FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.04.2024 klo 12:54:18 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]
 
Kirjoittaja Aihe: Jutta Rautiaisen kolumni: Älä aliarvioi nuorta  (Luettu 8996 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lortto

Poissa Poissa


Vastaus #25 : 24.12.2009 klo 17:06:22

Tämänkin otsikon voisi siirtää tuonne valmennuspuolelle jos se vain modeille sopii?

Pallollista ei koskaan pidä ohjata kentän ulkopuolelta!

Hmm. Mitä tarkoitat ohjaamisella? Sitä, että valmentaja kertoo minne kuljettaa vai lukeutuvatko siihen myös huudot tyyliin pää ylös! Älä pysähdy! - tai vastaavat.

Itse kyllä käytän huuhdahduksia pelissä ja omasta mielestäni valmentaja ei saa olla kentän laidalla hiljaa. Toki mitään järkeä ei ole pelaajalle kertoa aina mitä pallon kanssa pitää tehdä
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #26 : 24.12.2009 klo 17:54:23

Tämänkin otsikon voisi siirtää tuonne valmennuspuolelle jos se vain modeille sopii?

Hmm. Mitä tarkoitat ohjaamisella? Sitä, että valmentaja kertoo minne kuljettaa vai lukeutuvatko siihen myös huudot tyyliin pää ylös! Älä pysähdy! - tai vastaavat.

Itse kyllä käytän huuhdahduksia pelissä ja omasta mielestäni valmentaja ei saa olla kentän laidalla hiljaa. Toki mitään järkeä ei ole pelaajalle kertoa aina mitä pallon kanssa pitää tehdä

"Pää ylös" on ainoa ohje jonka hyväksyn pallolliselle.

Kaikkein järkyttävimpiä huutoja on 'lauo', 'syötä', 'harhauta' jne yleensähän pelaajalla on jo mielessään 'aie' siitä mitä tulee tekemään. Nämä huudot tuhoavat  pelaajan oman harkinnan ja pahimmillaan pelaajasta tulee riippuvainen ulkoisista ohjeista tilanteessa. Ja keskimäärin valmentajat eivät edes ymmärrä mitä missäkin tilanteessa olisi viisainta tehdä. Suurin osa valmentajista on alarivareiden sarjajyriä kun taas valmennettavat voivat olla huomattavasti fiksumpia ja oivaltavampia kuin valmentajansa. Anna siis valmentajana pelaajan tehdä ratkaisu ja arvio vasta pelin jälkeen tekeekö pelaaja säännöllisesti vääriä(lopputuloksen kannalta) ratkaisuja. Jos niin sitten treenaamaan ja uudelleen kentälle kokeilemaan muuttuuko ratkaisut paremmaksi.


Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham


Vastaus #27 : 28.12.2009 klo 11:12:14

"Pää ylös" on ainoa ohje jonka hyväksyn pallolliselle.

Kaikkein järkyttävimpiä huutoja on 'lauo', 'syötä', 'harhauta' jne yleensähän pelaajalla on jo mielessään 'aie' siitä mitä tulee tekemään. Nämä huudot tuhoavat  pelaajan oman harkinnan ja pahimmillaan pelaajasta tulee riippuvainen ulkoisista ohjeista tilanteessa. Ja keskimäärin valmentajat eivät edes ymmärrä mitä missäkin tilanteessa olisi viisainta tehdä. Suurin osa valmentajista on alarivareiden sarjajyriä kun taas valmennettavat voivat olla huomattavasti fiksumpia ja oivaltavampia kuin valmentajansa. Anna siis valmentajana pelaajan tehdä ratkaisu ja arvio vasta pelin jälkeen tekeekö pelaaja säännöllisesti vääriä(lopputuloksen kannalta) ratkaisuja. Jos niin sitten treenaamaan ja uudelleen kentälle kokeilemaan muuttuuko ratkaisut paremmaksi.

Jaahas. No kyllä niitä huutoja mun mielestä sallitaan ihan muitakin kuin toi yksi. Pientä ohjaamista nuori pelaaja kaipaa aina, toki pallollinen hetki on yleensä sen verran lyhyt että suurin osa ohjeista tulee annettua muina hetkinä.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #28 : 28.12.2009 klo 12:36:16

Jaahas. No kyllä niitä huutoja mun mielestä sallitaan ihan muitakin kuin toi yksi. Pientä ohjaamista nuori pelaaja kaipaa aina, toki pallollinen hetki on yleensä sen verran lyhyt että suurin osa ohjeista tulee annettua muina hetkinä.
Minua paljon viisaammat futisvalmentajat, jotka ovat oikeastikin junnujen parissa menestyneet, ovat ohjeistaneet "Älä pallolliselle huuda, se on jo juttunsa tehnyt oikein, koska on saanut pallon". Ideana se, että muita kannattaa ohjeistaa, jotta tulee niitä syöttöpaikkoja. Samalla kaveri, joka pallon kanssa kulkee oppii tekemään syöttö ja laukaisu ratkaisun itse.
Rapu

Poissa Poissa


Vastaus #29 : 28.12.2009 klo 16:40:58

Jaahas. No kyllä niitä huutoja mun mielestä sallitaan ihan muitakin kuin toi yksi. Pientä ohjaamista nuori pelaaja kaipaa aina,
Entä kun pitäisi yksinkin osata tehdä ratkaisu ?
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham


Vastaus #30 : 28.12.2009 klo 20:06:58

Entä kun pitäisi yksinkin osata tehdä ratkaisu ?

No jos nyt ei oteta ihan niin kirjaimellisesti niitä sanoja. Kyllä ne nuoret kaipaa ohjeistusta, mutta toki omia ratkaisuja saa ja pitää tehdä. Enemmän antaa vihjeitä ja vaihtoehtoja...
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #31 : 28.12.2009 klo 22:39:21

No jos nyt ei oteta ihan niin kirjaimellisesti niitä sanoja. Kyllä ne nuoret kaipaa ohjeistusta, mutta toki omia ratkaisuja saa ja pitää tehdä. Enemmän antaa vihjeitä ja vaihtoehtoja...

Treeneissä annetaan ohjeita ja otteluissa katsotaan onko ne menneet perille.

Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham


Vastaus #32 : 28.12.2009 klo 22:56:13

Treeneissä annetaan ohjeita ja otteluissa katsotaan onko ne menneet perille.



Eli otteluissa valmentajan pitää olla peli hiljaa?
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #33 : 28.12.2009 klo 23:12:38

Eli otteluissa valmentajan pitää olla peli hiljaa?

Kuten sanoin: silloin kun pelaajalla on pallo, ei huutoja. Jos haluaa jotain pelaajalle viestittää niin mä otan hetkeksi kentänlaidalle ja käyn asian läpi.

Liiallinen huutaminen, ohjeistaminen ym on pelin pelaamista pelaajan puolesta.
johntravolta

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Napapiirin palloketut,Eduskunnan jalkapallojoukkue


Vastaus #34 : 29.12.2009 klo 14:22:03

Viime kesän etelän reissullani kävin katsomassa pojan pojan kaverin peliä ja ihmettelin kun yksi valmentaja karjui siellä lähes koko toisen jakson että pallo kodelle.Illalla kun istuimme iltaa ja siinä puheltiin niin kysäisin että mikä se kodelle on paikalisessa kielessä.Se olikin yksi pelaaja joukkueesta ja sille sitten ilmeisesti olisi pitänyt pallo toimittaa.Muuten oli hyvää peliä.   
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #35 : 30.12.2009 klo 02:16:56

Heillä oli kode-taktiikka! Secret code kuten Tami olisi asian ilmaissut. Taktiikka toimii tosi hyvin siihen asti kun kode on joukkueessa :)
johntravolta

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Napapiirin palloketut,Eduskunnan jalkapallojoukkue


Vastaus #36 : 31.12.2009 klo 17:47:22

En tiedä enään joukkueen tilanteesta toimiiko vielä.Pojan poika kavereineen alkoi pelaamaan peliä minkä nimeä en edes voi lausua saati kirjoittaa,perkele.
Rapu

Poissa Poissa


Vastaus #37 : 01.01.2010 klo 10:07:26

Pojan poika kavereineen alkoi pelaamaan peliä minkä nimeä en edes voi lausua saati kirjoittaa,perkele.
Pappa! Pappa!
the_Smack

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: haka, arsenal


Vastaus #38 : 02.01.2010 klo 01:29:11

Kuten sanoin: silloin kun pelaajalla on pallo, ei huutoja. Jos haluaa jotain pelaajalle viestittää niin mä otan hetkeksi kentänlaidalle ja käyn asian läpi.

Liiallinen huutaminen, ohjeistaminen ym on pelin pelaamista pelaajan puolesta.


Olen aivan samaa mieltä. Mielestäni liika huutaminen nostaa valmentajan pelinkin ajaksi johtajaksi, ja osittain estää pelaajia nousemaan itse johtajiksi siellä kentällä. Oman joukkueen valmentaja on lähes aina hiljaa, ellei ole jotain suurempaa korjattavaa ja puhuu tarvittavat asiat puoliajalla kopissa asian vaatimalla äänensävyllä ja mielestäni toimii hyvin.
Tommy Tykki

Poissa Poissa


Vastaus #39 : 02.01.2010 klo 08:39:16

En ota kantaa pitääkö huutaa/antaa ohjeita kentän laidalta vai ei, mutta "parhaat" huudot ovat kuitenkin lähes joka pienten junnujen valmentajan huutamat:

- joku ylös, joku alas, joku antaa kulman, joku ampuu vaparin, joku vetää pilkun, joku heittämään, joku pitää vapaan kaverin, joku hakee palloa....  Junnuilla ei taida sitten olla nimiä paitsi tällä yhdellä, kode.



« Viimeksi muokattu: 02.01.2010 klo 08:40:34 kirjoittanut Tommy Tykki »
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #40 : 03.01.2010 klo 03:07:52

Olen aivan samaa mieltä. Mielestäni liika huutaminen nostaa valmentajan pelinkin ajaksi johtajaksi, ja osittain estää pelaajia nousemaan itse johtajiksi siellä kentällä. Oman joukkueen valmentaja on lähes aina hiljaa, ellei ole jotain suurempaa korjattavaa ja puhuu tarvittavat asiat puoliajalla kopissa asian vaatimalla äänensävyllä ja mielestäni toimii hyvin.

Sulla on hyvä valmentaja ja tuosta "asian vaatimalla äänensävyllä" kommentista päätellen olet myös hyvä pelaaja.
pallojalassa

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 03.01.2010 klo 03:10:05

Vois aloittaa uuden keskustelun, mun ehdotus on 'Valmentajan parhaat kommentit' mun suosikki on viime kesänä Kaarina turnauksessa. "Äitis filmas kun sua teki" ;D
Siis tämä kommentti siihen kun kyseisen valmentajan joukkueen pelaaja filmas ja vastustajan pelaaja, ikää noin 12 v, ilmoitti et se filmas......
« Viimeksi muokattu: 03.01.2010 klo 03:11:42 kirjoittanut pallojalassa »

 
Sivuja: 1 [2]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa