Snart går flyttlasset till Jönköping för SausoGrönt har blivit blåvitt. Åtminstone i backlinjen. Nu är nyförvärvet Jukka Sauso på plats i Jönköping.
Finske Jukka Sauso gör ikväll sitt första träningspass med Jönköpings Södra sedan han skrev på sitt treårskontrakt med klubben. Men träningen får istället ses som ett kortare gästinspel för mycket återstår innan allting faller på plats. Familjen och alla möbler är fortfarande kvar hemma i Helsingfors och det viktigaste av allt, bostadsfrågan, är fortfarande inte löst.
- Nej, familjen är fortfarande hemma. Jag åker hem igen om två veckor. Du vet inte var det finns bra lägenheter förresten, undrar Sauso och skrattar.
"Jag gillar allt med svensk fotboll"
Nyförvärvet är på strålande humör i det kyliga vintervädret. Att fråga om han trivs känns som en bagatell. Lika kallt som det är ute, lika varmt pratar han om att återvända till Sverige med sin finska brytning.
- Jag ville ha en, vad säger man? En nytändning, precis. Jag gillar allt med svensk fotboll, det är lite större här än hemma.
Efter sina två år med Örgryte är kärleken lika stor för Sverige som Finland, berättar han. Han ser grannlandet som ett andra hem.
- Jag trivs faktiskt väldigt bra i Sverige. Jag ville flytta tillbaka hit en gång till innan karriären var över. Det är något jag har tänkt på ända sedan jag åkte hem.
Skillnaden nu när han kommer tillbaka är att han lever tillsammans med frun Anna-Kaisa och är pappa till döttrarna Alma och Anna-Bel.
Åker hem för barndopet
Anna-Bel är förresten bara en månad gammal och därför måste Sauso vända hemåt igen för barndopet som är planerat i slutet av februari. Lägg därtill ett stort flyttlas och papper som måste lösas innan han fullt ut kan börja fokusera på fotbollen på heltid.
- Alla har varit väldigt hjälpsamma. Det är viktigt för mig som kommer utifrån.
Att det blev ett långt kontrakt med J-Södra kan vi fotbollsintresserade också tacka resten av familjen Sauso för.
- Ja, absolut. Jag ville ha en trygghet med familjen. Det är en skillnad om man bara skriver kontrakt i ett år. Det blir för omständigt att flytta med hela familjen och då kan man inte fokusera lika mycket på fotbollen.
Men det var andra klubbar som ryckte i dig också?
- Ja, jag snackade med många klubbar, men det gick snabbt med Jönköping och det är jag glad för. Det kom en massa samtal hela tiden, då blir det stressigt för alla om vi inte kommer till något beslut. Jag ville veta ganska snabbt. Att flytta till ett annat land igen är ett stort projekt.
"Jag gillar att styra backlinjen"
J-Södra släppte in 54 mål förra året, näst sämst i hela superettan. Du vet väl att förväntningarna på dig är ganska stora nu när du kommer?
- Oj, på 30 omgångar? Då får vi bli bättre på försvaret, haha.
Vad kännetecknar ett bra försvarsspel, tycker du?
- Det är viktigt att vi kan spela ihop, för det blir många kort och utvisningar. Därför är det bra om vi kan spela tillsammans så mycket som möjligt. Sen är balansen mellan innerbackarna viktigt också.
För de som inte vet hur Jukka Sauso spelar, hur är du som fotbollspelare?
- Jag hoppas jag kan tillföra med mitt spel och bli en kugge? Ja, en försvarskugge. Jag gillar att styra backlinjen och det är min uppgift. Jag tycker om att vinna nickdueller och jag ger alltid hundra procent. Jag tycker om att spela fotboll, inte bara slå ifrån mig.
Fakta Jukka Sauso
Född: 1982 i Vasa, Finland.
Ålder: 27.
Civilstånd: Frun Anna-Kaisa och döttrarna Alma och Anna-Bel.
Position: Mittback.
Tidigare klubbar: VPS, FC Hämeenlinna, Örgryte, HJK Helsingfors.
Landskamper: Fem a-landskamper för Finland. Debuterade i landslaget 2005.
Aktuell: Har skrivit på ett treårskontrakt med Jönköpings Södra.
http://www.jnytt.se/nyhet/29874/snart-gar-flyttlasset-till-jonkoping-for-sauso Jukka aloiti tänään harjoittelun joukkueen mukana ja toivottavasti löytää siirron myötä uutta nostetta uralleen.