FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
02.12.2024 klo 02:43:58 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 103 [104] 105 ... 283

Kirjoittaja Aihe: Sääntökysymys  (Luettu 741534 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2575 : 13.12.2011 klo 21:37:48

Lainaus
Onko nämä nyt jotain virallisia linjauksia, koska itse en kyllä tällaisista ole kuullut rankaistavan? ???

On ollut ainakin viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajan. Kovin helppo olisi esim. kulmureissa leikkiä naapurin veskaria ja huutaa "MINÄÄ", jolloin jokainen vastustaja jättää palloon puskematta. Voishan sen tietysti säännöistä poistaa, mutta seurauksena voisi olla melkoisia holtittomia törmäyksiä niin omien, kuin vastustajien kanssa pääpalloissa. Aika hyvä sääntö, itseasiassa...
the weak willed

Poissa Poissa

Vastaus #2576 : 13.12.2011 klo 23:30:30

vanha ja uus paitsiosääntö blaah...eikös tuo "uusi" paitsiosääntö ole ollut voimassa jo yli 15 vuotta ..ja silti siitä vielä puhutaan uutena :D veikkaampa , että kovinkaan moni tähän ketjuun kirjoittanut ei ole edes pelannut vanhalla säännöllä koskaan..

Entäs tämä..teen maalin ja kortti alla. lähden tuulettamaan ja joukkuekaveri tulee ottamaan pelipaitani pois minun päältä..antaako tuomari joukkuekaverille kortin??
Vastapallo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Isabelle Forrerin massiivinen juomapullo

Vastaus #2577 : 13.12.2011 klo 23:48:58

Toki varmaan jos kaikki maailman ottelut otetaan huomioon niin noita tapahtuu viikoittain. Esim viimeiseen parin viikon ajalta ei tule yhtäkään mieleen että olisi esim top4 sarjoissa tapahtunut.

No miksi ei otettaisi kaikkia mailman otteluita huomioon? Jalkapallostahan tässä on kyse, ei TOP-4 sarjoista.

Myöskin maaleja tulee vitusti enemmän kuin vanhan säännön aikana. Edelleenkin se suurin syy tuon säännön muuttamiseen oli se että maaleja tulisi peleissä enemmän ja siihenhän se on toiminut todella hyvin.

Mä näkisin nämä maalimäärien keinoteikoiset lisäämiset mielelläni jääkiekon puolella, missä muutenkin säännöt keksitään uusiksi neljän vuoden välein ja tarkennuksia niihin vuosittain, tai jopa useammin.
Vastapallo

Poissa Poissa

Vastaus #2578 : 13.12.2011 klo 23:51:08

Ja kuten edellä käydyssä keskustelussa on käynyt ilmi, sääntökirjassa sanotaan selvästi että kyseisessä tilanteessa ei voi tuomita paitsiota:Kaikkeen sama. Ja jos hyökkääjä on paitsioasemassa, niin kyllä puolustaja yleensä tiedostaa sen sijainnin ilman huutoakin. Mielestäni paitsiossa olevan "syötä"-huuto ei vaikuta peliin paljoakaan.

Eli vaikuttaa siis kuitenkin. Tässä ei ole mitään asteittaisia vaikuttamisia, vaan joko se vaikuttaa, tai ei vaikuta.

e: puuttui yksi j-kirjain.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2011 klo 11:58:37 kirjoittanut Vastapallo »
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #2579 : 14.12.2011 klo 00:00:39

Mä näkisin nämä maalimäärien keinoteikoiset lisäämiset mielelläni jääkiekon puolella, missä muutenkin säännöt keksitään uusiksi neljän vuoden välein ja tarkennuksia niihin vuosittain, tai jopa useammin.
Menee OT:n puolelle, mutta joskus ulkopuolisen silmään vaikuttaa juurikin siltä, että joku nyt vaan sai saunaillassa kuningasidean ja kehiteltiin uusi sääntö, jonka seurauksia ei sitten kuitenkaan jaksettu tarkemmin pohtia. Hyvä esimerkki, kun tuli tämä kiekko katsomoon sääntö. Sinänsä hyvä keksintö, jolla suojellaan katsojia huolimattomilta purkukiekoilta. Kuitenkin koski alkuun koko kenttää, jolloin kävi niin, että Vesa Viitakoski ampui läpiajossa kiekon suoraan maalin yli aina päätyverkkoihin asti ja lähti istumaan kakkosta. :D Ylos Ei mennyt kauaa, kun sääntö muuttui koskemaan vain puolustusaluetta ja olisiko välissä ollut jopa välimalli, eli keskialuekin kuului..(?) Sitten kv. säännöt kuitenkin menivät niin, että kiekon mennessä laidan yli ns pleksittömästä kohdasta (esim. pelaaja-aitioon, kunhan ei ylitä sen takana olevaa pleksiä), jäähyä ei tuomita. No nyt se muuttui sitten SM-Liigaankin ja olisiko tullut Mestikseenkin, mutta muissa SJL:n sarjoissa jatketaan samaan malliin.

Toki noin yleisesti en näe sääntöjen muuttamista/kehittämistä negatiivisena asiana, jos vie peliä parempaan suuntaan, eikä ratkaisevasti muuta pelin oleellisia osa-alueita. Pätee niin jalkapalloon kuin jääkiekkoonkin, mutta ensiksi mainitussa niin paljon pidempi traditio ja selvemmät säännöt, että sen suhteen pitää olla huomattavasti varovaisempi.
Vastapallo

Poissa Poissa

Vastaus #2580 : 14.12.2011 klo 00:03:19

Erno avasi kyllä aikamoisen Pandoran lippaan kysymyksellään.
linux

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Stadin buliröda, MuSan Salama, Arsenal,Galatasaray

Vastaus #2581 : 14.12.2011 klo 01:59:37

Ainakin sääntökirjan mukaan voi.

S.85:
Erittäin harvoin sovellettu sääntökohta, mutta kyllä se ihan mahdollista on.

Onko se sitten häiritsemistä, jos huudat sen "Anna tulla" tai "Varo selkä" noihan on ihan sellasia huutoja, mitä voi muutenkin pelin aikana tulla..
Vanda

Poissa Poissa

Vastaus #2582 : 14.12.2011 klo 02:45:01

On ollut ainakin viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajan. Kovin helppo olisi esim. kulmureissa leikkiä naapurin veskaria ja huutaa "MINÄÄ", jolloin jokainen vastustaja jättää palloon puskematta. Voishan sen tietysti säännöistä poistaa, mutta seurauksena voisi olla melkoisia holtittomia törmäyksiä niin omien, kuin vastustajien kanssa pääpalloissa. Aika hyvä sääntö, itseasiassa...

Meinaatko ihan tosissaan, ettei kulmatilanteessa kukaan muu kuin maalivahti saisi huutaa "minä"?
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #2583 : 14.12.2011 klo 06:37:13

Meinaatko ihan tosissaan, ettei kulmatilanteessa kukaan muu kuin maalivahti saisi huutaa "minä"?
Sama! Kuullostaahan se nyt aivan vitun tyhmältä jos esim 2 hyökkääjää olisi menossa samaan palloon mihin veskakin on tulossa. Toinen hyökki huutaisi minä otan ja tuomari viheltäisi pelin poikki varoittaakseen tätä janaria epäurheilijamaisuudesta! :D :D

Ei se nyt vittu noin kyllä mene!

-Auvo-

Poissa Poissa

Vastaus #2584 : 14.12.2011 klo 09:18:07

Onko se sitten häiritsemistä, jos huudat sen "Anna tulla" tai "Varo selkä" noihan on ihan sellasia huutoja, mitä voi muutenkin pelin aikana tulla..

Taas kerran tämä on hyvin yksinkertaista: Mikäli erotuomarin mielestä nämä huudot on huudettu vastustajan häiritsemiseksi, tulee niistä varoittaa. Jos taas tarkoitus on esim. viestiä kanssapelaajille, että minä aion hypätä tähän palloon, ei tästä tietenkään rangaista.
misteri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FF Poker Tour I Bracelets: Final, Main, Money

Vastaus #2585 : 14.12.2011 klo 10:53:47

Siis jos joku hyökkääjä huutaa sun selän takana että syötä, syötä, niin sä automaattisesti menet iholle vai? Tietysti jos näkee että hyökki on jotenkin muuten juoksemassa linja taa yms, tuohon reagoi, mutta ei pelkkä huuto hirveästi toimenpitetä pitäisi aiheuttaa puolustajassa. Tällöinhän pakkia olisi aivan vitun helppo koijata huutelemalla mitä sattuu, jos aina vahvasti reagoisi huutoihin.
No ei. Mihinkään iholle tarvitse vääntäytyä, mutta yksi sopiva huuto oikeassa välissä häiritsee pakkia juuri sen puoli sekunttia ja puolimetriä, joka on riittävä häirintä tilanteen muuttamiseksi hyökkääjille edulliseksi "paitsiosta" muualla kuin junnujen divareissa. Tämä pitäisi ilman muuta liputtaa paitsioksi, ja jossain on liputettukkin.
Totta, MINÄ voi huutaa aina, ja pitääkin, niin ei oman puolen janarit väännä eteen.
Mutta kyllä ainakin allekirjoittanut on saanut lapun aikanaan epäurheilijamaisesta käytöksestä, kun käytti perinteistä "anna  tulla" huutoa topparille ja kävi sen jälkeen pistämässä pallon pömpeliin. Mutta todella harvinaista tuosta rankaiseminen on, olisiko kerran sadasta tuomari tuohon puuttunut, mutta mahdollista se on.
Tässä viittaus siihen, että itsekkin käytän ja olen aika käyttänyt näitä sääntötyhmyyksiä hyväksi, vaikka olen sitä mieltä että ne ovat minusta vääriä ja "pelin hengen vastaisia".
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #2586 : 14.12.2011 klo 11:48:58

No ei. Mihinkään iholle tarvitse vääntäytyä, mutta yksi sopiva huuto oikeassa välissä häiritsee pakkia juuri sen puoli sekunttia ja puolimetriä, joka on riittävä häirintä tilanteen muuttamiseksi hyökkääjille edulliseksi "paitsiosta" muualla kuin junnujen divareissa. Tämä pitäisi ilman muuta liputtaa paitsioksi, ja jossain on liputettukkin.Totta, MINÄ voi huutaa aina, ja pitääkin, niin ei oman puolen janarit väännä eteen.
Teoriassa toki mahdollista, mutta käytännössä todella todella harvinaista

Mutta kyllä ainakin allekirjoittanut on saanut lapun aikanaan epäurheilijamaisesta käytöksestä, kun käytti perinteistä "anna  tulla" huutoa topparille ja kävi sen jälkeen pistämässä pallon pömpeliin. Mutta todella harvinaista tuosta rankaiseminen on, olisiko kerran sadasta tuomari tuohon puuttunut, mutta mahdollista se on.
Tässä viittaus siihen, että itsekkin käytän ja olen aika käyttänyt näitä sääntötyhmyyksiä hyväksi, vaikka olen sitä mieltä että ne ovat minusta vääriä ja "pelin hengen vastaisia".
En itsekään tällaiseen olisi osannut puuttua, koska ei mitään hajua tähän päivään saakka ollut että tuo olisi edes kielletty hämätä verbaalisesti vastustajaa. No joka päivä oppii uuttaa ja ensi kesänä sitten laputtamaan tällaisista huudoista. :D
piiparinen

Poissa Poissa

Vastaus #2587 : 14.12.2011 klo 14:48:24

Summa summarum: huutelusta vastustajaa hämätäkseen voi siis saada lapun, mutta paitsiota sillä ei voi aiheuttaa koska sääntöjen mukaan pitää tapahtua jotain "fyysistä"
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2588 : 14.12.2011 klo 17:41:19

Lainaus
Summa summarum: huutelusta vastustajaa hämätäkseen voi siis saada lapun, mutta paitsiota sillä ei voi aiheuttaa koska sääntöjen mukaan pitää tapahtua jotain "fyysistä"

No ei ihan.. Jos olet paitsiossa ja huudat syötä, niin olet vain tyhmä ja siitä ei rankaista. Jos kaveri syöttää, niin tulee paitsio.

Mutta jos huudat "älä syötä" tai "aja itse", eli vaikutat pallollisen ratkaisuun, niin vaikutat peliin ja pillin pitäisi soida.
linux

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Stadin buliröda, MuSan Salama, Arsenal,Galatasaray

Vastaus #2589 : 14.12.2011 klo 17:56:05

Mutta jos huudat "älä syötä" tai "aja itse", eli vaikutat pallollisen ratkaisuun, niin vaikutat peliin ja pillin pitäisi soida.

Ja tästä toinen kaveri ajaa sitten itse ja on pääsemässä läpi, kaikki pelaajat kääntyvät katsomaan mitä ihmettä, ja avustavan lippu pystyssä :D
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #2590 : 14.12.2011 klo 19:36:08

Oliko tähän nyt jotain varmistusta jostain? ???
Kaihlamo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jalkapallo

Vastaus #2591 : 14.12.2011 klo 19:57:05

Oliko tähän nyt jotain varmistusta jostain? ???

:D Pussikalja vaan trollaa
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2592 : 14.12.2011 klo 21:22:29

Silloin kun tätä paitsiosääntöä muutettiin, tuli englantilaisen sarjan sanoin "aika paljon kirmailtua viheriöllä polvihousuissa" ja sääntö käytiin pelaajille tuomareiden toimesta kouluttaen läpi. Jos sääntöä ei ole viimeisen kolmen vuoden aikana salassa muutettu, tai tulkintaa kähmien pienen piirin salajuonena muutettu, edellämainitun tulkinnan pitäisi yhä olla voimassa. Jos et vaikuta peliin paitsioasemasta, paitsiota ei tarvitse tuomita. Jos vaikutat esim. tekemällä aloitteen palloa kohti, plokkaamalla, puhumalla eli ohjaamalla peliä sanallisesti, tekemällä näköestettä maalivahdille jne...niin paitsio astuu voimaan..

Joku säännön muuttumisen muistava tuomari vois nyt asian ratkoa, etten levitä paikallisten tuomareiden väärää herransanaa julkisessa keskustelussa, kiitos.
mrtoppari

Poissa Poissa

Vastaus #2593 : 14.12.2011 klo 21:28:18

Faktaa:

•    "vaikuttamalla peliin" tarkoittaa käytännössä vain ja ainoastaan palloon fyysisesti koskemista, ei mitään muuta

•    "vaikuttamalla vastapelaajaa" tarkoittaa lähes ainoastaan fyysistä kontaktia vastapelaajaan. Poikkeustapauksia ovat, kun paitsiossa oleva pelaaja on vaarassa törmätä maalivahdin kanssa, tai jos esimerkiksi maalia kohti suuntautuvassa keskityksessä paitsiossa oleva pelaaja yrittää puskea/hämää maalivahtia, on paitsio liputettava. Ei missään muussa tapauksessa, eli jos paitsiossa olevaa pelaajaa kohti on maatapitkin tulossa syöttö ja hän päästää tämän jalkojen välistä kaverille yksin läpi, ei kyseessä ole paitsio vaikka puolustajat kuinka luulisivat hänen pelaavan palloa, niin kauan kun hän ei tee muita häiritseviä liikkeitä palloon kuin päästää sen eleettömästi läpi. Paitsio tuomitaan tämänkaltaisissa tapauksissa siis vain, jos paitsioasemassa pelaajalla on pallo pelattavissa olevalla etäisyydella ja hän tekee tarkoituksellisen liikkeen sitä kohti. Ei riitä, että lähtee juoksemaan 20 metrin päässä olevaa palloa kohti.
MIKÄÄN HENKISEN PAINEEN ANTAMINEN/HUUTELU EI PAITSIOTA AIHEUTA !

•    "saamalla etua paitsioasemastaa" tarkoittaa, että tilanne on paitsio pallon tulessa paitsioasemassa olevalle pelaajalle maalin kehyksistä, torjunnasta, tai vastapelaajasta niin, ettei hän ole tarkoituksellisesti palloa yrittänyt pelata; jos puolustaja yrittää palloa puskea, epäonnistuu ja paitsiossa ollut pelaaja pääsee yksin läpi, ei tilanne ole paitsio.
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2594 : 14.12.2011 klo 21:38:45

Jos herra toppari on tuomari ja kyseessä ei ole oma henkilökohtainen tulkinta säännöstä, vaan nykykoulutuksen tulkinta, myönnän olevani väärässä. Jos kyseessä on vain (kaikella kunnioituksella) tuomarikortin omaavan tulkinta, odotan vielä vahvistusta.
mrtoppari

Poissa Poissa

Vastaus #2595 : 14.12.2011 klo 21:42:23

Jos herra toppari on tuomari ja kyseessä ei ole oma henkilökohtainen tulkinta säännöstä, vaan nykykoulutuksen tulkinta, myönnän olevani väärässä. Jos kyseessä on vain (kaikella kunnioituksella) tuomarikortin omaavan tulkinta, odotan vielä vahvistusta.
Lisätään vielä edelliseen, että vastustajan juoksulinjalle siirtyimen tai maalivahdin näköesteenä oleminen ovat yhä tilanteita, joista paitsio on tuomittava, siinä olet aivan oikeassa.
GiGi

Poissa Poissa

Vastaus #2596 : 14.12.2011 klo 22:13:08

Tätä kyseistä keskustelua hieman huvittuneena lukeneena ja itsekin erotuomarina, allekirjoitan täysin mrtopparin kirjoittamat faktat.
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2597 : 14.12.2011 klo 22:42:58

Olin väärässä, myönnetään. Tarkastin jopa sääntökirjasta tulkinnan. Oppia ikä kaikki...ja vituttaa, jos tämä tulkinta oli jo pelivuosina voimassa. Jäi joku maali nimittäin kyllä tekemättä, koska muutosvaiheessa jokainen evänliike ja äännähdys paitsioasemassa, tulkittiin aktiiviseksi peliinosallistumiseksi..

Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #2598 : 15.12.2011 klo 06:34:26

Hyvä että tämäkin nyt tuli selväksi! Ylos ja onneksi tuota verbaliikkaa ei pidäkään viheltää!
Pussikalja

Poissa Poissa

Vastaus #2599 : 15.12.2011 klo 07:39:30

Nyt itsevarmuuden karistua, onkos tähän ennen paitsioon tullut uusi tulkinta..

Vastustaja pyrkii selkeästi syöttämään syöttöhetkellä paitsiossa olevalle pelaajalle. Puolustaja pyrkii syötön katkoon, jolloin pallon vauhti hidastuu/pysähtyy ja puolustaja on tilanteesta ulkona. Taustalta vastustajan ei paitsiossa oleva pelaaja tilanteesta hyötyy ja karkaa läpi. Eli selkeä paitsiosyöttö muuttuu puolustuksen "yrityksellä" maalipaikaksi. Aiemmin vihellettiin "yleensä" paitsioksi, mutta sääntömääritelmä ei tätä tulkintaa omalla vajaalla ymmärryksellä tue. Kuis on?

Sivuja: 1 ... 103 [104] 105 ... 283

Siirry: