Vihuri
Poissa
Suosikkijoukkue: Academic Club Oulu
|
|
Vastaus #100 : 10.11.2008 klo 21:29:13 |
|
Ajattelin eka tehdä oman ketjun mutta kysytään nyt täältä.
Vannotteko sokeasti jonkun tietyn menetelmän nimeen valmentaessanne ? Coerver, Tanoke yms.. Kirjat hankittu ja sieltä katsotaan malliharjoitukset.
Vai menettekö ihan 'mutu'pohjalla ja teette harjoituksia maalaisjärjen mukaan.
Silloin kun olin yksin joukkueen valmentaja, täysin mutupohjalla, sen hetken fiilisten mukaan. Nyt kun olen toinen kahdesta ja vielä kun treenaamme sisarjoukkueen kanssa samaan aikaan niin harkoissa yhtä aikaa neljä valkkaa, olen jättänyt harkkojen suunnittelun suosiolla muille. Annan vain jotain ideoita ja järkkään jonkun höynän tai syöttöprässin niille pojille jotka eivät ole pienpelissä tai taitorastilla. (malli on ollut, että porukka jaetaan kahtia josta puolet pelaa pienpeliä erilaisilla rajoituksilla ja säännöillä, 1/4 "taitorastia" ja 1/4 höynää/muuta peruskamaa) Tuskin sitä kirjoja tarvii harkkojen pitoon, valitse vain jokin teema, kuten vaikka keskitykset, jota käyt läpi muutamien harkkojen ajan ja luot siihen liittyviä harjoitteita ja sitten vaihdat uuten teemaan. En itse oikein välitä harkkojen pitämisestä, viihdyn fläppitaulun äärellä sekä peleissä.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
Suosikkijoukkue: Väärinkannattaja
|
|
Vastaus #101 : 11.11.2008 klo 09:13:29 |
|
Ajattelin eka tehdä oman ketjun mutta kysytään nyt täältä.
Vannotteko sokeasti jonkun tietyn menetelmän nimeen valmentaessanne ? Coerver, Tanoke yms.. Kirjat hankittu ja sieltä katsotaan malliharjoitukset.
Vai menettekö ihan 'mutu'pohjalla ja teette harjoituksia maalaisjärjen mukaan.
Itse teen mutupohjalta, mutta tämä johtuu motivaation puutteesta. En ole jaksanut viime aikoina noihin mainitsemiisi tekniikoihin keskittyä, mutta ymmärtääkseni näistä on hyötyä. Ei niitäkään kuitenkaan aivan sokeasti pidä noudattaa, mutta ehdottomasti hyötyä on lisäämällä niistä elementtejä omiin treeneihisi. Mielestäni valmentajalla pitää olla oma tyyli, johon tietenkin voi lisäillä eri tekniikoista kaikenlaista ja lopulta se onkin sitten oma tyylisi. Jokuhan on kuitenkin Coerverit ja Tanoket kehittänyt, mikset itse joku päivä kehittäisi omaasi?
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #102 : 11.11.2008 klo 10:49:30 |
|
Tuskin sitä kirjoja tarvii harkkojen pitoon, valitse vain jokin teema, kuten vaikka keskitykset, jota käyt läpi muutamien harkkojen ajan ja luot siihen liittyviä harjoitteita ja sitten vaihdat uuten teemaan.
Ei tietenkään tarvitse. Noita teemaviikkoja olen käyttänyt. Aina pari viikkoa per harjoite että jotain jää selkärankaan. Mielestäni pari harjoitusta per teema on liian vähän. En usko että nämä F-junnut tajuaisivat niin paljoa jos selittäisin hienouksia fläppitaululta Itse teen mutupohjalta, mutta tämä johtuu motivaation puutteesta. En ole jaksanut viime aikoina noihin mainitsemiisi tekniikoihin keskittyä, mutta ymmärtääkseni näistä on hyötyä. Ei niitäkään kuitenkaan aivan sokeasti pidä noudattaa, mutta ehdottomasti hyötyä on lisäämällä niistä elementtejä omiin treeneihisi. Mielestäni valmentajalla pitää olla oma tyyli, johon tietenkin voi lisäillä eri tekniikoista kaikenlaista ja lopulta se onkin sitten oma tyylisi. Juu näin olen tehnytkin. Ottanut hieman selvää näistä kaikista ja koittanut sekoittaa niitä yhteen "omannäköiseksi" paketiksi. Keväällä kun sarjat ja turnaukset alkavat saa nähdä miten talvitreenit on onnistunu. Ollaanko kehitytty nopeammin kuin muut samanikäiset vai tuleeko nyt turpaan joka ottelussa E: Halusin vain tietää sekoittaako muut näitä tyylisuuntia vaiko ei.
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.11.2008 klo 10:51:35 kirjoittanut jiibzter »
|
|
|
|
|
Lortto
Poissa
|
|
Vastaus #103 : 11.11.2008 klo 14:30:55 |
|
Itse ainakin käytän Coerveria kohtuullisen paljon, sillä omasta mielestäni nuo pallonhallinta/syöttö/vetotreenit ovat erittäin hyviä nimenomaan coerverissa. Toki sieltä löytyy myös erittäin hyviä 1vs1, 2vs2, 3vs3 pelejäkin. Toki en pelkästään coerveriä käytä vaan joskus jos aiheeseen sopii etsin jonkun muunlaisen harjoitteen.
Mistähän muuten mahtaisi saada tanokesta tietoa ns. ilmaiseksi? Liiton koulutuksessa kyselin asiaa mutta liitto ei saa antaa tietoa tanokesta, koska se ei ole liiton hyväksymä harjoitusmuoto. Näin mutulla ajattelisin, että pelkkä tanoke harjoittelu ei ole autuaaksi tekevä juttu, mutta uskoisin, että sieltä löytyisi ihan hyödyllisiä vinkkejä treeneihin.
|
|
|
|
joks11
Poissa
Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy
|
|
Vastaus #104 : 11.11.2008 klo 15:41:00 |
|
Tanoke on ihan pätevä lisä harjoitteluun. Tietynlaiset pallonhallintaa ja pelin hahmottamista kehittävät harjoitukset ovat kyllä hyviä.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #105 : 11.11.2008 klo 15:43:25 |
|
Tanoke on siis henkilökohtaista treeniä varten erittäin hyvä, mutta isommat kokonaisuudet joutuu sitten itse pähkäilemään tai etsimään muualta. Mutta suosittelenpa myös sellaisia "isomman kokonaisuuden" harjotteita joihin sisällytetään tanoke-ominaisuuksia, näin tulee treeneihin monipuolisuutta ja lisää mielenkiintoa.
|
|
|
|
elhadjidiouf
Poissa
Suosikkijoukkue: Valkeakosken Haka
|
|
Vastaus #106 : 11.11.2008 klo 17:35:22 |
|
Homma etenee: Nyt oli junioripäälliköltä tullut s-postia että joukkueelle on löytyny myös huoltaja ja joukkueenjohtaja, luultavasti joidenkin tyttöjen vanhempia. Tällä hetkellä miehitys on siis 4 valmentajaa, huoltaja+joukkueenjohtaja. 20.11 Scandic hotel rosendahlissa on jonkinsortin tyttöjalkapalloilun kehittämisilta minne ollaan myös menossa paikalle.
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #107 : 11.11.2008 klo 17:58:39 |
|
Merkkaanpa tämän itselleni. Mielenkiintoista luettavaa .
|
|
|
|
Mac^
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi
|
|
Vastaus #108 : 11.11.2008 klo 18:05:49 |
|
Itsekin joskus haluaisin valmentaa, vaikka sitten 7-vuotiaita junnuja. Paras vaihtoehto olisi jotkut 15-vuotiaat, koska minkäänlaisia paineita ei olisi, mutta voisi testata vähän taktikon kykyjä. Neuvona pikkulapsia valmentaville: unohtakaa taktiikat ja koittakaa vain kehittää pelaajia yksilöllisesti. Eli vähän kuin vetäisitte Hattrickissa ysidivaria. Parhaat pelaajat niille paikoille, joille itse haluavat.
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #109 : 11.11.2008 klo 18:26:15 |
|
Eikö pikkujunnujen (12 ja alle) pitäisi pelaa ihan joka paikalla. Että kaikki oppisivat edes hieman puolustamaan ja hyökkäämään.
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.11.2008 klo 18:29:55 kirjoittanut jiibzter »
|
|
|
|
|
Ricardo Leite
Poissa
Suosikkijoukkue: Ylimieliset
|
|
Vastaus #110 : 11.11.2008 klo 18:34:29 |
|
Mielestäni pitäisi. Mielipiteitä on varmaan muitakin, mutta itse ainakin koen selkeänä etuna, että junioriaikoina tuli pelattua käytännössä jokaista pelipaikkaa. Pelaajan tulisi mielestäni kyetä hahmottamaan tilanteet jokaisen pelipaikan näkökulmasta. Esimerkiksi keskikenttämiehen on huomattavasti helpompaa suojata puolustuslinjaa, kun tietää miten topparit tahtovat sinun sijoittuvan ja pelaavan.
Pieni hetki esimerkiksi topparina avaa silmät aivan eri tavalla kuin valmentajan ikuinen verbaalinen opastaminen. Eikä tämän paikkakierrätyksen tarvitse loppua pikkujunnuihin, vaan sitä voi harjoittaa huomattavasti vanhempanakin. Esimerkiksi harjoituksissa ja vaikkapa harjoituspeleissä.
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #111 : 11.11.2008 klo 18:46:37 |
|
Tuota juuri ajoin takaa. En vain jaksanut selittää noin tarkasti Lortolle: Kirjastothan ovat täynnä Tanoke kirjoja ja videoita. Sieltä vaan lainaamaan. Ellei foorumveli Quaresmalta löydy jotain matskua Muistaakseni hän oli tehnyt jotain koulujuttuja Tanokeen liittyen..
|
|
|
|
Lortto
Poissa
|
|
Vastaus #112 : 11.11.2008 klo 21:06:11 |
|
Lortolle: Kirjastothan ovat täynnä Tanoke kirjoja ja videoita. Sieltä vaan lainaamaan. Ellei foorumveli Quaresmalta löydy jotain matskua Muistaakseni hän oli tehnyt jotain koulujuttuja Tanokeen liittyen.. No prkl. Pitääpä sitten käydä kirjastossa piipahtamassa. Edellisestä lainauksesta kun on aikaa sellaiset 5-6 vuotta. E: nettihaulla olen kyllä kirjastostakin yrittäny ettiä, mutta ei ole tärpännyt. Pitää sitten mennä paikan päälle.
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.11.2008 klo 21:08:44 kirjoittanut Lortto »
|
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #113 : 12.11.2008 klo 13:59:50 |
|
Kirjakaupoissa on myös aika mukava valikoima treenikirjoja. Nämä auttavat ainakin itseäni todella paljon treenien kehittämiseen. Samat treenit kerrasta toiseen vain tylsistävät pelaajia ja itseään ja kirjoista saa älyttömän hyvän treenimonipuolisuuden lisäämiseen. Eikä niitäkään tarvitse suoraan kopioida (paitsi jos haluaa) vaan voi myös tehdä omia muunnelmiaan. Itse olen ainakin Stockmannilta jo muutaman löytänyt. Siitä puolentoista metrin kirjahyllystä on siis yllättävän paljon valmennusta koskevaa materiaalia.
|
|
|
|
Quaresma
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, SMJ, AGF
|
|
Vastaus #114 : 12.11.2008 klo 14:06:45 |
|
Itse ihan kirjastosta kävin hakemassa materiaalini. Toki itse Tanokea yli 7 vuotta käyneenä pystyin kertomaan asiasta omien kokemusten avulla. Sen lisäksi haastattelin Tanoke-ohjelman luoja Kemppistä muutamalla tiukalla kysymyksellä Ellei foorumveli Quaresmalta löydy jotain matskua Muistaakseni hän oli tehnyt jotain koulujuttuja Tanokeen liittyen.. Toi mun liikuntadiplomi kyllä koski enemmänkin Tanokesta nuorten jalkapallon oheisharjoituksena...Toki Tanokessa käydään myös taktisia kuvioita läpi noiden tekniikka-ja kuntoharjoitteiden lisäksi Eli kirjastosta vaan kirjaa ja dvd:tä lainaan. Ja jos kiinnostaa kysellä vielä enemmän, niin viestiä vaan noille koutseille tai Kemppiselle. Osoitteesta www.tanoke.com lisätietoa ja matskua edit. typo
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.11.2008 klo 14:12:52 kirjoittanut Quaresma »
|
|
|
|
|
Sound Of The Suburbs
Poissa
|
|
Vastaus #115 : 13.11.2008 klo 23:09:19 |
|
Eilen oli ekat treenit 02-syntyneiden tyttöjen ja poikien kanssa - uskomattoman hieno kokemus! Viidestätoista eskari-ikäisestä säteillyt puhdas liikkumisen riemu tarttui minuunkin, mikä näkyi koko tunniksi kasvoilleni jämähtäneenä leveänä hymynä. Toivottavasti lasten vanhemmat eivät pidä aivan mielipuolena. Valmennusura alkoi aika tarkalleen vuosi sitten 97-syntyneiden joukkueessa, kun vanhempi serkkuni houkutteli minut apuvalmentajakseen. Kakkosvalmentajana toimiminen sopi itselleni loistavasti: treenejä ei tarvinnut juurikaan suunnitella, riitti että saapui kentälle sovittuun aikaan. Tekemistä kuitenkin riitti, kun piirisarjaa vedettiin kolmella jengillä ja välillä koitettiin treenatakin. Koulutuksistakin ehdin suorittaa viime keväänä koko D-tason - kaksi antoisaa viikonloppua hyvässä seurassa, suosittelen. Nuorempana kahdesta koutsista minusta muodostui vuoden aikana melkeinpä enemmänkin pelaajien kaveri kuin valmentaja. Viidesluokkalaisen ja lukiolaisen maailmat ovat yllättävänkin lähellä toisiaan. Samalla aaltopituudella oleminen toisaalta helpotti opettamista joissain tapauksissa, toisaalta vähensi auktoriteettia. Noh, päävalmentajan pitäessä kuria keskityin itse jakamaan henkilökohtaisia neuvoja ja antamaan asennekasvatusta aiheena 'Kasvu jalkapalloyhteiskunnan jäseneksi'. Nyt syksyllä huomasin saaneeni aikaan tuloksiakin: keskustelu kendosarjasta oli kitkeytynyt pois lähes kokonaan, kun taas maajoukkueen esitykset ja Veikkausliigan mestaruustaisto herättivät innokasta kommentointia. Nyt syksyllä serkkuni halusi ottaa uuden joukkueen hoidettavakseen, ja itse siirryin perässä. Hyppäys ysiseiskoista nollakakkosiin on aikamoinen. Tällä kaudella pääsin ajoittain todistamaan kaunista ja taidokasta jalkapalloa, upeita syöttökuvioita ja napakoita laukauksia. Mennee muutama vuosi ennen kuin nollakakkoset pystyvät samanlaisiin peliesityksiin ja kahtasataa hipoviin pomputusenkkoihin. Eilinen kuitenkin vakuutti minut siitä, että myös 6-vuotiaiden superjunnujen parissa puuhastelu voi olla erittäin antoisaa. Ysiseiskat tuntuvat näiden valloittavien pikkumiesten rinnalla kyynisiltä vanhoilta pieruilta, niin rajatonta oli näiden tyttöjen ja poikien innostus. Treenien jälkeen kaikki vakuuttivat, että oli tosi kivaa ja kyselivät milloin pääsee uudelleen. Illan kruunasi ohimennen kuulemani erään pojan kommentti toverilleen: "mä ainakin haluaisin tulla tänne pallon kanssa useammin."
|
|
|
|
elhadjidiouf
Poissa
|
|
Vastaus #116 : 14.11.2008 klo 07:14:31 |
|
Aivan loistavaa!
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #117 : 14.11.2008 klo 08:48:45 |
|
keskustelu kendosarjasta oli kitkeytynyt pois lähes kokonaan, kun taas maajoukkueen esitykset ja Veikkausliigan mestaruustaisto herättivät innokasta kommentointia. Meillä sama! Meillä ei kuule kendosta enää sanaakaan treeneissä. Lisäksi asia josta olen erittäin ylpeä on se, että meillä ei kuule kiroilua treeneissä. Tämä on nykynuorilla ongelma, mutta meillä ärräpäitä kuulee ehkä keskimäärin yhden treeneissä ja siitä pelaaja saa kyllä kuulla.
|
|
|
|
elhadjidiouf
Poissa
|
|
Vastaus #118 : 14.11.2008 klo 08:57:10 |
|
Itse en pidä kiroilua minään ongelmana kunhan se tulee ns. spontaanisti, esim hukatun maalitilanteen jälkeen. Joka väliin "vittusaatanan" huutaminen on toki eri asia. Tosin tytöillä tuo kiroilu lienee paljon vähäisempää muutenkin
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #119 : 14.11.2008 klo 09:29:01 |
|
Itse en pidä kiroilua minään ongelmana kunhan se tulee ns. spontaanisti, esim hukatun maalitilanteen jälkeen. Joka väliin "vittusaatanan" huutaminen on toki eri asia. Tosin tytöillä tuo kiroilu lienee paljon vähäisempää muutenkin En minäkään pidä spontaania kiroilua juuri minään, mutta kun kitkee kiroilun muuten pois, ei tätäkään tule. Nykynuoriso vaan kiroilee liikaa ja saa heidät kuulostamaan äärimmäisen tyhmiltä (en väitä etteikö he olisi ). Joukkue kuitenkin edustaa seuraa ja jatkuva kiroileminen saa joukkueen näyttämään tyhmältä, tai vähintään kiroilevassa nykymaailmassa esiintymään edukseen.
|
|
|
|
Alain Robbe-Grillet
Poissa
Suosikkijoukkue: Dans le labyrinthe ja Vihavaisen tahtotila
|
|
Vastaus #120 : 14.11.2008 klo 16:27:45 |
|
|
|
|
|
Mystinen metsätyömies
Poissa
Suosikkijoukkue: Taide, tiede ja rikollisuus.
|
|
Vastaus #121 : 15.11.2008 klo 13:47:28 |
|
Mikähän on tänä päivänä junnuvalmennuksen taso noin ylipäätään pääkaupunkiseudulla? Itse aikoinaan turhauduin totaalisesti jo suurinpiirtein ö-junnu ikäisenä kun touhu oli täyttä pelleilyä. Lajihan siinä vaihtui miehekkäämpään judoon kun oli koko kauden pelannut taskubiljardia vasempana laitapakkina siitä huolimatta, että olin pieni, heiveröinen ja täysin oikeajalkainen. Treenit olivat täyttä pelleilyä jos valkku ylipäätään jaksoi paikalle tulla ja peleissä juostiin laumana pallon perässä.
|
|
|
|
BrDead
|
|
BrDead
Vastaus #122 : 15.11.2008 klo 13:55:25 |
|
Mikähän on tänä päivänä junnuvalmennuksen taso noin ylipäätään pääkaupunkiseudulla? Itse aikoinaan turhauduin totaalisesti jo suurinpiirtein ö-junnu ikäisenä kun touhu oli täyttä pelleilyä. Lajihan siinä vaihtui miehekkäämpään judoon kun oli koko kauden pelannut taskubiljardia vasempana laitapakkina siitä huolimatta, että olin pieni, heiveröinen ja täysin oikeajalkainen. Treenit olivat täyttä pelleilyä jos valkku ylipäätään jaksoi paikalle tulla ja peleissä juostiin laumana pallon perässä. Riippuu ihan puhtaasti seurasta ja joukkueesta. Saman seuran sisälläkin voi olla hyvin suuria eroja ikäluokkien välillä riippuen ihan siitä, kuinka pätevää valmennusta on saatu rekrytoitua ja kuinka hyvin valmentajien osaamistason päivittämisestä on pystytty/osattu pitää huolta. Valmennuksen tasosta ei oikeasti se logo pelipaidan rinnassa kerro välttämättä yhtään mitään. Pk-seudun suurseuroissakin, kuten VJS:ssä ja Hongassakin taso on hyvin kirjavaa. Toki edareissa Hongassa se on varmaankin maan pätevintä, mutta sitten kun mennään niihin normaalijunnujengeihin, niin eipä tekeminen hirveästi muista seuroista eroa. Oma mielikuvani on kuitenkin, että joka puolella on menty roimasti eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana. Ja pakkohan se on, että pysytään yhä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa mukana. Riittävän tasokasta valmennusta pitäisi pystyä antamaan kyllä ihan kaikille, riippumatta joukkueen tai seuran statuksesta. Tässä entiset pelaajat ovatkin avainasemassa, joita on ilahduttavasti eri seuroissa pystytty enenevässä määrin rekrytoimaan junnuvalkuiksi.
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #123 : 15.11.2008 klo 15:09:05 |
|
E: :keskari:
|
|
« Viimeksi muokattu: 16.11.2008 klo 11:59:41 kirjoittanut jiibzter »
|
|
|
|
|
Alain Robbe-Grillet
Poissa
Suosikkijoukkue: Dans le labyrinthe ja Vihavaisen tahtotila
|
|
Vastaus #124 : 15.11.2008 klo 19:52:11 |
|
Riippuu ihan puhtaasti seurasta ja joukkueesta. Saman seuran sisälläkin voi olla hyvin suuria eroja ikäluokkien välillä riippuen ihan siitä, kuinka pätevää valmennusta on saatu rekrytoitua ja kuinka hyvin valmentajien osaamistason päivittämisestä on pystytty/osattu pitää huolta. Valmennuksen tasosta ei oikeasti se logo pelipaidan rinnassa kerro välttämättä yhtään mitään. Pk-seudun suurseuroissakin, kuten VJS:ssä ja Hongassakin taso on hyvin kirjavaa. Toki edareissa Hongassa se on varmaankin maan pätevintä, mutta sitten kun mennään niihin normaalijunnujengeihin, niin eipä tekeminen hirveästi muista seuroista eroa.
Oma mielikuvani on kuitenkin, että joka puolella on menty roimasti eteenpäin viimeisen 10 vuoden aikana. Ja pakkohan se on, että pysytään yhä kiristyvässä kansainvälisessä kilpailussa mukana. Riittävän tasokasta valmennusta pitäisi pystyä antamaan kyllä ihan kaikille, riippumatta joukkueen tai seuran statuksesta. Tässä entiset pelaajat ovatkin avainasemassa, joita on ilahduttavasti eri seuroissa pystytty enenevässä määrin rekrytoimaan junnuvalkuiksi.
Tuo laumana pallon perässä juokseminen on ihan normaalia nuoremmissa junioreissa. Pelipaikat unohtuu heti kun tuomari viheltää pilliin. Nuorimmissa ikäluokissa valmennuksen tasosta ei hirveästi kannata puhua, sillä toisissa seuroissa on käytössä tasoryhmiä ja toisissa taas ei. Jos joukkue on kasattu ilman että poikia on jaettu taitotasojen mukaisiin ryhmiin, ei edes pätevä valmentaja pysty ihmeitä tekemään. Eikä se ole tarkoituskaan. Jokainen poika kehittyy omaan tahtiin. Toiset nopeammin, toiset hitaammin kolmannet eivät välttämättä ollenkaan. Kehityksessä pitää myös huomioida se, että kuinka paljon pojat ovat pallon kanssa tekemisissä vapaa-ajallaan. Tasokkaasta valmentajasta/ valmennuksesta ei ole hyötyä, jos harjoituksissa opetettuja taitoja ei hiota omalla ajalla.
|
|
|
|
|
|