Finländsk kamp avgör derbyt
Uppdaterat i dag. 10:00. Publicerat i dag. 09:45
De är kompisar från Finland. Nu möts de i årets första heta Stockholmsderby. AIK:s målvakt Tomi Maanoja är, trots bottenplaceringen, segersäker. Djurgårdens mittfältare Joel Perovuo småler när han hör kompisens snack.
– Han måste väl säga så, konstaterar Perovuo.
Det var förra säsongen som Tomi Maanoja skulle frälsa AIK. Innan allsvenskan ens börjat bröt han benet och så var den säsongen förstörd.
Annons:
AIK tog guld och Maanoja tvingades sitta på läktaren och se på. Spelar man inte så räknas man inte.
– Det är klart att det kändes ensamt vissa stunder, medger Maanoja.
Nu har han fått sällskap i stan av en kvartett landsmän från Finland. Tanken är att finländarna ska lyfta Djurgården uppåt i tabellen och ett sätt att göra det är att sätta ett par bollar bakom Maanoja i söndagens derby.
Ett derby som onekligen är ett krisderby för mästarlaget AIK.
– Det ska bli spännande att möta några kompisar, säger Maanoja.
Joel Perovou spelade tillsammans med Maanoja i FC Honka i tre år innan AIK värvade målvakten som rankades som en av Finlands mest lovande spelare alla kategorier.
– Det var jättesvårt att få bollen bakom honom, säger Perovuo. Han hade ett stort självförtroende och allt gick jättebra. Han tog allt. Vi var kompisar. När jag fick höra om hans skada så skickade jag ett sms direkt.
Nu har kompisarna från Espo i Finland träffats på nytt. Och gliringarna finns kvar.
– När jag kom hit bjöd jag Tomi att komma från landet in till stan. Han bor ju på landet i Solna, säger Perovuo, som själv bor på Gärdet, med ett leende. Vi har tillbringat en del tid tillsammans. Spelat playstation och så där.
Men någon finsk bastu har det inte blivit.
– Jag tror inte det finns så många bastulägenheter här, säger Maanoja. Tyvärr, annars skulle vi ha fredagsmys i bastun.
Perovuo har spelat i samtliga matcher hittills. Han vill självklart finnas med i startelvan som springer in på Råsunda vid lunchtid.
Maanoja blev förstemålvakt i och med att Daniel Örlund gick till norska Rosenborg. Men hittills har han inte tagit allt, långt därifrån.
– Jag tycker bara att jag gjort en svag insats, matchen mot Gais var riktigt svag.
Tanken var att andremålvakten Kyriakos Stamatopoulos skulle ta över för ett par omgångar sedan.
– Jag fick beskedet att Stamatopoulos skulle stå men sedan fick han ett samtal om att ett förlossningen var på gång. Det var ödet som gjorde att jag fick stå kvar. Visst blev jag lite besviken över att bli petad men i det här fallet hann jag knappt bli besviken. Målvakten spelar oftast hela säsongen och alla 30 matcherna. Om man byter målvakt så kan det vara ett wake up-call för att väcka upp hela laget. Men det är bara tre lag som släppt in färre mål än AIK, det kan inte vara så dåligt.
När han debuterade i derbyt mot Hammarby hösten 2008 kastade Bajens fans in en mindre bomb som smällde vid Maanojas ben.
– Jag fick några hål i tröjan. Jag han inte riktigt fatta vad som hände. Om det skulle hända igen så tror jag inte att jag skulle spela vidare.
Lars Grimlund
lars.grimlund@dn.se