FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.02.2025 klo 23:44:42 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2]

Kirjoittaja Aihe: Paul Lindholm Djurgårdenin valmentajakolmikkoon  (Luettu 5448 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
fingerström

Poissa Poissa

Vastaus #25 : 12.12.2008 klo 20:18:12

Liian monet karsinnat on hukattu kotimaisten puuhastelijoiden vuoksi.
Maajoukkueen pelaajat ovat ammattilaisia, joten maajoukkueen valmentajankin on oltava ammattilainen.

Ja nää sun mainitsemasi eka ja kolmas olivat sitten ammattilaisia, jotka poikkesivat sikäli kotimaisista puuhastelijoista, että heidän johdollaan ei karsintoja hukattu vaan... Tokastahan ei vielä voida oikein sanoa mitn. Mutta, olivathan he ulkomaalaisia.

Nyt en jaksa, mutta ois kiinnostavaa verrata Suomen ja vaikkapa Ruotsin, Tanskan, Norjan, Hollannin ja vaikkapa Portugalin tilastoja suhdeluvusta menestys/ulkolainen valmentaja.

Suomessahan noita ulkolaisia on jostain syystä piisannut aivan alkuajoista lähtien. Onhan se niinkin, että kaiken kaikkiaan villat ovat jääneet vähäisiksi, mutta kyllä kai ulkolaisjohtoisesti ne ovat jääneet vieläkin vähäisemmiksi. Mistä johtunee?

En suinkaan vastusta ulkolaisten valmentajien tuloa. Päinvastoin. Luulen, että esimerkiksi Futuran italialaisyhteistyö voi olla yksi isoimpia tämän vuosikymmenen futisinnovaatioita Suomen maassa.
Rikkiviisas

Poissa Poissa

Vastaus #26 : 13.12.2008 klo 00:01:33

Ja nää sun mainitsemasi eka ja kolmas olivat sitten ammattilaisia, jotka poikkesivat sikäli kotimaisista puuhastelijoista, että heidän johdollaan ei karsintoja hukattu vaan... Tokastahan ei vielä voida oikein sanoa mitn. Mutta, olivathan he ulkomaalaisia.

Ymmärrät nyt tahallaan tai tahattomasti väärin.
Hodgsonin johdolla päästiin maalin päähän EM-kisoista ja Möller-Nielsenin kaudelle sattui se kuuluisa Unkari-peli, josta voitolla olisi päästy jatkokarsintaan.

Lainaus
En suinkaan vastusta ulkolaisten valmentajien tuloa. Päinvastoin.

Enkä minä kotimaisia valmentajia, mutta kuten sanottua niin olisi ihan loogista, että jos pelaajat ovat ammattilaisia niin valmentajakin on sellainen eli meriittejä löytyy muualtakin kuin Veikkausliigasta tai vastaavista sarjoista.

Vertailun vuoksi:
Möller Nielsen: Euroopan mestaruus ja Confedarations Cupin voitto.
Hodgson: Allsvenskanin mestaruuksia, Tanskan mestaruus, Sveitsin kanssa EM- ja MM-kisoihin ja Inter Milanin kanssa UEFA Cup-finaaliin.
Baxter: AIK Mestareiden liigaan ja Helsingborg UEFA Cupissa jatkoon lohkovaiheesta.
Muurinen: HJK Mestareiden liigaan.

Tosin Hodgsonilla ja Baxterilla on sitten muuta kokemusta reippaasti.

Poikkeuksen sitten voisi tehdä Litmanen, joka olemalla vain Kuningas toisi hommaan oman säväyksensä vaikka valmennustaidoista ei oikein tiedetäkkään.
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #27 : 14.12.2008 klo 17:22:58

Uutinen
Paul Lindholm om Örebro-ryktet: ''Flera andra klubbar är hetare''

Djurgårdens sparkade Paul Lindholm har placerats i Örebro. Själv har han inte hört något. Däremot finns intresse från flera andra klubbar.

Publicerad: 14 december 2008 13:54

- Örebro är bara en tidningsgrej, det stämmer inte, säger Paul Lindholm till FotbollDirekt.se.

Inga kontakter alls med Örebro?
- Inga alls. De har aldrig varit i kontakt med mig. Spekulationen har väl kommit för att jag jobbat med Sixten Boström tidigare och att jag i något sammanhang svarade att det var hypotetiskt möjligt för mig att jobba med honom igen.

I stället finns flera andra vägar för Paul Lindholm när han nu ska gå vidare efter djurgårdsåren.
Efter en solsemester i Karibien med familjen bekräftar han nu att flera klubbar visar intresse.

- Det är ingen allsvensk klubb, men jag har flera förfrågningar. Både i Sverige och utomlands. Känns skönt eftersom jag vill fortsätta som fotbollstränare.

Det finns hetare med andra ord hetare spår än Örebro?
- Ja, för mig är det så, eftersom jag inte hört något från Örebro.

- Beslutet? Ska jag träna ett lag nästa säsong så måste det komma under december.

Upptäcker man att fotbolls-Sverige är litet när man ska gå vidare efter att ha tränat en av Sveriges största klubbar?

- Men det spelar mindre roll för mig. Ett mitten- eller ett bottenlag i Allsvenskan - eller ett lag i Superettan - det spelar ingen roll. Det viktiga för mig är att känna ambitionen.

Betydelsfull semester i Karibien?

- Det var härligt. Jag fick landa och nu kan jag väl säga att Djurgården är ett avslutat kapitel. Har varit skönt att få umgås med familjen. Jag har tre barn och för dem är pappa alltid bäst, det är skönt att känna.

http://fotbolldirekt.com/paul-lindholm-om-orebroryktet-flera-andra-klubbar-ar-hetare

Pålle ampuu alas Örebro-huhun. Kertoo kysyntää olevan sekä Ruotsista että ulkomailta ja samalla pitää tärkeänä päätöksen syntymistä joulukuun aikana.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #28 : 20.12.2008 klo 23:17:22

Uutinen
Inget Örebro för Lindholm
Paul Lindholm pekades ut som tänkbar assistent till Örebros tränare Sixten Boström. Men den tidigare Djurgårdstränaren får söka vidare i jakten på en ny klubb, då Örebro gjort klart med Rickard Nilsson från Karlslund.

Publicerad: 20 december 2008 11:40 Sixten Boström blev av med sin assisterande tränare Alexander Axén till Gais. Därefter har jakten pågått för fullt hos närkingarna att hitta en assistent.
För någon vecka sedan uppgavs av Paul Lindholm var ett av de hetaste namnen men nu är det klart att ÖSK väljer ett helt annat namn.

Valet föll på Rickard Nilsson, som på två säsonger fört upp Karlslund från division III till division I.
- Rickard har hela tiden varit högt upp på listan som Alexander Axéns efterträdare. Vi är riktigt nöjda med att kunna ta del av Rickards fotbollskompetens vilket vi vet kommer utveckla ÖSK Fotboll ytterligare mot de målsättningar vi har, säger sportchefen Lennart Sjögren i ett pressmeddelande.

Örebro hakar därmed på mode-nycken i svensk fotboll, om att satsa på yngre tränarförmågor i stället för att luta sig mot mer rutinerade namn.
Men Sjögren tror inte att bristen på rutin blir något problem för Nilsson.
- En ung tränare med relativt stor erfarenhet inom tränarbranschen. Vi ser att han blir ett bra komplement till Sixten Boström, då de har en gemensam syn på hur fotboll ska spelas, beskriver sportchefen Lennart Sjögren lagets nye andretränare.

Eli ei tullut Pållesta Sikun aisaparia. Paikan otti Rickard Nilsson, joka kahden kauden aikana nosti Karlslundin kolmosesta ykköseen.
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #29 : 20.01.2009 klo 21:03:31

Uutinen
Inget nytt jobb för Lindholm

”Jag vill fortsätta som tränare”

Den svenska försäsongen har startat.
Tränardörren är stängd och Paul Lindholm står utanför.
Men den förre Djurgårdstränaren har ingen brådska att hitta ett nytt uppdrag.
– Samtidigt vet jag att det kan gå väldigt snabbt i den här världen, säger han.

När Djurgården valde att sparka Siggi Jónsson och Paul Lindholm hade duon ett år kvar på sitt kontrakt. Därför går det ingen nöd på Paul Lindholm trots att han just nu är arbetslös.

– Jag har bra betalt för att inte göra någonting, kan man ju säga. Pengar är ju absolut inte det viktigaste, men det är klart att det är en trygghet och det är skönt. Jag väljer nu att försöka utnyttja den här tiden på bästa sätt. Bland annat ska jag fördjupa mig i idrottspsykologi, säger han till sportbladet.se.

Fanns intresse
Planen är dock att så småningom åter ta plats på tränarbänken. Paul Lindholm kopplades tidigare ryktesvägen ihop med Örebro SK, men i den historien låg det ingen sanning. Intresse har dock funnits, men ingenting har gått att lösa.

– Det har varit både och. Antingen så har det varit saker som inte har varit möjliga att genomföra eller så har det varit anbud som jag inte har varit intresserad av, säger han.

I en intervju med Sportbladet avslöjade nyligen AIK:s förre tränare Rikard Norling att han var osäker på om det alls skulle bli en fortsättning inom fotbollen.

– Det är klart att det kan bli något annat för mig också. Jag har sysslat med annat tidigare och erfarenhet är alltid bra, men i första hand så vill jag fortsätta som fotbollstränare.

Men det lär inte hända något på ett tag nu?

– Nu har de flesta klubbarna redan gjort klart med sina tränare, men jag finns tillgänglig om någon klubb vill göra förändringar på tränarsidan eller om någon klubb har andra behov. Jag räknar med att det inte kommer att hända något på flera månader nu. Sedan vet man aldrig. Det jag har lärt mig är att det går väldigt snabbt i den här branschen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article4225819.ab

Työttömänä ollessaan toivottavasti miettii tulevaisuuttaan ammattivalmentajana. Tällä hetkellä näytöt riittävät päävastuuta ajatellen Ruotsin kolmanneksi korkeimmalle sarjatasolle. Ei välttämättä huono vaihtoehto tehdä nimeä, mutta asuinpaikka voisi muuttua.
shots

Poissa Poissa

Vastaus #30 : 05.07.2009 klo 19:40:47

Paul Lindholm on II-divarissa pelaavan Sollentuna Unitedin uusi päävalmentaja. Avukseen hän saa ex-starban, Anders Limparin.

Lainaus
  1 Dalkurd      12  9  3  0  36-12   30
  2 Västerås IK  12  7  1  4  18-14   22
  3 G:a Upsala   11  6  2  3  22-8    20
  4 Frej         12  5  4  3  27-20   19
  5 Falun        11  5  2  4  20-18   17
  6 Älgarna      11  5  0  6  12-25   15
  7 Skiljebo     11  4  2  5  16-15   14
  8 Råsunda      11  3  3  5  10-12   12
  9 Vallentuna   11  3  3  5  20-26   12
--------------------------------------
 10 Sandv IF     12  2  5  5  14-18   11
11 Sollentuna U 10  3  1  6  13-17   10
 12 Söderhamn    10  2  0  8   8-31    6
shots

Poissa Poissa

Vastaus #31 : 14.10.2009 klo 21:31:14

Pålle hinasi jengin kolmen pisteen erolla turvaan putoamiselta. Joukkueessa pelasi myös kakkoskoutsin poika, Jesper Limpar.
betluck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, Djurgårdens IF, Marsalforn FC, SL Benfica

Vastaus #32 : 15.10.2009 klo 18:34:35

Onko tuon tason joukkueiden valmentajat ihan täyspäiväisiä Ruotsissa?
DIFinn

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HAMMARBY HÄR KOMMER GNAGET !

Vastaus #33 : 15.10.2009 klo 18:49:30

Onko tuon tason joukkueiden valmentajat ihan täyspäiväisiä Ruotsissa?

Epäilen erittäin vahvasti, 99% varmuudella sanon ettei ole täysipäiväinen.
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #34 : 15.10.2009 klo 19:04:06

Pållelle taitaa vielä tämän kauden ajan palkka tulla Djurgårdenilta, mikäli ei mitään könttäsummaa saanut potkujen mukana.

Ei varmasti kakkosen tasolla voida puhua päätoimisista valmentajista, joskin joku poikkeus voi mukaan mahtua lähinnä muiden seuratehtävien hoidon kanssa.
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #35 : 17.12.2009 klo 22:17:44

Lainaus
• Vi har valt att prioritera ett antal områden där ett av de viktigaste är att marknadsföra föreningen och skapa ett större intresse hos sponsorer och partners. Styrelsen har därför beslutat att heltidsanställa Paul Lindholm som klubbdirektör/tränare. Paul kommer att vara ansvarig tränare för div 2 truppen (tillsammans med Anders Limpar som ass.) på deltid, och resterande del kommer han att sälja och marknadsföra föreningen. Till detta kommer vissa administrativa sysslor på kansliet. Med den stora erfarenhet och kunskap som redan finns på kansliet, i kombination med Pauls kunskaper, så kommer vi att nå målet att bli den bästa och mest attraktiva föreningen i norra Storstockholm. För att lyckas med bredd så krävs det även en topp. Detta innebär att vårt mål är att nå div 2 för damerna och div 1 för herrarna. Paul kommer officiellt att börja sin anställning 2010-01-01 men kommer så smått att börja vara involverad i verksamheten redan nu.

http://www.sollentunaunited.se/

Pålle jatkaa Sollentunassa tittelillä klubbdirektör/tränare.

Sivuja: 1 [2]

Siirry: