FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.04.2024 klo 15:14:26 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 45 [46] 47 48
 
Kirjoittaja Aihe: Mitä uusia sääntöjä saisi tulla futikseen?  (Luettu 153741 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #1125 : 04.07.2023 klo 11:03:28

Tämä olisi VARrittomiin sarjoihin ihan katastrofi. Esim. sivuvapareissa on tyypillinen tilanne, että iso kasa pelaajia lähtee suurin piirtein samalta tasalta ryntäämään kohti maalia. Vanhalla säännöllä suoraan sivulta katsovalla avustavalla on sentään joku mahdollisuus nähdä, että kenen olkapää siellä on ensimmäisenä ja siten määrittää paitsioasemaa. Sen sijaan hänellä ei ole mitään saumaa arvioida, että kuka niistä ~10 pelaajasta nyt on kokonaan kenenkin edellä.

Jos paitsiosääntöä on pakko rukata, itse näkisin mieluiten muutoksen, jossa aseman määrittelyyn käytettäisiin vain torsoa. Kuten Ia tuossa edellä kirjoitti, jalat vaihtavat nopeasti paikkaa. On täysin mahdotonta nähdä kahdesta rinnakkain juoksevasta pelaajasta, että kumman jalka on milläkin hetkellä lähempänä päätyrajaa. Jalkojen liikkeet ovat kuitenkin varsin suuria, mutta nopeita. Usein paitsioasema/ei paitsioasemaa -tilanteen määrittelee se, että mikä juoksuaskeleen vaihe juuri syöttöhetkellä on menossa.
Kossi Agassa

Paikalla Paikalla


Vastaus #1126 : 04.07.2023 klo 16:03:20

Tuomarin antamasta lisäajasta voitaisiin luopua. Kello voitaisiin pysäyttää aina isompien katkojen ajaksi ja viheltää sitten peli loppuneeksi, kun 90 min on täynnä.

Sinällään huvittavaa nykyään, että mittaillaan millin paitsioita, mutta pelin kesto on tuomarin arvio.
the beer rules

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: #31 ja Super-Honsu


Vastaus #1127 : 04.07.2023 klo 16:19:35

Mielestäni sellainen voisi olla hyvä sääntöuudistus, että jos joukkueen X pelaaja loukkaantuu vaikka kaikki vaihdot on käytetty, niin tuo sama joukkue saa laittaa uuden pelaajan kentälle, mutta se kentälle tuleva pelaaja olisi seuraavan ottelun pelikiellossa.

Eli siis: joukkue X on käyttänyt kaikki vaihdot ja pelaaja A loukkaantuu. Pelaaja B tulee hänen tilalleen, mutta on seuraavan ottelun pelikiellossa. Näin ei tarvitsi murehtia kaikkien vaihtojen käyttämistä 70.peliminuuttiin mennessä ja loppuisi se vaihdon panttaaminen 87.minuutille ettei liikaa joudu pelaamaan alivoimalla jos joku sattuisi loukkaantumaan, mutta siinä olisi kuitenkin se pelikielto-elementti ehkäisemään väärinkäytöksiä. Voisi myös olla niin, että vaikka pelaaja A tervehtyisi seuraavaan otteluun, niin ei saisi pelata siinä.
Vikkelä vaihtomies

Poissa Poissa


Vastaus #1128 : 04.07.2023 klo 17:33:52

Vaihdoissa ei tarvitsisi mielestäni olla mitään muuta rajaa kuin vaihtotapahtumien määrien raja (esim ekalla puoliskolla 2 ja toisella 3 + veskarin saisi vaihtaa kerran näiden ulkopuolella). Penkkiäkin voisi pienentää tässä skenaariossa, esim 1 mv + 4 kenttäpelaajaa. Huipputasolla tämä mahdollisesti kaventaisi joukkueiden eroja: ManCityt ottaisivat penkiltä avauksen tason kavereita toki, mutta heikommat joukkueet voisivat peluuttaa tsemppipelaajia parikymmentä minuuttia ja sitten ottaa avauksen pelaajan takaisin tuoreemmilla jaloilla kentälle.

E: ja mikä tahansa joukkue saa kyllä 15-16 avauksen tason talenttia houkuteltua, mutta näiden Cityjen yms 20. paras pelaajakin on yleensä jonkun Aston Villan pelaajien top 5 tasoa, koska heitäkin saadaan houkuteltua isolla palkalla istumaan penkille. Kun penkit ovat valtavia niin tästä on valtava etu, jokaiselle pelaajalle on käytännössä tosi hyvä vaihtopari penkillä noilla superseuroilla.

Toki tähän ehdotukseen tulee vastaus että seuraavaksi varmaan kentän jäädytys ja nappien tilalle terät kenkiin kiinni.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2023 klo 17:36:53 kirjoittanut Vikkelä vaihtomies »
BenQu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tuomarit, HJK, Hertha BSC, JäPS


Vastaus #1129 : 04.07.2023 klo 19:53:37

Tuomarin antamasta lisäajasta voitaisiin luopua. Kello voitaisiin pysäyttää aina isompien katkojen ajaksi ja viheltää sitten peli loppuneeksi, kun 90 min on täynnä.

Sinällään huvittavaa nykyään, että mittaillaan millin paitsioita, mutta pelin kesto on tuomarin arvio.

Eri kyllä tähän. Jalkapalloa pelataan niin eri lähtökohdista ja tasoilla, että näen mahdottomana jokaiseen ruohonjuuritason höntsään löydettävän kelloa operoivan toimitsijan. Tuomarin kun toivoisi keskittyvän muuhunkin kun kellon näpräilyyn.
copa de kybä

Poissa Poissa


Vastaus #1130 : 04.07.2023 klo 19:57:10

Tuntuu, että tän topicin ehdotuksista suurin piirtein jokainen on suunniteltu pitäen lähinnä Valioliigaa futiksena ja muusta ei niin väliä.

edit: ja/tai sitten känniläisen ajatusvirtaa.
Vikkelä vaihtomies

Poissa Poissa


Vastaus #1131 : 04.07.2023 klo 20:01:43

Eri kyllä tähän. Jalkapalloa pelataan niin eri lähtökohdista ja tasoilla, että näen mahdottomana jokaiseen ruohonjuuritason höntsään löydettävän kelloa operoivan toimitsijan. Tuomarin kun toivoisi keskittyvän muuhunkin kun kellon näpräilyyn.

Ei tämä ole mikään ongelma. Ruohonjuuritasolla voitaisiin edelleen pelata juoksevalla peliajalla entiseen tapaan. Ammattilaispeleissä, kovalla harrastetasolla, alimissa divareissa ja puulaakissa on jo nyt hyvin eri säännöt/kilpailumääräykset kentän koon, peliajan, vaihtojen, tuomarien ja jopa pelaajien määrän suhteen, joten tehokas vs. juokseva peliaika ei sinänsä tätä paljoa muuta.
Futsalia pelataan ihan sulavasti pääosassa sarjoja juoksevalla tehokkaalla peliajalla ja sitten alimissa höntsissä juurikin kevyemmän organisointivaatimuksen vuoksi juoksevalla kellolla. Ja muissa tehokkaan peliajan lajeissa sama.
Kossi Agassa

Paikalla Paikalla


Vastaus #1132 : 05.07.2023 klo 07:41:26

Eri kyllä tähän. Jalkapalloa pelataan niin eri lähtökohdista ja tasoilla, että näen mahdottomana jokaiseen ruohonjuuritason höntsään löydettävän kelloa operoivan toimitsijan. Tuomarin kun toivoisi keskittyvän muuhunkin kun kellon näpräilyyn.
Lähinnä tarkoitin virallisia pelejä.

Jos tämä onnistuu futsalissa ja muissa lajeissa esim. salibandyssa, niin miksi ei jalkapallossa?

Salibandysta tulikin mieleen, että alemmilla tasoilla pelataan juoksevalla peliajalla (isoimmissa katkoissa kello pysäytetään), mutta kolmannen erän kolme viimeistä minuuttia on tehokasta. Jos futiksessakin esim. viimeinen 10 min olisi tekokasta, niin saattaisi vähentää kentällä pötköttelyä ja muuta ajan peluuta. Itse en ainakaan varsinaisesti nauti, kun ottelun lopussa lähes kaikilla peliä johtavan joukkueen pelaajalla kramppaa pohjetta ja jokainen erikoistilanne kestää ja kestää.
EduardoS

Paikalla Paikalla


Vastaus #1133 : 05.07.2023 klo 09:33:30

Lähinnä tarkoitin virallisia pelejä.

Jos tämä onnistuu futsalissa ja muissa lajeissa esim. salibandyssa, niin miksi ei jalkapallossa?

Salibandysta tulikin mieleen, että alemmilla tasoilla pelataan juoksevalla peliajalla (isoimmissa katkoissa kello pysäytetään), mutta kolmannen erän kolme viimeistä minuuttia on tehokasta. Jos futiksessakin esim. viimeinen 10 min olisi tekokasta, niin saattaisi vähentää kentällä pötköttelyä ja muuta ajan peluuta. Itse en ainakaan varsinaisesti nauti, kun ottelun lopussa lähes kaikilla peliä johtavan joukkueen pelaajalla kramppaa pohjetta ja jokainen erikoistilanne kestää ja kestää.
Kannattaa niitä katkoja ottaa puolustuksen organisoinnin ja huilaamisen takia. Viimeiset peliminuutit ovat pelin dramaattisimmat ja silloin tehdään eniten maaleja, taktiset muutokset ja pelaajien väsyminen näkyvät siinä. Oman jännityksensä tuo viheltääkö tuomari milloin pelin poikki. Eli viihteen kannalta tavallaan ne parhaat hetket. Mitään koriksen tyyppistä viimeisen minuutin venyttämistä ei kannata tehdä. Loukkaantuneille pitäisi keksiä jotain. Yksi voisi olla, että loukkaantuneen pelaajan täytyy käydä läpi joku vamma-arviointiproseduuri, ennen kuin voi palata kentälle turvallisesti. 
Kossi Agassa

Paikalla Paikalla


Vastaus #1134 : 05.07.2023 klo 11:08:41

Kannattaa niitä katkoja ottaa puolustuksen organisoinnin ja huilaamisen takia. Viimeiset peliminuutit ovat pelin dramaattisimmat ja silloin tehdään eniten maaleja, taktiset muutokset ja pelaajien väsyminen näkyvät siinä. Oman jännityksensä tuo viheltääkö tuomari milloin pelin poikki. Eli viihteen kannalta tavallaan ne parhaat hetket. Mitään koriksen tyyppistä viimeisen minuutin venyttämistä ei kannata tehdä. Loukkaantuneille pitäisi keksiä jotain. Yksi voisi olla, että loukkaantuneen pelaajan täytyy käydä läpi joku vamma-arviointiproseduuri, ennen kuin voi palata kentälle turvallisesti. 
Lopun tehokas peliaika ei kyllä mitenkään vähentäisi maalimääriä tai vähentäisi dramatiikkaa pelien lopusta. Pikemminkin lisäisi, kun johdossa oleva joukkue ei voisi pelata aikaa, kuten nykyään ja pallo olisi enemmän pelissä.

Ja koripallossahan nimenomaan häviöllä oleva joukkue venyttää sitä viimeistä minuuttia. En kyllä keksi miten se jalkapallossa onnistuisi, kun ei ole aikalisiä, vapaaheittoja sen jälkeen, kun joukkuevirheet on täynnä jne..
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #1135 : 05.07.2023 klo 11:28:42

Lähinnä tarkoitin virallisia pelejä.

Jos tämä onnistuu futsalissa ja muissa lajeissa esim. salibandyssa, niin miksi ei jalkapallossa?

Niissä muissa lajeissa on aina pelikello näkyvillä. Ja se on tehokkaan peliajan edellytys. Niiltä kentiltä, joilla alasarjafutista pelataan, kello hyvln usein puuttuu.
copa de kybä

Poissa Poissa


Vastaus #1136 : 05.07.2023 klo 12:08:40

Esimerkiksi salibandyssa aladivaripelit pelataan turnausmuotoisina, jolloin yhden joukkueen vastuulla on hankkia toimitsijat koko päiväksi. Helpottaa tätä savottaa kummasti vrt. yksittäiset pelit. Tosin sitten höntsäpelejä pelataan ilman toimitsijaa ja tuomari hoitaa kaiken. Niissä sitten peliaika onkin sitten käytännössä kokonaan juoksevaa sillä erotuksella, että kello tosiaan näkyy koko ajan molemmille joukkueille.
Kossi Agassa

Paikalla Paikalla


Vastaus #1137 : 05.07.2023 klo 12:54:32

Futiksessa on jo nyt alasarjoissakin joku kaveri hommattu pyörittämään pöytäkirjaa, joten sama tyyppi voi samalla hoitaa kelloakin. Futiksessa pöytäkirjaan tulee aika paljon vähemmän merkintöjä kuin sählyssä ja itse olen siinäkin joskus pakkoraossa vetänyt kellon ja tulospalvelun samaan aikaan.
pupujussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: NURE, Galvez, Antman, Suhonen. FF2 KSP-hopea 2021


Vastaus #1138 : 02.08.2023 klo 21:51:28

Lisäaika tehokkaaksi peliajaksi?
Tai jopa 80min+

edit: dumari voi helposti pitää kirjaa peliajasta varsinkin jos käyttää kahta kelloa.
pupujussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: NURE, Galvez, Antman, Suhonen. FF2 KSP-hopea 2021


Vastaus #1139 : 08.08.2023 klo 10:32:24

Maalivahdille velvollisuus ottaa pallo käteen heti kun hänellä on siihen realistinen mahdollisuus tai muuten menettää oikeuden siihen.

Lapsellista nämä hyökkäähän juoksuttamiset ja pallon nappaaminen käteen kun toinen on metrin päässä.
Leijona33

Poissa Poissa


Vastaus #1140 : 08.08.2023 klo 11:09:38

Piirin otteluihin futsalissa käytössä oleva 15 maalin erotus. Eli jos toinen joukkue johtaa 15 maalilla, peli keskeytetään ja sen hetkinen tulos jää voimaan. Palveleeko ketään junnusarjoissa ottelut, jotka päättyvät esimerkiksi 23-0
Ben

Poissa Poissa


Vastaus #1141 : 08.08.2023 klo 12:07:26

Palveleeko ketään junnusarjoissa ottelut, jotka päättyvät esimerkiksi 23-0

Palvelevat enemmän junnujen kehitystä kuin ottelut, jotka keskeytetään.

Tähän ongelmaan pitäisi tarttua sarjaohjelmilla, eikä keskeyttämällä otteluita, eli että tällaisten tasoerojen joukkueet eivät kohtaisi toisiaan ollenkaan, vaan pelaisivat samaan aikaan jotain tasaisempia otteluita.

Jos kuitenkin tällainen murskaottelu on käynnissä, niin ottelun sisällä voisi ehkä olla mahdollisuus lisätä ylimääräinen kenttäpelaaja selvästi tappiolla olevalle joukkueelle junnusarjassa.
Ben

Poissa Poissa


Vastaus #1142 : 08.08.2023 klo 12:08:52

Maalivahdille velvollisuus ottaa pallo käteen heti kun hänellä on siihen realistinen mahdollisuus tai muuten menettää oikeuden siihen.

Lapsellista nämä hyökkäähän juoksuttamiset ja pallon nappaaminen käteen kun toinen on metrin päässä.

Tämä voisi kyllä olla hyvä. Aivan turhaa hukka-aikaa pelissä. Tai sitten tuomarille yksinkertaisesti mahdollisuus nostaa keltainen kortti tästä paskasta molarille oman harkintansa mukaan.
Nigel Kugelschfeir

Poissa Poissa


Vastaus #1143 : 08.08.2023 klo 12:19:44

Palvelevat enemmän junnujen kehitystä kuin ottelut, jotka keskeytetään.

Tähän ongelmaan pitäisi tarttua sarjaohjelmilla, eikä keskeyttämällä otteluita, eli että tällaisten tasoerojen joukkueet eivät kohtaisi toisiaan ollenkaan, vaan pelaisivat samaan aikaan jotain tasaisempia otteluita.

Jos kuitenkin tällainen murskaottelu on käynnissä, niin ottelun sisällä voisi ehkä olla mahdollisuus lisätä ylimääräinen kenttäpelaaja selvästi tappiolla olevalle joukkueelle junnusarjassa.


Ei meillä tyttöjen peleissä ole ollut väliä vaikka siellä olisi 10 pelaajaa kentällä toisella jos toinen on parempi.

Muutenkin nuo vetätymissäänöt on vähän turhia kun yleensä se huonompi saa pidettyä sen ansiosta ehkä sekunnin kauemmin palloa.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2023 klo 12:23:55 kirjoittanut Nigel Kugelschfeir »
Ben

Poissa Poissa


Vastaus #1144 : 08.08.2023 klo 12:25:43

No juu, tuota vähän epäilinkin. 23-0-pelissä vastustajat ovat suunnilleen keiloja johtavalle joukkueelle, niin ei se paljon muutu jos sinne laittaa yhden keilan lisää, joku maali voi jäädä lisääntyneen sumpun myötä saamatta mutta pelin kuvaan ei vaikuta.

Mutta kuten sanoin, enemmän tämäkin joukkueita palvelee kuin ei pelaaminen ollenkaan (eli pelin keskeytys) ja virhe on tullut jo siinä kun tämän tasoeron joukkueet on asetettu vastakkain.
pupujussi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: NURE, Galvez, Antman, Suhonen. FF2 KSP-hopea 2021


Vastaus #1145 : 09.08.2023 klo 00:22:59

Junnupeleissä "tavoitteeksi" 5-0 ja peli päätetään? Ketään ei naurata eikä voittajaakaan kehitä mikään 20-0 matsi.
Jos voittajajoukkuetta sapettaa liian nopea matsi niin oppiipahan ilmoittamaan tiimin sopivaan sarjaan.
marcelo vieira da silva

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Morbo


Vastaus #1146 : 09.08.2023 klo 08:32:42

Jos voittajajoukkuetta sapettaa liian nopea matsi niin oppiipahan ilmoittamaan tiimin sopivaan sarjaan.

Miksi oletat että juuri voittajajoukkue olisi väärässä sarjassa? Useammin ne häviäjät ovat 12-vuotiaissa väärissä sarjoissa, kun ensimmäistä kertaa tavoitellaan Etelä Liiga paikkaa ja karsiminen aloitetaan talvella jolloin tasoerot ovat tyypillisesti suurimmillaan ja peliaikakin jo niin pitkä että lukemat ehtivät kasvaa isoiksi.
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Путiн хуйло!


Vastaus #1147 : 09.08.2023 klo 17:28:57

Isoin höykytys jonka olen tuomaroinut futiksessa oli 14-vuotiaiden peli, johon vierasjoukkue oli raapinut kasaan minimin, eli seitsemän pelaajaa. Yksi luovutus oli jo alla, joten toiseen ei ollut enää sarjasääntöjen mukaan varaa. Eka jakso meni vielä yllättävän tasaisena, mutta sitten vieraiden voimat loppuivat. Viimeiset 20 minuuttia olikin ihan yhtä päätyä ja kotijoukkue teki käytännössä mitä tahtoi.

En näe mitään syytä miksi noissa tilanteissa ei voisi lopettaa peliä ennakkoon. Kun vajaalla olleen joukkueen pelaaja kyseli tympiintyneenä että ”paljonko aikaa, eikö jo voida lopettaa”, niin yritin jopa vihjata hienovaraisesti, että ”jos teiltä nyt sattuisi yksi pelaaja loukkantumaan niin matsi voitaisiin lopettaa”. Tuomarille tuokin on jo vähän harmaata aluetta, jostain ”feikkaa loukkaantuminen nii päästään vittuun täältä” -kehotuksesta puhumattakaan. Kaikkihan sitä kuitenkin kentällä toivoivat.

No, seuraamusten välttämiseksi täysi aika (2x40) mentiin mutta sekuntiakaan lisäaikaa ei nähty.
mieskone

Poissa Poissa


Vastaus #1148 : 09.08.2023 klo 18:48:51

en nyt tosissani ehdota tätä, mutta sitten kun puskeminen alkaa olla liian vaarallista potkujen kovennuttua niin pitäisi valita otetaanko käyttöön lentopallolyönnit vai nyrkkeily ilmassa oleviin palloihin .
Julio Salinas

Poissa Poissa


Vastaus #1149 : 27.10.2023 klo 11:45:51

Eilistä klubin peliä katsoessa tuli mieleen, että junnupeleistä tuttu jokeripelaajasääntö voisi olla aikuistenkin peleissä ihan paikallaan.

 
Sivuja: 1 ... 45 [46] 47 48
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa