Khalervos Kendopoulos
Poissa
Suosikkijoukkue: Kreikan jääkiekkoliiton puheenjohtajan kabinetti
|
|
Vastaus #175 : 25.06.2007 klo 12:55:11 |
|
Kyllä on. Ei säännöissä ole mitään mainintaa että alimman pelaajan pitäisi olla maalivahti. Sen sijaan kun pelaaja on vastustajan kahden alimman pelaajan kanssa samassa linjassa, ei kyseessä ole paitsio.
No sitten se oli aiheellinen kysymys. Kiitos vastauksesta ja Lortto ymmärsi kysymyksen oikein.
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #176 : 08.03.2008 klo 17:29:19 |
|
Nyt hävettää hirviästi. En tiedä tätä. Oikeastaan olen tilanteessa, että en uskalla edes arvata.
KPV:n pelissä kävi näin: vastustaja sai vaparin omalta rankkualueelta. Noh vastustajan, GBK:n, oli näköjään aivan pakko pelata lyhyenä, joten maalivahti syötti lähellä olevalle pelaajalle. Pelaaja sattui olemaan omalla rankkarialueella, kun syöttö napsahti jalkaan. Tuomari vihelsi vaparin uusittavaksi. Olin vähän ihmeissäni, mitä nyt tapahtui.
Noh maalivahti antaa uudelleen toiselle topparille, jolle tulee kiire KPV:n pelaajan karvatessa palloa. Jälleen syöttö otetaan haltuun rankkarialueella ja tuomari viheltää vaparin uusittavaksi.
ELI HÄH? Olen aina luullut, että vain maalipotkussa haittaa, jos pallon ottaa haltuun rankkualueella. Päteekö tämä sääntö myös tavalliseen vapaapotkuun. Periaatteessahan vapari ja maalipotku ovat sama asia, joten voihan se näin ollakin. Jään odottamaan vastauksia. Mieluummin ennen kesää, etten ehdi nolaamaan itseäni viheltämällä väärin.
|
|
|
|
Ulkopuolinen
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Inter
|
|
Vastaus #177 : 08.03.2008 klo 17:38:50 |
|
Vapaapotku rangaistusalueelta Puolustavan joukkueen suora tai epäsuora vapaapotku - kaikkien vastapelaajien on oltava vähintään 9,15 metrin päässä pallosta - kaikkien vastapelaajien on oltava rangaistusalueen ulkopuolella, kunnes pallo on pelissä - pallo on pelissä, kun se on potkaistu rangaistusalueen ulkopuolelle- maalialueelta tuomitun vapaapotkun saa potkaista mistä tahansa maalialueelta http://www.palloliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/90201/file/Jalkapallosaannot_2007indd.pdfedit: lisänä vielä: Jos puolustavan joukkueen vapaapotku potkaistaan omalta rangaistusalueelta, mutta pallo ei tule suoraan peliin: - vapaapotku uusitaan
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.03.2008 klo 17:41:17 kirjoittanut Ulkopuolinen »
|
|
|
|
|
Dommu
Poissa
Suosikkijoukkue: JJK, Huki, Potku on sympaattinen
|
|
Vastaus #178 : 08.03.2008 klo 23:33:16 |
|
Lisää paitsiota, saattoi olla jo edellisellä sivulla mutta näin hieman väsyneenä ei osunut silmiini.
Eli siis tilanne on seuraava: Kaksi hyökkääjä ovat läpi, lähin puolustaja on monta kymmentä metriä takana. Hyökkääjä1 kuljettaa palloa eteenpäin ja hyökkääjä2 odottelee hieman taka-alalla katsellen tilannetta. Maalivahti alkaa tulemaan vastaan ja hyökkääjä1 päättää syöttää pallon hyökkääjälle2, joka siis odottelee pari metriä hyökkääjä1:en takana. Syöttö liikkuu hieman etuviistoon, mutta tämä hyökkääjä2 siis tosiaan tulee taka-alalta ja sijoittaa pallon tyhjään maaliin. Paitsio?
Näin se tuomittiin pari vuotta sitten huipputärkeässä nelosdivarin pelissä joka taisi olla jo 4-0 tai jotain vastaavaa mutta asia jäi sen verran askarruttamaan, että ajattelin kysyä kun täällä Forumilla, täällä kun tuntuu olevan oikein tietoista porukkaa. Pahoittelen jos tilannekuvaus on epäselvä, yritän selittää uudestaan jos ei aukea.
*edit* Ahaa, selvä homma, kiitos vastauksista. Elikkä voin olla oikein katkera, sillä minulta riistettiin maali. "Samperin puusilmä" :keskari:
|
|
« Viimeksi muokattu: 09.03.2008 klo 13:12:29 kirjoittanut Dommu »
|
|
|
|
|
Pekko
Poissa
|
|
Vastaus #179 : 09.03.2008 klo 01:01:07 |
|
Lisää paitsiota, saattoi olla jo edellisellä sivulla mutta näin hieman väsyneenä ei osunut silmiini.
Eli siis tilanne on seuraava: Kaksi hyökkääjä ovat läpi, lähin puolustaja on monta kymmentä metriä takana. Hyökkääjä1 kuljettaa palloa eteenpäin ja hyökkääjä2 odottelee hieman taka-alalla katsellen tilannetta. Maalivahti alkaa tulemaan vastaan ja hyökkääjä1 päättää syöttää pallon hyökkääjälle2, joka siis odottelee pari metriä hyökkääjä1:en takana. Syöttö liikkuu hieman etuviistoon, mutta tämä hyökkääjä2 siis tosiaan tulee taka-alalta ja sijoittaa pallon tyhjään maaliin. Paitsio?
Näin se tuomittiin pari vuotta sitten huipputärkeässä nelosdivarin pelissä joka taisi olla jo 4-0 tai jotain vastaavaa mutta asia jäi sen verran askarruttamaan, että ajattelin kysyä kun täällä Forumilla, täällä kun tuntuu olevan oikein tietoista porukkaa. Pahoittelen jos tilannekuvaus on epäselvä, yritän selittää uudestaan jos ei aukea.
Jos oikein ymmärsin kysymyksen, niin.. "Pelaaja, joka palloa pelattaessa on samassa linjassa tai taaempana kuin pallo, ei voi olla paitsiossa." ..eli ei paitsio.
|
|
|
|
_rok
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United - Jämsänkosken Ilves
|
|
Vastaus #180 : 09.03.2008 klo 01:05:17 |
|
Itse epäilen että tämä on yksi niistä paitsio säännöistä mitä on muokattu joskus. Koska itse törmännyt kanssa tähän että joku vanhempi tuomari on viheltänyt paitsioksi. Väittäen että oli paitsio koska syötti eteenpäin ja vaikka syötettävä oli pallon takana. Nykysäännöillä saa syöttää eteenpäin 2-"0" hyökkäyksessä jos syötettävä tosiaan on pallon takana syöttöhetkellä.
|
|
|
|
joks11
Poissa
Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy
|
|
Vastaus #181 : 09.03.2008 klo 01:10:13 |
|
Ei tuo ole ollut paitsio vanhojenkaan sääntöjen aikana. Pallon takanahan tuo hyökkääjä2 on syöttöhetkellä.
|
|
|
|
muumi
Poissa
Suosikkijoukkue: minä en nettikiusaa
|
|
Vastaus #182 : 09.03.2008 klo 02:22:08 |
|
Onko pallo maalivahdin hallussa vaikka kaikki kymmenen sormea ei palloon koskisikaan? Tämä on vaivannut minua lapsesta lähtien.
|
|
|
|
Luffe
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat!
|
|
Vastaus #183 : 09.03.2008 klo 03:12:09 |
|
Onko pallo maalivahdin hallussa vaikka kaikki kymmenen sormea ei palloon koskisikaan? Tämä on vaivannut minua lapsesta lähtien.
Kyllä pallo voi olla vaikka kämmenten välissä ja silti hallussa.
|
|
|
|
referee3000
Poissa
Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal
|
|
Vastaus #184 : 09.03.2008 klo 10:02:44 |
|
Pallo on maalivahdin hallussa, vaikka hän pitäisi vain yhtä sormea pallon päällä.
|
|
|
|
Luffe
Poissa
|
|
Vastaus #185 : 09.03.2008 klo 11:50:43 |
|
Pallo on maalivahdin hallussa, vaikka hän pitäisi vain yhtä sormea pallon päällä.
Oletko oikeasti olevinasi joku tuomari vai ovatko säännöt muuttuneet? Minulle on junnusta pitäen opetettu(myös maalivahtikoulussa) että jos maalivahti pitää palloa yhdellä tai kahdella sormella niin pallon saa siitä potkaista siististi maaliin. Sen vuoksihan mm. kaikki maalivahdit siellä TV:ssäkin dyykkaavat kuin tiikeri konsanaan koko kroppansa kanssa sen pallon päälle.
|
|
|
|
PuiU3
Poissa
Suosikkijoukkue: Leve Palestina
|
|
Vastaus #186 : 09.03.2008 klo 12:11:08 |
|
Olen samaa mieltä!!!
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #187 : 09.03.2008 klo 12:22:01 |
|
Nyt nolottaa vielä lisää. Raamatustahan se olisi heti löytynyt. Kiitti.
|
|
|
|
Vol 4
Poissa
|
|
Vastaus #188 : 09.03.2008 klo 14:31:28 |
|
Sen vuoksihan mm. kaikki maalivahdit siellä TV:ssäkin dyykkaavat kuin tiikeri konsanaan koko kroppansa kanssa sen pallon päälle.
Niin, jos yksi sormi riittäisi niin maalivahdithan voisivat ihan vain kasuaalisti kävellä pallon luokse :
|
|
|
|
_rok
Poissa
|
|
Vastaus #189 : 09.03.2008 klo 16:17:26 |
|
Itse jouduin kiisteleen Seinäjoella tuomarin kanssa yhdestä tilanteesta ku meille tuomittiin vapari omalta 16 alueelta. Tuomari sanoi molarille että älä tuo enempää ja mä sanoin että tuo vaan saat antaa mistä tahansa kuudentoista sisältä tuomari rupes että ei tuollaista sääntöä ole. http://www.palloliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/90201/file/Jalkapallosaannot_2007indd.pdfSääntö 13: Vapaapotkun paikka: Maalialueelta tuomitun vapaapotkun saa potkaista mistä tahansa maalialueelta. Olin oikeassa. Tuomari näköjään väärässä. Samaisesta kirjasta poimittu: Maalivahti on vanginnut pallon, kun hän pitää palloa käsissään. Omasta mielestäni siihen asti pelataan ku pallo on pelattavassi sillain että maalivahti ei loukkaannu jos palloa hänen "hallustaan" pelaa. Eli jos kassari makaa mahallaan ja kurkottaa käden pallon päälle niin kyllä sen siitä alta pystyy potkaiseen pois vahingoittamatta maalivahtia.
|
|
|
|
prymme
Poissa
Suosikkijoukkue: FF Jaro
|
|
Vastaus #190 : 09.03.2008 klo 16:35:19 |
|
Itse jouduin kiisteleen Seinäjoella tuomarin kanssa yhdestä tilanteesta ku meille tuomittiin vapari omalta 16 alueelta. Tuomari sanoi molarille että älä tuo enempää ja mä sanoin että tuo vaan saat antaa mistä tahansa kuudentoista sisältä tuomari rupes että ei tuollaista sääntöä ole. http://www.palloliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/90201/file/Jalkapallosaannot_2007indd.pdfSääntö 13: Vapaapotkun paikka: Maalialueelta tuomitun vapaapotkun saa potkaista mistä tahansa maalialueelta. Olin oikeassa. Tuomari näköjään väärässä. Olit väärässä samaisessa kirjassa mainitaan seuraavaa: Maalialue
Maalialue merkitään kentän kumpaankin päähän seuraavasti: 5,5 m päähän kummankin maalipylvään sisäreunasta merkitään kentän sisäpuolelle kohtisuoraan päätyrajasta kaksi 5,5 m pituista rajaa, joiden päät yhdistetään suoralla, päätyrajan suuntaisella rajalla. Näin muodostunutta aluetta kutsutaan maalialueeksi.
Rangaistusalue
Rangaistusalue merkitään kentän kumpaankin päähän seuraavasti: 16,5 m päähän kummankin maalipylvään sisäreunasta merkitään kentän sisäpuolelle kohtisuoraan päätyra-jasta kaksi 16,5 m pituista rajaa, joiden päät yhdistetään suoralla, päätyrajan suuntaisella rajalla. Näin muodostunutta aluetta kutsutaan rangaistusalueeksi.
|
|
|
|
_rok
Poissa
|
|
Vastaus #191 : 09.03.2008 klo 16:49:18 |
|
Olit väärässä samaisessa kirjassa mainitaan seuraavaa:
Kato piru niimpäs olin. Mutta silti enemmän oikeessa ku se sanoi että se pitää antaa siitä missä rike tapahtuu. Ja tässä oli kyse maalialueen sisällä tapahtuneesta rikkeestä.
|
|
|
|
referee3000
Poissa
|
|
Vastaus #192 : 09.03.2008 klo 17:07:55 |
|
Oletko oikeasti olevinasi joku tuomari vai ovatko säännöt muuttuneet?
Minulle on junnusta pitäen opetettu(myös maalivahtikoulussa) että jos maalivahti pitää palloa yhdellä tai kahdella sormella niin pallon saa siitä potkaista siististi maaliin. Sen vuoksihan mm. kaikki maalivahdit siellä TV:ssäkin dyykkaavat kuin tiikeri konsanaan koko kroppansa kanssa sen pallon päälle.
Ilmeisesti ennen on pitänyt olla pallo hallussa eri tavalla, mutta nykyään riittää juuri se yksi tai kaksi sormia pallon päällä.
|
|
|
|
Luffe
Poissa
|
|
Vastaus #193 : 09.03.2008 klo 17:25:05 |
|
Ilmeisesti ennen on pitänyt olla pallo hallussa eri tavalla, mutta nykyään riittää juuri se yksi tai kaksi sormia pallon päällä.
Ehkä tämän vuoksi niitä tulkinnallisia ja kyseenalaisia maaleja onkin tullut. Eli tuomarin on varmasti todella vaikea sen parin sadan metrin spurtin päätteeksi yrittää todeta muutaman pelaajan takaa että onko sillä molarilla se pikkurilli pallon päällä vai ei.
|
|
|
|
_rok
Poissa
|
|
Vastaus #194 : 10.03.2008 klo 00:26:26 |
|
Mutta sääntökirja sanoo että: Maalivahti on vanginnut pallon, kun hän pitää palloa käsissään. Ei yksi tai kaksi sormea ole sama asia kun käsissä pitäminen.
|
|
|
|
Johnny99
Poissa
|
|
Vastaus #195 : 10.03.2008 klo 00:44:01 |
|
Vapaapotku rangaistusalueelta Puolustavan joukkueen suora tai epäsuora vapaapotku - kaikkien vastapelaajien on oltava vähintään 9,15 metrin päässä pallosta - kaikkien vastapelaajien on oltava rangaistusalueen ulkopuolella, kunnes pallo on pelissä - pallo on pelissä, kun se on potkaistu rangaistusalueen ulkopuolelle- maalialueelta tuomitun vapaapotkun saa potkaista mistä tahansa maalialueelta http://www.palloliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/90201/file/Jalkapallosaannot_2007indd.pdfedit: lisänä vielä: Jos puolustavan joukkueen vapaapotku potkaistaan omalta rangaistusalueelta, mutta pallo ei tule suoraan peliin: - vapaapotku uusitaan Tämän kanssahan voi testata, että kuinka hyvin tuomari on hereillä. Pistä pallo omiin ja katso mitä dumari tekee.
|
|
|
|
huckerby
Poissa
|
|
Vastaus #196 : 10.03.2008 klo 01:11:46 |
|
Tämän kanssahan voi testata, että kuinka hyvin tuomari on hereillä. Pistä pallo omiin ja katso mitä dumari tekee.
Melkeinpä tekisi mieleni kokeilla, tuskin kuitenkaan uskallan. Voisiko tuosta muuten saada varoituksen epäurheilijamaisesta käytöksestä, ajanpeluusta tms.?
|
|
|
|
pode
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti, MCFC
|
|
Vastaus #197 : 10.03.2008 klo 01:25:36 |
|
Yks kyseenalasimpia maaleja, mitä oon koskaa nähny, oli Oravaisen(vai kuka lie homo olikaa) 2-2-tasotus Lupi-Lahti matsissa pari vuotta takaperin. Juuri Slawutan avatessa(käsistä) tää Klubin hyökkääjä tulee napit eellä palloon sillä hetkellä kun Slawu potkasee palloa. Tuomari anto pelin jatkua ja oravainen kuletti pallon maalii. Kaiken kukkuraks Slawu loukkaantu tilanteessa ja jouvuttii vaihtaa pois kentältä. Mitäs sääntökirja sanoo tommosesta?
Illalla sitten väännettii vielä veistä haavassa, ku Mika Saukkonen :keskari: kerto Tulosruudussa, kuinka Oravainen LOISTAVASTI karvas pallon Slawutalta. Tuomarina, kukas muukaan, Petteri Kari.
|
|
« Viimeksi muokattu: 10.03.2008 klo 01:27:30 kirjoittanut pode »
|
|
|
|
|
referee3000
Poissa
|
|
Vastaus #198 : 10.03.2008 klo 07:47:30 |
|
Mutta sääntökirja sanoo että: Maalivahti on vanginnut pallon, kun hän pitää palloa käsissään.
Ei yksi tai kaksi sormea ole sama asia kun käsissä pitäminen.
Nykyisen tulkinnan mukaan menee niin ,että pallo on maalivahdin hallussa jos sen päällä on yksikin sormi, tämä on jo viime vuonna koulutuksessa käyty perusteellisesti läpi. Yks kyseenalasimpia maaleja, mitä oon koskaa nähny, oli Oravaisen(vai kuka lie homo olikaa) 2-2-tasotus Lupi-Lahti matsissa pari vuotta takaperin. Juuri Slawutan avatessa(käsistä) tää Klubin hyökkääjä tulee napit eellä palloon sillä hetkellä kun Slawu potkasee palloa. Tuomari anto pelin jatkua ja oravainen kuletti pallon maalii. Kaiken kukkuraks Slawu loukkaantu tilanteessa ja jouvuttii vaihtaa pois kentältä. Mitäs sääntökirja sanoo tommosesta?
Oliko Oravainen 16 alueen sisällä vai ulkopuolella?
|
|
|
|
allapito
Poissa
Suosikkijoukkue: Huuhkajat
|
|
Vastaus #199 : 10.03.2008 klo 08:51:36 |
|
Tämän kanssahan voi testata, että kuinka hyvin tuomari on hereillä. Pistä pallo omiin ja katso mitä dumari tekee.
Kuuluuko maalin sisäpuoli rangaistusalueeseen, vai onko pallo pelissä heti kun se ylittää maaliviivan?
|
|
|
|
|
|