|
Ormu
Poissa
Suosikkijoukkue: Veikkausliiga anthem
|
|
Vastaus #976 : 06.04.2015 klo 04:09:44 |
|
Selvästi hyvä ja tärkeä teksti kun niin moni täällä siitä tuntuu loukkaantuvan P.S. Sibelius oli natsi.
|
|
|
|
zapatero
Poissa
Suosikkijoukkue: Brand of the Brave
|
|
Vastaus #977 : 06.04.2015 klo 07:03:51 |
|
Vähän oudon oloinen juttu, vaikka ymmärrän toki pointin. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, tuliko kirjoittajalle tosiaan yllätyksenä, että Suomen jalkapallomaajoukkuetta kannatetaan Suomen lipulla ja kansallismielisillä lauluilla? Jokaisella on toki omat motivaattorinsa käydä peleissä, minulle ja varmasti valtaosalle muista kannattajista se on nähdä Suomen pelaavan jalkapalloa. En oikeastaan edes ymmärrä logiikkaa miksi ihminen, joka pitää isänmaallisuutta ja kansallisvaltioita noin vastenmielisenä, käy katsomassa kansallisvaltion jalkapallo-otteluita. Näin satunnaisena maajoukkueen peleissä käyvänä (enkä osaa itseäni oikein miksikään kannattajaksi mieltää) mullekin on pistänyt silmään toi kansallisromanttinen kuvasto, mutta oon ajatellut että ulkopuolisena missaan jotain (ironisia) nyansseja. Ei sinänsä liity SMJK:iin, mutta Kreikka-pelissä jo se että omassa katsomonosassa jengi hoilasi ilmeet vakavana Finlandiaa pimeään syysiltaan valaistulla olympiastadionilla, niin esteettisenä kokemuksena se tuntui niiiiin 1930-luku revisitediltä tai ainakin joltain tilaisuudelta, jossa ollaan tummat puvut päällä ja mainitaan sotaveteraanit.
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015 klo 07:43:52 kirjoittanut zapatero »
|
|
|
|
|
kaksi vasenta jalkaa
Poissa
Suosikkijoukkue: Alasarjat
|
|
Vastaus #978 : 06.04.2015 klo 09:08:54 |
|
Ei siellä sentään mitään Lippulaulua vedetä ja Finlandian sanat sopivat kannattajien kaipuuseen kisamatkasta.
|
|
|
|
Kratos
Poissa
|
|
Vastaus #979 : 06.04.2015 klo 09:23:08 |
|
Oli kirjoituksen tasosta mitä mieltä tahansa, en ottaisi kovin vakavasti edellisellä sivulla esiintynyttä kritiikkiä. Toisin kuin jutussa, sille ei oltu esitetty mitään perusteita.
Itse muuten kannatan pelejä katsoessani Suomen jalkapallomaajoukkuetta, en mitään valtiota. En silti ylläty Suomen lipuista.
|
|
|
|
Savon keisari
Poissa
|
|
Vastaus #980 : 06.04.2015 klo 09:28:55 |
|
Jalkapallomaaotteluissa noin ajatteleva henkilö on yksinkertaisesti väärässä paikassa, koska koko maaottelujen idea on että maajoukkueet edustavat maita. Todella ikävää jos Suomen maajoukkueen kannattajayhdistyksessä tällainen koko ajatuksen kanssa ristiriitainen suhtautumistapa on valloillaan.
|
|
|
|
Esperluette
Poissa
|
|
Vastaus #981 : 06.04.2015 klo 09:53:03 |
|
No niin, kiitos palautteista. Erityisesti niistä kannustavista ja rakentavista palautteista, jotka käsittelevät tekstin sisältöä. Haistatteluista, mun henkilökohtaisten ominaisuuksien haukkumisista ja siitä, että samalla vähän tölväistään ihmisiä, jotka ei liity kyseiseen juttuun mitenkään, vähän pienempi kiitos.
Lehden linjaan on varmasti helpointa vaikuttaa kirjoittamalla juttuja siihen, joten antakaa palaa. Käytännössä vapaaehtoisvoimin pyöritettäviin lehtiin harvoin on ylitarjontaa kirjoittajista.
Koko yhdistykselle tuskin kannattaa loukkaantua, tämä kun oli tosiaan vain yhden jäsenen mielipide/pohdinta – josta monet tuntuu olevan enemmän tai vähemmän samaa, monet täysin oikeutetusti eri mieltä.
|
|
|
|
Kratos
Poissa
|
|
Vastaus #982 : 06.04.2015 klo 11:15:03 |
|
Jalkapallomaaotteluissa noin ajatteleva henkilö on yksinkertaisesti väärässä paikassa, koska koko maaottelujen idea on että maajoukkueet edustavat maita. Todella ikävää jos Suomen maajoukkueen kannattajayhdistyksessä tällainen koko ajatuksen kanssa ristiriitainen suhtautumistapa on valloillaan.
Ei ole. Jalkapallo-otteluiden idea on pelata ottelun lopputuloksesta. En myöskään oikein tajua mikä sinä olet määrittelemään kenellekin oikean paikan? Jos lippunsa tapahtumaan ostaa, niin kai sinne on ihan tervetullut käytännössä kuka vaan. Aion jatkossakin kannattaa Suomen jalkapallomaajoukkuetta. Sen sijaan vaikka jotain Suomalaista eukonkantajaa tuskin, vaikka hänkin edustanee kotimaataan (joka on sama kuin minun). En ole hänen kannattajansa, mutta Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattaja olen. Ei tässä mielestäni ole mitään epäselvää.
|
|
|
|
Savon keisari
Poissa
|
|
Vastaus #983 : 06.04.2015 klo 11:19:43 |
|
Maaotteluissa siitä lopputuloksesta pelaavat maiden edustusjoukkueet. Enkä minä ole keneltäkään mitään kieltämässä, kunhan vain ilmaisin ajatukseni että vähän omituista seurata intensiivisesti maajoukkuejalkapalloa, jos koko maajoukkuejalkapallon perusidea tuntuu niin vastenmieliseltä. Ja vielä enemmän hölmöläisen hommaa on, jos on oikein yhdistys olemassa maajoukkueen kannattamiseksi, mutta kuitenkin periaatteessa suhtaudutaan kielteisesti koko asiaan.
|
|
|
|
Morchen
Poissa
|
|
Vastaus #984 : 06.04.2015 klo 11:39:33 |
|
Tuohan oli hyvä kirjoitus. Mukavaa, että eri näkökulmasta julkaistuja tekstejä julkaistaan lehdessä.
Mielenkiintoinen ajatus, että Suomen maajoukkueen kannatuslaulut yms. voisivatkin pohjautua johonkin muuhun kuin ehkä hieman vanhanaikaiseen kansallistunteeseen.
|
|
|
|
Lauantai-illan Nostalgia
Poissa
Suosikkijoukkue: Mummolan puusauna ja Aulis Virtanen
|
|
Vastaus #985 : 06.04.2015 klo 11:48:54 |
|
Tuohan oli hyvä kirjoitus. Mukavaa, että eri näkökulmasta julkaistuja tekstejä julkaistaan lehdessä.
Mielenkiintoinen ajatus, että Suomen maajoukkueen kannatuslaulut yms. voisivatkin pohjautua johonkin muuhun kuin ehkä hieman vanhanaikaiseen kansallistunteeseen.
Hyvä kirjoitus, koska aiheuttaa pohdiskelua. Eppu Normaali - Murheellisten laulujen maa voisi toimia inspiraation lähteenä uusille kannatuslauluille. Siinäkin mainitaan kirves. Olen kannattanut, kannatan ja tulen edelleen kannattamaan Suomen maajoukkuetta.
|
|
|
|
1x2
Poissa
|
|
Vastaus #986 : 06.04.2015 klo 12:24:41 |
|
Eppu Normaali - Murheellisten laulujen maa voisi toimia inspiraation lähteenä uusille kannatuslauluille. Siinäkin mainitaan kirves.
Itse olen aina olettanut että tuolta se kirves juurikin olisi otettu kohtaan "sauna, viina ja kirves" kun molemmissa on viina ja kirves mainittu peräkkäin. Eli "Oi Suomi on" sanoituksessa nimenomaan olisi itseironiaa tältä osin.
|
|
|
|
Savon keisari
Poissa
|
|
Vastaus #987 : 06.04.2015 klo 12:31:49 |
|
Itse olen aina olettanut että tuolta se kirves juurikin olisi otettu kohtaan "sauna, viina ja kirves" kun molemmissa on viina ja kirves mainittu peräkkäin. Eli "Oi Suomi on" sanoituksessa nimenomaan olisi itseironiaa tältä osin.
Niinhän se on, mutta on vaan luonnonlaki, että jos jätetään tilaisuus ymmärtää tahallaan väärin ja närkästyä, niin aina löytyy joku joka sen tilaisuuden käyttää hyväkseen.
|
|
|
|
Lauantai-illan Nostalgia
Poissa
Suosikkijoukkue: Mummolan puusauna ja Aulis Virtanen
|
|
Vastaus #988 : 06.04.2015 klo 12:34:55 |
|
Saatat olla oikeassa tässä ja itseironialta tuo tosiaan vaikuttaa.
|
|
|
|
Rehellinen mustalainen
Poissa
Suosikkijoukkue: M.O.P.E.
|
|
Vastaus #989 : 06.04.2015 klo 12:52:26 |
|
Ennen oli paremmin, Lounasseuralaisen matkarapot takaisin
|
|
|
|
Tiksa
Poissa
Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat
|
|
Vastaus #990 : 06.04.2015 klo 12:55:59 |
|
Itse asiassa mä hoksaan vasta nyt että sen voisi tajuta myös ei-itseironisesti.
|
|
|
|
Elmo
Poissa
Suosikkijoukkue: @JyvaskylanFutis
|
|
Vastaus #991 : 06.04.2015 klo 13:16:07 |
|
Piti nyt lukaista kohukirjoitus. Perusnaiivia vihervasemmistolaista runotyttöilyä, ei tuosta nyt hernettä nenään kannata kenenkään vetää, mutta ehkä politikoinnin voisi jättää vähemmälle ainakin tuossa lehdessä. Itse olen aina olettanut että tuolta se kirves juurikin olisi otettu kohtaan "sauna, viina ja kirves" kun molemmissa on viina ja kirves mainittu peräkkäin. Eli "Oi Suomi on" sanoituksessa nimenomaan olisi itseironiaa tältä osin.
Minä olen aina kokenut koko värssyn rehdin itseironiseksi. Muutoinkaan en minä muistaakseni juurikaan mitään nationalistiseksi koettavaa ole SMJK touhuissa nähnyt. Homma on minusta hyvinkin kieliposkessa meininkiä ollut. Ja vähän pakkohan sen ollakin maajoukkueemme kanssa Valmis lokero helpottaa.
Juurikin toisinpäin. Luin, tulkitsin, sijoitin. Valmiina ei ollut mitään.
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015 klo 13:32:17 kirjoittanut Elmo »
|
|
|
|
|
voittaja1
Poissa
|
|
Vastaus #992 : 06.04.2015 klo 13:30:18 |
|
Onhan se vähän hassua, että isänmaa- ja veteraanikuvaston käyttö on usein lähtökohtaisesti JMT, mutta kannatuksen yhteydessä sama kuvasto onkin joku pyhä lehmä, jota ei saisi edes pohtia. Ilmeisesti kyse ei kuitenkaan ole yhdistyksen virallisesta linjauksesta? Perusnaivia vihervasemmistolaista runotyttöilyä Valmis lokero helpottaa.
|
|
|
|
Thouni
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Artsakh, M'well, Zapresic boys.
|
|
Vastaus #993 : 06.04.2015 klo 13:32:52 |
|
Mä kun luulin että nää hipsterit olisivat innoissaan näistä IRONISISTA viinakirves-jutuista mutta näköjään ovat ottaneet nämä sitten täysin tosissaan, ja pelänneet että heidät leimataan junteiksi ja perussuomalaisiksi.
|
|
« Viimeksi muokattu: 06.04.2015 klo 13:35:53 kirjoittanut Thouni »
|
|
|
|
|
Spili
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi, Tervarit, AC Oulu
|
|
Vastaus #994 : 06.04.2015 klo 13:42:54 |
|
Ilmeisesti kyse ei kuitenkaan ole yhdistyksen virallisesta linjauksesta?
yhdistyksen virallinen linjaus tiputtaa aina
|
|
|
|
ariffi
Poissa
|
|
Vastaus #995 : 06.04.2015 klo 13:49:48 |
|
Kun foorumistien osaamisalueet kaikesta päätellen löytyvät sipsilaatujen arvionnista ja vakiorivien täyttämisestä, kannattanee jättää nämä kirjallisten tuotteiden ja kulttuuristen ilmiöiden arvioinnit ihan muille.
|
|
|
|
Veslagas
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Honka
|
|
Vastaus #996 : 06.04.2015 klo 14:27:29 |
|
Haluaisin kuulla Kaukisen chanttiehdotukset kun nykyiset eivät tunnu kelpaavan, ovat jopa vastenmielisiä. Suomi *clapclapclap* 90-minuuttia? Vai onkohan tuokin liian isänmaallista?
|
|
|
|
Kratos
Poissa
|
|
Vastaus #997 : 06.04.2015 klo 14:30:23 |
|
Mä kun luulin että nää hipsterit olisivat innoissaan näistä IRONISISTA viinakirves-jutuista mutta näköjään ovat ottaneet nämä sitten täysin tosissaan, ja pelänneet että heidät leimataan junteiksi ja perussuomalaisiksi.
oliko tuo jonkun ryhmittymän kirjoittama? Yksi nimi lehteen ainakin on vain painettu.
|
|
|
|
Agostini
Poissa
Suosikkijoukkue: Se missä Emmi Alanen pelaa
|
|
Vastaus #998 : 06.04.2015 klo 15:03:26 |
|
Kirjoittajalle peukkua siitä, että uskaltaa esittää ajatuksiaan julkisesti nimellään. Olivatpa ne kuinka naiivin absurdeja hyvänsä.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.04.2015 klo 15:44:56 kirjoittanut Agostini »
|
|
|
|
|
Esperluette
Poissa
|
|
Vastaus #999 : 06.04.2015 klo 15:11:23 |
|
Niin mähän en ole kieltänyt enkä kieltämässä (enkä kuvittele, että ketään kiinnostaisi vaikka olisin) chänttäilyä tai nykyisten chänttien laulamista. Jälleen kerran: antaa palaa, jos itsestä tuntuu hyvältä. Osa sanoituksista on itseironisia, osa varmasti tarkoituksellisen mahtipontisia. Osa mun mielestä, kuten kirjoitin, korneja tai jopa vähän vastenmielisiä. Toisinaan mä laulan niitä välittämättä korniudesta tai ristiriitaisuudesta, toisinaan en. Kukin tavallaan. Täällä esitetty ajatus, että esim. chänteissä vois hyödyntää muutakin kuin nationalistista retoriikkaa, on musta todella kiinnostava.
Mä en ole yllättynyt esim. Suomen lippujen näkymisestä peleissä (oon käynyt maaotteluissa parikymmentä vuotta, joten senkin puolesta ois enää vaikea yllättyä), mun vaan on itse vaikeaa sellaista kantaa. Mä en ole väittänyt meininkiä tunkkaiseksi. Mä en varmasti oo samaa mieltä kaikista asioista kaikkien SMJK:laisten kanssa enkä aina ymmärrä kaikkien erilaisia käytöksiä matseissa, mutta ei tulis mieleenkään ruveta määrittelemään, kenelle Pohjoiskaarre on oikea paikka, kenelle ei.
Mulle Suomen maajoukkueen kannattaminen tuottaa joskus ristiriitaisia tuntemuksia, koska en aina välttämättä kannata Suomi-nimistä kansallisvaltiota (johtuu se sitten mun oletetuista poliittisista sitoumuksista tai jostain muusta). Toistaiseksi kuitenkin joukkue ja laji ja myös kaikki SMJK:laisuuden hyvät puolet on painaneet vaakakupissa enemmän kuin se ristiriita.
|
|
|
|
|
|