Fifajonnen ns. ”attention span” on tosiaan sen verran pieni että vaikka EA:n pelin kautta Veikkausliiga ja sen tähtipelaajat tulisikin nimeltä tutuksi, ei kuitenkaan mene kauhean kauaa että se seuraava Fortnite tai Steamista löytyvä meemihassuttelu vie voiton ja se siitä yrityksestä sitten. Lisäksi jossain FUT:ssa ei energiajuoman ryystäjää kauheasti kiinnosta 64 overallilla operoiva Lassi Lappalainen, kun kaveri sai pakastaan vedettyä Messiä, Ronaldoa ja Suarezia. Aika marginaalin marginaalia olisivat ne jotka oikeasti näkisivät sen oman kylän joukkueen joukkuelistalla, ja siitä saisivat kipinää mennä vaikka katsomaan ko. joukkueen peliä paikan päälle. HJK:n löytyminen jonkun vuoden versiosta ei ole nostanut klubbenin yleisökeskiarvoa mitenkään korkeammalle joten siinä sen näkee että Instassa asialle peukuttelu ei vielä tarkoita lähellekään paikan päälle menemistä ja matsilipun ostamista.
Turussa oli derbyn aikaan kiva pikkuinen kiima havaittavissa lapsien keskuudessa kun derbyyn oli hommattu joku tubettaja vierailemaan mutta eipä ole enää intressiä kyseisillä talttahampailla ollut kun se suosikkijonne ei ole siellä enää ilmeilemässä. Mielenkiinto kohdistui samaisen tubettajan seuraavaan hassunhauskaan projektiin eikä kukaan matsissa olleista pennuista muista enää varmaan edes että mitkä joukkueet siellä pelasivat?
Olipa nykyjonneilla attention span miten lyhyt tahansa, niin heissä on tulevaisuus. Yleisömäärät ei ainakaan sillä parana, ettei yritetä.
Tunnettavuudelle pääsy Fifaan olisi aivan fantastinen juttu Veikkausliigalle. Ei se tietysti automaattisesti johda siihen, että joku jonne Kuopiossa polkee pyörällä Mölymäelle ja ostaa lipun peliin. Mutta ainakin se silloin tietää, että siellä pelataan oikeaa futista.
Kyllä se taitaa pääsääntöisesti olla niin, että jonneja pitää kuskata peleihin, jotta ne oppii siellä käymään. Helpommin ne lähtee messiin, jos siellä pelaa joku jengi, "joka on Fifassa".