FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.12.2024 klo 11:22:47 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 40 [41] 42 ... 51
 
Kirjoittaja Aihe: Täällä ryhdytään superjunnujen valmentajaksi  (Luettu 126348 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Kaihlamo

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Jalkapallo


Vastaus #1000 : 10.08.2011 klo 14:11:45

Riittää
Lihamuuri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ...uudet suosikkijoukkueet...


Vastaus #1001 : 11.08.2011 klo 01:23:30

Siskon 5v superjunnu ei tosin noista leikkijutuista tykkää sen jälkeen kun oli "oikeita" harjoituksia päässyt kokeilemaan ammattivalmentajan johdolla. Pelaaminen harjoitusten jälkeen näyttää oikeasti jo futikselta neljän-kuuden harjoitteluviikon jälkeen ja kuulemma pelaaminen pihallakin on hauskempaa kun siitä tajuaa jotain.
joosar

Poissa Poissa


Vastaus #1002 : 22.08.2011 klo 14:07:23

Nyt kun alkaa kohtapuolin kausi olleen paketissa niin mitäs suosittelisitte talvikauden harjoittelumuodoksi (alle 10-vuotiaat!)?
Paini-treenit,,tai ylipäänsä kehonhallintaan koskevia lajienharjoittelua?
Vai onko se  parasta että ollaan vaan mahdollisimman paljon pallon kans tekemisessä ja tehdään siinä samalla jotain koordinaatio tehtäviä?
MJ

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jugadores del Käpylän Pallo, €uro-Klubi, Jam Tarts


Vastaus #1003 : 22.08.2011 klo 17:29:11

Nyt kun alkaa kohtapuolin kausi olleen paketissa niin mitäs suosittelisitte talvikauden harjoittelumuodoksi (alle 10-vuotiaat!)?
Paini-treenit,,tai ylipäänsä kehonhallintaan koskevia lajienharjoittelua?
Vai onko se  parasta että ollaan vaan mahdollisimman paljon pallon kans tekemisessä ja tehdään siinä samalla jotain koordinaatio tehtäviä?

Omasta mielestäni molempi-parempi. Koordinaatiota kannattaa tehdä jo ainakin vartin verran ennen omaa pallovuoron alkua niin tulee tikkaat ja muut tutuksi. Sitten tiedän, että esimerkiksi KäPa 01 United treenasi muistaakseni viime talvena judoa kerran viikossa. Toki muitakin tapahtumia pallon kanssa tuli aika runsaasti.
defcon1

Poissa Poissa


Vastaus #1004 : 23.08.2011 klo 09:04:49

Nyt kun alkaa kohtapuolin kausi olleen paketissa niin mitäs suosittelisitte talvikauden harjoittelumuodoksi (alle 10-vuotiaat!)?
Paini-treenit,,tai ylipäänsä kehonhallintaan koskevia lajienharjoittelua?
Vai onko se  parasta että ollaan vaan mahdollisimman paljon pallon kans tekemisessä ja tehdään siinä samalla jotain koordinaatio tehtäviä?

Futsalia, ja sen lisäksi mitä tahansa koordinaatio/tasapaino/liikkuvuustreenausta - jumpasta judo/aikido tms. kautta tanssiin ;)
Laakkonen

Poissa Poissa


Vastaus #1005 : 23.08.2011 klo 12:31:25

Olisi tarkoitus ryhtyä 16v-tyttöjen (onkos nämä nyt sitten B-junnuja) valmentajaksi lähiaikoina. Oma futisura loppui teini-iässä kun harjoittelu ja vakavaksi mennyt urheilu vei liikaa aikaa vapaa-ajalta. Nyt reilu 10v myöhemmin tekee mieli päästä kentille. Polvi on siinä kunnossa, ettei itse pelaaminen onnistu joten valmennus on looginen vaihtoehto. Hyvän ystäväni tyttäreni joukkueesta lähtee valmentaja armeijaan tammikuussa joka olisi tarkoitus korvata.
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset


Vastaus #1006 : 23.08.2011 klo 12:33:43

Nyt kun alkaa kohtapuolin kausi olleen paketissa niin mitäs suosittelisitte talvikauden harjoittelumuodoksi (alle 10-vuotiaat!)?
Paini-treenit,,tai ylipäänsä kehonhallintaan koskevia lajienharjoittelua?
Vai onko se  parasta että ollaan vaan mahdollisimman paljon pallon kans tekemisessä ja tehdään siinä samalla jotain koordinaatio tehtäviä?

Älä nyt ainakaan palloa pois jätä. Kaiken koordinaatioharjoittelun voi tehdä pallon kanssa tai ainakin pallotreenien yhteydessä.
joosar

Poissa Poissa


Vastaus #1007 : 23.08.2011 klo 19:48:00

Älä nyt ainakaan palloa pois jätä. Kaiken koordinaatioharjoittelun voi tehdä pallon kanssa tai ainakin pallotreenien yhteydessä.
No näihän se varmaan paras olis! Tuossa muuten kun olen lueskellut Forssellin kirjaa niin on siinä kyllä ollut kaverilla palava halu treenata omalla ajallaan!!! (Ja alkuaikoinaan on näköjään isänsä tuonut näitä coerverin harjoitus videoita *opetusmetodiksi*)
mtontola

Poissa Poissa


Vastaus #1008 : 23.08.2011 klo 20:48:52

No näihän se varmaan paras olis! Tuossa muuten kun olen lueskellut Forssellin kirjaa niin on siinä kyllä ollut kaverilla palava halu treenata omalla ajallaan!!! (Ja alkuaikoinaan on näköjään isänsä tuonut näitä coerverin harjoitus videoita *opetusmetodiksi*)

Mä taas aina silloin tällöin olen katsellut eritasoista jalkapalloa. En väitä, että tekee musta parempaa ihmistä tai mitään muutakaan, mutta mielessä on käynyt, että eikös nyt valmennuksessa tuo olisi se paras työkalu tarttua niihin ”ajankohtaisten” pelien avainhetkiin kun pyrkii jotain pelaajilleen viemään niin että jää päähän eikä tule toisesta korvasta ulos. Tulisi ikään kuin luonnostaan sitä hyvää tarinankerrontaa ja oppia siitä missä pelejä tänä päivänä huipputasolla ratkotaan.

Mieleen jäi tuossa eilen esim. tuo Manchester United vastaan Tottenham peli. Ehkä koko ottelun avainhetki, niin kuin englantilaisessa studiossa sitä pelin jälkeen hehkutettiin, oli tilanne missä Aaron Lennon pääsi nopeutensa turvin oikealta laidalta irti, van der Vaart seisoi jossain siinä pilkun kohdalla täysin vapaana ja Lennon päätti jättää syöttämättä hänelle heittäen palloa väkisin kohti maalia. van der Vaart turhautui tilanteessa täysin vetäen paidan päänsä yli. Jotenkin tuntuu, että Redknappin palaute tilanteesta ei ollut osoitettu hollantilaiselle, älä sinä poika turhaannu jos et aina saa sitä palloa. Gareth Southgaten johdolla puhuivat studiossa, että kyseessä oli täysin anteeksiantamaton virhe Lennonilta, verrattavissa siihen kun veskari tiputtaa käsistään pallon vastustajan kärjelle yms. Väittivätpä vielä, että tällaista ei näe edes pienempien junnujen pelissä.

Miklun esimerkin sijaan lapset pitäisi ohjata pelaamaan pienpelejä. No, jos ei kaverit tule kentälle, niin kaipa sitä sitten on pakko treenata yksin tuohon tyyliin. Muistaa kyllä sopisi, että jalkapallo on joukkuelaji, vaikka pelaisi kärkeä. Miklun ura ei sitten loppujen lopuksi ole ollut täysosuma, tosin paljon parempi kuin monien muu. Myös voi miettiä mistä ne loukkaantumiskierteet johtuu ja olisiko jotain kannattanut tehdä toisin. Toki, hieno pelaaja ja paljon huonoa tuuria.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #1009 : 24.08.2011 klo 00:15:10

Ensi kaudeksi vaihdan 01->05 näillä näkymin. 6-7vuotiaista joilla kokemuksia, niin miten on keskittyminen, entä voiko/kannattaako paljoa puhua vai vaan tehdä? Sen ikäisillähän ei hahmotuskyky ole kauhean kehittynyt, joten harjoitteissa pitää vähän "palata taaksepäin".

Omat 4 tärkeintä asiaa tulee olemaan:

-Koordinaatio
-Jatkuva liike
-Pallonhallinta
-Ensimmäinen kosketus

Näistä viimeinen toki vähän eri tavalla kun myöhemmin, mutta tahtoisin, jos vain mahdollista, hyvin pienestä pitäen saada sen pallotuntuman hyväksi. Nyt kun -01 vetänyt, niin hirvittänyt se kuinka huonoista lähtökohdista -09 syksyllä sai aloittaa ja kuinka heikko pojilla nuo ihan perusasiat olivat. Rajoittanut kauheasti tekemistä ja harjoittelua. Toivoisi että nyt saisi nuo -05 sille tasolle että kun ovat 9-vuotiaita niin ei tarvitsisi ihan pelkkiä "perusasioita" jauhaa, vaan voisi mennä jo enemmän pelikäsityksen/reagoimisen tasolle. Nyt kun pallokontrolli on monilla aivan alkutekijöissään, niin kovin se rajoittaa toimintaa.
rukkanen

Poissa Poissa


Vastaus #1010 : 24.08.2011 klo 06:32:23

Oman näkemykseni mukaan tuon ikäisillekin voi pelikäsitystä opettaa, mutta opetettavan asian tulee olla juurikin lasten hahmotuskyvyn ja sitä kautta luontaisten mielenkiinnon kohteiden rajoissa. Tuon ikäisille on tärkeintä saada itse tehdä kaikenlaista pallon kanssa, joten siihen kannattaa keskittyä. Ne pelikäsityksestä opetettavatkin asiat kannattaa valikoida siten, että ne liittyvät nimenomaan yksittäisen pelaajan toimintaan. Esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin "vastaavat" harjoitteet saa varmasti hyvin suunniteltuina toimimaan:

Miten voin saada pallon itselleni? (riisto)
Miten voin pitää pallon itselläni? (suojaaminen, kuljettaminen, harhautukset)
Miten voin tehdä maalin? (potkaiseminen)

Nämäkin tietysti edellyttävät jo jonkinlaista perusosaamista, mutta eiköhän jokainen osaa itse arvioida viimeistään yritys ja erehdys -menetelmän kautta, milloin näitä kannattaa harjoitteluun oikeasti tuoda.

Olet ainakin omasta mielestäni täysin oikealla tiellä sen suhteen, että juuri tuossa iässä kannattaa se pallotuntuma harjoittaa mahdollisimman hyväksi, kun lasten omat mielenkiinnon kohteetkin sitä kerran tukevat. Opit menevät varmasti hyvin perille, mistä on sitten toivon mukaan paljon iloa myöhemmin.
mtontola

Poissa Poissa


Vastaus #1011 : 24.08.2011 klo 08:18:10

Ensi kaudeksi vaihdan 01->05 näillä näkymin.

Hieno siirtymä tämä 6-vuotiaisiin meneminen! Työ toki on hyvin erilaista mitä 10-vuotiailla, mutta mielestäni tuo 4 vuotta taaksepäin on juuri sopiva liikkuminen siihen, että tietää mitä edessäpäin voi vaatia.

Vaikka Jortsukka nämä jutut tietääkin, niin tässä saattaa olla ihan hyvä kerrata, että harjoitusten selkeä runko (jota sitten hieman kerrasta toiseen varioidaan ja jonka sisällä sitten tapahtuu opettaminen) sekä riittävän pieni ryhmäkoko (korkeintaan 6 lasta per ryhmä) antavat pienille lapsille sen turvallisen tunteen joka on mielestäni välttämätön edellytys siihen, että lapset heittäytyvät melko nopeasti mukaan oppimaan, eivätkä turhaan pelleilemään. Toki valmentajan auktoriteetti ja osaaminen ovat keskeisessä osassa, mutta näillä kahdella ulkoisella tekijällä vaikutetaan harjoitustapahtumaan äärettömän paljon. Toki tämän voi mistä tahansa oppikirjasta myös lukea, mutta valitettavasti porukka ei näitä aina tunnu seuraavan.

Mielestäni myös juuri näille kaikista pienimmille kannattaisi antaa ensimmäisestä harjoituskerrasta lähtien viikoittain jotain hyvin yksinkertaisia kotiläksyjä liittyen pallonhallintaan, juttuja joiden onnistuminen sitten palkitaan harjoituksissa ryhmän edessä. Kaikki eivät tietenkään niitä tee, mutta jos joku tekee, niin se auttaa pian koko touhua niin, että vuoden kuluttua kaikki tekevät. Täten saadaan vietyä sitä pallon rakastamisjuttua sinne minne se kuuluu eli omalle ajalle. Sitä en kyllä ymmärrä, että osa valmentajista tuntuu tekevän sitä, että antavat kyllä malleja ja läksyjäkin kotiin, mutta eivät sitten seuraa/anna palautetta näistä. Tämä ei ainoastaan ole yhtä tyhjän kanssa, vaan myös vie läpi sitä turmiollista kierrettä, että ai jaa, nämä ovat läksyjä ja omaharjoitteita, ei niillä ole mitään väliä tai sillä tehdäänkö niitä vai ei. Jos jotain tehdään, niin tehdään kunnolla. Valmennuksen helmasynti on, että ainakin paperilla on hyvin kunnianhimoiset oppimissuunnitelmat ja –ohjelmat, joista sitten toteutetaan sinne päin vähän ja koko homma on yhtä tyhjän kanssa. Käytäntö ei toimi edes sillä tasolla, että saataisiin harjoiteltua kaikkia juttuja läpi kun ei ole otettu huomioon, että kauden aikana erilaiset pelit ja turnaukset rikkovat harjoitussuunnitelmaa. Tässäkin vähemmän on usein enemmän. Hinkkaisi sitten vaikka jotain muutamaa juttua kerrasta toiseen, jos ne ovat sellaisia että niistä on hyötyä. Päämäärättömyys valmennuksessa ja erityisesti kaikista pienempien poikien valmennuksessa on mikä tuhoaa sen kokonaisvaltaisen kehityksen jalkapalloilijaksi sitten myöhemmin. Tulee tyyppejä jotka eivät osaa yhtään mitään. Mitä sellaisilla tekee?

Pelikäsityksen opettaminen kannattaa aloittaa toki tämän ikäisenä liittyen esim. harkintaan siitä mihin sitä palloa kannattaa kuljettaa kun joku alue kenttää on peitetty. Ei käy isona niin kuin Sadikille Zagrebia vastaan kotona kun saa pallon 1v1 tilanteeseen, mutta lähteekin harhauttamaan suuntaan missä on toinen toppari ja tällä valinnallaan onkin onnistunut muuttamaan tilanteen 1v2 sen toki häviten. Melkein kaikkia ”oikean” jalkapallon elementtejä pystyy mielestäni opettamaan niin että jokainen 6-vuotias pikkupoika saa pitää sitä palloa jalassaan melkein koko harjoituskerran ajan. Pitkältihän kyse on siitä, että valmentaja ihan itse keksii ne keinot millä saa pelaajansa ajattelemaan kentällä ja kehittämään yksilötaitoja jotka auttavat siinä, että suoritukset onnistuu. Ulkopuolista apua erilaisten elementtien tuomiseen valmennukseen on pilvin pimein. En toki myöskään sylkisi minkään sovellettujen coerver-tekniikoiden päälle. Niistä saa melko helposti aikaan hauskoja ja äärimmäisen hyödyllisiä rutiineja 5-8-vuotiaille joihin luottaen voi olla varma siitä, että pelaajat eivät ole ainakaan niitä suomalaisilla futiskentillä huseeraavia katastrofeja jotka kovan juoksuvauhtinsa ansiosta ja täydellisen ymmärtämättömyyden avulla ovat päässeet pisteeseen jossa 12-vuotiaana eivät ole umpivasureita eivätkä umpioikeajalkaisia, vaan rehellisesti eivät pysty hallitsemaan palloa kummallakaan jalalla. Silti itseluottamus on piikissään ja aina pitää saada yrittää maalintekoa siinä koskaan onnistumatta koska äidin mielestä on paras. Se kun vältetään, niin tehtävä on puoliksi tehty.
MJ

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jugadores del Käpylän Pallo, €uro-Klubi, Jam Tarts


Vastaus #1012 : 09.09.2011 klo 13:35:11

Vaihteeksi taas vääntämistä erään pojan äidin kanssa, jota harmittaa kun poika mielummin pelaa kuin soittelee pianoa. Ikävää huomata, miten vanhemmat haluavat elää lapsensa kautta.
mtontola

Poissa Poissa


Vastaus #1013 : 09.09.2011 klo 14:27:31

Vaihteeksi taas vääntämistä erään pojan äidin kanssa, jota harmittaa kun poika mielummin pelaa kuin soittelee pianoa. Ikävää huomata, miten vanhemmat haluavat elää lapsensa kautta.

Urheilua ja erityisesti kilpaurheilua katsotaan Suomessa yleensä alaspäin, onhan suomalaisen heikon itsetunnon hengettärenä perinteisesti toiminut haave kasvaa torpan emännästä pikkuporvariksi, joka ryystää vähän hienommasta kahvikupista ja pyrkii hienovaraisesti uskottelemaan muille ymmärtäneensä jotain valittujen palojen kuukauden klassikkona postiluukusta putoilevasta Proustista. Ihan varmuuden vuoksi moni vanhempi tekee tarvittavat toimenpiteet, että lapset eivät liian tosissaan harrasta urheilua. Siinä opitaan huonoille tavoille, kuten esim. syntyy halu voittaa, aina. Harrastusmielessä voi jotain tehdä, kunhan kaikki saa tasapuolisesti mahdollisuuden pärjätä, eikä kukaan pilaa liialla kilpailulla yhteishenkeä jossa kaikki ovat vuorollaan sankareita, voittajia ja maalintekijöitä. Tähän yhdistyy se meillä yleisesti harrastettava militantti tasapäistäminen.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #1014 : 16.09.2011 klo 10:21:32

Eli nyt Tampereen seudulla huomiota nykyiset, entiset ja tulevat valmentajat. Jos löytyy kiinnostusta valmentamiseen ensi kaudeksi, mutta ei ole sopivaa joukkuetta, niin allekirjoittaneen kanssa mahdollisuus lähteä valmentelemaan -05 ikäluokkaa ja kyseessä kehitysjoukkue, ei kauppareita enää. Joukkue harjoittelee varmaankin pari kertaa viikkoon ympäri vuoden. Et tarvi aiempaa kokemusta, mutta se on toki plussaa. Rohkeasti vaan yksityisviestiä tännepäin tulemaan!

 Niin ja tosiaan minun kanssani saa varmasti vastuutakin, ettei tarvi pelätä homman olevan vain tötsien siirtelyä!;) Seura antaa myös seuran puolesta valmentajoukulusta, kustantaen piirien järjestämät kurssit(ainakin tähän saakka antanut).
joosar

Poissa Poissa


Vastaus #1015 : 19.09.2011 klo 15:07:15

...
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011 klo 01:38:14 kirjoittanut joosar »
turo

Poissa Poissa


Vastaus #1016 : 25.09.2011 klo 17:57:16

En nyt jaksa uutta topikkia tehdä, mutta HJK:n futiskouluissa on kyllä erinomainen meininki ja opetus. Harjoitteet eli suurimmaksi osaksi leikit ovat hyvin suunniteltuja ja tukevat samalla liikunnallisten ja jalkapallotaitojen kehitystä. Meidän kolmevuotias oli kesällä Töölön futiskoulussa ja halusi heti jatkaa joten käy nyt koko talven Lauttasaaren ala-asteella joka sunnuntai leikkimässä ja harjoittelemassa innostusta puhkuen.

Kiittelin ohjaajia jo toki kesän koulun jälkeenkin, mutta jos joku futiskoulun väestä täällä pyörii niin kiitos kaikille hyvästä työstä.

Vaikea on ollut kupsilaisenkin pahaa sanaa HJK:sta sanoa junioritoimintaa lähempää tarkasteltuani ;)
joosar

Poissa Poissa


Vastaus #1017 : 30.10.2011 klo 21:11:25

Kaveri dominoi niin hyvin jo 13-vuotiaita(ja 14-vuotiaita) vastaan, joten mielestäni hänen ei tulisi pelata yhtään 12-vuotiata vastaan. Tuo ei kehitä mitään. Ei häntä, eikä muitakaan pelaajia. Kaikki tietää kaverin taitotason ja sen miten tosiaan jo 13-vuotiaita(siis Suomen huippuja) vastaan kaveri pystyy niputtamaan 2-3 kaveria "kun tahtoo" ja tila riittää hyvin sen ns. oman pelin pelaamiseen. Ei siis mitään järkeä pelata siellä oman ikäisiä vastaan ja tehdä 6 maalia ottelussa(kaveri kun tekee sen 3 maalia usein pari vuotta vanhempiakin vastaan). Ainoa missä ymmärrän oman ikäiset, jos pelataan tyyliin piirijoukkueiden(tulevaisuudessa) välisiä otteluita tms. missä on pakko pelata(käsittääkseni) omassa ikäluokassaan. Sille 12-vuotiaiden valmentajelle ei kyllä pitäisi kuulua mitään kiitosta kaverin nykyisistä taidoista, 13-vuotiaiden kyllä... mutta suurin syyllinen noihin taitoihin toki on kaveri itse.

Ja totta, puolustamista on harjoiteltava, mutta toivotaan tosiaan että yleisesti tuo toinen joukkue ei pelaa noin. Itselläni kun mielikuva rajoittuu vain tuohon otteluun viimeisen 6kk aikana. Poikkeus vahvistakoon säännön.
Onkos tämä sama kaveri? http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/2011103014668689_jp.shtml
Kova on kyllä vanhemmiltakin *satsaus*!?
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #1018 : 31.10.2011 klo 00:42:56

Onkos tämä sama kaveri? http://www.iltalehti.fi/jalkapallo/2011103014668689_jp.shtml
Kova on kyllä vanhemmiltakin *satsaus*!?

Juuh, sama kaveri kyseessä kyllä.
joosar

Poissa Poissa


Vastaus #1019 : 01.11.2011 klo 16:27:46

Juuh, sama kaveri kyseessä kyllä.
Onkohan pojalla ollut minkälainen treenaustausta aikasemmin? Olin lukevinaan  että Mikolla olis myös ikäisekseen erinomainen pelikäsitys niin onkohan hän oppinut sen ainoastaan jalkapallon kautta vai onkohan ollut jotain muutakin joukkelajin harrastusta pienempänä? (täälläpäin kun on semmoinen käsitys että esim.jääkiekko olis *paras* tapa oppia ns.pelikäsitystä kuin pelkkä jalkapallo harrastus).Harvemminhan ne nuoret huiput muissa maissa  harrastavat muutakuin *omaa*-lajia?
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #1020 : 02.11.2011 klo 00:06:12

Onkohan pojalla ollut minkälainen treenaustausta aikasemmin? Olin lukevinaan  että Mikolla olis myös ikäisekseen erinomainen pelikäsitys niin onkohan hän oppinut sen ainoastaan jalkapallon kautta vai onkohan ollut jotain muutakin joukkelajin harrastusta pienempänä? (täälläpäin kun on semmoinen käsitys että esim.jääkiekko olis *paras* tapa oppia ns.pelikäsitystä kuin pelkkä jalkapallo harrastus).Harvemminhan ne nuoret huiput muissa maissa  harrastavat muutakuin *omaa*-lajia?

Käsittääkseni vain fudista on harrastanut ns. kunnolla. Sitä sitäkin enemmän. Muutenkin toki liikkunut paljon, mutta fudis ainoa seurassa harrastettu laji ainakin useamman vuoden ajan jo. Valtavasti toistoja ja varmaankin Suomen mittakaavassa hyvää valmennusta(valmentaja-isä painottanut joukkueessaan kovasti uskaltamista ja sitä ettei pelätä virheitä aivan pienestä pitäen, vaan uskalletaan tehdä asioita ja pitää pallo itsellään). Siinä ne asiat mitkä varmaankin tuon pelikäsityksenkin taustalla. Varsinkin kun selvästi rakastaa jalkapalloa ja sen seuraamista/pelaamista. Itse koen että yksi merkittävä asia on peliin kiinnostus ja seuraaminekin. Varsinkin nuorena kun seuraat, niin jo pienestä pitäen tulee tiettyä hahmottamista peliin.
A.I.Virtanen

Poissa Poissa


Vastaus #1021 : 02.11.2011 klo 08:10:23

Tilastopaja-scouttauksen perusteella käynyt noin kerran yleisurheilukisoissa ja pärjännyt ihan hyvin.
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #1022 : 18.11.2011 klo 17:53:13

En kirjoittanut tätä tarkoituksella futsal-osioon, koska oletan saavani täältä parempia vastauksia. Olen menossa pitämään huomenna aamulla oman joukkueen 10-vuotiaille pojille oppitunnin futsalista ja olen tässä miettinyt mitkä asiat kannattaa käydä läpi sen 1,5 tunnin aikana. Lähtökohtana on kuitenkin se, että pojat eivät ole ennen tätä tulevaa talvea pelanneet futsalia kuin yksittäisiä otteluita ja edellistä otteluista on ainakin 1,5 vuotta aikaa ja säännöt ovat oletettavasti hakusessa. Tarkoituksena ei ole käydä sääntökirjaa kohta kohdalta tekemättä mitään, vaan tarkoituksena olisi yhdistää teoria ja käytäntö mahdollisimman tehokkaasti. Joku on varmasti ollut joskus samassa tilanteessa, joten oletan täältä löytyvän vinkkejä asiaan. Faktana voi vielä mainita loppuun, että seuraan itse lajia aktiivisesti ja olen myös futsal-erotuomari, mutta toinen valmentaja ei juuri lajia tunne.
fingerström

Poissa Poissa


Vastaus #1023 : 18.11.2011 klo 21:08:24

En kirjoittanut tätä tarkoituksella futsal-osioon, koska oletan saavani täältä parempia vastauksia. Olen menossa pitämään huomenna aamulla oman joukkueen 10-vuotiaille pojille oppitunnin futsalista ja olen tässä miettinyt mitkä asiat kannattaa käydä läpi sen 1,5 tunnin aikana. Lähtökohtana on kuitenkin se, että pojat eivät ole ennen tätä tulevaa talvea pelanneet futsalia kuin yksittäisiä otteluita ja edellistä otteluista on ainakin 1,5 vuotta aikaa ja säännöt ovat oletettavasti hakusessa. Tarkoituksena ei ole käydä sääntökirjaa kohta kohdalta tekemättä mitään, vaan tarkoituksena olisi yhdistää teoria ja käytäntö mahdollisimman tehokkaasti. Joku on varmasti ollut joskus samassa tilanteessa, joten oletan täältä löytyvän vinkkejä asiaan. Faktana voi vielä mainita loppuun, että seuraan itse lajia aktiivisesti ja olen myös futsal-erotuomari, mutta toinen valmentaja ei juuri lajia tunne.

- sivurajapotku
- neljän sekunnin sääntö
- maalivahdin heitto
- osoita maalivahdille konkreettisesti, mikä on hänen toiminta-alueensa raja
- kengännauhat, koska futsalissa ei oo aikaa empiä -> kengännauhat auki -> heti vaihtoon
- maalivahti ei pysty sankarisuorituksiin vaan enemmänkin menemään pelottavasti vastaan ja peittämään

Käy läpi peli siten, että keskeytä se koko ajan ohjaavasti. Jos olet tuomari, sulla on siihen hyvät edellytykset. Älä tee liian monimutkaista. Noi kun osaa suht. sujuvasti, niin hämmennys on heti pienempi ja lapsilla on aikaa keskittyä itse peliin.
Lortto

Poissa Poissa


Vastaus #1024 : 18.11.2011 klo 21:55:48

- sivurajapotku
- neljän sekunnin sääntö
- maalivahdin heitto
- osoita maalivahdille konkreettisesti, mikä on hänen toiminta-alueensa raja
- kengännauhat, koska futsalissa ei oo aikaa empiä -> kengännauhat auki -> heti vaihtoon
- maalivahti ei pysty sankarisuorituksiin vaan enemmänkin menemään pelottavasti vastaan ja peittämään

Käy läpi peli siten, että keskeytä se koko ajan ohjaavasti. Jos olet tuomari, sulla on siihen hyvät edellytykset. Älä tee liian monimutkaista. Noi kun osaa suht. sujuvasti, niin hämmennys on heti pienempi ja lapsilla on aikaa keskittyä itse peliin.

Tässä nää pähkinäkuoressa aika hyvin. Kannattaa toki varmistaa onko piirissä sääntönä että maalivahti ei saa avata yli puolen kentän. Itä-Suomen piirissä tälläinen oli D-junnuissa ja nuoremmissa ja omasta mielestäni erittäin tervetullut lisäys sillä tuon ansiosta kaikki joukkueet pakotettiin pelaamaan alhaalta asti.

E: lisätään sen verran että maalivahdille kannattaa kuitenkin opettaa ns. oikeita tekniikoita futsal tekniikoiden sijaan koska kyse on kuitenkin jalkapallojoukkueesta eikä futsalin erikoisjoukkueesta.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2011 klo 21:58:12 kirjoittanut Lortto »

 
Sivuja: 1 ... 40 [41] 42 ... 51
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa