FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.04.2024 klo 08:29:03 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2
 
Kirjoittaja Aihe: Mika Sankala  (Luettu 9837 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
shots

Poissa Poissa


: 07.01.2009 klo 14:57:04

Djurgårdeniin miesten pariin siirtynyt Andrée Jeglertz jätti siis Ruotsin parhaan naisjoukkueen ilman valmentajaa. Huhuissa Umeå IK:n päävalmentajan paikalle esiin on noussut suomalaisnimi, sillä GIF Sundsvallista kenkää saanutta Mika Sankalaa pidetään vahvana ehdokkaana Steve Gallowayn asiapariksi.

Uutinen
Sankala - ny på heta listan


AKTUELL FÖR UMEÅ IK. Mika Sankala jublar efter att ha tagit upp Sundsvall i allsvenskan hösten 2007. I fjol gick det sämre för Giffarna, som åkte ur allsvenskan. Sankala fick sparken, men uppges nu vara aktuell för Umeå IK. FOTO: SCANPIX

I morgon samlas Umeå IK för sitt första gemensamma träningspass säsongen 2009. Assisterande tränaren Steve Galloway kommer att leda lagets tränare tills vidare men fortfarande är ingen huvudtränare klar. Ersbodas Örjan Andersson och Annelunds Peo Häggström har båda tackat nej.
Enligt VF-sportens källor har nu UIK riktat in sig på ett mer välkänt namn som ny tränarkandidat.
Gif Sundsvalls Mika Sankala.
Kontakt med Jeglertz
Han fick sparken från klubben i oktober. Sankala ligger dock fortfarande i en kontraktstvist med ”Giffarna” där han anser att han har rätt till lön även över nästa säsong medan Sundsvall bara vill betala ut pengar för ett par månader.
– Jag hoppas och tror att det löser sig snart. Jag vill också gå vidare i min fotbollskarriär. Men jag har lovat alla föreningar att jag inte går ut med någonting förrän det har löst sig med Giffarna, säger Sankala som just nu går samma Uefa-tränarutbildning som förre UIK-tränaren Andrée Jeglertz.
– Vi har till och med varit rumskamrater och det är klart vi pratat mycket med varandra.
Vad har han berättat om Umeå IK för dig?
– Haha, det mesta jag känner till är det jag läst och sett i media, säger Sankala.
”Jobbar på bred front”
Umeå IK:s klubbdirektör Britta Åkerlund säger så här när VF-sporten för Mika Sankalas namn på tal.
– Det är i alla fall ett väldigt bra namn och en duktig tränare.
Har ni varit i kontakt med honom?
– Vi har varit i kontakt med väldigt många och jobbar på bred front. Men jag tänker inte kommentera vilka vi riktar in oss på, säger hon.
När hoppas ni ha ny tränare klar?
– Vi har rätt bra snurr i det så jag hoppas runt helgen eller i början av nästa vecka. Fast jag borde väl lärt mig. Jag vill att det ska bli klart då, skriv om tre veckor i stället, säger Britta Åkerlund och skrattar.

http://www.folkbladet.nu/?p=131562


« Viimeksi muokattu: 11.11.2009 klo 15:16:43 kirjoittanut shots »
Coleman

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 07.01.2009 klo 20:39:40

Hyvähän tuo pesti ois Sankalalle. Ylos Kun vielä Uumajan naiset jatkaisivat voittokulkuaan, voisi Mikakin saada taas tarjouksia giffarnoita nimekkäimmiltä joukkueilta.;)
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 18.01.2009 klo 17:23:33

Uutinen
Mika Sankala ny tränare i Umeå IK

Från sparkad i Gif Sundsvall till ny tränare i svenska mästarna Umeå.
Enligt Sundsvalls Tidning är det nu klart att Mika Sankala ersätter Andrée Jeglertz.
- Jag hänvisar till att den klubb jag skrivit på för själv vill komma med nyheten, säger Sankala till ST.

Ända sedan Andrée Jeglertz valde att tacka ja till Djurgården i herrallsvenskan, och därmed lämna Umeå IK i damallsvenskan, har det spekulerats vilt kring hans ersättare.
Flera namn har nobbat UIK, men nu uppges de regerande svenska mästarna ha bestämt sig.

"Oerhört nöjd"
Enligt Sundsvalls Tidning blir det Mika Sankala, 44, som blir ny tränare.
Sankala fick i höstas sparken från Gif Sundsvall, men kan nu alltså byta superettan mot damallsvenskan.
 - Än så länge vill jag inte kommentera det. Jag hänvisar till att den klubb jag skrivit på för själv vill komma med nyheten, säger han till ST.
- Men jag är oerhört nöjd. Jag går vidare med ett nytt kapitel i min tränarkarriär.

http://www.fotbollsexpressen.se/Nyheter/1.1436238/mika-sankala-ny-tranare-i-umea-ik


Onnea tehtävään ja ennen seuravalinnan arvostelua kannattaa tutustua lähemmin Umeå IK:n/naisfutiksen asemaan Ruotsissa.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 18.01.2009 klo 21:43:47

Joo eipä tuolle osaa perusjanari antaa arvostusta. Eiköhän tuo ole verrattavissa jos valmentaisi jonkin ison maan parhaimpia jengejä miesten puolella. Noin suunnilleen.

 Ylos Ylos Ylos
shots

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 18.01.2009 klo 21:45:27

Uutinen
Damallsvenskaniin toinen suomalaisvalmentaja
18.01.2009 18:09, päivitetty 18.01. 20:16 


 Suomalainen valmentaja tuntuu olevan Ruotsin naisjalkapallossa nyt kova juttu. Lauantaina Damallsvenskanin nousijaseura Stattena IF kertoi palkanneensa Marianne Miettisen joukkueen valmentajaksi.

Sunnuntaina oli vuorossa todellinen jymypaukku. Ruotsalaislehti Sundsvall Tidning tiesi kertoa, että Ruotsin viime vuosien menestyksekkäin naisjalkapalloseura Umeå IK olisi kiinnittänyt suomalaisen Mika Sankalan uudeksi valmentajaksi. 44-vuotias Kaskisista lähtöisin oleva Sankala vahvisti asian Ruotsin tietotoimistolle TT:lle.

- Tämä on fantastinen juttu mahdollisuus. Saan työskennellä maailman parhaiden naisjalkapalloilijoiden kanssa, Sankala kommentoi.

Umeå IK julkistaa maanantaina uuden valmentajansa. Seurassa pelaa ensi kaudella parin vuoden tauon jälkeen suomalaispelaaja, FC Hongasta siirtynyt Maija Saari.

Ville Väänänen
Aarniza

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #5 : 18.01.2009 klo 21:46:38

Harmi että Marta pääsi juuri siirtymään jengistä.
Herstein

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Heitto


Vastaus #6 : 19.01.2009 klo 19:16:59

Minkälaisilla budjeteilla nuo parhaat naisjengit vetävät Ruotsissa?
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 19.01.2009 klo 20:06:20

Minkälaisilla budjeteilla nuo parhaat naisjengit vetävät Ruotsissa?

Intäkter per förening 2007 och 2006, tkr.
                                 År 2007 Intäkter   År 2006 Intäkter   Förändring %

Umeå IK                       11.782               9.060                  + 30 %
LdB FC Malmö                6.051                5.313                  + 14 %             
QBIK 1)                        5.887                5.966                  - 1 %
Linköpings FC                5.289                4.312                  + 23%
Kopparb/Göteborg FC      4.701                3.363                  + 40 %
KIF Örebro DFF              4.385                3.640                  + 20 %
Sunnanå SK                  3.851                3.642                  + 6 %
Bälinge                         3.214                2.945                  + 9 %
Falköpings KIK               3.050                Div 1
Hammarby IF DFF           2.942                2.216                  + 33 %
AIK                              1.581                Div 1
Djurgården 2)                1.046                2.644
Mallbackens IF               Div 1                2.972
Jitex BK                        Div 1                2.654
* Damallsvenskan totalt  53.779              48.727                 + 10%

1) I QBIKs intäkter ingår arrangemangsintäkter från Sun Cup och LBC Frakt Cup uppgående till sammantaget 1.300 tkr.
2) Djurgården avser här endast Djurgårdens IF DFF, som under året sålde id-rottsaktiebolaget Djurgården/Älvsjö Damfotboll AB, vars intäkter år 2007 fram till försäljningen bedöms ha uppgått till 3.204 tkr.

Man kan bl.a. notera att Umeå IK:s intäkter fortfarande står i särklass. Noteras bör även att LdB FC Malmö är ny tvåa före QBIK, vars intäkter till 1.300 tkr består av in-täkter från egna arrangerade turneringar.
Umeå IK:s intäkter var för övrigt drygt fyra gånger högre än Hammarby IF DFF:s.
Det är givetvis glädjande att den allmänna intäktsutvecklingen i Damallsvenskan som helhet är fortsatt positiv.
Damfotbollens utveckling verkar fortsätta från föregående år på så vis att föreningar-na i det omsättningsmässigt övre skiktet är från större städer eller regioner, där in-täktspotentialen är större, och klubbar från mindre orter får allt svårare att hävda sig. Dock måste man konstatera att Stockholmsklubbarna fortfarande förefaller ha myck-et svårt att i den hårda konkurrensen med andra aktiviteter i huvudstaden nå fram med damfotbollen, vilket på lång sikt kan bli förödande för damfotbollens totala me-diaexponering och därmed intresset för damfotboll och dess långsiktiga utveckling.

http://www.svenskfotboll.se/files/%7B0A5FFE89-D7C6-45A5-9D18-4B83DC4B9103%7D.pdf
NapoliMania

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tepsi, Intteri, Parsa ja Napoli


Vastaus #8 : 19.01.2009 klo 20:20:07

Eli aika samoissa pyörii budjetit Veikkauliigan kanssa  :)

 :(

idänihme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suurseura


Vastaus #9 : 20.01.2009 klo 00:24:21

Niin siis tuolla kyseisellä seuralla, ei niinkään muilla, jos nuo siis oli miljoonia kruunuja kuten oletan...

Kova saavutus joka tapauksessa, vaikkei rahaa naisten futiksessa liikukaan ihan harrastajamäärien suuruuteen verrattavassa suhteessa.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2009 klo 00:27:20 kirjoittanut idänihme »
shots

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 20.01.2009 klo 11:33:15

Uutinen
Umeå IK i ekonomisk kris

Mästarklubben UIK:s kassakista är tom. Föreningen har en akut brist på likvida medel. Bland annat finns en obetald skuld till Scandic hotel på över 200000 kronor sedan i november.

- Det stämmer, vi har det jobbigt just nu, säger Umeå IK:s ordförande Lennart Renmark.
Skulden till Scandic Hotell Syd härrör sig från i höstas när Umeå IK arrangerade ett av gruppspelen i Uefa Women's Cup och tre trupper bodde på hotell en vecka. Pengar som arrangörerna ska betala för att sedan få pengar av Uefa.

De pengarna har UIK också fått, men de har använts till att betala andra skulder.

-Vi har gjort en uppgörelse med Scandic där vi fått skjuta fram betalningen till mars, säger UIK:s klubbdirektör Britta Åkerlund.

Klara sig över året
Ett rejält minusresultat från verksamhetsåret 2008, det nya klubbhuset och det faktum att årets intäkter kommer först närmare säsongen är de främsta anledningarna till likviditetskrisen.

-Vi har det jobbigt rent likviditetsmässigt, sett över hela året kommer vi att klara oss bra, säger ordföranden Lennart Renmark.
Om vi börjar med fjolårets resultat så är årsredovisningen inte riktigt klar och därmed inte det exakta minusresultatet framräknat. Det står dock utom allt tvivel att fotbollen går back med ett par hundra tusen för 2008.

Lägg därtill att 2009 års sponsorpengar inte börjat ticka in än och det kanske viktigaste. Det nya klubbhuset slukar jättesummor.
-Vi hade räknat med att kunna belåna delar av klubbhuset, säger Britta Åkerlund, men i nuläget är det ingen bank som vill bevilja en sådan kredit.

Inget lån
Umeå IK hade ett lån på drygt 400000 kronor på sitt gamla klubbhus. Ett hus som såldes med god vinst i och med att det nya stod klart. Lånet hade föreningen räknat med att kunna flytta över till det nya huset, men då kom bankkrisen.

Eftersom det nya huset står på så kallad ofri grund, det vill säga på en arrenderad tomt, beviljar ingen bank något lån.

Precis som andra idrottsföreningar och även företag har Umeå IK också fått känna av bankåtstramningarna genom bland annat minskade checkkrediter.

Den kassareserv på en dryg miljon som fanns i föreningen så sent som 2005 är borta. De sista pengarna användes till att lösa huslånet.

Det är därför kassakistan just nu är tom. Så tom att man tvingats skjuta fram skulder och heller inte vågar åta sig några risktaganden som dyra värvningar.
-Ska vi göra något sådant, ska det vara med pengar utifrån som vi inte tidigare budgeterat med, säger Britta Åkerlund.

Umeå IK:s kris är i första hand en brist på likvida medel. Totalt sett har man en ekonomi i balans.
De likvida problemen hoppas man komma tillrätta med under de närmaste månaderna.

GUNNAR JOHNSSON

2009-01-19
NapoliMania

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tepsi, Intteri, Parsa ja Napoli


Vastaus #11 : 20.01.2009 klo 16:41:22

Niin siis tuolla kyseisellä seuralla, ei niinkään muilla, jos nuo siis oli miljoonia kruunuja kuten oletan...

Kova saavutus joka tapauksessa, vaikkei rahaa naisten futiksessa liikukaan ihan harrastajamäärien suuruuteen verrattavassa suhteessa.

No onhan tuossa kymmenellä seuralla tulot yli 300k euroa eli aika monen seuran budjetti on täysin Veikkausliigakelpoinen.


shots

Poissa Poissa


Vastaus #12 : 20.01.2009 klo 16:44:13

Pistetään nyt vielä tämä suomeksi

Uutinen
Ruotsin naisten futismestari rahapulassa
20.1.2009 12:19
Umeå IK on ajautunut talouskriisiin.

Neljä viimeisintä Ruotsin naisten jalkapallomestaruutta voittanut Umeå IK on ajautunut akuuttiin talouskriisiin. Seuraa rasittaa mm. yli 200 000 kruunun (n. 18 400 euron) hotellilasku.

- Meillä on hankala likviditeettiongelma, mutta selviämme kuitenkin vuodesta. Rahapulan takia on pakko lykätä velanmaksua ja vältettävä riskejä kalliiden pelaajaostosten kanssa, puheenjohtaja Lennart Renmark tiivisti tilanteen Västerbottens-Kuriren-lehdelle.

Umeå palkkasi viime viikolla päävalmentajakseen suomalaisen Mika Sankalan. Suomalaispelaajista seuraa edustaa maajoukkuepuolustaja Maija Saari.

 
STT-TT
shots

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 26.03.2009 klo 09:34:49

Umeå voitti avauspelin 2-0 ja Sankala jatkaa tutulla tyylillään.

Uutinen
Elva minus – då valde han shorts



Umeås tränare visade
iskallt mode i premiären
Umeå vann premiären med 2-0 – tack vare iskall coachning från Mika Sankala.

Trots elva minusgrader stod tränaren i shorts.

– Det måste man, fotboll är en sommarsport, säger han.

Umeå slog Kif Örebro precis som väntat. I mitten av första halvlek bredsidade Madelaine Edlund in 1-0, men sedan låste sig spelet, mycket beroende på den isande kylan.

Den enda som inte hade problem med de elva minusgraderna var UIK-tränaren Mika Sankala.

”Gjort så i alla år”
– Nejnej, jag stod i kortbyxor och det var inget bekymmer, säger han.

Varför tog du inte ett par långbyxor?

– Jag har gjort så här i alla år. Jag tycker det känns mest bekvämt.

Men gjorde det inte ont?

– Nej, det är inte kallt om benen. Det var värre om händerna, jag har för dåliga handskar.

”Klart det pirrade”
I mitten av andra halvlek avgjorde Edlund med sitt 2-0 och matchen var vunnen. Mika Sankala är lycklig över att ha klarat av tävlingsdebuten för sin nya klubb.

– Det var klart att det pirrade i magen, men känslan var bra. Jag tror på oss framöver, säger han.

Är det något du ångrar?

– Nej. Eller… bara att jag inte skaffade bättre handskar.

Kristoffer Bergström
shots

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 11.11.2009 klo 15:16:21

Sankala lähtee Uumajasta.

Uutinen

Fotboll
Publicerad 11 november 2009 Uppdaterad 11 november 2009
Sankala lämnar Umeå
Mika Sankala lämnar Umeå IK efter en säsong och han har valt att bryta sitt kontrakt, enligt Expressen.
Själv väljer han ligga lågt.
– Vi spelar match i Champions League i kväll och jag kommenterar inget förrän efter vår säsong är klar, säger han till Dagbladet.

Mika Sankala flyttade till Umeå och Umeå IK den här säsongen. Men det blir en ettårig sejour i klubben.

Sankala väljer, enligt Expressen, att bryta kontraktet och hoppa av sitt uppdrag i klubben.

Därmed blir kvällens match i Champions League hans sista i klubben.
Fredrik Söderberg 060-66 35 61 fredrik.soderberg@dagbladet.se
#10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JJK


Vastaus #15 : 11.11.2009 klo 15:37:42

Jyväskylään!?
shots

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 11.11.2009 klo 15:40:08

Jyväskylään!?

Juuri kirjoitin JJK-ketjuun miehestä :)
shots

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 11.11.2009 klo 15:47:17

Niin mainitaan nyt vielä se, että syynä on todennäköisesti UIK:n rahapula eli siellä on vissiin liksoja rästissä.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 12.11.2009 klo 09:34:43

Uutinen
Missnöje bakom Sankalas avhopp
FOTBOLL Mika Sankala bryter sitt kontrakt med Umeå IK efter bara en säsong. Missnöje bland spelarna är en av huvudorsakerna.

Mika Sankala kom in sent i ett redan då mycket turbulent Umeå IK. En elittränare som så sent som förra säsongen hade varit ansvarig för ett allsvenskt herrlag. Ett klipp och en av de första tränarna med de meriterna som gått från herr till damfotboll.

Informerat truppen
I måndags meddelade Mika Sankala spelartruppen att han inte kommer att vara kvar.
- Han har inte haft alla spelares förtroende. Dessutom tycker han att det slitit för mycket på familjelivet att pendla mellan Umeå och Sundsvall, säger en anonym spelare till VK.

Mika Sankala har lyckats bra med Umeå IK. Mycket bra enligt många. Fast han har inte haft alla spelares förtroende och det har skapat motsättningar i den tunna spelartruppen.

Enligt VK:s källor har det varit motsättningar sedan tidigt i våras. Motsättningar som kom upp till ytan än mer i samband med den ekonomiska krisen då klubben ett tag inte hade pengar att betala löner och andra utgifter.

Att det sedan har varit slitsamt för Mika Sankala att ha familjen kvar i Sundsvall och bara en liten övernattningslägenhet i Umeå har naturligtvis också bidragit till beslutet.

Östersund nästa
Nu finns det mycket som talar att han i stället för att pendla 27 mil till Umeå kommer att köra 14 mil till Östersund för att träna Östersunds FF.
Mika själv ville på onsdagskvällen inte bekräfta att han slutar i UIK.
- Säsongen är slut, nu ska vi utvärdera, sedan tar vi nya tag. Men vi kommer väl till någon typ av avslut i morgon (läs i dag torsdag) och då kommer ni att få reda på det, säger Mika Sankala.

GUNNAR JOHNSSON
shots

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 12.11.2009 klo 09:38:30

Uutinen
Sankala tar över division 1-lag

Umeåtränaren Mika Sankala kommer att träna Sundsvalls DFF i Norrettan nästa säsong. Enligt väldigt tillförlitliga källor ska Sankala i princip vara klar för Sundsvallsklubben.

Det fanns också rykten som placerade honom i herrtvåan hos IFK Sundsvall, men så varkar fallet nu inte vara.

Om det nu är så att Sankala väljer att hoppa på jobbet som tränare för SDFF beror det sannolikt på att han fortfarande har familjen kvar i Sundsvall och därför vill flytta tillbaka till staden.

Hur mycket sanning som ligger bakom dessa rykten låter jag vara osant, men det är i vilket fall alls inte helt osannolikt att det faktiskt kan komma att bli precis så här.


Eli huhujen mukaan SDFF:n naisten divarijengi tai IFK Sundsvallin miesten II-divarijengi.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 12.11.2009 klo 13:35:25

Uutinen
MIKA SANKALA NY TRÄNARE I ÖFK ?
av Haldo Jonsson
Publicerat: Idag - 09:17
 

Umeå IK:s tränare Mika Sankala slutar i Umeå IK efter ett år. Det ser ut att istället kunna bli Sankala för ÖFK nästa säsong ?
 
Missnöje bakom Sankalas avhopp
Mika Sankala bryter sitt kontrakt med Umeå IK efter bara en säsong. Missnöje bland spelarna är en av huvudorsakerna, enligt VF

Östersund nästa
Nu finns det mycket som talar att han i stället för att pendla 27 mil till Umeå kommer att köra 14 mil till Östersund för att träna Östersunds FF.
Mika själv ville på onsdagskvällen inte bekräfta att han slutar i UIK.
- Säsongen är slut, nu ska vi utvärdera, sedan tar vi nya tag. Men vi kommer väl till någon typ av avslut i morgon (läs i dag torsdag) och då kommer ni att få reda på det, säger Mika Sankala, till V-K

Enligt sportredaktionen på V-K så är det ÖFK och inte ÖDFF som avses i artikeln. I fjol talades det om att John Bauer Gymnasiet och även ÖFK var intresserade av Sankala. Han valde istället Umeå IK.

Även ÖDFF:s konkurrent, Sundsvalls DFF i Norrettan för damer upgges vara intresserade av Sankalas tjänster.
 
 
Hitti-Litti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SC Riverball


Vastaus #21 : 29.12.2009 klo 01:07:20

Naisten maajoukkueeseen?

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1841301
Djimbo82

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fc Honka & Huuhkajat


Vastaus #22 : 29.12.2009 klo 16:33:48


Ei osunut.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 08.01.2010 klo 12:32:58

Lainaus
Sankala tränar division 1-lag
Det blir som jag skrivit här i bloggen. Förre Umeåtränaren Mika Sankala kommer att ta över som ny tränare för division 1-laget Sundsvalls DFF kommande säsong. Sankala och SDFF har diskuterat en lösning den senaste tiden och parterna kommer att komma överens inom de närmaste dagarna.

Att Sankala väljer att ta över tränarposten i Sundsvall beror i första hand på att han bor i stan och dessutom kommer att slutför UEFA:s Pro Licence-utildning.


Skrivet av catenaccio   2010-01-07 23:19:51.0 | Skriv kommentar | Trackback   

http://blogg.expressen.se/nilssonsnyanser/
Satanen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Official FF2 Marble League Fantasy Champion (2020)


Vastaus #24 : 08.01.2010 klo 14:18:51

Turkuun?

 
Sivuja: [1] 2
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa