Roni till NA: "Jag vet inget" Porokara talar ut om eventuell flytt till Israel
ÖREBRO
(UPPDATERAD kl 13.50) ÖSK:s finske vänsteranfallare Roni Porokara uppges vara nära israeliska topplaget Maccabi Haifa.
- Jag har inget att kommentera, säger Porokara till NA.
NA har tidigare berättat om den israeliska toppklubbens intresse för den finske landslagsspelaren. På fredagmorgonen tog Aftonbladet detta ett steg längre genom att skriva att enligt "israeliska källor" är regerande mästarna Maccabi Haifa beredda att betala 7,5 miljoner kronor för att få Porokaras underskrift.
Men uppgiften dementerades på förmiddagen till NA av ÖSK-ledningen. Och nu gör huvudpersonen samma sak:
- Jag såg nyheten men det finns inget att kommentera för jag vet inget om detta, säger Roni Porokara till NA.
Vad vet du om Maccabi Haifa?
- Inte mycket mer än att det är en bra klubb som vann ligan och deltagit i Champions league.
Hur ser du på din framtid?
- Det är inget jag tänker på. Jag har ett år kvar på kontraktet i Örebro och koncentrerar mig på kommande säsong. Jag kan inte lägga energi på saker som inte är konkreta eller som jag själv kan påverka.
Känner du dig redo att flytta till en större klubb och annan liga?
- Det är klart att alla spelare har som mål att spela på så hög nivå som möjligt och utvecklas vidare. Men sedan måste det ju också finnas klubbar som vill ha spelaren, alltså spelar det inte så stor roll vad jag tycker.
Hur ser du på kommande säsong i ÖSK?
- Den har jag faktiskt inte börjat tänka på än. Träningen här i december känns som en fortsättning på den höst vi avslutade. Efter årsskiftet börjar jag säkert att tänka mer på kommande säsong.
Roni Porokara lämnade vid lunchtid Örebro för att åka hem och fira jul i Helsingfors med sin flickvän och familj.
ÖSK inte kontaktad
ÖSK-ledningen har inte hört något konkret, varken från Israel eller andra klubbar kring Roni Porokara.
- Jag har inte tagit del av någon formell förfrågan från något håll, säger Lennart Sjögren.
- Däremot vet vi ju rent allmänt att det sedan tidigare funnits israeliska intressen. Och även från en del andra klubbar.
Har någon klubb varit i kontakt med er angående Porokara?
- Nej, vi har inte hört något konkret än. Och det har jag ingen anledning att hemlighålla för vi ser det bara som positivt att det finns intressen kring honom.
Roni Porokara har ett år kvar på sitt treårskontrakt med ÖSK. Hans insatser i allsvenskan, men framför allt finska landslaget under hösten, har väckt uppmärksamhet under 2009.
ÖSK-ledningen har också flera gånger uttalat sin vilja att sälja någon av lagets toppspelare för att få in mer pengar till sin verksamhet och visa att ÖSK är ett skyltfönster mot större klubbar.
- Om någon klubb hör av sig är det ju januari månad en transfer kan göras, säger Lennart Sjögren.
De allra flesta europeiska klubbarna har övergångsfönstret öppet januari månad. Men för övergångar inom Sverige och till ett par andra nordiska grannländer är det öppet till och med den 31 mars.
- Det gynnar oss i nuläget. Vi kan ju faktiskt förstärka truppen även efter den allsvenska starten i år om vi ser att någon av våra nuvarande spelare försvinner, säger Lennart Sjögren.
Maccabi Haifa är regerande mästare i Israel. Man leder också årets liga just nu, nio poäng före Hapoel Tel Aviv. I höst kom laget sist i sin mycket tuffa Champions Leaguegrupp.
Efter fredagens förmiddagsträning gick ÖSK-spelarna på julledighet och återsamlas sedan måndag den 4 januari.
http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.682164-roni-till-na-jag-vet-inget- Roni ja ÖSK kertovat, että heille asti ei ole kantautunut mitään konkreettista tarjousta. Itse pidän esitettyä siirtosummaa myöskin liian suurena, sillä Ronin markkina-arvo viimeisen sopimusvuoden alkaessa on max. 3 mkr ainakin Allsvenskanin sisällä.
Itse siirto olisi toteutuessaan varmasti taloudelliselta kannalta hyvä Ronille. Pelillistä puolta on vaikea arvioida, mutta tuskin mikään paras mahdollinen näytteikkuna jatkosiirtoa ajatellen (pl. europelit).