magico gonzalez
Poissa
|
|
Vastaus #50 : 18.12.2008 klo 20:12:40 |
|
Mitä mieltä muuten pelaajat tästä ovat?
Lapset kyllä tajuavat, että toiset ottavat homman tosissaan ja toiset vähemmän. Eli tällä akselilla ei ole ongelmia syntynyt.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
Suosikkijoukkue: Väärinkannattaja
|
|
Vastaus #51 : 19.12.2008 klo 08:51:07 |
|
Lapset kyllä tajuavat, että toiset ottavat homman tosissaan ja toiset vähemmän. Eli tällä akselilla ei ole ongelmia syntynyt.
ei aina. meillä monet valittavat kun jotkut pelaavat paljon, ja jotkut vähemmän. syy tietenkin voi olla valmentajassa (lue minä) joka ei ole tehnyt tarpeeksi selväksi että tietyillä paikoilla pelaavat pelaavat enemmän, sekä voittaakkin pitää. asenne ja aktiivisuus ratkaisee. kerran erään äiti soitti ja valitti että poika (joka toimii vasten asettamiani sääntöjä (kiroilee/vastustelee/"häiriköi"), ei ole niin aktiivinen, ei saanut peliaikaa eräässä pelissä kuin "5min" (10 min todellisuudessa /60min). Hän on lisäksi aika huono. Muissa peleissä peliaikaa on tullut. Äiti perusteli maksujen maksamisella. Eikö valmentajan kunnianhimoa enää tueta? Katsomovalmentajat ovat pelin syöpä. Itse tuen kaikki pelaa-sääntöä periaatteena, mutta käytännössä se on vain häirinnyt työtäni. osa syy on tietenkin isot erot pelaajamateriaalissa ja niiden "parhaiden" vähyys. Kaikki Pelaa-säännöllä ei saada yksittäisestä joukkueesta kaikkea irti. Liiat vaihtorumbat yms huonontavat tulosta jo pelitasolla, pitkällä tähtäimellä parhaita vituttaa kun huonommat pelaa yhtä paljon. Iso seuraorganisaatio mahdollistaa tietenkin tasojoukkueet jolloin pelaajamäärien ollessa joukkueessa kohtuulliset, ei kaikki pelaa-sääntö rajoita niin paljoa. Summa summarum, pienemmässä jengissä tämä sääntö "särkee pallejani"
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.12.2008 klo 08:53:59 kirjoittanut BabaCool »
|
|
|
|
|
jiibzter
Poissa
|
|
Vastaus #52 : 19.12.2008 klo 09:14:04 |
|
Kaikki Pelaa-säännöllä ei saada yksittäisestä joukkueesta kaikkea irti.
Pelaajiahan tässä kehitetään.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #53 : 19.12.2008 klo 09:27:11 |
|
Pelaajiahan tässä kehitetään. Jep, mutta valmentajan tuuppaa välillä olemaan itsekäs ja haluaa voittaa
|
|
|
|
stream
Poissa
|
|
Vastaus #54 : 19.12.2008 klo 12:03:05 |
|
kerran erään äiti soitti ja valitti että poika ei saanut peliaikaa eräässä pelissä kuin "5min" (10 min todellisuudessa /60min). Hän on lisäksi aika huono. Muissa peleissä peliaikaa on tullut. Äiti perusteli maksujen maksamisella. Eikö valmentajan kunnianhimoa enää tueta?
Mielenkiintoista tekstiä valmentajalta. Eikös se ole valmentajan työ kehittää pelaajia? Jos valmentaja näkee pelaajansa "aika huonona" niin voipi olla että syytä on valmentajassa. Ei ole olemassa huonoja pelaajia, on vain vääriä tapoja valmentaa ko. kaveria. noin 10 minuutin peliajalla kaverin kehittyminen on aika vaikeaa. Esität melko vahvasti juuri sellaisen valmentajan kuvan, jonka takia kaikki pelaa- juttu on keksittykin. Ei junnuihin mennä omaa kunnianhimoa pönkittämään. Turhaa on valittaa myös vanhempien huuteluista ja soitteluista. Heidän lapsensa ja rahansa --> sana vapaa. Vai mitä mietit jos veikkausliigavalmentaja valittaa että ei tykkää kun katsomosta huudellaan ja lehdissä kirjoitellaan. Asioista voi ja pitää keskustella myös kotiin päin. Ikävää on jos kummankin (valmentaja-vanhempi) mielestä syy on toisessa eikä itsessä.
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #55 : 19.12.2008 klo 12:18:46 |
|
Eikö valmentajan kunnianhimoa enää tueta? Katsomovalmentajat ovat pelin syöpä.
Itse tuen kaikki pelaa-sääntöä periaatteena, mutta käytännössä se on vain häirinnyt työtäni. osa syy on tietenkin isot erot pelaajamateriaalissa ja niiden "parhaiden" vähyys. Kaikki Pelaa-säännöllä ei saada yksittäisestä joukkueesta kaikkea irti. Liiat vaihtorumbat yms huonontavat tulosta jo pelitasolla, pitkällä tähtäimellä parhaita vituttaa kun huonommat pelaa yhtä paljon. Iso seuraorganisaatio mahdollistaa tietenkin tasojoukkueet jolloin pelaajamäärien ollessa joukkueessa kohtuulliset, ei kaikki pelaa-sääntö rajoita niin paljoa. Summa summarum, pienemmässä jengissä tämä sääntö "särkee pallejani"
No ei. Ei valmentajan voittamisenhalua siellä olla tukemassa. Kunnianhimoa, joka suuntautuu yksilön kehittämiseen, sitä pitäisi tukea. Ei ne vanhemmat maksa seuralle siitä, että sää pääset voittamaan jotain. Eikä ne pelaajat ole siellä voittamassa sulle. Toivottovasti. No kerroit kyllä, että poika on saanut pelata. Yhden ottelun perusteella soittelut ovat tietenkin aika kovaa hommaa. Siinä saa olla sitten vastaamassa kaikille. Tämähän on jo todettu ongelmaksi, että pienissä organisaatioissa on vaikeaa antaa kaikille tasapainoisesti kaikkea. Mites, kuten aiemmin on kirjoitettu, parhaiden vierailut vanhempiin junnareihin? Se antaisi enemmän pelejä parhaille sekä yhden tason lisää haastavuutta. Tässä mallissa sitetn varmaan koko organisaation pitää toimia joustavasti, jotta joka joukkueesta olisi mahdollista nostaa parhaita ylemmäksi käymään, jotta tehdään näin "tilaa" nuoremmille.
Esität melko vahvasti juuri sellaisen valmentajan kuvan, jonka takia kaikki pelaa- juttu on keksittykin. Ei junnuihin mennä omaa kunnianhimoa pönkittämään. Turhaa on valittaa myös vanhempien huuteluista ja soitteluista. Heidän lapsensa ja rahansa --> sana vapaa. Vai mitä mietit jos veikkausliigavalmentaja valittaa että ei tykkää kun katsomosta huudellaan ja lehdissä kirjoitellaan. Asioista voi ja pitää keskustella myös kotiin päin. Ikävää on jos kummankin (valmentaja-vanhempi) mielestä syy on toisessa eikä itsessä.
Ei kyllä voida arvostella lasten valmentajaa samalla asteikolla kuin Veikkausliigan valmentajaa. Toiset tekevät hyvää hyvyyttään vapaaehtoistoimintaa ja toiset tekevät sitä työkseen. Jos yhden ottelun perusteella aletaan kritisoimaan vapaaehtoisesti toimivaa, meiltä loppuvat ne vapaaehtoiset. Tietty kynnys pitäisi olla, milloin voidaan alkaa syyttelemään valmentajaa. Hän selvästi joutuu tasapainoilemaan monen asian suhteen. Ammattivalmentajan pitää sitten pystyä ottamaan vastaan kritiikkiä, koska hänelle siitä kritiikin aiheesta maksetaan huomattavia summia.
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.12.2008 klo 12:26:44 kirjoittanut Raian »
|
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #56 : 19.12.2008 klo 12:26:52 |
|
Mielenkiintoista tekstiä valmentajalta. Eikös se ole valmentajan työ kehittää pelaajia? Jos valmentaja näkee pelaajansa "aika huonona" niin voipi olla että syytä on valmentajassa. Ei ole olemassa huonoja pelaajia, on vain vääriä tapoja valmentaa ko. kaveria. noin 10 minuutin peliajalla kaverin kehittyminen on aika vaikeaa.
onko mun vika kun pelaaja on uusi ja hänet otettiin jengiin ja minulla ollut hirveästi sanaa sitä vastaan? hän ei ollut aikaisemmin koko lajia harrastanut. Ja heti vaaditaan peliaikaa. Myönnän kyllä että vituttaa koko paskan seuran organisaatio ja siitä johtuvat vaikeudet pitää pelaajia ja ylipäätänsä järjestää järkevästi treenejä. motivaatio on muutenkin ollut jo pidemmän aikaa pakkasella. Ja milläs pönkitän omaa motivaatiota kuin voitolla? niitä kun ei kasva puussa ja on max kerran kaudessa. Minä olin ennen valmentaja, nykyään nuorten ajanvietto-ohjaaja (tai sijaisisä uraputkessa oleville ihmisille. Ei kiitos, en tätä halua). poikia (80% joukkueesta) kun ei kiinnosta koko laji pätkääkään, vaan vanhemmat pistävät pojat treeneihin. Minulla kun ei ole selkärankaa lopettaa ja jättää nuo parikymmentä vaille tekemistä. Tuo 80% ei pääsisi varmastikkaan kovinkaan moneen muuhun jengiin. Mikä on minun kiitos siitä että suunnittelen treenit ja jopa kausittaisen treenisuunnitelman? Se että pojat vähän potkivat treeneissä mutta eivät mieti asiaa sen hevon taivaallista treenien jälkeen? Miten tässä pitäisi kehittyä/kehittää ketään? Toisessa seurassa (jossa oikeasti tiedetään mitä tehdään tai edes vähän panostetaan siihen) ruoho voisi olla vihreämpää ja voisi kiinnostaa edes vähän alusta, mutta tällä hetkellä valmentaminen on vajonnut syvälle inhokkitouhuihin. Joskus olin vielä älyttömän kiinnostunut asiasta ja suunnittelin vieväni sitä jopa vähän isommalle tasolle. Kiitos seurani! Ja tuo mutsi, en häntä koskaan ole edes nähnyt. Millä perusteella hän arvostelee touhuani? Pojat kertoman mukaan, joka se ei edes ollut täysi totuus? muutenkin joukkueessa vanhempia ei kiinnosta poikiensa tekeminen pätkääkään. matseissa korkeintaan 3kpl isää tai äitiä. Ja ne valitukset/mitkä tahansa, menevät aina JJ:n kautta joka ei enää aktiivisesti ole mukana? Kiva tietää että pelaaja lopetti kuullen siitä JJ:ltä. Kukaan ei minulle tullut kertomaan mikä on pielessä. Oli joku väärin tai ei, miten voin sitä kehittää kun kukaan ei sano siitä mitään? Poikien kanssa kun yrittää jotai jalkapallosta keskustella, eivät he edes tiedä suurin piirtein pelipaikkojen termejä, tai saatikaan muista taktiikoista kuin omasta, jos siitäkään. Miten voi pelaaja omistautua jalkapallolle saatika kehittyä jos ei tiedä jalkapallosta mitään? Mun vika? Mä en ole mikään 24/7 miksköhän mä edes jatkan kun tää on tämmöstä perse edellä päätä seinään lyömistä. Voisin tehdä uudenvuodenlupauksen itelleni että lopetan ja taas jättää sen toteuttamatta, kuten niin monta kertaa aikaisemmin. Sori, aikamoiset itkupotkuraivarit, mutta tuli sydämestä. olen vihainen.
|
|
|
|
Hender
Poissa
Suosikkijoukkue: Jari ja maajoukkue, El Puki -fanclub, www.noula.fi
|
|
Vastaus #57 : 19.12.2008 klo 12:37:45 |
|
Tässäkin auttaisi, jos kerrottaisiin, minkä ikäisistä pelaajista on kyse?
|
|
|
|
joks11
Poissa
Suosikkijoukkue: Rakennusliike M. Seppälä Oy
|
|
Vastaus #58 : 19.12.2008 klo 12:38:17 |
|
Miksi täällä taas kerran valitetaan siitä että kaikkien pitäisi saada pelata yhtä paljon?
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #59 : 19.12.2008 klo 12:41:43 |
|
Tässäkin auttaisi, jos kerrottaisiin, minkä ikäisistä pelaajista on kyse?
~15 tässä saan nyt aivan paskan valmentajan leiman otsaani, voi olla että tällä hetkellä olenkin, mutta puolustukseni pyytäisin muita housuihini ja väittäisin että seura/joukkue on minut ajanut tähän.
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #60 : 19.12.2008 klo 12:42:18 |
|
Hyvä hyvä. Hyvä avautuminen.
Nythän on selvää, että lähde kävelemään. Suurin osa pojista siis tuodaan hoitoon. Koulun kerhotunnit tulevat mieleen. Sinulla sen sijaan on motivaatiota, johonkin enempään. Tässä siis törmäävät sinun omat ja poikien odotukset, jotka eivät ole samalla tasolla. Muuten saat jatkaa tuona ajanviettovalvojana. Lähdet siihen toiseen seuraan ja nappaat parhaat junnut mukaan. Ei ole mitään järkeä jatkaa, jos omat ajatukset ovat tuon kaltaisia. Se ei palvele ketään, ettei ketään kiinnosta.
Homma on tietenkin paska näiden huonojen pelaajien kannalta, jotka jäävät ilman ohjaajaa. Vaikka olen huutanut jokaisen oikeudesta olla mukana liikunnassa, niin tässä voit jättää asian yhteiskunnan vastuulle. Jonkun muun on aika astua paikallesi. Jonkun, jonka motiivit ovat tuossa liikunnan ohjaamisessa. Sinä sen sijaan täytät edelleen "velvollisuutesi" tarjoamalla joillekin toisille lapsille/nuorille mahdollisuuden liikkua. Toivottovasti sen kaltaisessa joukkueessa, jossa valmentajan ja pelaajien motiivit kohtaavat.
Törmäsit tämän äitin tapauksessa nykymaailmassa vellovaan ilmiöön. Oman lapsen sanaan uskotaan sanasanalta. Joskus jopa naurettavuuksiin asti. Tämän huomaa opettajan aika nopeasti. Lääkkeet vastaisuudessa ovat vain lisätä avoimuutta ja keskustelua ilman välikäsiä. Vaikeaa vaikeaa herätkää vanhemmat "kullannuppunne" saattavat joskus hieman kusettaa.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #61 : 19.12.2008 klo 12:46:29 |
|
Kiitos Raian ymmärryksestä.
Minä yritän kerätä itteni erotakseni. En halua olla tällainen kerhotäti kun haluaisin tehdä enemmän. Pitää kuitenkin varmaan pitää pieni motivaatiobreikki ennen kun lähtee toista jengia hakemaan. Valmentajan motivaatio pysyy korkealla kun on joukkue, seura ja pelaajat kaikki puhaltavat siihen yhteen hiileen saman tavoitteen saavuttamiseksi. Nyt vain pusken seinää päin.
|
|
|
|
Hender
Poissa
|
|
Vastaus #62 : 19.12.2008 klo 12:51:12 |
|
Kyllähän 15-vuotiaiden joukkueen täytyisi jo jossain määrin pelata tuloksesta ja valmentajan asettaa joukkueelle tavoitteita. Mitään järkeä, jos ruvetaan tuon ikäisten isejä ja äitejä kuuntelemaan.
|
|
|
|
stream
Poissa
|
|
Vastaus #63 : 19.12.2008 klo 12:53:33 |
|
Kuulostaa kyllä yllättävän paljon samanlaiselta ahdistukselta, mitä itsekin olen joutunut kokemaan pienen paikkakunnan juniorijalkapalloilussa. Tuohon kun lisää vielä sen, että reeneissä käy melkein 6 pelaajaa niin voisit puhua meidän porukasta. Veistelin kommenttini täysin sinun yhden viestisi perusteella, joka ei ollut siten suunnattu muuhun kuin siihen minkä siitä sain irti. Kyseisen pelaajan tai vanhempien taustoista en mitään voinutkaan tietää. Veikkausliigavertailu oli vain kärjistetty esimerkki, mutta totta siinä suhteessa, että vanhemmilla on oikeus olla huolissaan ja kiinnostunut lastensa ohjattujen tapahtumien tasosta. Toisaalta vanhemmilla on myös sama vastuu luottaa siihen tapahtuman järjestäjään hiukan enemmän. Jos ei tapa kiinnosta, niin ottakoon itse homma vastaan. Varsinkin jos ainoa tietolähde on oma poika joka on pettynyt kentällä kun valmentaja onkin eri mieltä asioista. Saa ottaa äiti yhteyttä, mutta tapa millä asia esitetään on sitten uuden topiikin aihe. Samaa on havaittavissa koulumaailmassa. Opettajille soitellaan pitkin yötä asiasta kuina asiasta. Yhteiset pelisäännöt joukkueille tähänkin.
Kyllä junnuvalmentajalla kunnianhimoa saa olla, mutta onko piirisarjan(ottelun) voitto se mihin se tulee osoittaa. Joukkueen ja pelaajien kokonaisvaltainen kehittäminen ja positiivinen näkemys omaan ja pelaajien tekemiseen tuo väistämättä voittoja (ainakin haluaisin uskoa siihen tässä vaiheessa kautta kun uutta joukkuetta olen aloittamassa vetämään).
Valmentaja on usein aivan yksin näiden juttujen kanssa, varsinkin pienemmissä seuroissa. Oma ohjeeni onkin, että yritä kasata jostain lisää porukkaa valmennukseen ja muuhun vetotoimintaan. Vaikeaa on varmasti, mutta yksin on turha vetää kivirekeä. Itse vedin junnuporukkaa 2 vuotta yksin juuri sarjan tyvipäässä. Se poltti lankaa molemmista päistä ja seurauksena oli 3 vuoden tauko touhusta.
|
|
|
|
Väärä Cowboy
Poissa
|
|
Vastaus #64 : 19.12.2008 klo 17:16:02 |
|
Kyllä junnuvalmentajalla kunnianhimoa saa olla, mutta onko piirisarjan(ottelun) voitto se mihin se tulee osoittaa. Joukkueen ja pelaajien kokonaisvaltainen kehittäminen ja positiivinen näkemys omaan ja pelaajien tekemiseen tuo väistämättä voittoja (ainakin haluaisin uskoa siihen tässä vaiheessa kautta kun uutta joukkuetta olen aloittamassa vetämään).
kyllä se on kiva voittaa edes joskus. ja jos hävitään kaikki pelit, ei voi sanoa että eteen päin on menty. eli tuo voitto voisi kertoa jotain, mutta jos treenataan kausien välillä 3x viikossa suunnitellut ja mielestäni hyvät treenit ja silti hävitään, voidaan sanoa että mihinkään mihin on tähdätty ei ole päästy.
|
|
|
|
magico gonzalez
Poissa
|
|
Vastaus #65 : 20.12.2008 klo 15:59:09 |
|
Nythän täällä ruvetaan pääsemään asiaan eli ongelman ytimeen. Sehän on tunnetusti intohimon puute futikseen tässä maassa. Poikia ei kiinnosta laji muuta kuin liikuntana, vanhempia vielä vähemmän. Ilveksen ja Ässien kohtaaminen SM-liigassa puhuttaa paljon enemmän kuin omat tai muiden pelit vihreällä veralla. Esikuvia sekä pelaajia joita tunnetaan on tasan yksi, eli se Litmanen. Naapurin pikkuvekaran synttärit tai partion kolkkapoikien marssi ohittaa aina treenit ja välillä matsitkin. Tämä kaikki vaikuttaa tuntuvasti junnuvalmentajan hommiin.
|
|
|
|
Sope
Poissa
Suosikkijoukkue: KemPa
|
|
Vastaus #66 : 20.12.2008 klo 20:40:00 |
|
Ei kai se peliaikatakuu tässä Kaikki pelaa -ohjelmassa koske enää 15-vuotiaita? Homma menee tietenkin hankalaksi siinä vaiheessa, jos pitää väkisin roikottaa niitä ei kiinnostuneita mukana, että saa edes kentällisen porukkaa kasaan. Silloin sitä herkästi katsoo asioita sormien läpi, ja lopulta huomaa ettei ne edes vähän kiinnostuneet jatkaneet pelaamista.
Yksi vaihtoehto tähän ongelmaan pienemmillä paikkakunnilla voi olla parin ikäluokan yhdistäminen. Se tietenkin vaatii sen, että seura suostuu siihen. Esim. vanhemmat ja nuoremmat B-junnut pelaavat vanhempien B-junnujen sarjaa yhdistetyllä joukkueella.
|
|
|
|
Shefki Wilson
Poissa
Suosikkijoukkue: Megaforce Eisenhüttenstadt
|
|
Vastaus #67 : 20.12.2008 klo 21:02:42 |
|
ei aina. meillä monet valittavat kun jotkut pelaavat paljon, ja jotkut vähemmän. syy tietenkin voi olla valmentajassa (lue minä) joka ei ole tehnyt tarpeeksi selväksi että tietyillä paikoilla pelaavat pelaavat enemmän, sekä voittaakkin pitää. asenne ja aktiivisuus ratkaisee.
Eikä ratkaise. Taidot ratkaisee. 'Motivoituneet' ja 'leikkimieliset' ovat 'hyvien' ja 'huonojen' salanimiä. Motivoituneissa voi pelata taitava, mutta laiska kaveri, leikkimielisissä taasen joka harkoissa käyvä, jokaiseen tilanteeseen täysillä menevä, mutta tyystin pelitaidoton puujalka.
|
|
|
|
Hender
Poissa
|
|
Vastaus #68 : 21.12.2008 klo 12:38:24 |
|
Eikä ratkaise. Taidot ratkaisee. 'Motivoituneet' ja 'leikkimieliset' ovat 'hyvien' ja 'huonojen' salanimiä. Motivoituneissa voi pelata taitava, mutta laiska kaveri, leikkimielisissä taasen joka harkoissa käyvä, jokaiseen tilanteeseen täysillä menevä, mutta tyystin pelitaidoton puujalka.
Oletko babacoolin kakkosvalmentaja? Vai mistä tiedät miten tuossa jengissä valinnat tehdään?
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #69 : 08.01.2009 klo 15:54:32 |
|
"Mutta eikö tuo sodi edelleen Nuoren Suomen koodistoa vastaan?" "Sotii! Mutta olin iloinen, kun Jalonen lähti näin voimakkaasti ristiretkelle Nuorta Suomea vastaan. Tokikaan hän ei tavoilleen uskollisena puhunut asioista asioiden oikeilla nimillä, mutta muulla konstilla kuin äärimmäisellä karsinalla ja lahjakkuuksien seulonnalla tuota lisäjäätä ei ole eikä tule. Se on tunnettua, että jääkiekon harrastajia on Suomessa aivan liikaa. Siitä kärsii jääkiekko itse ja ennen muuta muut lajit. Jääkiekko imee tällä hetkellä lisenssinmaksajiksi aivan turhaa muiden lajien lahjakkuuksia. Tämä täytyy nyt lopettaa tähän paikkaan." http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/uutiset/article156259-1.htmlTämän on kirjoittanut foorumilla kirottu Sihvonen, mutta mies on jokatapauksessa eturintamassa haukkumassa Kaikki Pelaa-ideaa. Tällöinhän keskustelun voi aivan hyvin laajentaa koskemaan kaikkia lajeja. Jääkiekko on kyllä siinä mielessä erityistapaus, että jäähalleja on rajoitetusti sekä niiden rakentaminen on varmasti erittäin kallista. Maksaakohan kuitenkaan tekojään jonkinasteinen kattaminen aivan hirveitä. Kuinka moni Nuorta Suomea kritisoinut on näin radikaalilla mielellä liikenteessä? Kuinka moni foorumisti on valmis ottamaan harrastelijoilta pois kenttävuoroja, jotta lahjakkaammat pääsevät harjoittelemaan? Ja onko jalkapallossa edes jääkiekon tapainen tilanne, jossa aikaa eikä tilaa riitä tarpeeksi lahjakkaille? Suuri kysymys on, miksi urheilu on yleensä olemassa. Miksi yhteiskunta tukee liikuntapaikkojen rakentamista? Miksi vanhemmat laittavat lapsensa urheiluseuraan? Onko kaiken toiminnan tarkoituksena tuottaa mahdollisimman laadukasta pelaajamateriaalia maajoukkueeseen? Sihvonen on tietenkin taas tarkoituksella ymmärtänyt Jalosen sanat väärin. Tai ainakin yläkanttiin. Provoa pitää olla, jotta myy ja tulee keskustelua. Nyt kuitenkin meni raja rikki.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.01.2009 klo 15:55:44 kirjoittanut Raian »
|
|
|
|
|
Incarnation
Poissa
Suosikkijoukkue: PoPa, Huuhkajat
|
|
Vastaus #70 : 08.01.2009 klo 17:55:50 |
|
Suuri kysymys on, miksi urheilu on yleensä olemassa. Miksi yhteiskunta tukee liikuntapaikkojen rakentamista? Miksi vanhemmat laittavat lapsensa urheiluseuraan? Onko kaiken toiminnan tarkoituksena tuottaa mahdollisimman laadukasta pelaajamateriaalia maajoukkueeseen?
Nämä kaksi asiaahan kulkevat käsi kädessä ainakin jonkin matkaa. Monet (kaikki?) vanhemmat laittavat lapsensa urheiluharrastukseen siinä toivossa tai ainakin sillä taka-ajatuksella, että tästä kasvaisi joskus maailmanluokan tähti. Samoinhan jokainen lapsi itsekin ajattelee! Tie tähdeksi kuitenkin pitää sisällään kivikkoisen polun juniorina eli harrastajana ja tälle polulle moni tähdeksi kykenemätön sitten jämähtää. Toisin sanoen urheilun on tarkoitus koota ihmiset näyttämään taitonsa jonkin lajin parissa harrastajina ja sieltä sitten seuloutuvat jatkoon ne parhaimmat, joista tulee ammattilaisia.
|
|
|
|
Sound Of The Suburbs
Poissa
|
|
Vastaus #71 : 08.01.2009 klo 18:05:56 |
|
Monet (kaikki?) vanhemmat laittavat lapsensa urheiluharrastukseen siinä toivossa tai ainakin sillä taka-ajatuksella, että tästä kasvaisi joskus maailmanluokan tähti.
Mitä vittua nyt taas? Eiköhän suurimmalla osalla ole tarkoituksena kuitenkin ihan vain edistää lapsen kasvua terveeksi ja hyvinvoivaksi ihmiseksi ja tarjota mielekäs harrastus, josta voi löytää jopa elinikäisiä ystäviä. Toki jollain Porin ässien kendofaijoilla saattavat änäridollarit vilkkuakin silmissä kaukalon laidalla, mutta terveillä aikuisilla motiivit ovat kyllä vähän toiset.
|
|
|
|
Raian
Poissa
|
|
Vastaus #72 : 08.01.2009 klo 18:28:35 |
|
Mitä vittua nyt taas? Eiköhän suurimmalla osalla ole tarkoituksena kuitenkin ihan vain edistää lapsen kasvua terveeksi ja hyvinvoivaksi ihmiseksi ja tarjota mielekäs harrastus, josta voi löytää jopa elinikäisiä ystäviä. Toki jollain Porin ässien kendofaijoilla saattavat änäridollarit vilkkuakin silmissä kaukalon laidalla, mutta terveillä aikuisilla motiivit ovat kyllä vähän toiset. Kyllä aivan näin. Lapset tottakai maalailevat taivaanrantoja. Lapsilla on tähän taipumus ja täysi oikeus. Suurimmasta osasta ei tule huippu-urheilijaa, mutta tätä realismia ei lapsi ymmärrä. Eikä hänen tarvitse ymmärtää, koska nämä haaveet saattavat tuottaa lapselle liikunnallisen elämäntavan, joka rakentaa terveyden kestämään mahdollisimman kauan. Taaten hänelle mielekkään elämän ja mahdollisimman tuskattoman. Tätä toivovat myös suurinosa vanhemmista. Onnellista elmää lapselleen. Yhteiskunta hyötyy tästä saaden jalkeille energisen työläisen verorahoja kartuttamaan ja vanhuusiässä mahdollisimman vähän tuhlaamaan. Erittäin pieni prosenttiosuus saavuttaa huippu-urheilijan haaveensa. En tiedä voidaanko edes puhua prosenteista vai promilleista? Ja nämäkin monesti raihnaisia urheiluvammojen rasittamia. Melkein mieluummin en toivoisi lapselleni sitä tuskaa, minkä Litmanen on käynyt läpi. No nyt sitten Sihvospaska haluaisi uhrata urheilun tämän pienen prosenttiosuuden takia. Käsittämätön heitto. Toisin sanoen urheilun on tarkoitus koota ihmiset näyttämään taitonsa jonkin lajin parissa harrastajina ja sieltä sitten seuloutuvat jatkoon ne parhaimmat, joista tulee ammattilaisia.
Toki urheilu on tätä erittäin yksinkertaistettuna. Ei kuitenkaan voida kaikkea uhrata niiden parhaiden hyväksi. Urheilun kuuluisi olla jokaisen oikeus. Myös itse urheilu, eikä pelkästään sen seuraaminen, mihin Sihvonen haluaa massat ajaa. Urheilu näyttäytyy edelleen puhtaimpana amatöörien harrastamana, jolloin nykyajan huippu-urheilu on vain tämän toiminnan sairas sivutuote.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.01.2009 klo 18:33:48 kirjoittanut Raian »
|
|
|
|
|
Herkkä Pipari
Poissa
Suosikkijoukkue: AYHSMB
|
|
Vastaus #73 : 08.01.2009 klo 20:55:09 |
|
Toisin sanoen urheilun on tarkoitus koota ihmiset näyttämään taitonsa jonkin lajin parissa harrastajina ja sieltä sitten seuloutuvat jatkoon ne parhaimmat, joista tulee ammattilaisia.
Päinvastoin. Massat eivät ole olemassa, jotta saataisiin huippu-urheilijoita, vaan huippu-urheilua kannattaa ylläpitää vaikka verovaroin, jos sillä tavoin saadaan innostettua ihmisiä liikkumaan ja pitämään terveydestään huolta.
|
|
|
|
Herkkä Pipari
Poissa
Suosikkijoukkue: AYHSMB
|
|
Vastaus #74 : 08.01.2009 klo 21:01:36 |
|
Monet (kaikki?) vanhemmat laittavat lapsensa urheiluharrastukseen siinä toivossa tai ainakin sillä taka-ajatuksella, että tästä kasvaisi joskus maailmanluokan tähti. Samoinhan jokainen lapsi itsekin ajattelee!
Incarnationin faijako se onkin?Kannattaa ehkä pohtia vielä hetki, mistä ne lasten "unelmat" ovat peräisin.
|
|
|
|
|
|