Nyt täytyy sanoa, että enpä ymmärtänyt tuossa yllä olevaa nimim. Tupoleevin vuodatusta sitten alkuunkaan. Siis lähes koko ikäni futiksen parissä monessa joukkueessa ja seurassa toimineena (ensin pelaajana ja sitten valkkuna) en ole koskaan törmännyt tuollaiseen valmentajatyyppiin, joka ennen peliä höpöttäisi pukukopissa kaiken futistietämyksensä
Voihan sitä tietysti joku semmonenkin olla olemassa, mene ja tiedä. Mutta epäilen suuresti, joten se siitä tosiasiasta.
Ne ottelupalaverit ennen matsia, mihin itse olen osallistunut, ovat olleet poikkeuksetta varsin suoraviivaisia juttuja. Kerrotaan oma kokoonpano. Annetaan ohjeet, miten itse pyritään rakentamaan tilanteet ja sovitaan toiminnat ja toimijat erikoistilanteissa. Arvioidaan lyhyesti vastustajan pelityyli, pyritään varautumaan siihen ja muistutetaan mahdollisista erityisen vaarallisista vastustajan pelaajista varsinkin niitä, jotka joutuvat näitä vastaan pelaamaan. Siinä se ja kentälle! Sitä yksinkertaisemmat ja selkeämmät ohjeet, mitä nuoremmista pelaajista on kyse.
Kyllä valmentajalla pitää olla varsin hyvä tietämys erilaisista taktisista asioista ja se suuri taito on sitten saada se haluamansa viesti menemään pelaajille lyhyessä ja ytimekkäässä muodossa, jotta pelaajat sisäistävät heiltä vaaditut asiat vielä kentälläkin. Toki näitä juttuja on käyty jo monesti etukäteen harjoituksissa läpi, eikä uusia asioita ole koskaan tuotu joukkueelle juuri ennen peliä. Ja jokaisella valmentajalla on muodostunut ajan myötä se oma ajatus siitä, miten hänen mielestään futista pitäisi pelata ja sitä ajatusta hän sitten pyrkii toteuttamaan käytössään olevalla rosterilla parhaansa mukaan. Oppaista ja toisilta valmentajilta voi oppia paljon asioita, joita voi soveltaa omassa toiminnassaan, jos vaan pitää silmänsä auki ja mielensä avoimena.