Laitetaan uutinen ihan viihdemielessä kun agentilla tuntuu olevan tarvetta selitellä.
Oklar agentroll i Roni-affären Cabrera på dubbla stolar?
ÖREBRO
Roni Porokaras femmiljonersövergång till Maccabi Haifa ser ut att ha spruckit. I dag tränar finländaren med ÖSK igen.
– Affären är infekterad av vissa saker som jag inte kan gå in på för att det skulle skada Maccabi ganska mycket, säger spelaragenten Oliver Cabrera till NA.
Av det som skulle bli ÖSK:s största försäljning på flera år blev det till slut ingenting.
Klubbarna är överens om övergångssumman, lite drygt fem miljoner kronor, men meningsskiljaktigheter om Porokaras personliga avtal har sänkt affären. Enligt uppgifter till NA erbjöds Porokara vid ankomsten till Israel en lägre ersättning än den som han fått presenterad för sig tidigare.
– Han har inte svarat någonting på vårt förslag. Vi har många andra spelaralternativ som vi i stället går vidare med, säger David Bazak, presschef för Maccabi Haifa.
Enligt den israeliska nätsajten One ser Maccabi-presidenten Jacob Shahar affären som historia. Anledningen ska vara att spelarens agent ideligen kommit med nya krav till spelarens personliga villkor.
Dubbla stolar
En central roll i de strandade förhandlingarna har Oliver Cabrera. Det är oklart exakt vilka åtaganden Cabrera haft. Den senaste tidens alla turer ger bilden av att spelaragenten kan ha suttit på dubbla stolar och förhandlat för både ÖSK och Roni.
Maccabi Haifas vd Itamar Chizik hävdar att Cabrera företrätt både spelaren och ÖSK. Cabrera ska ha diskuterat lönenivåer och andra delar av Porokaras kontrakt med Haifa. Ett otillåtet dubbeluppdrag – som i så fall kan bestraffas.
– Mister Cabrera är Ronis agent. Han har skött alla förhandlingar och överläggningar med oss, säger Itamar Chizik till fotbollskanalen.se.
Lojalitetssituation
Att som agent företräda två parter i en förhandling, och därmed kvittera ut provision från båda parter, är förbjudet enligt Fifas regler. Dessutom uppstår en omöjlig lojalitetssituation. Först kan agenten sälja en spelare för klubbens räkning och sedan sätta krokben för hela affären genom att kräva bättre betalt för spelarens räkning.
– Cabrera företräder oss. Tanken var att han skulle göra klart allt det dokumentmässiga i Israel, säger ÖSK:s sportchef Lennart Sjögren och säger att han inte känner till vem som är Porokaras agent.
– Du får fråga Roni, men vad jag vet så har han inte någon agent utan agerar själv.
På direkt fråga innan ÖSK-truppens julledighet ville den finländske landslagsmannen inte uppge vem som företräder honom. ”Det angår ingen annan”, sa han till NA.
När Roni Porokara i förra veckan i israeliska medier poserade med en Maccabi-halsduk i samband med ankomsten till Israel så hade han Oliver Cabrera vid sin sida. Han presenterades som Porokaras hemlige agent i NA.
På onsdagen sade Cabrera till NA:
– Jag företräder Örebro. Roni företräder sig själv. Klubbarna är överens. Mer kan jag inte säga.
Men förstår du inte om folk undrar hur det ligger till?
– Vi ha agerat korrekt, både jag och Roni, men det har kommit saker emellan.
Samtidigt flaggar Cabrera för att Porokara kan hamna i en annan, och ännu större, utländsk klubb.
– Det internationella transferfönstret stänger om en vecka och det är större grejer på gång för Roni, säger han.
Tidigare har det bland annat ryktats om engelska Fulham.
http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.712316-oklar-agentroll-i-roni-affaren