FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
31.01.2025 klo 14:36:04 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 12
 
Kirjoittaja Aihe: Liigaseurojen markkinointi  (Luettu 24613 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
titov

Poissa Poissa


: 26.05.2009 klo 22:35:18

En löytänyt tällaista topikkia mistään, vaikka aihetta sivutaankin siellä täällä.

Pelin tasolla ei tunnetusti ole väliä vaan AM saadaan nousuun hyvällä markkinoinnilla. Täällä voisimme ideoida mitä tällainen hyvä markkinointi voisi käytännössä olla, sekä kerätä esimerkkejä seurojen onnistuneista ja vähemmän onnistuneista markkinointitempauksista. Tuoko Star Warsin ja jalkapallo-ottelun yhdistäminen synergiaetuja? Kannattaako lippuja myydä kaksi yhden hinnalla stokkakorttilaisille? Onko hyvä strategia haalia lisää faneja antamalla ilmaisia kausikortteja fanikatsomoon? Nouseeko AM kun perheellisille saadaan omat katsomot? Mitä ovat ne kuuluisat "hyvät oheispalvelut"?

Tuntuu siltä, että sekä seuroissa, että foorumilla keskitytään jopa liikaakin tuulareiden katsomoon saamiseen ja mieshuorien väkisinkäännyttämiseen sen sijaan, että pidettäisiin huolta niin sanotuista nykyisistä asiakkaista. Massoista unelmoidessa ollaan unohdettu kuuluisa 20-80 sääntö. 20% asiakkaista tuo 80% tuloista ja näihin kannattaa keskittyä. Itse en esimerkiksi ole ikinä huomannut missään mainostettavan veikkausliigaseurojen jäsenyyksiä kannattajille. Moni suomalainenkin kuitenkin kuuluu esimerkiksi Bayern Muncheniin tai johonkin muuhun eurooppalaiseen suurseuraan, joka vastineeksi tarjoaa kuukausittaista klubilehteä Kahnin kolumneineen ja nyhtää vielä lisärahat myymällä pukinkontin täyteen seuran logoilla varustettuja aamutohveleita ja hammasharjoja. Veikkausliigaseurat järjestävät äärimmäisen rahapulan kohdatessa hätäisen osakeannin, mutta onko näille satunnaisesti myynnissä olevien osakkeidenkaan ostajille tarjolla mitään sen kummempaa seuraan sitouttajaa kuin rahanmenetys aikaisemman intohimoisen fanittamisen päälle?

« Viimeksi muokattu: 25.12.2009 klo 13:00:49 kirjoittanut John Rambo »
tamman siika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kaikki kuolleet ja kuopattu


Vastaus #1 : 26.05.2009 klo 23:18:53

Esimerkki hyvästä markkinoinnista:

Netti-TV joukkueen kotisivuilla. Olen tästä aikaisemminkin maininnut. Kun kerran monella seuralla ei niitä pelimerkkejä perinteiseen tv-mainontaan ole, niin internetin ihmeellisessä maailmassa oma konsepti on toteutettavissa ja nykypäivänä vieläpä kohtuullisen edullisesti. Sen lisäksi, että voi luoda hypea otteluille erinäisillä inserteillä, haastatteluilla ja ennakoilla, niin samaan pakettiin saadaan vielä yhteistyökumppaneille arvokkaita mainossekunteja.

Ei tuollaiseen tarvita kuin pari ihmistä toteuttamaan videoita (kuvaaja+haastattelija/editointi), ja sivujen ylläpitoon noheva jamppa konvertoimaan tallennettu materiaali Flash Playeriin tms. Ihan oikeasti, media-alan ja tietotekniikan opiskelijoita pursuaa ulos koululaitosten ovista ja ikkunoista. Jos seuran rahat eivät riitä täysammattilaisiin, niin sieltä sitten kesätyöntekijöitä, harjoittelijoita, opinnäytetyön tekijöitä tai vastaavia haalimaan. Emme puhu nyt kuitenkaan mistään suurta ammattitaitoa vaativasta projektista.
Rosvo Roope

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fc Inter Turku


Vastaus #2 : 27.05.2009 klo 00:13:43

Ja nimenomaan niin että sieltä seuran omilta nettisivuilta löytyisi hypetystä seuraavasta pelistä jo hieman aikaisemmin kuin samana päivänä. Netti-tv:seen juurikin juttuja ennen peliä eikä vain sen jälkeen. Kun lehdissä ne peli mainokset ovat postimerkin kokoisia, niin tarviiko siellä omilla sivuillakin olla vain pienellä molempien joukkuiden logot ja koska pelataan... Tietysti olisi hyvä kun niitä pelejä mainostettaisiin muuallakin kuin netissä, kuten esimerkiksi tienvarsimainoksilla, joihin voi sitten vaihtaa aina sen peliajan ja vierailija joukkueen. Siinä kun neljän ruuhkassa köröttelee töistä kotio niin moni tuollaisen voi nähdäkin ja jopa muistaa sitten kotona. Ja lehtiin myös juttuja. Ilmaisjakeluna joka kotiin joukkueen sarjaohjelma läpyskä, johon vois kirjoitella myös jotain mielenkiintoa herättävää. Ihmiset pitää edelleen tavoittaa ennen kuin ne saa sinne katsomoon möllöttämään.

Eri asia on sitten se, että miksi eivät tule peleihin vaikka tarkkaan tietävät koska niitä on.
Offensive Leftwinger

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: FC Inter Turku IF Brommapojkarna


Vastaus #3 : 27.05.2009 klo 09:59:41

Jäätävää ana lyysiä odotettavissa...

Markkinointi, kassavirta ja tuotteet voidaan pitää tällä tasolla liikuttaessa erillään toisistaan.

Jos nyt lähdetään purkamaan ihan oppikirjatasolta markkinoinnin syvintä olemusta niin se voidaan käsittää seuraavasti. Jalkapalloseura ei ole välttämättömyystarvike, joten sen pitää tuottaa jotain lisäarvoa elämään. Lisäarvo, jonka seura tuo elämään on tunne, riemu, jännitys, pelko, epätoivo tai ne kaikki yhdessä seurasta riippuen. Markkinoinnilla pyritään määrittämään tuo tunne asiakkaalle. Mitä paremmin viestin saa tiivistettyä sitä helpompi se on kommunikoida. Markkinoinnissa tuodaan esille tuo tunne houkuttelevasti ja yhdistetään se seuraan. Nyt asiakas voi halutessaan ostaa tuon tunteen omakseen, päästä osalliseksi riemusta, jännityksestä, pelosta ja epätoivosta.

Markkinointi pitää myös osata kohdentaa. Kaikki eivät halua tiettyä tunnetta tai haluavat sen toisin tarjoiltuna (tämä osa ihmisistä voi olla saavutettavissa muokkaamalla tuotetta esim. perhekatsomo). Perhekatsomossa tunteet ovat toisenlaisia kuin kannattajakatsomossa, joten tuotteen täytyy olla siellä myös erilainen. Tässä varmaankin olisi seuroilla eniten tekemistä. Tällä hetkellä monet seurat luottavat yhteen kampanjaan, jonka on tarkoitus tavoittaa kaikki katsojaryhmät. Näin viesti ei täydellisesti vetoa oikein keheenkään.

Mainona esimerkkinä onnistuneesta markkinointikampanjasta ovat TPS:n raitapaidat. Kohderyhmä (sukupuoli mies, ikä 15-25, kiinnostus jalkapalloon jo olemassa, niukat taloudelliset resurssit (nuoret, opiskelijat jne.)) on hahmotettu ja ymmärretty tarjota sopiva tuote. Markkinoinnissa on korostettu yhteenkuuluvuutta, yhteisöllisyyttä, voimakkaita tunteita ja aktiivista tekemistä, jotka uppoavat hyvin kyseiseen demografiviipaleeseen.

Netti-tv:t ja neittisivut ovat jo tavallaan tuotteita eli sisältöä jonka seura tarjoaa asiakkaalle. Ne ovat tärkeitä tunteen pitämisessä yllä ja jatkumon luomisessa otteluiden välille. Tuotteita pitäisi olla riittävästi, jotta kaikki merkittävät demografiviipaleet saavat haluamansa. Tämä vaatii seuroilta asiakastutkimusta ja selville ottamista. Toistaiseksi olen elämäni aikana saanut eteeni Veikkausliigaseuralta vain yhden asiakaskyselyn. Miten seurat luulevat voivansa palvella asiakkaita, jolleivät ne edes tiedä keitä asiakkaat ovat ja mitä ne haluavat.

Veikkausliigan markkinoinnissa on lisäksi yksi käsittämätön erikoispiirre: Veikkausliiga Oy mainostaa (ihan kelpo budjetilla) Veikkausliigaa. Ei kukaan mene otteluun kannustamaan veikkausliigaa, eikä liiga sinäällään herätä mitään tunteita. Veikkausliiga tarjoaa jalkapalloa, mutta niin tarjoaa moni muukin liiga. Lisäksi Veikkausliiga häviää laadussa monelle muulle liigalle. Mutta liiga koostuu seuroista, ja omat seurat tarjoavat niitä tunteita. Mainonta olisi siis huomattavasti tehokkaampaa jos se tarjottaisiin seurojen "läpi", sillä seurat ovat Veikkausliiga. Liigan osittain (tai kokonaan) maksamat kampanjat olisivat oiva apu yksittäisten seurojen markkinointiin. Taloudellisen (korvamerkityn) avun lisäksi pitäisi tarjota apua myös manoksien laatmiseen ja kampanjan suorittamiseen.

Tuotteet pitää hinnoitella siten, että syntyy riittävä kassavirta seuran toimintojen pyörittämiseen. Tämä onkin sitten taas kokonaan toinen aihe.
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sääntöjen rajamaat


Vastaus #4 : 27.05.2009 klo 10:33:30

Veikkausliigan markkinoinnissa on lisäksi yksi käsittämätön erikoispiirre: Veikkausliiga Oy mainostaa (ihan kelpo budjetilla) Veikkausliigaa. Ei kukaan mene otteluun kannustamaan veikkausliigaa, eikä liiga sinäällään herätä mitään tunteita. Veikkausliiga tarjoaa jalkapalloa, mutta niin tarjoaa moni muukin liiga. Lisäksi Veikkausliiga häviää laadussa monelle muulle liigalle. Mutta liiga koostuu seuroista, ja omat seurat tarjoavat niitä tunteita. Mainonta olisi siis huomattavasti tehokkaampaa jos se tarjottaisiin seurojen "läpi", sillä seurat ovat Veikkausliiga. Liigan osittain (tai kokonaan) maksamat kampanjat olisivat oiva apu yksittäisten seurojen markkinointiin. Taloudellisen (korvamerkityn) avun lisäksi pitäisi tarjota apua myös manoksien laatmiseen ja kampanjan suorittamiseen.

Suomifutiksessa seilataan perinteisesti sen verran mutaisilla vesillä, että normaalielämän logiikat eivät aina päde.

Veikkausliigan toimiston pääsponsori on Veikkaus, joka edellyttää että sen antamaa rahaa ei anneta läpivirtauseränä seuroille, ei edes korvamerkittynä. Veikkauksen käyttämä mainostoimisto on (tai ainakin vuosia oli) PHS. Kuinka ollakaan, myös Veikkausliigan keskustoimiston mainistoimisto on (tai ainakin vuosia oli) PHS. Piiri pieni pyörii - Veikkauksen sponsorirahaa Veikkausliigalle on kiertänyt liigan toimiston kautta PHS:lle.

Mitään laitonta tällaisessa järjestelyssä ei tietenkään ole, mutta eivät seurat siitä ole mitään kostuneet. Kutten Offensive Leftwinger sanoo, ei kukaan lähde ensisijaisesti katsomaan Veikkausliigaa, joten kattomarkkinointi on seurojen kannalta hukkaan heitettyä rahaa.
Davio

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Euer Hass ist unser Stolz


Vastaus #5 : 27.05.2009 klo 11:00:03

Veikkausliigan markkinoinnissa on lisäksi yksi käsittämätön erikoispiirre: Veikkausliiga Oy mainostaa (ihan kelpo budjetilla) Veikkausliigaa.

Kyseessä kuitenkin Jalkapalloliiga Ry. Sinänsä mielenkiintoista, että toimintaa harjoitetaan vieläkin yhdistyspohjalta.
romario#1

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #6 : 27.05.2009 klo 11:07:02

Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen kuitenkin puhuu esim. uudessa Veikkaajassa seurojen roolista yhteisöllisyyden ja jalkapallokulttuurin merkityksestä ja sanoo, ettei mitkään markkinointijipot toimi. Silti rahaa annetaan liigalle, joka palkkaa seitsemän markkinointijohtajaa ja apulaista, joiden ansiot ovat vuodesta toiseen mitättömiä. Muistaakseni jossain toisessa haastattelussa Nieminen ei kannattanut edes korvamerkityn rahan sijoittamista seurojen junioritoimintaan, kuten esim. Ruotsissa tehdään.
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sääntöjen rajamaat


Vastaus #7 : 27.05.2009 klo 11:47:02

Veikkauksen toimitusjohtaja Risto Nieminen kuitenkin puhuu esim. uudessa Veikkaajassa seurojen roolista yhteisöllisyyden ja jalkapallokulttuurin merkityksestä ja sanoo, ettei mitkään markkinointijipot toimi. Silti rahaa annetaan liigalle, joka palkkaa seitsemän markkinointijohtajaa ja apulaista, joiden ansiot ovat vuodesta toiseen mitättömiä. Muistaakseni jossain toisessa haastattelussa Nieminen ei kannattanut edes korvamerkityn rahan sijoittamista seurojen junioritoimintaan, kuten esim. Ruotsissa tehdään.

Voin rehellisesti sanoa, että aikanaan liigahallituksessa istuessani tai sen jälkeen en ole ymmärtänyt tätä kuviota. Jos Veikkauksen antama sponsoriraha olisi viimeisen vuosikymmenen aikana sijoitettu pitkäjänteiseen seuratoiminnan kehittämiseen eri seuroissa, alkaisi selkeitä tuloksia jo näkyä. Nyt miljoonia euroja on tullut ja mennyt mitään pysyvämpää jälkeä jättämättä. Risto Nieminenhän tätä palettia on pitkälti johtanut, ja on osaltaan vastuussa siitä että eteenpäin ei ole menty.
Ganea

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS ja hallittu kaaosfutis


Vastaus #8 : 27.05.2009 klo 12:12:27

Niin kauan kun nuo urheiluruutujen otteluraportit ovat tasoltaan hirveetä paskaa, niin millään markkinoinnilla ei ole mitään merkitystä.  Ei siinä auta mitkään iltalehtien koko sivun mainokset "tule katsomaan huippufutista..", kun suurin osa tuulareista on nähnyt telkkarista tapahtuman tason olevan kaukana siitä. Ja maanantain tv-otteluihin olisi houkuteltava enemmän katsojia, vaikka sitten ilmaislipuilla.

« Viimeksi muokattu: 27.05.2009 klo 12:14:02 kirjoittanut Ganea »
anttij

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Operaatio AM


Vastaus #9 : 27.05.2009 klo 14:05:41

Kutten Offensive Leftwinger sanoo, ei kukaan lähde ensisijaisesti katsomaan Veikkausliigaa, joten kattomarkkinointi on seurojen kannalta hukkaan heitettyä rahaa.

Samoin kuin kukaan suomalainen ei lähde katsomaan baariin tai paikan päälle Valioliigaa? Onhan tuo osittain totta, mutta ensisijainen ongelma on mielestäni kotimaisen sarjan heikko arvostus ja sitä kai tällä Veikkausliiga-mainonnalla yritetään nostaa. Ja sitä voitaisiin nostaa myös tuottamalla laadukkaampia ottelukoosteita jne.

Moni suomalainen on löytänyt Englannin liigasta suosikkinsa katsomalla aikanaan otteluja Ylen kanavilta. Ensin tuli liigan katsominen, sitten löytyi suosikki. Koska Suomessa niin monelta puuttuu vielä se suosikkijoukkue, niin ei Veikkausliigan mainostaminen mielestäni hukkaan mene. Niin kauan se on mielestäni perusteltua, kun suuri yleisö puhuu potkupallosta ja tuomitsee Veikkausliigan tason näkemättä otteluita paikan päällä. En ota kantaa siihen, onko se sitten tehokasta tällä hetkellä vai ei.

Ei tämä tietenkään tarkoita, etteikö seurojen myös pitäisi markkinoida itseään - varsinkin oman seuran toimijoille. Joku voisi vihdoinkin rohkeana yrittää ottaa sen käytännön, että mitään juniori- tai ikämiestoimintaa ei tapahdu samaan aikaan kun edustusjoukkue pelaa. Vai onko käytössä jo? Tuota markkinointia pitäisi kohdistaa nimenomaan jalkapalloväkeen, sillä heidänkään keskuudesta ei tuota arvostusta Veikkausliigaa kohtaan aivan älyttömästi löydy. Vai voiko joku väittää, etteikö kenttien laidoilla seisovat junnujen isätkin puhuisi edelleen potkupallosta?

Niin ja kyllä minä ja muutama muukin seuraamme ensisijaisesti Veikkausliigaa :)
Könö

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 27.05.2009 klo 14:30:09

Tuota markkinointia pitäisi kohdistaa nimenomaan jalkapalloväkeen, sillä heidänkään keskuudesta ei tuota arvostusta Veikkausliigaa kohtaan aivan älyttömästi löydy.

Kannattaneeko tuota markkinointia kohdistaa nimenomaa siihen kohderyhmään joka jo lähtökohtaisesti pitää potkisliigan tasoa paskana, vai mieluummin panostaa roposet johonkin neitseelliseen maaperään, jossa kohderyhmillä ei ainakaan etukäteen ole valtavan negatiivista mielikuvaa arvausliigapotkiksesta.
Viinioksa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Fingland


Vastaus #11 : 27.05.2009 klo 14:48:39

Suomessahan kaikenlaista pientä kesätapahtumaa piisaa, ja ne usein turhaan kilpailevat toisensa hengiltä. Kannattaisi tehdä yhteistyösopimuksia muiden kesätapahtumien kanssa, eli yhdistettyä mainontaa, toisen kesätapahtuman lipulla saisi alea veikkausliigalipusta ja vice versa ym. Myös otteluohjelmaa tulisi laatia muiden kesätapahtumien mukaan, turhaa päällekkäisyyttä välttäen. (Jo aiemmilta kausilta on nähty, että parhaat yleisömäärät tuo joukkuekohtaisesti räätäilöity otteluohjelma, ei mikään jäykkä vakinaiset pelipäivät -systeemi.)

anttij

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Operaatio AM


Vastaus #12 : 27.05.2009 klo 14:50:21

Kannattaneeko tuota markkinointia kohdistaa nimenomaa siihen kohderyhmään joka jo lähtökohtaisesti pitää potkisliigan tasoa paskana, vai mieluummin panostaa roposet johonkin neitseelliseen maaperään, jossa kohderyhmillä ei ainakaan etukäteen ole valtavan negatiivista mielikuvaa arvausliigapotkiksesta.

Niin, kultaisin kirjaimin kirjailtuja mainoksia Toscan ja La Traviatan tauoilla punaviinilasin kyytipoikana? Eiköhän jokaisella penkkiurheilijalla Suomessa ole mielipide kotoisesta jalkapallosarjastamme. Se mielipide perustuu pitkälti muuhun kuin omaan kokemukseen paikan päältä, joten kyllä näitä asenteita voi ja pitää yrittää muokata.
Mandariini

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK Business Squad


Vastaus #13 : 27.05.2009 klo 14:51:14

(Jo aiemmilta kausilta on nähty, että parhaat yleisömäärät tuo joukkuekohtaisesti räätäilöity otteluohjelma, ei mikään jäykkä vakinaiset pelipäivät -systeemi.)
Milloin tuollaista jäykkää vakinaiset pelipäivät-systeemiä sitten on käytetty?
betluck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS, Djurgårdens IF, Marsalforn FC, SL Benfica


Vastaus #14 : 27.05.2009 klo 14:53:49

Milloin tuollaista jäykkää vakinaiset pelipäivät-systeemiä sitten on käytetty?

Ainakin yritystä siihen suuntaan on ollut. Viinioksan näkemys sen sijaan on väärä, sillä hajanaisen ohjelman aikaan luvuissa kusetettiin niin paljon rajuimmin kun nyt. Todellisuudessahan kävijämäärät ovat kovien yleisölukemien ajasta jopa nousseet.
Rantasipi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Eurokiimassa


Vastaus #15 : 27.05.2009 klo 14:55:31

Mielestäni Viinoksan näkemys on juurikin oikea.
Näköjään taas uusi topikki, jossa keskustellaan ihan samoista asioista, eli AM:stä ja kaikesta siihen liittyvästä.
Mandariini

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK Business Squad


Vastaus #16 : 27.05.2009 klo 14:55:47

Ainakin yritystä siihen suuntaan on ollut. Viinioksan näkemys sen sijaan on väärä, sillä hajanaisen ohjelman aikaan luvuissa kusetettiin niin paljon rajuimmin kun nyt. Todellisuudessahan kävijämäärät ovat kovien yleisölukemien ajasta jopa nousseet.
Yritystä joo, onnistuminen vaan ei ole ollut lähelläkään.
ilcaccio

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Kiinanmuuri


Vastaus #17 : 27.05.2009 klo 15:06:53

- Kaipaisin enemmän kohdennettua markkinointia. Nyt markkinointi tapahtuu massoille ja kuten huomataan se ei toimi. Enemmän kaipaisin, että keskityttäisiin pienempiin ryhmiin ja suunniteltaisiin heille omat kampanjansa.

- Enemmän haalarihommia: On lopetettava ajatus, että asiakkaat lähestyvät seuraa, kun asia x (arvokisamenestys tai olosuhteet paranevat) tahtuu. Nyt on mentävä asiakkaiden luokse tarjoamaan palveluitaan. Käytännöntasolla lipunmyyntikampanjoita korkeakouluihin.

- Kausikortin ostosta on tehtävä kannattavampaa, kuin yksittäisen lipun ostamisesta. Nyt osassa paikkakunnista kausikortinostaja on hullu, kun se ostaa sen eikä mene irto-/ilmaislipulla peliin

- Lopetettava kokoajan itsensä mollaaminen. Veikkausliiga monesti uutisoi, kuinka olosuhteet ei ole kunnossa. Ei tälläinen uutisointi ainakaan paranna yleisön kiinnostusta lajiin. Päinvastoin ajaa sitä pois.

- Keksittävä uudenlaisia tapoja erottua markkinoinnilla. Esimerkki Wolfsburg jakoi vauvoille bodeja ja tästä puhuttiin jopa suomessa. Veikkausliigan on pystyttävä samanlaisiin erottuviin markkinointi keinoihin.
anttij

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Operaatio AM


Vastaus #18 : 27.05.2009 klo 15:25:08

Näitä lisää:

Uutinen
Aloite alkamisajan siirtämisestä puolitoista tuntia alkuperäistä myöhemmäksi tuli JJK:lta, joka on rakentamassa ottelun ympärille "Juhannusjuhlia".
- Yötöntä yötähän silloin vietetään ja ottelun yhteyteen on tulossa myös muita tapahtumia. Meillä on vastaavasta erittäin hyviä kokemuksia kolmen vuoden takaa Kakkosesta, JJK:n markkinointipäällikkö Ilkka Hyppönen kertoo.



http://www.veikkausliiga.com/News.aspx?type=1&ID=34538
Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Sääntöjen rajamaat


Vastaus #19 : 27.05.2009 klo 15:31:51

Kemissä (vai oliko Torniossa?) pelattiin aikoinaan yksi matsi puoliltaöin. Jos RoPS tekisi saman tempun, olisi kyseessä kansainvälinen uutinen, sen verran eksoottinen juttu keskiyön aurinko kuitenkin on (valot siis pitäisi tietenkin olla pois päältä).
titov

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 27.05.2009 klo 16:13:45

Kemissä (vai oliko Torniossa?) pelattiin aikoinaan yksi matsi puoliltaöin. Jos RoPS tekisi saman tempun, olisi kyseessä kansainvälinen uutinen, sen verran eksoottinen juttu keskiyön aurinko kuitenkin on (valot siis pitäisi tietenkin olla pois päältä).

"Annual Midnight Sun Game" sytyttäisi varmasti jalkapallohullut nörtit striimien ääreen ympäri maailman, katsomaan omituista Lapin joukkuetta, jonka pelaajista suurin osa on afrikkalaisia. Veikkausliiga ei ikinä tule keräämään mitään euroopan huippuliigojen määriä ulkomaalaisia seuraajia, mutta se että sarjaa pelataan silloin kun kaiki suuret liigat ovat tauolla on myös mahdollisuus. Kesällä on tunnetusti pulaa pelikohteista ja veikkausliigamatsienkin vaihdot Aasian vedonlyöntimarkkinoilla kasvavat suuriksi. Onko tätä vedonlyöntiin liittyvää kiinnostusta koskaan pyritty hyödyntämään, jos kokonaisen seuran myymistä kiinalaiselle "liikemiehelle" ei lasketa? Toisinpäin hyödyntämistähän on tehty.

AC Oululla on tällä kaudella ollut melko laadukaskin striimi omilla sivuillaan kotiotteluista. Tämänkin tasoinen otteluiden tuijottelu saattaisi Kiinassa, Japanissa tai Etelä-Koreassa rahansa likoon laittaneita kiinnostaa, jos sellaista olisi tarjolla ja siitä jostain saisi tietoa. Vielä enemmän tietenkin palvelisi kotimaisia kannattajia, jotka eivät asu samalla paikkakunnalla, jolla suosikkijoukkue pelaa. Ainakin Jaro on sellainen joukkue, jonka kohtuullisen intohimoisiinkin etäkannattajiin törmää pääkaupunkiseudulla. Tällaisten ihmisten sitouttaminen seuraan esimerkiksi näitä striimejä tarjoamalla saattaisi hyvinkin maksaa itsensä pitkällä tähtäimellä moninkertaisesti takaisin.

En tokikaan tiedä juuri mitään tällaisen tekniikan toiminnasta ja sen hinnoista, mutta joku, esimerkiksi Oulun tapauksen paremmin tunteva voisi mielellään valistaa aiheesta lisää.
Hisingen

Poissa Poissa


Vastaus #21 : 27.05.2009 klo 18:31:30

Markkinointia tarvitaan, mutta itse ottelutapahtumaan pitäisi panostaa enemmän. Saada selville ne syyt, mikä vetää katsomoihin ja miksi monet ilmaislippulaiset eivät katso tapahtumaa maksamisen arvoiseksi kun muuten jotain kiinnostusta futista kohtaan jo löytyy.

Jokaisen katsojan on tunnettava olla haluttu vieras ja se myös osoitettava hänelle. Pikkuasioita voidaan tehdä paljon ilman rahaakin tai pienillä resursseilla.
Zulo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United, nyt, aina ja maanantaina!


Vastaus #22 : 07.10.2009 klo 11:06:36

Nostetaan ylös, kun viikon päästä kausi on ohi ja uuden kauden kausareita aletaan taas myymään ja mainostamaan.

Ihemettelyni aihe liittyy tälläkertaa siihen, että mistä johtuu että Liigan kannattajakatsomoissa näkyy erittäin vähän seurojen pelipaitoja ja näinollen seuran värit kannattajakatsomoissa jäävät näkymättä. Eipä tule mieleen kun TPS:n, HJK:n ja Interin kannattajat, joilla on ollut enemmän pelipaitoja kannattajien päällä. 

Tarjoavatko jotkut seurat kannattajakausarin kylkeen pelipaitaa suhteellisen halvalla?
PG

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Dynaaminen taitotasoylivoima pienessä tilassa


Vastaus #23 : 07.10.2009 klo 11:46:38

Nostetaan ylös, kun viikon päästä kausi on ohi ja uuden kauden kausareita aletaan taas myymään ja mainostamaan.

Ihemettelyni aihe liittyy tälläkertaa siihen, että mistä johtuu että Liigan kannattajakatsomoissa näkyy erittäin vähän seurojen pelipaitoja ja näinollen seuran värit kannattajakatsomoissa jäävät näkymättä. Eipä tule mieleen kun TPS:n, HJK:n ja Interin kannattajat, joilla on ollut enemmän pelipaitoja kannattajien päällä. 

Tarjoavatko jotkut seurat kannattajakausarin kylkeen pelipaitaa suhteellisen halvalla?

ei ku jengi larppaa jotain sellasta mystistä ulkomaanliigaa missä todellisilla faneilla ei ole joukkueensa värejä päällä? :D ...ei vaan, totuus taitaa kyllä olla se että suurin osa fanituotteista on aivan järkyttävän rumia ja pelipaidat liian kalliita tuulareille. Myöskin epävarmuus liigapaikasta voi aiheuttaa ennakkoluuloja tuotteiden ostamista kohtaan. Suomalaisille on vaikea myydä mitään mitä ei liitetä voittamiseen/paremmuuteen ja vaikka ilmaiseksi annettaisiin tulee motivaatio tavaroiden päällä pitämiseen muualta.
ForzaInter

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Mieshuorat


Vastaus #24 : 07.10.2009 klo 11:48:45

ei ku jengi larppaa jotain sellasta mystistä ulkomaanliigaa missä todellisilla faneilla ei ole joukkueensa värejä päällä? :D ...ei vaan, totuus taitaa kyllä olla se että suurin osa fanituotteista on aivan järkyttävän rumia ja pelipaidat liian kalliita tuulareille. Myöskin epävarmuus liigapaikasta voi aiheuttaa ennakkoluuloja tuotteiden ostamista kohtaan. Suomalaisille on vaikea myydä mitään mitä ei liitetä voittamiseen/paremmuuteen ja vaikka ilmaiseksi annettaisiin tulee motivaatio tavaroiden päällä pitämiseen muualta.

Kyllä valitettavan paljon tuota casual-ihannointia tuohon liittyy. Enkä ymmärrä tuota kyllä lainkaan.

 
Sivuja: [1] 2 ... 12
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa