72 : 23.04.2008 klo 17:32:30

Siinähän voittaisi vain Bwin tai bet365. Jos striimeillä on oikeasti kysyntää ulkomaalaisten vedonlyöjien parissa, liigaporukoiden kannattaisi ehkä itse tuottaa niitä ja myydä ulkomaille. Voi kyllä olla, ettei kysyntä ole riittävää teknisiin ongelmiin ja hintaan nähden. VPS:hän striimasi ainakin yhden pelinsä, mutta eipä tainnut kannattaa, kun sitä ei taidettu yhtä tai paria kertaa pitempään jatkaa. Tosin se oli suunnattukin vain suomalaisille.
Varmuus ja laatu maksaisi.
Halvalla tuotettu voi toimia ihan hyvin kerran, mutta se näkyisi laadussa ja ei olisi mitään luottoa että toisella kerralla homma pelaisi enää.

Netissä on kyllä useitakin erilaisia palveluita, joihin voi tuoda yhden striimin ja se jakaa sen maailmalle riippumatta siitä minkä verran katsojia on. Eli kaistakustannukset eivät ole ylittämätön este.
Pelkkä multimediakänny riittäisi laadultaan katsottavaan striimiin. Ei siitä jp-kentän olosuhteissa olisi kuitenkaan hyötyä...



Veikkausta ei syrjäytä Veikkausliigan pääsponsorina mikään muu kuin vetomonopolin murtuminen. Esim. PAF ei saa nyt edes mainostaa mantereella, joten ei siitä voisi tulla VL:n pääsponsoriakaan.


Suurin ongelmahan on juniorijalkapallon ja ammattilaisjalkapallon pitkä henkinen etäisyys. Junnuja ei meinaa saada edes peleihin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2008 klo 17:39:23 kirjoittanut ras »
BrDead
Vastaus #73 : 23.04.2008 klo 18:02:30

Suurin ongelmahan on juniorijalkapallon ja ammattilaisjalkapallon pitkä henkinen etäisyys. Junnuja ei meinaa saada edes peleihin.

Korjaan: Juniorijalkapallon ja edustusjalkapallon. Ykkösessä, Kakkosessa ja Kolmosessa on aika vähän ammattilaisia.
MacGyver

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: VPS


Vastaus #74 : 23.04.2008 klo 18:10:26

Siinähän voittaisi vain Bwin tai bet365. Jos striimeillä on oikeasti kysyntää ulkomaalaisten vedonlyöjien parissa, liigaporukoiden kannattaisi ehkä itse tuottaa niitä ja myydä ulkomaille. Voi kyllä olla, ettei kysyntä ole riittävää teknisiin ongelmiin ja hintaan nähden. VPS:hän striimasi ainakin yhden pelinsä, mutta eipä tainnut kannattaa, kun sitä ei taidettu yhtä tai paria kertaa pitempään jatkaa. Tosin se oli suunnattukin vain suomalaisille.

VPS striimasi kaikki ottelunsa, palvelu oli menestys ja sitä jatketaan tänäkin vuonna. Jos stadionilta löytyy valmiudet toimittaa urheiluruudulle maalikooste, ei streamin tekeminen maksa juuri mitään.

 
Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 103
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa