Bahne håller finska målvaktsfanan högt
17/04/07 14:08
Trots flera fina räddningar och storspel matchen igenom fick Halmstads nye finske målvakt Magnus Bahne finna sig att vara på den förlorande sidan i mötet med Djurgården.
- Om jag får bäst räddningsprocent i Allsvenskan? Nja, vi får väl se, säger han.
Spjutkastare, backhoppare eller målvakt.
Mycket annat verkar det inte gå att välja på om man ska bli framgångsrik idrottare i Finland.
Flera ishockey-målvakter i NHL och två förstemålvakter i fotboll i Premier League.
Och nu också en som briljerar i Allsvenskan.
Magnus Bahne visade mot Djurgården på måndagskvällen att han håller den finska målvaktsfanan högt.
Utan finländarens storspel i målet hade Djurgårdens seger med 2-0 blivit klart mycket större.
- Men jag vinner hellre med 10-9 och gör knappt en räddning än förlorar med 0-2 och gör tio räddningar, säger Bahne uppriktigt till FotbollDirekt.com.
Räddningarna och paraderna han gjorde lär dock ha gjort intryck på finske förbundskaptenen Roy Hodgson som befann sig på plats på Stockholms Stadion. Hodgson har sedan tidigare redan gett Bahne chansen i två landskamper.
- Äh, jag vet inte det ja, säger Bahne lite generat och menar att det nog var andra spelare som Hodgson tittade på.
Bahne ligger själv lågt med sin egen skicklighet och berättar i stället om den tändning han känner när han spelar i Allsvenskan.
- Så mycket folk det är på matcherna här och vilken stämning! Och vad kul att det är många som kommer och tittar på en. Här har de ju till och med hejaramsor och det sjungs en massa grejor. Klart man blir inspirerad på att visa upp sig då, säger Bahne och antyder att det i Finland ofta är "de närmast sörjande" som går på fotboll och där bara lokalderbyna i Åbo kan dra lite åskådarmassor.
Därför tvekade han inte en sekund när han fick chansen i Halmstad och Allsvenskan.
- Nej, det här är en chans man bara får en gång i livet. Och jag trivs i Halmstad, det är en mysig liten stad, som lär vara helt underbar på sommaren. Jag får då se upp för Fredrik Ljungberg, säger han med ett skratt.
Mot Djurgården gjorde han flera avancerade räddningar och visade redan i premiären mot Helsingborg att han kan det här med att vakta målet. Men att sträcka sig så långt som att vara bäste målvakt i Allsvenskan och vinna målvaktsligan över bäst räddningsprocent vill han inte sträcka sig.
- Vi har gjort bara två matcher. Det är många kvar fortfarande.
Han har också analysen klar vad gäller Halmstad inför fortsättningen.
- Vi måste skapa många fler målchanser och sätta de chanser vi får, avslutar Bahne, vars namn inte minst Mattias Jonson lär ha lärt sig namnet på och snart också alla andra motståndare till Halmstad.
FD-FAKTA
Namn: Magnus Bahne.
Position: Målvakt.
Ålder: 28.
Längd/Vikt: 188 cm/93 kg.
Moderklubb: TPS Åbo.
Landskamper: 2 A, 7 U
http://fotbolldirekt.com/IndexNews.cfm?ID=22288