Hisingen
Poissa
|
|
Vastaus #200 : 27.11.2007 klo 17:58:05 |
|
Laitetaan vielä Bahnen valinnan yhteydessä hänen valmentajansa kommentit. Målvaktstränaren om allsvenskans bäste: ''Han var vild'' 26/11/07 09:54
Halmstads BK och landslagets målvaktstränare Lennart Ljung håller med de allsvenska tränarna om att Magnus Bahne är seriens bäste målvakt.
- Absolut, det var inte helt fel val, säger Ljung till FotbollDirekt.com.
Lennart Ljung jobbar parallellt som målvaktstränare för det svenska landslaget och Halmstads BK. Under sin karriär har han förfogat över målvakter som Thomas Ravelli, Magnus Hedman, Andreas Isaksson och Rami Shaaban. Någonstans strax därefter menar Ljung att Bahne slår sig in.
- Ja, han är i alla fall bland de fem-sex bästa målvakterna som jag har tränat. Han ligger ungefär i paritet med Håkan Svensson. Men han är relativt ung och har många fina år framför sig. Magnus har även flyttat fram positionerna i Finland och är en av de främsta där, säger han.
Efter nio säsonger i FC Inter Turku skrev finländaren inför året på för Halmstads BK. Med målvaktens hjälp överraskade HBK hela fotbolls-Sverige och var länge med i guldracet. Efter Bahnes olyckliga korsbandsskada gick det däremot tungt för hallänningarna.
- Vi får hoppas att hans skada läker fint. Det var synd både för hans del och HBK:s att han gick sönder.
Vilka kvalitéer har han? - Han är väldigt snabb i närspelssituationer. Magnus är följsam och reaktionssnabb. Nu har han också lugnat ner sig. Han var vild i början. Sedan är han lite sämre i spelet ute i straffområdet, men där har han också gått framåt. Bahne började på en hög nivå och har höjt sig, säger Ljung och fortsätter sin hyllning.
- Sedan är han riktigt bra med fötterna. Något som vi inte är bortskämda med i Sverige. Utespelarna känner sig trygga med honom bakom sig. Han kan också göra matchavgörande räddningar, ibland rena idioträddningar.
Daniel Bogefors FotbollDirekt.com
|
|
|
|
äägee
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM
|
|
Vastaus #201 : 27.11.2007 klo 18:27:16 |
|
Hienoa kuulla että suomalaista maalivahtia arvostetaan noin korkealle lännessä. Kohta varmasti isommat sarjat tähtäimessä.
|
|
|
|
shots
Poissa
|
|
Vastaus #202 : 04.01.2008 klo 00:24:18 |
|
Nygift Mankku ser framåt På måndag startar årets säsong för HBK. Alla spelare ska då vara på plats med ett undantag - Magnus Bahne. Han har nämligen fått en extra vecka ledigt då han så sent som i lördags gifte sig med sin Johanna i hemstaden Åbo. - Det har varit på gång länge, så det var på tiden, säger han.
”Mankku” imponerade mycket på sin nya hemmapublik förra säsongen och var en stor del till HBK:s fina placering ända fram till sommaren började närma sig höst. Men då hände det, korsband och ledband gick sönder i samband med matchen mot IFK Göteborg och hans säsong var över. Operation och en lång rehabiliteringsperiod väntade för Bahne.
På bröllopsdagen i lördags var det exakt fyra månader sedan skadan inträffade och ”Mankku” känner sig väldigt motiverad inför framtiden:
- Ja, jag känner mig väldigt motiverad och rehabiliteringen följer de tidtabeller vi hade satt. Jag är fullt igång med vattenlöpning och med olika övningar, som Simon Bakkioui gett mig, på gym. Min läkare har tittat på knäet och varit nöjd med resultatet. - Så allt talar för att det ska bli ett knä igen, skrattar han.
Hur ser den fortsatta rehabiliteringen ut för dig? - Jag kommer fortsätta i januari med vattenlöpning och kanske lite mer utvecklade övningar. Vi får se vad Simon säger när jag är hemma igen. Förhoppningsvis kan jag börja löpa lite i början på februari.
- Det är nästan skrämmande att man på natten kan drömma om att vara ute och löpa, för det är ju inte någon favorit för mig, säger ”Mankku”, som i slutet på förra säsongen utsågs till Allsvenskans bästa målvakt 2007 av de allsvenska fotbollstränarna.
Ännu är han inte helt återställd men humöret är där och han kommer så småningom återigen ta upp kampen om målvaktströjan i HBK.
Publicerades 2008-01-03, kl. 16:15
Ukkomiehelle
|
|
|
|
Hisingen
Poissa
|
|
Vastaus #203 : 20.02.2008 klo 18:44:10 |
|
Bahne tillbaka efter EM-uppehållet 2008-02-20 00:16 FOTBOLL HBK-målvakten Magnus Bahne tränar fotboll igen, men det dröjer innan han är tillbaka i speldugligt skick efter korsbandsskadan.
– Målet har hela tiden varit att jag ska göra comeback efter EM-uppehållet och det gäller fortfarande, säger Magnus Bahne.
Den finske landslagsmannen har kunnat träna lätt under HBK:s läger i spanska La Manga. Han kör fortfarande en hel del för sig själv med jogging runt planen och andra enkla övningar med inriktning på balans och styrka, men han får då och då hoppa in målet när övriga HBK:are kör skotträning.
– Det går bra. Killarna vet om att jag bara kan slänga mig åt ett håll ännu, skrattar han.
Det var i slutet av augusti ifjol som succékeepern Bahne skadade sig och bars ut på bår i förlustmatchen (1–3) mot IFK Göteborg på Örjans vall.
Det främre korsbandet i höger knä var av. Dessutom hade han skador på menisk samt ledband och tvingades till en operation, som gjordes den 13 september.
Drygt fem månader senare börjar Bahne se ljuset i tunneln. Nyligen var han hemma i Finland för en undersökning och allt såg bra ut.
– Det har varit en jobbig tid. Knät känns fortfarande stelt, men det går bättre och bättre. Jag har kört på så gott det går och följer tidsschemat. säger Bahne.
HBK-tränaren Janne Andersson håller med.
– Läktiden för en korsbandsskada är normalt sex månader, men i Magnus fall tar det längre tid eftersom både menisken och ledbandet skadades samtidigt. Därför har vi sagt att om allt går normalt så är han med och konkurrerar om målvaktströjan när allsvenskan nystartar i början av juli. Allt annat är en jättebonus.
HBK har det dock bra ställt på målvaktssidan. När finländeren tar upp kampen med Conny Johansson och Markus Sahlman har klubben tre målvakter som håller allsvensk klass.
Vem som är HBK-tränaren Janne Anderssons val till allsvenska premiären mot Gefle på Örjans vall 30 mars står fortfarande skrivet i stjärnorna. I La Manga har veteranen Johansson fått stå i fler matcher än Sahlman.
– Conny har kommit tillbaka starkt. När han gjorde comeback i målet mot Göteborg i höstas var han ringrostig efter nio månaders frånvaro, men har nu tränat på bra och ser okej ut, säger Janne Andersson.
Han fortsätter:
– Fast vi har ingen solklar etta i dagsläget utan det finns fortfarande en konkurrenssituation där framtiden får utvisa vem som vaktar målet i premiären. Slitsam träning. Bahne jobbar just nu mycket med att förbättra balans och styrka i det opererade knät. Massören Hasse Bartholdsson kollar så allt går rätt till. På gång igen. HBK-målvakten Magnus Bahne har varit på med träningarna i La Manga efter sin långa frånvaro på grund av ett avslitet korsband, men han räknar inte med comeback förrän i juli. http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=298686
|
|
|
|
Edmundo
Poissa
|
|
Vastaus #204 : 20.02.2008 klo 19:51:23 |
|
Heja heja hopp hopp
|
|
|
|
Ulkopuolinen
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Inter
|
|
Vastaus #205 : 29.04.2008 klo 08:17:51 |
|
YLÖS! Mankku pelannut jo täyden ottelun HBK:n kakkosjoukkueessa. Bahnelle Ruotsissa täydet minuutit JARI WELLING
Maalivahti Magnus Bahne, 29, pelasi eilen ensimmäisen täyden ottelunsa viime elokuussa tapahtuneen polvivammansa jälkeen.
Bahne oli Halmstad BK:n kakkosjoukkueen maalissa, kun joukkue voitti Ängelholm FF:n 2-0 Ruotsin alle 21-vuotiaiden jalkapallosarjassa.
Jo toissa viikon lauantaina Bahne pelasi toisen puoliajan, kun Halmstad BK:n kakkosjoukkue pelasi 1-1-tasapelin LB 07:n kanssa.
- Polvi on edelleen vähän jäykkä, mutta muuten se on ihan ok. Pelasin pienen polvituen kanssa, kertoi Bahne eilisen ottelunsa jälkeen.
- Ei olo ole täysin rakettimainen, mutta pelien myötä tässä mennään koko ajan parempaan suuntaan, jatkoi Bahne.
Bahne oli joka tapauksessa tyytyväinen ensimmäiseen täyteen peliinsä.
- Olin toki hieman yliaktiivinen. Etäisyyksien kanssa oli kuitenkin yllättävän vähän vaikeuksia ja pallotuntumakin oli hyvä, totesi Bahne, joka on harjoitellut Halmstadin ykkösjoukkueen mukana jo kuukauden verran.
Ruotsin Allsvenkan jää kolmen kierroksen päästä yli kuukauden kestävälle EM-tauolle. Sitä ennen Bahne tuskin on vielä Allsvenskanissa mukana edes kakkosmaalivahtina.
Bahnen kuntoutuminen syyskuussa tehdystä polven eturistisiteidensisäsivusiteiden leikkauksesta on kuitenkin ollut hieman arvioitua nopeampaa. Alunperin arveltiin, että Bahne on pelikentiltä sivussa ainakin yhdeksän kuukautta.
Bahnen ohella myös Halmstadin toinen suomalainen, keskikenttäpelaaja Tim Sparv, teki samoissa otteluissa kuin Bahne paluun kentille sitkeän rauhaskuumeensa jälkeen.
Sparv on Suomen alle 21-vuotiaiden maajoukkueen kapteeni, joten valmentaja Markku Kanervakin on varmasti tyytyväinen Sparvin kuntoutumiseen. http://www.turunsanomat.fi/urheilu/?ts=1,3:1006:0:0,4:6:0:1:2008-04-29,104:6:537185,1:0:0:0:0:0:
|
|
|
|
mandela
Poissa
Suosikkijoukkue: SalPa, Besiktas
|
|
Vastaus #206 : 29.04.2008 klo 09:16:22 |
|
Bahne, 29, ja alle 21-vuotiaiden sarja Hienoa toki, että kuntoutunut!
|
|
|
|
Fenley Stastus
Poissa
Suosikkijoukkue: -
|
|
Vastaus #207 : 29.04.2008 klo 09:43:16 |
|
Maajoukkueeseen mitä pikimmiten
|
|
|
|
Hisingen
Poissa
|
|
Vastaus #208 : 29.04.2008 klo 17:24:27 |
|
Bahne, 29, ja alle 21-vuotiaiden sarja Hienoa toki, että kuntoutunut! Reservien sarja tai B-joukkueiden sarja kävisi oikeastaan yhtä hyvin nimeksi. Joukkueessa saa pelata maalivahdin lisäksi neljä v. 1987 ennen syntynyttä pelaajaa. Lisäksi testipelaajia voidaan käyttää sopimuksen mukaan. Muutama vuosi sitten Etelä-Ruotsin joukkueet pelasivat Tanskan joukkueiden kanssa yhteistä reservisarjaa. e. faktat kuntoon
|
|
« Viimeksi muokattu: 30.04.2008 klo 09:01:14 kirjoittanut Hisingen »
|
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Ajax Amsterdam. Winnipeg Jets
|
|
Vastaus #209 : 29.04.2008 klo 23:29:47 |
|
|
|
|
|
|
Contto
Poissa
|
|
Vastaus #211 : 30.04.2008 klo 15:09:55 |
|
polven eturistisiteidensisäsivusiteiden
|
|
|
|
Hisingen
Poissa
|
|
Vastaus #212 : 30.04.2008 klo 15:52:45 |
|
Bahne tillbaka - ''Är en bättre målvakt nu'' 30/04/08 15:13
En av allsvenskans bästa målvakter, Magnus Bahne, är tillbaka. Halmstads målvakt är på väg mot toppformen och känner sig bättre än någonsin tidigare.
- Det har varit en lång tid att vänta, jag har fått träna mycket på egen hand. Men ju längre tid det har gått desto bättre har det känts, säger Bahne till FotbollDirekt.com.
I slutet av augusti förra året skadade sig Bahne, som då hade en fantastisk säsong bakom sig. Det främre korsbandet i höger knä gick av och målvakten hade dessutom skador på menisk och ledband. En operation följde och sedan dess har Bahne kämpat för att komma tillbaka.
I svenska cupen kommer att för första gången sedan skadan att vara med i en a-lagsmatch igen. Han gör comeback i a-laget när Halmstad möter IFK Luleå i cupen. Även om Conny Johansson vaktar målet och Bahne placerar sig på bänken är det ett stort steg för den finske målvakten. - Jag är inte helt i toppform men jag har tränat på hårt och spelat en och en halv match med b-laget och det känts helt bra. Det är på gång. - Efter EM räknar jag med att jag konkurrerar om en plats. Det är målsättningen. Det är inte någon panik, så bra som Sahlman varit.
Marcus Sahlman har gjort en bra vår. Hur ser du på konkurrensen i Halmstad? - Sahlman har varit väldigt bra, väldig stabil. Laget överhuvudtaget har spelat bra. Det är en oerhörd konkurrens på alla platser. Givetvis vill alla spela men det är tur att det är tränaren som bestämmer.
Det var en svår skada du råkade ut för. Har du någonsin tvivlat på om du kommer tillbaka i full form? - I början var det upp och ner, så är det säkert för alla som råkar ut för en sådan här skada. Men det har känts bättre ju längre tiden har gått och man känt att det närmar sig. Nu är det bara att köra.
Hur kommer du att förbereda dig för spel i allsvenskan i höst? - Jag ska träna så hårt som möjligt för att nå nivån som jag hade innan och bli starkare. Det finns både positiva och negativa saker med en sådan här skada. Klarar man av den tror jag absolut att man blir starkare, både fysiskt och psykiskt.
Christoffer Braw FotbollDirekt.com Bahne saa paljon palstatilaa ja pelihalut ovat varmasti huipussaan sarjatauon jälkeen. Lisäksi vaikeasta loukkaantumisesta toipuminen näyttäisi vahvistaneen myös henkistä puolta, joten hyvät odotukset syksyn pelien osalta olemassa.
|
|
|
|
Ravi-Paisti
Poissa
|
|
Vastaus #213 : 27.06.2008 klo 08:34:55 |
|
|
|
|
|
Hisingen
Poissa
|
|
Vastaus #214 : 02.07.2008 klo 18:34:31 |
|
Tänään Bahne myös avauksessa Bajenia vastaan.
|
|
|
|
Baresi
Poissa
Suosikkijoukkue: TP-47, Leijonat, Huuhkajat, Jäätävä läppä
|
|
Vastaus #215 : 05.07.2008 klo 02:42:51 |
|
Oooey heja Hammarby
Magnus, guis bahnee
|
|
|
|
rossoneri
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Dawda
|
|
Vastaus #216 : 05.07.2008 klo 17:26:14 |
|
Tänään on riittänyt hommia sarjakärki Kalmaria vastaan. N. 66min pelattu edelleen 0-0.
|
|
|
|
rossoneri
Poissa
|
|
Vastaus #217 : 05.07.2008 klo 17:29:59 |
|
Nätti maali. HBK otti 0-1 johdon hiukan yllättäen. Magnus pelannut hyvin.
|
|
|
|
rossoneri
Poissa
|
|
Vastaus #218 : 05.07.2008 klo 17:52:29 |
|
Ei herran Jumala millasella onnenkantamoisella tuli Kalmar tasoihi. Pelikello näytti jo 89.58... Löysä veto muutti suuntaa kontillaa olevan Elmin jalkapohjasta ja liru Bahnen vartioimaan maaliin. Ansaittu tasoitus kylläkin.
|
|
|
|
Laitalinkki
Poissa
|
|
Vastaus #219 : 04.08.2008 klo 10:41:19 |
|
Bahnella eilen hieman synkempi päivä Geflen voitettua Halmstadin kotonaan 4-0, vajaan 2500 katsojan murskausta todistaessa. Sarjan häntäpäähän juuttunut Gefle oli ennen tätä tehnyt 16 pelissä 10 maalia ja nyt osui sitten kunnolla. Bahnea kohti lauottiin yhteensä kahdeksan kertaa, joten puolet meni tällä kertaa sisään. Yksi maaleista syntyi pilkulta. No, uutta matoa koukkuun...
|
|
|
|
Kuninkaanmies
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi
|
|
Vastaus #220 : 11.08.2008 klo 21:34:01 |
|
HBK johtaa Patrosen Helsingborgia 70 minuutin jälkeen 2-1. Ensimmäisellä puoliajalla Bahne nappasi yhden torjui yhden lähivedon ilmiömäisesti.
|
|
|
|
Le God
Poissa
Suosikkijoukkue: Hard Bass
|
|
Vastaus #221 : 11.08.2008 klo 21:36:44 |
|
HBK johtaa Patrosen Helsingborgia 70 minuutin jälkeen 2-1. Ensimmäisellä puoliajalla Bahne nappasi yhden torjui yhden lähivedon ilmiömäisesti.
Itse asiasssa oli 70 minuutin jälkeen jo 3-1. HBK meni jo 3-0-johtoon, mutta Henke toi vielä vieraille toivoa. Stun preesens katsomossa luvannee Mankulle paikkaa Israel-peliin. Nyt 77 minuuttia takana.
|
|
|
|
Le God
Poissa
Suosikkijoukkue: Hard Bass
|
|
Vastaus #222 : 11.08.2008 klo 21:57:44 |
|
3-1 päättyi ja katsomokin hoilasi Bahnen nimeä
|
|
|
|
Jalgpall mängija
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Etureppu
|
|
Vastaus #223 : 11.08.2008 klo 22:22:50 |
|
3-1 päättyi ja katsomokin hoilasi Bahnen nimeä Hoilasko Stukin?
|
|
|
|
Lorenzo
Poissa
Suosikkijoukkue: * * * *
|
|
Vastaus #224 : 12.08.2008 klo 02:43:52 |
|
Hoilasko Stukin? Ei, mutta Stun tytär kyllä.
|
|
|
|
|
|