FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
31.01.2025 klo 00:54:10 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Äänestys
Kysymys: Baxter ulos?
Heti pihalle! - 1341 (78.9%)
Ulos jos San Marinolle menetetään pisteitä. (17.11.2010 & 3.6.2011) - 58 (3.4%)
Kenkää vasta kun teoreettisetkin mahdollisuudet kisapaikkaan on menetetty. - 35 (2.1%)
Annetaan lädin lusia sopimus loppuun (v. 2012). - 99 (5.8%)
Baxter on huippukoutsi, jonka pitkäjänteinen työ ansaitsee arvostusta. Jatkosopimusta kouraan! - 166 (9.8%)
Äänestäjiä yhteensä: 1692

Sivuja: 1 ... 193 [194] 195 ... 211

Kirjoittaja Aihe: Baxter ulos!  (Luettu 245054 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
superDISA

Poissa Poissa

Vastaus #4825 : 27.10.2010 klo 16:24:59

Niin ja jos Nokia olisi tehnyt iPhonen tasoisen puhelimen Kallasvuon aikana, hän olisi edelleen Nokian pääjohtaja. Kyllä jalkapallon pitäisi olla tulokseen perustuvaa toimintaa ja päävalmentajan olla vastuussa maajoukkueen tuloksista. Realistisestikin ajateltuna ja tälläkin hetkellä käytössä olevalla materiaalilla joukkueella pitäisi olla tällä hetkellä enemmän kuin 0 pistettä Moldova-vieraspelin ja Unkari-kotipelin jälkeen. Lisäksi asenneongelmat lehdistöä, tiettyjä pelaajia, Suomessa asumista, pelaajien tarkkailua ja koko pestiä (Celtic-sekoilut ja nyt ilmoitus uuden tehtävän "etsimisestä") kohtaan pitää ottaa mukaan tarkasteluun.
Fowler

Poissa Poissa

Vastaus #4826 : 27.10.2010 klo 19:25:17

Lopussa saatiin kulma :D Ylos
Picard

Poissa Poissa

Vastaus #4827 : 27.10.2010 klo 19:59:44

Nyt kun viha ja raivo Baxteria kohtaan on jo hieman laantunut, niin yllättäen Baxterin jatko karsintojen loppuun ei tunnukaan enää niin mahdottomalta ratkaisulta. Syynä on se, että ne realistiset vaihtoehdot, joita tuolla "seuraava päävalmentaja" topikissa on heitelty ovat oikeasti todella masentavia. Jos muut kandidaatit (Rautianen, Dragtsma, Malinen...) eivät edes paperilla ole pätkääkään Baxteria parempia, niin vaihtamisen järkevyys on kysenalaista. Esitetyistä vaihtoehdoista Muurinen olisi ainoa järkevä realistinen valinta, mutta jostain syystä kannattajat haluavat tämän vaihtoehdon sulkea täysin pois. Jos Baxter jatkaa, niin kyllä tulokset tästä varmasti vielä paranevat - huonommaksi ne eivät ainakaan voi muuttua.
Loordi

Poissa Poissa

Vastaus #4828 : 27.10.2010 klo 20:08:30

jos nyt ihan järkevästi ajatellaan niin voisi tää paljon huonomminkin mennä.

Olet oikeassa. Meidät olisi voitu esimerkiksi sulkea karsinnoista crowd troublen takia :(
Savon keisari

Poissa Poissa

Vastaus #4829 : 27.10.2010 klo 20:29:49

Nyt kun viha ja raivo Baxteria kohtaan on jo hieman laantunut, niin yllättäen Baxterin jatko karsintojen loppuun ei tunnukaan enää niin mahdottomalta ratkaisulta. Syynä on se, että ne realistiset vaihtoehdot, joita tuolla "seuraava päävalmentaja" topikissa on heitelty ovat oikeasti todella masentavia. Jos muut kandidaatit (Rautianen, Dragtsma, Malinen...) eivät edes paperilla ole pätkääkään Baxteria parempia, niin vaihtamisen järkevyys on kysenalaista. Esitetyistä vaihtoehdoista Muurinen olisi ainoa järkevä realistinen valinta, mutta jostain syystä kannattajat haluavat tämän vaihtoehdon sulkea täysin pois. Jos Baxter jatkaa, niin kyllä tulokset tästä varmasti vielä paranevat - huonommaksi ne eivät ainakaan voi muuttua.

Se, että suurin osa janareista ei osaa nimetä jalkapallovalmentajista kuin Pasin ja Keken jotka ovat hauskoja telkkarissa, tai jonkun Mourinhon tai Fergusonin jonka tietävät itsekin olevan mahdottomuus, ei tarkoita etteikö 400 000 vuosipalkalla oikeasti olisi mahdollista saada hyvä valmentaja.
Bluejacket

Poissa Poissa

Vastaus #4830 : 27.10.2010 klo 21:00:05

Se, että suurin osa janareista ei osaa nimetä jalkapallovalmentajista kuin Pasin ja Keken jotka ovat hauskoja telkkarissa, tai jonkun Mourinhon tai Fergusonin jonka tietävät itsekin olevan mahdottomuus, ei tarkoita etteikö 400 000 vuosipalkalla oikeasti olisi mahdollista saada hyvä valmentaja.

Näinpä. Lisäksi suomalaisten valmentajien ja pelaajien parantunut kielitaito avaa mahdollisuuksia myös Englannin ulkopuolelle. Liiton papat käyttäköön tarvittaessa tulkkia saunailloissa, kunhan sanoma joukkueelle menee perille. Oka Huttusen korvaaminen esimerkiksi Hyypiällä (Sammy ilmeisesti mukana valmennusryhmässä jo San Marino-ottelussa), Eremenko sr:llä tai vastaavalla kielitaitoisella valmentajalla mahdollistaisi sujuvan kommunikaation joukkueen kanssa. Sitä paitsi pelaajistostakin moni ymmärtää hollantia/saksaa/ranskaa/venäjää/italiaa.

Maailmalta löytyy valtaisa joukko osaavia valmentajia joille Suomen maajoukkue olisi innostava mahdollisuus tai näyteikkuna, eikä vain pakollinen muodollisuus palkan eteen.
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland

Vastaus #4831 : 27.10.2010 klo 21:17:31

Näinpä. Lisäksi suomalaisten valmentajien ja pelaajien parantunut kielitaito avaa mahdollisuuksia myös Englannin ulkopuolelle. Liiton papat käyttäköön tarvittaessa tulkkia saunailloissa, kunhan sanoma joukkueelle menee perille. Oka Huttusen korvaaminen esimerkiksi Hyypiällä (Sammy ilmeisesti mukana valmennusryhmässä jo San Marino-ottelussa), Eremenko sr:llä tai vastaavalla kielitaitoisella valmentajalla mahdollistaisi sujuvan kommunikaation joukkueen kanssa. Sitä paitsi pelaajistostakin moni ymmärtää hollantia/saksaa/ranskaa/venäjää/italiaa.

Lisätietoa pappa-Eremenkon kielitaidosta? Tiedossani on venäjä ja ruotsi - suomikin taitaa tehdä tiukkaa?

Päävalmentaja ei tosiaan tarvitse muuta kielitaitoa kuin englannin tai suomen. Jompi kumpi onkin sitten toisaalta aivan ehdoton vaatimus.

Lainaus
Maailmalta löytyy valtaisa joukko osaavia valmentajia joille Suomen maajoukkue olisi innostava mahdollisuus tai näyteikkuna, eikä vain pakollinen muodollisuus palkan eteen.

Tavallaan näin, mutta ongelmana on, että niillä valmentajilla ei vielä ole kovia näyttöjä. Jos olisi, eivät tulisi Suomeen. Hyvän valmentajan löytäminen näistä nuorista lupauksista on uhkapeliä, jossa käteen voi yhtä hyvin sattua täysi mustapekka.
Tiempo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Viikingit

Vastaus #4832 : 27.10.2010 klo 21:18:39

Oli katsomassa Viikingit-JJK Ylos
DE3

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK

Vastaus #4833 : 27.10.2010 klo 22:15:28

Baxi tajusi, että on jo korkea aika mennä katsomaan suomalainenkin jalkapallo-ottelu vuonna 2010. Taitaa olla toiseksi viimeinen laatuaan Ylos Tämän päivän tyylitelty etukäteen hiottu median perseennuoleskelu mm. Urheiluruudussa ei toivottavasti vakuuttanut ketään...
Jayton

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SVW

Vastaus #4834 : 27.10.2010 klo 22:17:21

Lisätietoa pappa-Eremenkon kielitaidosta? Tiedossani on venäjä ja ruotsi - suomikin taitaa tehdä tiukkaa?

Päävalmentaja ei tosiaan tarvitse muuta kielitaitoa kuin englannin tai suomen. Jompi kumpi onkin sitten toisaalta aivan ehdoton vaatimus.

Suuri osa joukkueesta puhuu jo äidinkielenään ruotsia tai venäjää, muutama pelaa ammatikseen Ruotsissa ja loputkin ovat oppineet ruotsia koulussa. En näe asiassa minkäänlaista ongelmaa.
sopraano

Poissa Poissa

Vastaus #4835 : 27.10.2010 klo 22:25:46

Ainakin nyt englanti.
Savon keisari

Poissa Poissa

Vastaus #4836 : 27.10.2010 klo 22:27:54

Jo on taas ongelmat. Lisätietoa Guus Hiddinkin korean, venäjän tai turkin kielen taidosta? Lisätietoa luku- ja laskutaidottoman Brasilian slummijanarin tai Afrikan neekerin kielitaidosta?
Bluejacket

Poissa Poissa

Vastaus #4837 : 27.10.2010 klo 22:46:38

Venäjä, Ukraina, Ruotsi sekä todennäköisesti Englanti. Laajentaa mahdollisuuksia huomattavasti aivan kuten Hyypiän/Tihisen hollannin/saksan/ranskan taito. Jos Englannin päävalmentajalta ei ehdottomasti vaadita Englannin taitoa, miksi ihmeessä meidän tulisi vaatia suomen tai englannin taito?

Päävalmentajaksi kelpaa vaikka pelkkää kiinaa puhuva kaveri, mutta huomattavasti sujuvammin valmennustyö toimii mikäli yhteinen kieli löytyy apuvalmentajan ja muutaman pelaajan kanssa.
Turkey

Poissa Poissa

Vastaus #4838 : 27.10.2010 klo 23:06:03

Stuart Baxter painu jo vittuun. Kiitos.
The Real Wolf

Poissa Poissa

Vastaus #4839 : 28.10.2010 klo 07:47:26

- Sama. Ei tässä mitään kielitieteen maisteria olla hakemassa, vaan jalkapallovalmentajaa, ja englanti on jalkapallon globaali kieli, vähintään Euroopassa, ja siellä nyt ensisijaisesti toimitaan.
The Real Wolf

Poissa Poissa

Vastaus #4840 : 28.10.2010 klo 07:51:16

Tavallaan näin, mutta ongelmana on, että niillä valmentajilla ei vielä ole kovia näyttöjä. Jos olisi, eivät tulisi Suomeen. Hyvän valmentajan löytäminen näistä nuorista lupauksista on uhkapeliä, jossa käteen voi yhtä hyvin sattua täysi mustapekka.

- Jos halutaan nuorehko nouseva valmentajakyky, tarvittaisiin ennenkaikkea hyvää asiantuntijaryhmää konsultoimaan valintaa. Ryhmää, jossa tunnettaisiin taustoja luonnostaan pitkältä ajalta. Harmi, että Keith Armstrong on ajautunut liitosta erilleen.

Näissä nuorissa kyvyissä on vain se huono puoli, että jos onnistuvat Suomen kanssa, tie parempiin pesteihin voi viedä nopeastikin, ja kesken karsintaprojektin. Kuten kävi esimerkiksi Pohjois-Irlannille Lawrie Sanchezin kanssa.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2010 klo 07:54:13 kirjoittanut The Real Wolf »
bounty

Poissa Poissa

Vastaus #4841 : 28.10.2010 klo 10:55:39

- Jos halutaan nuorehko nouseva valmentajakyky, tarvittaisiin ennenkaikkea hyvää asiantuntijaryhmää konsultoimaan valintaa. Ryhmää, jossa tunnettaisiin taustoja luonnostaan pitkältä ajalta. Harmi, että Keith Armstrong on ajautunut liitosta erilleen.

Näissä nuorissa kyvyissä on vain se huono puoli, että jos onnistuvat Suomen kanssa, tie parempiin pesteihin voi viedä nopeastikin, ja kesken karsintaprojektin. Kuten kävi esimerkiksi Pohjois-Irlannille Lawrie Sanchezin kanssa.
Siihen sopimukseen sellainen pykälä, että valmentaja ei lähde kesken karsintojen vaikka Real Madrid laittaa 5 miljoonaa pöytään.
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sääntöjen rajamaat

Vastaus #4842 : 28.10.2010 klo 11:31:02

- Sama. Ei tässä mitään kielitieteen maisteria olla hakemassa, vaan jalkapallovalmentajaa, ja englanti on jalkapallon globaali kieli, vähintään Euroopassa, ja siellä nyt ensisijaisesti toimitaan.

Jep, Pappa-Jere puhuu erittäin sujuvaa englantia (itse asiassa pari viime kertaa kun olen hänen kanssaan jutellut olemme puhuneet englantia, koska oma puhuttu ruotsini alkaa puolen vuosikymmenen käyttämättömyyden jälkeen olla pintaruosteessa). Suomesta hän ymmärtää lähes kaiken, mutta puhuu heikonlaisesti.
Tiksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat

Vastaus #4843 : 28.10.2010 klo 14:46:38

Ensin kehitetään käsite piste-eron muutos kahden joukkueen välillä. Jos vastustaja voitetaan, muutos on +3, jos sille hävitään, muutos on -3. Häviö ei siis ole nollan, vaan -3 pisteen arvoinen. Tämä on ainoa järkevä tapa katsoa asiaa kun vastustaja kamppailee samoista jatkopaikoista.

Piste-eron muutoksen odotusarvo on:

pde = 3pv - 3ph

Jossa pv on voiton ja ph häviön todennäköisyys.

Häviön todennäköisyys johdetaan voiton todennäköisyydestä:

ph = sk * pv

jossa sk on "suosikkikerroin". Koska vastustaja on suosikki, häviön todennäköisyys on voittoa suurempi, eli sk > 1.

näin

pde = 3pv - 3skpv = 3pv(1-sk)

Muutetaan pelitapaa puolustavammaksi. Tämä tarkoittaa, että voiton mahdollisuus pienenee. Puolustavan pelitavan piste-eron muutoksen odotusarvo

ppde = 3ppv - 3skppv = 3ppv(1-sk)

jossa ppv on puolustavan pelitavan voiton todennäköisyys. Edelläsanotun mukaan
ppv < pv, jolloin 3ppv < 3pv

koska sk>1 on 1-sk < 0, jolloin

3ppv(1-sk) > 3pv(1-sk)

(eli edellinen on itseisarvoltaan pienempi negatiivinen luku)

ppde > pde

puolustavan pelitavan piste-eron muutoksen odotusarvo on suurempi.

Ai tämä oli tässä topikissa ... sorry, vähän off-topik ja jo vähän vanhaa, mutta jatketaan.

Virheesi tulee siinä, että pidät sk:n vakiona perustaktiikan ja puolustavan taktiikan kohdalla.

Heitetään seuraava numeerinen vastaesimerkki.

perustaktiikan todennäköisyydet: 20% 30% 50%
(sk = 50%/20% = 2.5)

puolustavan taktiikan todennäköisyydet: 5% 50% 45%
(sk = 45%/5% = 9)

Eli tässä jälkimmäisessä taktiikassa altavastaajan mahdollisuus saada pisteitä paranee kyllä hieman (50% -> 55%).

Mutta taktiikkojen tuottamat piste-erojen oletusarvot ovat siis:
20% * 3 + 50% * -3 = -0.9
5% * 3 + 45% * -3 = -1.2

Eli on löydettävissä todennäköisyydet, jossa puolustava taktiikka on piste-eron kannalta huonompi kuin hyökkäävä taktiikka.

Kuku

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelaiset muoviseurat ja kabinettinousijat

Vastaus #4844 : 28.10.2010 klo 14:48:34

Hah, ei se mihinkään lähde vaan pyytää Hyypiää avukseen. Bäxi on pelimiehiä, tietää hyvin että kun tiimissä on Samin tasoinen hahmo niin omakin asema on vahvempi. Vain tappio/tasapeli San Marinolle kaiken muuttaa voi.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #4845 : 28.10.2010 klo 15:17:25

Lainaus
- Stuart Baxter är under kontrakt med Finland, och så länge han har förtroendet att leda dem i EM-kvalet är han inte tillgänglig.

http://www.svenskafans.com/fotboll/Kronika-Ge-Stahre-en-ny-chans-i-AIK-377631.aspx
Callit

Poissa Poissa

Vastaus #4846 : 28.10.2010 klo 17:53:10

Hah, ei se mihinkään lähde vaan pyytää Hyypiää avukseen. Bäxi on pelimiehiä, tietää hyvin että kun tiimissä on Samin tasoinen hahmo niin omakin asema on vahvempi.
Sama. Nämä tällaiset puhtaasti poliittispopulistiset jarkurrimaisuudet on niin syvältä, että odotan päivää, jolloin joku arvovaltainen taho nauraa niille heti kättelyssä.

Kertokaa mulle miten ihmeessä Baxterin pokka pitää, kun se jauhaa paskaansa suomalaisen jalkapallon kehittämisprosessita. Voi vittu sentään, itse tiedän maailmalta ihan oikeita kehittämisprosesseja, ja niihin verrattuna Baxterin avaukset ovat tasoa 0,01%. Olisin luullut, että mies tajuaisi viimeisen tiedotustilaisuushaaksirikkonsa jälkeen pitää turpansa kiinni edes hetken. Mutta ei, sama sössötys jatkuu. - TULOKSIAAAAA!
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #4847 : 28.10.2010 klo 18:01:09

Uutinen
Baxter förvånad och fylld av frågor

Publicerad: 28/10 11:00 ›uppdaterad: 28/10 11:00

För ett par veckor sedan lämnade han Finland med smällande dörrar och noll poäng. Nu är han tillbaka för att tala ut om mardrömshösten och framtiden. Hbl har träffat Stuart Baxter.

Vi börjar med de två omdiskuterade presskonferenserna efter Ungernmatchen. Först din egen presskonferens: Är du förvånad över all uppmärksamhet som dina uttalanden väckte?
– Väldigt förvånad. Jag tror inte jag sade något som inte sagts 100 gånger tidigare. Du kan ta vilken som helst av José Mourinhos eller Alex Fergusons presskonferenser de senaste tio åren och minst lika starka saker har sagts på dem. Efter matchen var jag irriterad, frustrerad och arg för att vi förlorat. På väg till presskonferensen tänkte jag att nu får det inte handla om spelarna, det måste handla om mig. Jag tänkte "ta sex djupa andetag, lugna ner dig och gör det här till en grej mellan dig och medierna".
– På presskonferensen märks det också att jag är kontrollerad, jag blir inte arg. Den av era kolleger som kom till vårt tränarseminarium och blev utskälld av mig, han förtjänar antagligen en ursäkt, jag visste inte att pressen var inbjuden. Han blev arg på mig och jag blev ännu argare på honom. Men nu var jag inte arg och jag har inget att be om ursäkt för.

Vi flyttar till nästa presskonferens, den som Sauli Niinistö höll. Han inledde med att säga "ni är här för att få ett svar om Baxter, ja eller nej, men jag tänker inte ger er något". Är du nöjd med vad som sades på den presskonferensen?
– Med negativismen och larmet som fanns hade ordföranden en väldigt svår presskonferens. Han hade en svår sits när han i sitt tycke försökte lugna ner allt. I det skenet är jag inte säker på hur jag hade hanterat situationen i hans kläder. Men det är inte mitt jobb att analysera den presskonferensen. Jag såg bara fram emot att komma hit och sätta mig ner med förbundsledningen och försöka ta reda på hur de känner om framtiden.

Huvudfrågan då, hur ser du på din situation just nu. En del frågetecken finns kvar kring din roll, kan du räta ut dem?
– Det kan jag inte egentligen. Om det finns frågor kvar i luften efter ordförandens presskonferens måste jag reda ut saken med förbundet först. Reda ut saker som missförståddes. Några av dem handlar om ändringen av fokus. Huvudfrågan just nu är hur vi ska ta oss genom all negativism, det är vad vi diskuterar. Många trodde att fokus ska ändra så att vi tar oss från Jari, Sami och Jussi till Kolehmainen och de yngre spelarna, eller att vi taktiskt och tekniskt ska ändra fokus, men det tror jag inte han menade. Det är inte vad vi diskuterat. Det är ett missförstånd.

Men så som du ser på saken är du 100 procent hängiven till att lotsa Finland under resten av kvalet?
– Det enda som jag talat med förbundet om är det bästa sättet att ta landslaget och fotbollen i Finland framåt. Jag har inte pratat om längden på mitt kontrakt, jag har inte pratat om sparken, jag har inte pratat om något sånt. Jag har ett kontrakt, jag är beredd att jobba, men före jag ger några större kommentarer vill jag diskutera konkret med förbundet hur vi ska gå framåt. Det kan finnas flera scenarier, och jag vill inte gå in på dem nu. Man kan inte fråga ordföranden "behåller han jobbet" och han säger ja och fråga mig "tänker du avgå" och jag svarar nej, för det är inte så enkelt. Det finns en negativitet som kommer tillbaka, förstår du vad jag säger?

Jo, och om jag tolkar dig rätt är du inte säker på din framtid här?
– Jag är inte säker på vilken som är den bästa vägen framåt. Jag är inte säker på hur vi tar Finland genom all negativism så att vi kan jobba normalt. Och om vi inte kan jobba normalt, vad händer då? Och just nu vill jag inte prata om vad som händer då, jag vill prata om att ta oss genom det här så att vi kan flytta framåt.

Med dig vid rodret?
– Med mig, med Fred, Tom, Harry, vem som helst. Vi måste ta oss från den ena punkten till den andra. Frågan är hur vi kan göra det så som läget ser ut just nu och det är därför jag diskuterar med förbundet om det bästa sättet att gå vidare. Jag är landslagstränare med kontrakt och ska därför diskutera med min arbetsgivare hur man bäst tar sig framåt.
– För att ta ett exempel har jag sagt att jag vill ta med Sami Hyypiä till San Marino-matchen som en del av tränarteamet. Sami kommer inte att spela för att han är skadad. Min relation med honom har varit utmärkt och Sami har sagt att han vill vara med i tränarteamet i någon form för att se och lära för han vill bli tränare. Och vi har sagt att det skulle vara en tragedi om han inte var aktuell som en av landslagstränarna, till och med som chefstränare. Och samma sak med Jari Litmanen, men han vill just nu inte diskutera saken för han är fortfarande aktiv. Sami vill ta den diskussionen nu, så om Samis vrist är bättre, och Jupp Heynckes säger att han får åka har Sami sagt att han gärna kommer till San Marino-matchen som ledare.

Men för att sammanfatta, du kommer de närmaste veckorna att ha diskussioner med förbundet om din framtid.
– Om vår framtid. Det är ett bättre sätt att uttrycka saken. Vår framtid.

Sauli Niinistö sade att du är fri att söka andra jobb? Har du varit på jobbjakt?
– Nej, det tror jag inte. Sen jag kom till Finland har jag tackat nej till fyra jobb. Ett av dem var ett mycket välbetalt jobb i Mellanöstern, de skulle ha betalat det finländska förbundet för att lösa ut mig. Och jag tackade nej, dels har pengar aldrig varit min grej och dels skulle jag inte lämna en arbetsgivare mitt under ett kval bara för mer pengar. Ordföranden vet hur den riktiga världen funkar, agenter ringer journalister, agenter ringer agenter och någon ringer mig, det händer över hela världen. Men letar jag aktivt efter ett nytt jobb nu? Svaret är nej.

Tror du ärligt att du kommer att vara Finlands landslagstränare om tio månader?
– Tror jag ärligt att jag kommer att vara landslagstränare om en vecka, två veckor, fem veckor... Sanningen är att i mitt jobb är du aldrig säker, oavsett de två senaste månadernas resultat.

Så vi kan inte ens vara säkra på att du kommer att vara tränare i San Marino-matchen?
– Jag vill inte säga så, det låter fånigt. Tolka inte det här på fel sätt, om du skulle ha ställt samma fråga när som helst under de senaste åren skulle jag ha svarat på samma sätt. Du kan aldrig vara säker på någonting. En sak du inte kan vara säker på är hur folk reagerar på en förlust. Och du kan inte vara säker på hur folk hanterar en sak som det här med Celtic. Många blev väldigt arga på det. Men för mig var handlade det inte om att Baxter sökte sig bort från Finland, det handlade om en roll som konsult, och jag undrade över hur det här kan gagna Finland. Hur kan vi använda det här, få spelare och tränare över dit?

Så du var besviken att det inte blev något av Celticjobbet?
– Jag var så otroligt besviken! Inte för att jag inte fick åka till Celtic, utan besviken på att allt blev så felvridet. Det var helt löjligt! För mig handlade det bara om något vi skulle kunde använda. Och den tid det hade tagit mig var marginell. Som om Arsene Wenger inte skulle kunna sköta sitt jobb i Arsenal för att han svarar på mina telefonsamtal. Eller att jag inte skulle kunna sköta mitt jobb i Finland för att min assisterande tränare i Helsingborg numera tränar Häcken och ringer mig. Det är på den nivån det är! Och jag var så besviken att vi inte kom längre än så, och jag tror ärligt att det är något som fastnat hos folk, "han är lömsk, han ljuger". Jag tror att det för vissa var starten på att bli negativt inställda till mig.

Tycker du att du är orättvist behandlad av de finländska medierna för tillfället?
– Det finns en skillnad mellan att bli orättvist behandlad och kritiserad. Vi har fantastiska passionerade fans som jag älskar. Vad jag tycker är orättvist är när det skrivs att jag kritiserat fansen, det sårar mig, jag skulle aldrig göra det. Tvärtom tackar jag dem efter varje match och uppmanar spelarna att göra det. När du frågar om jag är orättvist behandlad av medierna så gäller det inte kritik, folk har rätt till sin åsikt. Men att citera mig så fel eller ringa Eremenko Jr och försöka locka fram en negativ kommentar, det är orättvist.

På tal om negativism, Finland är just nu nummer 86 på världsrankingen, det sämsta någonsin. Hur mycket är det ditt fel?
– Jag kan inte gömma de tre resultat vi haft och jag tror att det är på grund av de resultaten vi finns där vi finns. Jag tror att Sverige är nummer 36, det lägsta de varit på länge, och är det deras tränares fel? Jag skulle säga nej, det är inte bara hans fel. Så är 86 mitt fel, eller är det en kombination av spelare, taktik, tränare, fotbollens status i Finland, är det en följd av vad vi gör på klubbnivå? Jag vet inte. Men givetvis är jag en av dem som måste bära ansvaret.

En annan sak som var framme i medierna veckan efter Ungernmatchen var Alexei Eremenko Jr och Perparim Hetemaj som kritiserade dig hårt. Vad anser du om det?
– Jag tycker överlag inte om när spelare kommenterar saker i tidningarna. Jag har också hört många som sagt bra saker om mig, men jag tycker inte att det är nödvändigt heller. Jag skulle hoppas att spelare inte kommenterar vad som händer på landslagssamlingarna. Alexei har tagit kontakt med förbundet och varit oroad för journalisten hade ringt honom och sagt att jag sågade honom på presskonferensen, vilket inte är sant.
– Men Alexei fick höra att jag kritiserat honom och reagerade. Han är en hetlevrad karaktär och undrar säkert vad han ska göra just nu. Jag måste prata med honom men jag tycker inte att det hela bara är hans fel.

Kommer Eremenko jr och Hetemaj att finnas med i nästa trupp?
– Det får vi se. Jag kommer åtminstone att tala med Losha.

En av de konkreta sakerna han sade var att du behandlar spelarna i laget olika. Stämmer det?
– Det stämmer säkert. Pratar jag med mer Sami Hyypiä än jag gör med Niklas Moisander, pratar jag mer med Jari Litmanen än jag gör med Veli Lampi? Säkert gör jag jag det. Pratar jag mer med startelvan? Helt säkert. Men om det handlar om kantspel och jag pratar med Jonatan Johansson väntar jag mig också att Perparim ska lyssna, och förstå vad vi gör. Losha har säkert rätt på ett sätt, men om du går igenom hela laget får du inte samma reaktion från någon annan spelare. Om resten av laget tycker samma sak måste jag åtgärda det, men det är fullständigt självklart att man pratar mer med de rutinerade spelarna och de som startar.

När det gäller att hitta nya spelare frågade du av oss journalister på den ökända presskonferensen om vi följer med internationell fotboll. För att ställa en provokativ fråga till dig, följer du med finländsk fotboll?
– Jo. Jag måste, jag är landslagstränare. Om jag skulle bo i Helsingfors och se mer finländsk ligafotboll och mindre matcher i Sverige, Holland och Schweiz skulle jag inte ta ut fler FM-ligaspelare ändå. Vi har bra koll på vad som händer, med Olli Huttunen, Antti Niemi, hela tränarteamet. De ser matcher här och jag ser så många jag kan när jag kommer över. Vår U-21-tränare Markku Kanerva vet också vilka spelare jag borde ta en titt på.
– Om jag skulle se flera matcher här skulle jag ge mindre fokus åt spelare som är så bra att de redan flyttat utomlands, och såna som Perparim Hetemaj och Losha skulle befogat klaga högljutt om jag inte följde med dem noga. Spelarna som håller till utomlands måste också kollas in, det handlar om att kunna bevaka allt.

Några taktiska frågor kring unga nyckelspelare med tanke på resten av kvalet. Niklas Moisander, ser du faktiskt honom som en vänsterback eller borde han flyttas in i mitten där han spelar i klubblaget?
– All internationell erfarenhet som Niklas får kommer att hjälpa honom mycket, vare sig han spelar mittback eller vänsterback. Någon gång i framtiden kommer vi säkert att titta på honom som mittback.

Men inte i det här kvalet?
– Man ska aldrig säga aldrig, helt plötsligt skadar sig Petri Pasanen, men jag skulle vilja se Niklas spela och träna mera som mittback i klubblaget en längre tid, för oss är han primärt ytterback.

Tim Sparv har startat de fem senaste kvalmatcherna. Man kan hävda att han spelat sämre och sämre för varje match. Har du litat på honom för mycket?
– Nej, nej. Jag tror att Tim Sparv har potentialen att bli en av spelarna vi bygger laget kring. Han och Roman Eremenko kommer inte att dominera de spelplatserna totalt, det finns folk som kommer att tävla om postionerna, med Tim är en av dem. Sen han for till Groningen har hans spel blivit mera invecklat, de har försökt få honom att spela offensivt också. Men jag tror att när det lugnar ner sig blir han stabilare igen. Jag har mycket tilltro till att både Roman Eremenko och Tim Sparv kommer att vara centrala personer i landslaget många år framåt.

En sista fråga, inför Ungernmatchen sade du att den press du kände då inte var så farlig jämfört med när du som som ungt 17-årigt proffs köpte ett hus. Hur gick det med huset?
– Haha, jag måste sälja det! Jag hade inte råd att ha kvar det. I ett skede hade jag två spelare som bodde hos mig, men det fungerade inte och jag blev satt på transferlistan. Så jag tvingades sälja huset. Haha, det var en olycklig tid det också.

Christoffer Herberts

christoffer.herberts@hbl.fi

http://www.hbl.fi/text/sport/2010/10/28/w53705.php

Ammattitaidolla tehty haastattelu ja monellakin tavalla hyvä vastine suomenkielisten medioiden uutisoinnille.
mjanders

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: EIF, BK-46, FC HIK

Vastaus #4848 : 28.10.2010 klo 18:25:32

Uutinen
Baxter förvånad och fylld av frågor

Kommer Eremenko jr och Hetemaj att finnas med i nästa trupp?
– Det får vi se. Jag kommer åtminstone att tala med Losha.

Pitääköhän tämä tulkita niin että Perpaa ei ainakaan nähdä Baxterin aikana maajoukkueessa?
boikki

Poissa Poissa

Vastaus #4849 : 28.10.2010 klo 18:32:03

Kerro ihmeessä, minkälaisella tulkinnalla?

Sivuja: 1 ... 193 [194] 195 ... 211

Siirry: