Porokara bryter med Cabrera
ÖREBRO
ÖSK-spelaren Roni Porokara har släppt kontakten med spelaragenten Oliver Cabrera.Nu diskuterar finländaren själv direkt med ÖSK om en kontraktsförlängning.
Relaterat
Se också
Länkar
ÖSK bryter med Cabrera
ÖSK förhandlar med Cabrera
–Det känns bäst så. Men just nu vill jag bara koncentrera mig på att spela fotboll, säger Porokara.
Det är dagen före match. ÖSK har visat fenomenal form på sistone, reste till Kalmar i går med ett självförtroende som närmar sig taket efter tre raka segrar.
–Vi har gjort tre väldigt bra matcher, och allt känns väldigt bra på planen. Det är roligt att spela i det här laget. Nu ska vi slå Kalmar och sedan Häcken på söndag, då är vi med i toppen för att stanna, säger Roni Porokara.
Tvivelaktig roll
I söndags dök han upp i ett TV4-inslag, som avslöjade att agenten Oliver Cabrera haft en minst sagt tvivelaktig roll när Gais-stjärnan Wanderson do Carmo skulle säljas i vintras.
Samtidigt visades dokument upp som med all önskvärd tydlighet klargjorde att Oliver Cabrera var Porokaras agent parallellt med agentens uppdrag från ÖSK att sälja spelaren till Maccabi Haifa, också det i vintras.
I inslaget blev Porokara tillfrågad att ställa upp på en intervju på väg ut från matchen mot BP på Grimsta, vilket han avböjde.
–Jag trodde att de ville prata om matchen. Jag pratar inte så bra svenska, och tyckte att de kunde ta någon annan. I programmet framställdes det som att jag inte ville svara på frågor om Cabrera, men så var det inte, säger Roni.
Han vill inte gärna grotta i det som hände i samband med Haifa-affären.
–Nej, det finns inte mycket att säga om det. Förbundet gör en utredning, och för egen del har jag inte längre någon kontakt med Oliver Cabrera.
Men han har varit med och diskuterat nytt kontrakt med ÖSK för din räkning?
–Ja, men inte längre. Jag har pratat med Lennart Sjögren (ÖSK:s sportchef) i dag, och vi är överens om att han och jag sköter förhandlingarna själva tills vidare.
–För mig är det viktigaste nu att fokusera på att göra ett bra jobb och göra mitt bästa för att vi ska fortsätta spela bra.
I fallet Wanderson har avslöjats att Cabrera förmedlat ett ”slavkontrakt”, där brassen skulle tillhöra ett bolag och bli mer eller mindre livegen.
Du har inte erbjudits eller skrivit på något sådant?
–Nej, jag är inte uppbunden på något sätt av någon agent.
Roni blev utbytt i matchen mot Halmstad senast, och fick ena låret lindat omedelbart.
Är du okej för spel mot Kalmar?
–Ja, det är ingen fara. Jag har lite känning i baksidan av låret, men inget som hindrar mig.
http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.814794-porokara-bryter-med-cabrera