Sama, ei ole säväyttänyt. Ryanairin yhteyksien vuoksi olen käynyt 6 kertaa Bremenissä.
On tosin totta, että Werderin takana kaupunki on kuin Hämeenlinna on Pallokerhonsa takana taikka Valkeakoski Hakan puolella.
Myös sujuva sporayhteys kentältä keskustaan on 5/5.
Ikimuistoisimmat Bremen-muistot on Taco 2 -kebabkioskin tulisista dönereistä
Täällä nyt yli 10 vuotta asuneena pitänee minunkin jotenkin kommentoida, vaikka straiter pääpointit jo toikin esiin. Ensinnäkin, kyse ei ole pikkukaupungista vaan hieman Helsinkiä pienemmästä vapaasta hansakaupungista, joka Bremerhavenin kanssa muodostaa oman osavaltionsa omine parlamentteineen ja senaattoreineen („Bürgerschaft“). Kaupunki on Saksan liberaaleimman kaupungin maineessa („pikku Amsterdam“), millä on hyvät ja huonot puolensa. Meno on reipasta ja vapaata, mutta niin ovat taloudelliset ja sosiaaliset ongelmatkin. Ei niistä nyt enempää.
Turistin näkökulmasta loistavaa on kompaktius ja erinomaiset yhteydet. Luulen, että monella turistilla ongelmaksi tulee se, että sinänsä hienon Marktplatzin jälkeen lähtevät väärään suuntaan eli pohjoiseen am Brillin suuntaan (eli pois Weser- stadionin suunnasta). Alue pommitettiin totaalisesti 2. maailmansodassa (koska sataman läheisyydessä) ja on nyt täytetty kuolettavan tylsästi tavarataloilla etc. Jos jatkaa matkaansa riittävän kauas ratikka 3:lla toki taas tulee kiinnostavuutta, kun saavutaan turkkilaiskaupunginosaan Gröpelingeniin. Seikkailuhenkisille.
Jos turistina sen sijaan lähtee Marktplatzilta suuntaan Weser- stadion, sivuuttaa ensin Weser- joen puolelle jäävän Schnoorin eli vanhan kaupungin. Siellä on paljon nähtävää turisteille, tavallisia bremeniläisiä ei juuri kiinnosta. Sitten Teatterin ohi ja saavutaan Vierteliin, kaupungin ilta- jayöelämän keskukseen, missä yli sata ravintolaa ja kapakkaa pitävät huolen menosta.
Werderanereiden kantapaikkoja ovat straiterin mainitsema liberaalikulttuurikapakka, koko Saksan futispiireissä tunnettu Eisen, pienen pieni ja pelipäivinä riehakas Klönschnack sekä vasemmistoultrien (Infamous Youth) kantapaikka Haifischbecken. Viertelin pääkadulta, Ostertorsteinwegiltä, löytyvät myös hienostuneemmat viinibaarit Casa ja Engel (kummassakin hyvä safka) sekä rouheammat Piano, Litfass, Hegarty‘s (irkkupubi, missä näkyy myös valju ja paljon Airbussissa duunissa olevia brittejä, joista monilla ManU tai Pool- sympatioita) ja Daheim tai nykyään Pott & Pann, jonka erottaa isosta Jever- kyltistä (suosittelen tätä pohjoisen helmeä kaikille humalapitoisen oluen ystäville). Monet varsinaiset huippukneipet ovat hieman pääkadulta sivussa, kuten musiikkikapakka Lila Eule tai se jo mainittu maankuulu Eisen Osterdeichin (proosallisisesti siis „Weserin itäpuolen pato“ ja sillä kulkeva katu) eli Weserin suuntaan ja kuuluisa Bermudan kolmio ei-Weserin suuntaan koostuen Bermuda Barista, Urlaubista, Römeristä (elävää musiikkia), Heartbreak Hotellista (Dieterin suosikki), Corona Pizzasta (
) ja kantakneipestani ei- pelipäivinä eli Rum Bumper‘sista (sopivan punkrock- henkinen, missä ei ikärasismia). Ongelmana monessa kapakassa on, että ovat ns. Raucherkneipeja eli tupakointi sallittu, mitä esim. straiter toisaalta toki arvostaa. Useimmissa ilmastointi kuitenkin pelaa hyvin tai tupakointitilat on erotettu.
Weser- stadionin edustalla on lukuisia kapakoita ja italialaisia ravintoloita lisää + pelipäivinä omat kojut esim. autokorjaamon edustalla (ei onnistuisi Suomessa
.
Uutta vahvaa nuorisosceneä ja kuukausittain vaihtuvaa kapakkatarjontaa tarjoaa „tois pual jokke“ (links an der Weser) oleva Neustadt, missä asuin 2010-14. Siellä olut on halpaa (ei se muuallakaan kallista ole) ja löytyy myös rock- ja jopa hevimusiikkia, vaikka täälläkin rap dominoi nykyään, sääli. Rupisista rupisin on Tequila Bar.
Hauptbahnhofin takana yliopiston suuntaan ( ratikka 6) voi sitten tutustua porvariston hillittyyn charmiin eli Swachhausenin hienoihin Altbremer- taloihin 1890-1910- luvuilta. Iltaelämä on Wachmannstrassella hillittyä, en suosittele foorumisteille muuta kuin päiväsaikaan (asuin sielläkin vuoden, tylsää mutta sivistynyttä).
Ravintolapuolen tarjontaa löytyy erinomaisia rolloja ( Bremenin oma rullattu döner/kebab) tarjoavista Tandourista (Eisenin seinänaapuri, loistava) Ismetin (James S:n suosikki muistaakseni) kautta jo mainittuun Taco 2: een. Italialaisista oma suosikkini on Bellini ja pizzapaikoista vaatimattomalta vaikuttava Vera Delizia, loistava hintalaatusuhde. Hienoa miljöötä hakeville sopii aina 1400- luvulla pystytetty Rathauskeller, jolla on kuulemma maailman laajin ja laadukkain valkoviinitarjonta. Kyllä sinne foorumistikin voi hyvin mennä ja hintataso on suomalaisen S-ravintolan luokkaa. Tarjolla Bremenin herkkuja kuten Labskaussia ja Kohl& Pinkeliä, jos kohta myös perus-Schnitzeleitä ja kampelaa. Marktplatzin vieressä olevassa, kahvikeisarin mukaan nimetyssä Roselius- Viertelissä on yksi Saksan vanhimmista panimoravintoloista, Schütting. Siellä on olut hyvää ja ruoka raskasta, kuten Müllermilch muistanee. Jos jatkaa matkaa Roselius-Viertelin läpi alas Weserin rannalle, saapuu Schlachteen, missä joulun alla ovat keskiaikaiset joulumarkkinat ja kesäisin taas lähes kilometrin mittainen baaritiski Weserin rantaa seuraten. Myös talvella ravintolaita riittää.
Lisäksi kaupungissa on myös kohtuullisen paljon musiikki- ja teatteritarjontaa, vaikka ei kyllä tässä suhteessa pysty kilpailemasn isoveli-Hampurin kanssa (se myönnettäköön). Herzlichst willkommen!
Ps. Ravintoloihin lisättäköön vielä erinomainen thai- paikkaSea Moon, jossa juuri olen, ja baareihin hipsterpaikka Wohnzimmer, missä en käy, ja miellyttävä, yliopistotyyppien kansoittama savuton Fehrfeld.