FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 12:44:29 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3
 
Kirjoittaja Aihe: Staattinen venyttely hyödytöntä, jopa heikentää suoritustasoa  (Luettu 11792 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ricardo Leite

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylimieliset


Vastaus #25 : 05.11.2008 klo 23:56:07

Jestas mikä tutkimus. 60-luvulla nämä mullistavat lihashuollon innovaatiot.
member of global family

Poissa Poissa


Vastaus #26 : 06.11.2008 klo 00:01:56

itse otan alkulämmöiksi kesäisin aurinkoa ja hyvin toimii
ras

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS


Vastaus #27 : 06.11.2008 klo 03:14:34

Jestas mikä tutkimus. 60-luvulla nämä mullistavat lihashuollon innovaatiot.
Ymmärrät kai silti, että ei ole väärin tarkistaa välillä pitääkö yleisesti hymistelty totuus edelleen paikkaansa.
Onhan esim. ruokavaliosuosituksissakin tehty monenlaisia kurssinmuutoksia lähimenneisyydessä.
Nyt tämä tulos vahvistaa, että yleisesti ottaen kotimainen tieto on oikeansuuntaista (NY Timesin jutun perusteella jenkeissä ei ilmeisesti näin ole?)

Usein kaikki "yleistieto" ei osoittaudu niin yleiseksi tiedoksi kuin omakohtaisista kokemuksista voi päätellä.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2008 klo 03:18:18 kirjoittanut ras »
Partisan

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 06.11.2008 klo 08:07:51

Isäni on venytellyt jo 70-luvulta saakka..

Odotin jo avaukseen tätä :-[
keketsu

Poissa Poissa


Vastaus #29 : 06.11.2008 klo 12:47:57

Erään suomalaisen.  Ylos


Kerro nyt tarkemmin :D :keskari:
Zorbas

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Veikkausliigajoukkueet, joilla olosuhteet kunnossa


Vastaus #30 : 06.11.2008 klo 15:31:06

Odotin jo avaukseen tätä :-[
http://kuvaton.com/kuvei/laamasenjupe.png
jiibzter

Poissa Poissa


Vastaus #31 : 06.11.2008 klo 15:44:35


Jupelle  Ylos
InterFlower

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Inter , AC Oulu


Vastaus #32 : 06.11.2008 klo 19:19:08

Eipä vielä yksi mullistava artikkeli riitä vakuuttamaan minua puolesta eikä vastaan. Niitä tulee milloin mistäkin aiheesta, hätkähdyttävin oli kai viimeksi se että iltasyöminen ei lihotakaan. Ja varmana lihottaa!

Omassa työssäni on paljon nostelua, kanniskelua ja tyypillisesti 10 -15 kilometriä kävelyä ja hölkkää joka työpäivä. Kollegat ovat valittaneet raskaan ja kiireisen sesongin jäykistävän lihaksia, ei kuulemma oikein auta vaikka venyttelisi kuinka paljon.

Itse en venyttele koskaan yhtään, mitään jäykkyyttä en ole huomannut. Olisiko siitä venyttelystä siis tosiana enemmän haittaa...
one happy camper

Poissa Poissa


Vastaus #33 : 06.11.2008 klo 20:14:55

Joo, olipas mullistava uutinen. Tarkoitus tosiaan ennemminkin herätellä lihaksistoa.

Mielestäni venyttelyä tulisi käyttää enemmän myös harjoitusmuotona venyvyyden ja liikkuvuuden parantamiseksi.
Pavy

Poissa Poissa


Vastaus #34 : 06.11.2008 klo 20:37:08

Kankeana luotan siihen että venyttelystä on vain haittaa Ylos
rivers

Paikalla Paikalla


Vastaus #35 : 07.11.2008 klo 17:49:37


Itse en venyttele koskaan yhtään, mitään jäykkyyttä en ole huomannut. Olisiko siitä venyttelystä siis tosiana enemmän haittaa...

Ihmiset on erilaisia. Ei näihin ole yhtä totuutta. En tunne ketään niin jäykkää tyyppiä kuin itse ja jollen joka toinen päivä venyttelisi kunnolla niin olen pelatessa rento kuin rautakanki. Itselle lihashuollolla on aivan mieletön merkitys.

Sitten taas toisesta ääripäästä on joku Jari Vanhala joka veikkausliiga.comin haastattelussa kertoi, että lääkärienkin mukaan hänen elimistölle venyttely teki ainoastaan hallaa. Jarihan oli tunnettu ettei koskaan venytellyt.
jykke

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 08.11.2008 klo 11:07:58

Mielestäni venyttelyä tulisi käyttää enemmän myös harjoitusmuotona venyvyyden ja liikkuvuuden parantamiseksi.

Kyllähän sitä käytetäänkin. Venyttely- ja liikkuvuusharjoitus voidaan tehdä kokonaan omana treeninään. Lämpöä vähän alle ja sitten liikkeitä tekemään.
InterFlower

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Inter , AC Oulu


Vastaus #37 : 08.11.2008 klo 11:45:52

Venyttely ei voi olla täysin turhaa, koska lapset ja eläimet venyttelevät. Erityisesti herättyään ja loikoiltuaan. Olen joskus kiinnittänyt asiaan huomiota... Että aikuiset venyttelevät vain sarjakuvissa ja elokuvissa  :D
winnie

Poissa Poissa


Vastaus #38 : 09.11.2008 klo 19:37:52

Pitkät venytykset eivät ole järkeviä edes suorituksen jälkeen. Verisuonet venyvät pienemmiksi --> hapen siirtyminen lihaksiin hidastuu --> palautuminen vaikeutuu
muumi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: minä en nettikiusaa


Vastaus #39 : 09.11.2008 klo 20:10:19

Niin no eikös venyttely rasita lihaksistoa ihan yhtälailla kuin kova treenikin, joten pitkät venyttelyt tulisi tehdä ihan omina harjoituksinaan. Uskoisin, että sellaisesta venyttelystä on ihan jokaiselle hyötyä. Ennen suoritusta/suorituksen jälkeen tehtävä venyttely taas on varmaan yksilöllistä - minulle sopii todella lyhyet lihasten tervehtimiset juuri ennen suoritusta. Vähääkään pidempi venyttely tekee lihaksista lötköjä. Taitaa olla niin, että silloin kun vielä pelasi tosissaan ja siten myös venytteli enemmän, pystyi tehdä ennen suoritusta paljon pidempiä venytyksiä ilman lötköytymistä, kun nykyisin ei voi kuin tervehtiä...
Keskilinkki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Skype: keskilinkki1


Vastaus #40 : 13.11.2008 klo 22:04:10

Pitkät venytykset eivät ole järkeviä edes suorituksen jälkeen. Verisuonet venyvät pienemmiksi --> hapen siirtyminen lihaksiin hidastuu --> palautuminen vaikeutuu
Itse urheilin nuorempana lajissa, jossa notkeus oli tärkeää. Silloin sain joltain asiantuntijalta neuvon, että harjoitusten jälkeen vain kevyt venyttely ja vasta 2-3 tuntia harjoituksen jälkeen perusteellisempi venytys. Se toimi oikein hyvin.

Perusteluina taisi myös olla, että treenien jälkeen lihakset jäävät supistettuun muotoon ja kuona-aineiden poistuminen on hitaampaa. Myöhemmin tehdyllä venyttelyllä "avataan" lihakset ja nopeutetaan palautumista kun kuona-aineet pääsevät poistumaan. Joku asiantuntija voi sanoa asian oikeilla termeillä.
ismael

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 14.11.2008 klo 02:11:59

Verryttely ennen suoritusta, venyttely jälkeen - eikä silloinkaan liian pitkään. Myöhemmin pikku lämmitys ja sitten maltillista venyä, toimii meikäläisellä...
Väärä Cowboy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Väärinkannattaja


Vastaus #42 : 14.11.2008 klo 08:51:52

0-2h suorituksen jälkeen 5-7 sek per venytys.
2-4h suorituksen jälkeen 30-90 sek per venytys.
suoritusta ennen ja sen aikana jos tarvii venytellä niin 5 sek per venytys ja vain isoja lihaksia. Verryttely tietenkin alkuun.

Näin minulle on kerrottu. Mitäs mieltä muut?
kaveri

Poissa Poissa


Vastaus #43 : 15.11.2008 klo 20:09:38

En itse ole kertaakaan kuullut, että joku janari sanoisi venyttävänäs yli 20 sekuntia ennen suoritusta  ::) Terävät 6-10sek per lihas ennen suoritusta ja jälkikäteen sitten yli puolen minuutin venytystä kehiin  Ylos Näillä lyhyillä venytyksillä nimenomaan saadaan lihas auki ja vetreäksi, mutta pidemmät venytykset lähinnä muuttaa lihakset veltoksi. Siksi lyhyet ennen ja pitkät jälkeen. Eikö muita ole oikeasti neuvottu näin?

Näin on neuvottu aina, ainakin yläasteelta lähtien. Tosin aina on myös korostettu sitä, että heti suorituksen jälkeen tulisi tehdä korkeintaan 20 sekunnin palauttavia venytyksiä. Käsittääkseni pidemmät, yli 40 sekunnin vastaavat, tulisi tehdä vasta pari tuntia urheilun jälkeen.

Mitä tuohon suorituksen heikkenemiseen tulee, niin tuossa jutussahan puhutaan venytysten voimaa vähentävästä vaikutuksesta. Niin sitä vaan, että kait se on vähän eri juttu futaajan ja voimanostajan välillä.
pile

Poissa Poissa


Vastaus #44 : 17.11.2008 klo 01:08:59

Itse urheilin nuorempana lajissa, jossa notkeus oli tärkeää. Silloin sain joltain asiantuntijalta neuvon, että harjoitusten jälkeen vain kevyt venyttely ja vasta 2-3 tuntia harjoituksen jälkeen perusteellisempi venytys. Se toimi oikein hyvin.

Perusteluina taisi myös olla, että treenien jälkeen lihakset jäävät supistettuun muotoon ja kuona-aineiden poistuminen on hitaampaa. Myöhemmin tehdyllä venyttelyllä "avataan" lihakset ja nopeutetaan palautumista kun kuona-aineet pääsevät poistumaan. Joku asiantuntija voi sanoa asian oikeilla termeillä.

Tottakai ihmiset ovat erilaisia, mutta ainakin itselläni tämä malli toimii erityisen hyvin. Rasituksesta kipeytyneiden lihasten hoitoon kannattaa kokeilla venyttelyn lisäksi myös kylmä-kuuma hoitoa.  Ylos
Väärä Cowboy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Väärinkannattaja


Vastaus #45 : 17.11.2008 klo 10:12:11

Tottakai ihmiset ovat erilaisia, mutta ainakin itselläni tämä malli toimii erityisen hyvin. Rasituksesta kipeytyneiden lihasten hoitoon kannattaa kokeilla venyttelyn lisäksi myös kylmä-kuuma hoitoa.  Ylos

Lisäksi palautusjuomat auttavat hyvin. Jotkut pitävät näitä huuhaatieteenä, mutta itseäni kyllä proteiini/hiilarijuomat ovat auttaneet palautumaan paremmin kuin ilman. Tietenkin hyvin syöminen ajaa sekin asiaa.
one happy camper

Poissa Poissa


Vastaus #46 : 19.11.2008 klo 14:49:21

Kyllähän sitä käytetäänkin. Venyttely- ja liikkuvuusharjoitus voidaan tehdä kokonaan omana treeninään. Lämpöä vähän alle ja sitten liikkeitä tekemään.
Tätähän minä juuri tarkoitinkin, mutta kuten sanoin, tulisi sitä tehdä nykyistä enemmän. Harvat nuoret pelaajat loistaa venyvyystesteissä.
Olliver

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FREE JMSK!


Vastaus #47 : 19.11.2008 klo 14:58:26

Lisäksi palautusjuomat auttavat hyvin. Jotkut pitävät näitä huuhaatieteenä, mutta itseäni kyllä proteiini/hiilarijuomat ovat auttaneet palautumaan paremmin kuin ilman. Tietenkin hyvin syöminen ajaa sekin asiaa.

Sama, tosin palautuminen on nykyään jo sellasta tiedettä ei tiedä mihin uskoa uutta "faktaa" puskee joka puolelta. Kunnon kotiruokaa ei taida taida voittaa mikään.

misteri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FF Poker Tour I Bracelets: Final, Main, Money


Vastaus #48 : 19.11.2008 klo 15:04:49

kankiat venyttellee, lahajattomat reenaa ja lukihäiriöiset käy luennoilla.
Srna

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kroatia, Suomi


Vastaus #49 : 12.01.2009 klo 23:07:21

0-2h suorituksen jälkeen 5-7 sek per venytys.
2-4h suorituksen jälkeen 30-90 sek per venytys.
suoritusta ennen ja sen aikana jos tarvii venytellä niin 5 sek per venytys ja vain isoja lihaksia. Verryttely tietenkin alkuun.

Näin minulle on kerrottu. Mitäs mieltä muut?

Samoja asioita meille jankattiin, silloin kun niistä joku vielä jaksoi muistuttaa.

Sama, tosin palautuminen on nykyään jo sellasta tiedettä ei tiedä mihin uskoa uutta "faktaa" puskee joka puolelta. Kunnon kotiruokaa ei taida taida voittaa mikään.



Mulle kävi semmonen ilmiö, että joku pari kolme ekaa viikkoa palautusjuoma auttoi, mutta sen jälkeen tuntui vaikutus häviävän.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2009 klo 23:09:51 kirjoittanut Srna »

 
Sivuja: 1 [2] 3
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa