Maanojas helvete: ''Tänkt på att sluta - men jag får inte ge upp''
Tomi Maanoja fick bära hundhuvudet för AIK:s tunga vår.
Det talades om öppen mobbning från både tränare och medspelare som öppet kritiserade målvakten. Efter flera månaders tystnad står det nu klart att händelserna tagit den utfryste finländaren hårt.
Publicerad: 28 september 2010 15:55
- Det som hände i våras var orättvist och inte bara lite orättvist, säger Tomi Maanoja till FotbollDirekt.se och berättar om fyra månaders ''fotbollsdöd'' sedan han senast spelade en match.
- Ibland har jag haft snabba tankar på att sluta som man kanske får under tunga perioder. Det har varit - och är tungt att känna att jag blev syndabocken för hela AIK:s vår.
Finländaren Tomi Maanoja blev vårens mest uppmärksammade allsvenske spelare. Fast på fel vis.
Efter flera misstag för ett tidigt krisdrabbat AIK startade något som nära nog bäst kan beskrivas som personförföljelse.
Den 24-årige landslagsmeriterade målvakten fick i match efter match svarta rubriker - men vad ännu värre var - han kritiserades av sina egna i hårda ordalag inför öppen ridå.
Hans sista match för AIK ser nu ut att ha blivit Åtvidaberg innan VM-uppehållet.
- Ja, men jag har ändå bestämt mig för att inte ge upp. Jag vet ju vad jag kan, bara jag får chansen och en klubb som tror på mig, säger han och betonar med lite mer bestämt tonläge:
- Jag kanske är körd här i Sverige. Men det finns väl 24 länder till i Europa som jag skulle kunna spela i, funderar han.
- Jag vet att jag kan. Jag får fortsätta som jag gjort hittills, och hela tiden bara ta en dag i taget.
Men den sympatiske finländarens vanmakt är fortfarande stor. Med 1,5 år kvar på kontraktet så saknar han fortfarande egentliga alternativ.
Hans benbrott förra året ter sig mer och mer i en jämförelse som en lindrigare situation jämfört med vad han upplever just nu.
- Jag har haft en del snabbare samtal med Alex Miller men aldrig ett personligare samtal, nej, det har jag inte haft. Så det är svårt att veta hur han tänker. Men jag är ju tredjemålvakt så...
Vårens upplevelse har varit omskakande för Maanoja och i allt tysthet - sedan drevet malde på som värst i somras - utvecklats till en mindre livskris, låter det som, för den unge finländaren.
- Jag känner mig ensam i bland, det gör jag, säger han och menar rent yrkesmässigt.
- Tack och lov har jag min sambo och en liten dotter som bara är tio månader gammal, Fria, som hon heter. Det har varit en räddning för mig känna att hon funnits där hemma varje dag och mött mig med stora kramar.
- Det har hjälpt mig oerhört mycket under dessa månader. Jag tänker alltid på henne och hennes lilla leende och har gett mig något bra att tänka på när det varit som tyngst.
I fjol bröt du benet och så den vår som varit ovanpå det - och en ljusning tycks långt bort. Hur resonerar du med dig själv?
- Men visst är det deppigt i bland men vad kan jag göra? Jag har 1,5 år kvar på kontraktet och måste vara stark. Jag vill ju fortsätta att spela fotboll och hoppas att jag kan hitta en klubb som vill satsa på mig.
- Men det är klart om jag fortfarande när det blir januari inte har spelat någon match sedan i våras så är det ju inte bra. Det är ingen kul situation alls.
Ola Gustavsson
http://www.fotbolldirekt.se/maanojas-helvete-t%C3%A4nkt-p%C3%A5-att-sluta-men-jag-f%C3%A5r-inte-ge-uppMaanojas helvetti:''koska varten - mutta en voi luopua''
Tomi Maanoja oli syntipukki AIK: n raskas kevät.
Puhuttiin avoimen kiusaamisen sekä valmentajien ja joukkuetovereiden jotka avoimesti arvostellut maalivahti. Kuukausien hiljaisuus, nyt on selvää, että tapahtumien otti häpeäpaaluun Finn kova.
Julkaistu: 28 syyskuu 2010 15:55
- Mitä tapahtui viime keväänä oli epäoikeudenmukaista eikä vain hieman epäreilua ", sanoi Tomi Maanoja on FotbollDirekt.se ja kertoo meille noin neljä months''fotbollsdöd''since hän viimeksi oli ottelun.
- Joskus minulla on ollut nopea ajatuksia päätellä, että joku voisi saada raskaassa aikana. Se on ollut - ja on vaikea tuntea, että minusta tuli syntipukki koko AIK on meidän.
Finn Tomi Maanoja oli kevään korkean profiilin Premier Division pelaajia. Kiinteä väärällä tavalla.
Useiden virheitä alussa vaikeuksissa AIK aloitti jotain, melkein voi parhaiten kuvailla henkilökohtainen vaino.
24-vuotias maajoukkueen pätevä maalivahti lyödä ottelun jälkeen ottelun otsikoihin - mutta mikä oli vielä pahempaa - hän oli arvostellut omaa ankara ehtojen ja julkisesti jaettu.
Hänen viimeinen ottelu AIK nyt näyttää olleen Åtvidaberg ennen MM-taukoa.
- Kyllä, mutta en ole vielä päättänyt luopua. En tiedä, mitä voin vain saan mahdollisuuden, ja klubi, joka uskoo minuun, hän korostaa vähän enemmän päättäväinen sävy:
- En voi ajaa täällä Ruotsissa. Mutta se on hyvin 24 maassa Euroopassa, että voisin pelata, ajattelu hän oli.
- Tiedän, että voin. En voi jatkaa kuten olen tehnyt tähän asti, ja aina vain yhden päivän kerrallaan.
Mutta sympaattinen suomalainen impotenssi on edelleen korkea. Kun 1,5 vuotta jäljellä sopimusta, joten hän ei vieläkään ole todellisia vaihtoehtoja.
Hänen luunmurtumia viime vuosi näyttää enemmän ja enemmän vertailu lievempi tilanne verrattuna siihen, mitä hän tuntee nyt.
- Olen ollut jonkin verran kiihtynyt keskusteluja Alex Miller, mutta ei koskaan enemmän henkilökohtaista keskustelua, ei, minulla ei ole ollut. Joten on vaikea tietää, miten hän ajattelee. Mutta olen kolmas maalivahti, joten ...
Kevät kokemus on ollut järkyttävää Maanoja ja kaikki hiljaa - aja paikan päällä pahimmillaan viime kesänä - on kehittynyt pieni elämän kriisi, se kuulostaa, että nuori suomalainen.
- Tunnen yksinäinen joskus, en ", hän sanoo puhtaasti ammatillinen.
- Luojan kiitos minulla on kumppani ja nuori tytär, joka on vain kymmenen kuukauden ikäinen, vapaa, koska hänen nimensä. Siellä on ollut pelastus minulle tietää, että hän oli kotona joka päivä ja tapasi minut isoja haleja.
- Se on auttanut minua valtavasti näinä kuukausina. Olen aina pitänyt häntä ja hänen pieni hymy ja antaa minulle jotain hyvää muistaa, kun se oli raskain.
Viime vuonna rikoit jalka ja kevät oli sen päällä - ja kiiltää vaikuttaa kaukana. Mitä sinulle itsellesi?
- Mutta se on surullista joskus, mutta mitä voin tehdä? Olen 1,5 vuotta jäljellä sopimusta ja on vahva. Haluan jatkaa pelaamaan jalkapalloa ja toivon voivani löytää seuran, joka haluaa sijoittaa minua.
- Mutta tietysti, jos en vielä silloin, kun se saa tammikuussa ei ollut mitään ottelun jälkeen keväällä se ei ole hyvä. Se ei ole hauskaa tilannetta lainkaan.
Ola Gustavsson