Ior Bock
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, Ajax Amsterdam. Winnipeg Jets
|
|
Vastaus #200 : 21.02.2011 klo 21:28:19 |
|
Juuri markkinoinnin avulla tätä jalkapallon hienoutta voitaisiin tuoda esille sille osalle kansaa joka sitä ei vielä ymmärrä/on unohtanut sen.
Juuri siksi markkinoinnin tuleekin olla hyvin tarkkaa puuhaa, markkinoinnin pääpaino tulisi olla ME-hengen nostattamisessa, se tapahtuu parhaiten käytännön tasolla paikallisissa olosuhteissa. Siksi esim tv-mainokset on hukkaan heitettyä rahaa. Hienoudet löytyvät kyllä itsestään mutta ainoastaan jos peli kiinnostaa ja peli kiinnostaa jos siinä on kyse maineesta ja kunniasta, siitä että ollaan parempia kun nuo landet tai rikkaat tai köyhät tai nuo tuolta toisesta kaupunginosasta. Aikamoista shaissea kirjoitat. Huipputasolla sekä jalkapallo että jääkiekkoseurat ovat samanlaisia bisneskoneistoja joiden toimintalogiikat tuskin hirveästi eroavat toisistaan. Myöskin paikallisyhteisötasolla niin jalkapallo kuin jääkiekkoseuroilla voi olla hyvin samankaltainen identiteettiä luova ja ylläpitävä rooli johon liittyy voimakkaita tunnesiteitä. Kyse on nimenomaan paikallisista eroista, kuten esim. Suomessa joissain kaupungeissa jääkiekkoseura on suuri identiteetin luoja, joissain taas jalkapalloseura tai joku muu.
Paluuta vanhempiin viesteihin, syntyikö manu tai arsenal bisneskoneistoina? ei vaan esim Arsenal on tehdasduunareiden seura ja edustaa nykyisin pohjois-lontoota. Sen sijaan suurin osa kaikista ammatilais-kiekko seuroista on tullut vain ja ainoastaan tuotteiksi johonkin valmiiseen konseptiin, usein jopa perinteisten seurojen jaostot. Sitten kysytäänkin kuinka moni seuraa marokon liigaa sen häikäisevän viihdyttävyyden vuoksi? ja silti monituhat päiset ultra-ryhmät laulaa ja jokainen kentällä ja sen välittömässä läheisyydessä on ammattilainen. Suomi on yksinkertaisesti niin pieni kärpäsen paska ettei kehitystä voida täällä luoda kansainvälisen menestymisen ja kiinnostavuuden varaan. ja pahoittelut lukuisista ala-koulu tason kirjoitusvirheistä, en jaksa suu vaahdossa keskittyä epäolennaisuuksiin
|
|
|
|
Viinioksa
Poissa
Suosikkijoukkue: Fingland
|
|
Vastaus #201 : 21.02.2011 klo 21:58:12 |
|
Paluuta vanhempiin viesteihin, syntyikö manu tai arsenal bisneskoneistoina? ei vaan esim Arsenal on tehdasduunareiden seura ja edustaa nykyisin pohjois-lontoota Molemmat seurat tosin ajautuivat aika pian taloudelliseen vaikeuksiin ja siirtyivät bisnesmiesten omistukseen.
|
|
|
|
Walton
Poissa
|
|
Vastaus #202 : 21.02.2011 klo 23:30:23 |
|
Juuri siksi markkinoinnin tuleekin olla hyvin tarkkaa puuhaa, markkinoinnin pääpaino tulisi olla ME-hengen nostattamisessa, se tapahtuu parhaiten käytännön tasolla paikallisissa olosuhteissa. Siksi esim tv-mainokset on hukkaan heitettyä rahaa. Hienoudet löytyvät kyllä itsestään mutta ainoastaan jos peli kiinnostaa ja peli kiinnostaa jos siinä on kyse maineesta ja kunniasta, siitä että ollaan parempia kun nuo landet tai rikkaat tai köyhät tai nuo tuolta toisesta kaupunginosasta. Tästä samaa mieltä, tärkeimmät markkinointitoimenpiteet tehdään nimenomaan paikallisesti seuratasolla. Paluuta vanhempiin viesteihin, syntyikö manu tai arsenal bisneskoneistoina? ei vaan esim Arsenal on tehdasduunareiden seura ja edustaa nykyisin pohjois-lontoota. Sen sijaan suurin osa kaikista ammatilais-kiekko seuroista on tullut vain ja ainoastaan tuotteiksi johonkin valmiiseen konseptiin, usein jopa perinteisten seurojen jaostot.
Voi toki olla niin että suuri osa ammattilaiskiekkoseuroista(ainakin Pohjois-Amerikassa) on syntynyt valmiina tuotteena ilman perinteitä. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy ja tästä syystä huippujääkiekkoseuran ja "valmiin tuotteen" välille ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä, etenkään suomalaisista seuroista puhuttaessa.
|
|
|
|
simo hylje
Poissa
Suosikkijoukkue: Lahti
|
|
Vastaus #203 : 23.02.2011 klo 15:07:06 |
|
Jos et ole huomannut, niin jonkin verran saatanasti on tullut mahdollisuuksia lisää. Pelkästään töllö ja tietokone ovat sellaisia asioista, jotka ovat mullistaneet ajankäytön mahdollisuudet.
Ottelutapahtumasta pitääkin tehdä oikeasti tapahtuma. Ei se vain riitä, että on peli, jota voi seurata seisoskelemalla vallin päällä. Siellä pelissä pitää olla miellyttävät puitteet ja sen pitää olla sopivaan aikaan. Toki myös vaaditaan sitä, että peli itsessään on viihdyttävä ja sillä on selkeä panos. Vaikka Veikkausliigasta ei ikinä tulekaan La Liga, niin kyllä otteluista varmasti olisi tehtävissä kendoliigan tasoisia tapahtumia, jonne ihmiset haluavat. Mainittakoon muuten, että SM-Liigassa on panostettu ottelun oheispalveluihin ihan älyttömän paljon tässä viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Sekin kertoo siitä, että pelkkä peli ei enää riitä, vaan oheispalveluiden täytyy olla kunnossa.
"Tapahtumia" ottelut ovat siinä vaiheessa kun ne kiinnostavat tarpeeksi ihmisiä. "Viihdyttävää" peli on silloin kun ottelun lopputulos ei ole yhdentekevä katsojalle. "Panosta" on jokaisessa pelissä jalkapallossa, koska kaikki pisteet lasketaan mukaan. Menestyviä seuroja ei kautta kohden voi olla kuin 3-4, joten menestyksen varaan rakennettaessa ollaan jo menty metsään. Jos pelistä yritetään luoda "tapahtuma", kuten joku rokkikonsertti tai messut, se ei kanna. Lisäksi yhdelläkään suomalaisseuralla ei ole resursseja luoda "tapahtumaa" joka ottelusta, jos ymmärrän käyttämäsi tapahtuma-sanan niin kuin tarkoitit. Viime kaudelta esimerkkejä siitä, miten ihmiset kiinnostuvat: FC Lahti pyrki kehittämään "ottelutapahtumaa" (tämä oli FCL:n hallituksen tj. Hasselle antama tehtävä) tuomalla sinne milloin tanssityttöjä ja strippareita, milloin Peppi Pitkätossua ja milloin paikallista junttirokkia. Kaksi kertaa "tapahtuma" tehtiin jalkapalloilullisista näkökulmista; toinen oli lahtelaisten rakkaan vihollisen HJK:n saapuminen Lahteen ja toinen oli säilymiskamppailun kannalta elintärkeä viimeinen kotipeli MIFKiä vastaan. Näissä kahdessa viimeisessä ei hömpötetty mistään oheistoiminnasta vaan keskiössä oli itse peli. Läheltä seuranneet tietävät lopputuloksen, muille kerrottakoon, että "tapahtumaottelut" jättivät lähinnä puuhastelun leiman ja hämmentyneitä ilmeitä, nämä kaksi taas keräsivät liki kolminkertaisen määrän maksaneita katsojia tavalliseen sarjapeliin verrattuna, ~5800 ja ~5200. Kerrottakoon vielä, että kummassakaan ottelussa "pelin taso" ei ollut erikoista ja HJK-pelissä ei ollut muuta panosta kuin kolme pistettä keskellä kesää. Seurojen markkinointi on silloin onnistunut kun kaikki oheistoiminta riisutaan ja jäljelle jää vain seura, joka olemassa olollaan kiinnostaa ihmistä.
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011 klo 15:09:32 kirjoittanut simo hylje »
|
|
|
|
|
Ac Ojoinen
Poissa
|
|
Vastaus #204 : 23.02.2011 klo 15:18:52 |
|
Seurojen markkinointi on silloin onnistunut kun kaikki oheistoiminta riisutaan ja jäljelle jää vain seura, joka olemassa olollaan kiinnostaa ihmistä.
Amen, tuohon lauseeseen kulminoituu asian ydin kaikessa yksinkertaisuudessaan.
|
|
|
|
Thalian
Poissa
|
|
Vastaus #205 : 23.02.2011 klo 22:47:23 |
|
Hylkeellä varsin mainio kirjoitus. Käytän itse tapahtuma-sanaa kuvatakseni sitä, että ottelutapahtuma on kokonaisuus ja itse peli on vain osa sitä. Toki suurin ja tärkein osa, mutta viihtyvyyden kannalta ns. ulkopelilliset asiat ovat myös merkityksellisiä. Siksi esimerkiksi olosuhteiden kehittäminen on todella tärkeää. Katsomossa kun pitää olla suht miellyttävä istua (tai ei ainakaan liian epämiellyttävää), sateen sattuessa katos olisi mukava olla ja puoliajalla makkaran ostamisen pitää olla nopeaa ja sujuvaa. Lisäksi monelle turhan tärkeä asia on, että olutta pitää olla tarjolla. Nämä ovat näitä minitasoon vaadittavia mukavuuksia. Sitten toki bonusta saa selkeistä ajan- ja tilanteennäytöstä, ja jos vaihdot ja varoitukset vielä näkisi jostain, niin oltaisiin jo melkoisen kovalla tasolla. Kokoonpanot ryhmityksineen auttaisivat myös monia hahmottamaan tilanteen kentällä huomattavasti paremmin. Kaksi kertaa "tapahtuma" tehtiin jalkapalloilullisista näkökulmista; toinen oli lahtelaisten rakkaan vihollisen HJK:n saapuminen Lahteen ja toinen oli säilymiskamppailun kannalta elintärkeä viimeinen kotipeli MIFKiä vastaan. Näissä kahdessa viimeisessä ei hömpötetty mistään oheistoiminnasta vaan keskiössä oli itse peli. Haluan erikseen vielä kommentoida tuota ylläolevaa, sillä siinä kulminoituu yksi suurista ongelmista. Nimittäin aivan liian harva seura markkinoi tarpeeksi otteluitaan. Jokaisesta pelistä pitäisi antaa sellainen kuva, että se on todella tärkeä peli ja joukkue haluaa ehdottomasti voittaa juuri sen pelin. Nimittäin ei katsojaa kiinnosta läheskään samassa mittakaavassa, jos ottelun ennakkomainontakin antaa ymmärtää, että kyseessä on vain yksi kesän peleistä, joka olisi kiva voittaa. Jokaisesta vastustajasta löytyy varmasti jotain koukkua, jonka ympärille on hyvä lähteä rakentamaan hypeä. Tätä näkee vain todella todella harvoin käytännössä toteutettavan.
|
|
|
|
Tiksa
Poissa
Suosikkijoukkue: KuPS, Huuhkajat
|
|
Vastaus #206 : 23.02.2011 klo 23:48:13 |
|
Mä luulen, että nämä hassupelle-tempaukset ovat luoneet "tapahtuma"-sanalle liian pahan kaiun. Ja ihan syystäkin - aivan liian moni seurakaan ei ymmärrä mitä se tapahtuma tarkoittaa ja korvaa sitä sitten noilla keinotekoisilla virityksillä.
Mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos mä voin ryystää jallua taskumatista, homotella tuomaria, heittää savun kentälle ja tuopin vastustajan kannattajan päälle. (Kukapa meistä kieltäisi, etteikö Suomi-Venäjä jäänyt mieleen paremmin kuin vaikka Suomi-Azerit?)
Tai mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos mä voin viedä sinne mun superjunnun, ennen ottelua ostetaan joukkueen supertähden paita ja puoliajalla iso hodari ja jätski, pelissä supertähti tekee maalin ja antaa pelin jälkeen nimmarin ja illalla kotona superjunnu haluaa nukkua pelipaita päällä ja kysyy: "Tiksa, milloin mennään uudelleen matsiin?"
Tai mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos asiakkaani kanssa aitioon mennessä seuran Iso Kiho tulee tervehtimään nimeltä ja mä voin esitellä hänet asiakkaalleni, pelin aikana asiakkaalleni on tarjolla laadukkaita urheilujuomia, pelin jälkeen asiakkaani pääsee briljeeraamaan jalkapallotietämyksellään analysoidessaan peliä joukkueen valmentajalle ja jälkipeleissä hän ehdottaa, että tulisin seuraavana päivänä juttelemaan hänen toimistolleen siitä ehdottamastani projektisuunnitelmasta.
Eli kyllä siinä ottelutapahtumassa on helvetin paljon enemmän kuin se peli, mutta aika vähän siinä on tarvetta kohdistamattomalle tivoli-meininkille. (Tai ehkä jollekin 15-vuotiaalle tapahtuma on jo se, että portilla strippari kopeloi munia turvatarkastuksessa.)
Se lähtökohta tapahtumien rakentamiseen pitää olla eri yleisösegmentit ja heidän toiveensa.
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
|
|
Vastaus #207 : 24.02.2011 klo 01:00:13 |
|
Katsomossa kun pitää olla suht miellyttävä istua (tai ei ainakaan liian epämiellyttävää)
Niin no, tunnen kyllä monia sellaisia jotka mielummin seisovat, myös "ultra"skenen ulkopuolelta. Mä luulen, että nämä hassupelle-tempaukset ovat luoneet "tapahtuma"-sanalle liian pahan kaiun. Ja ihan syystäkin - aivan liian moni seurakaan ei ymmärrä mitä se tapahtuma tarkoittaa ja korvaa sitä sitten noilla keinotekoisilla virityksillä.
Mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos mä voin ryystää jallua taskumatista, homotella tuomaria, heittää savun kentälle ja tuopin vastustajan kannattajan päälle. (Kukapa meistä kieltäisi, etteikö Suomi-Venäjä jäänyt mieleen paremmin kuin vaikka Suomi-Azerit?)
Tai mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos mä voin viedä sinne mun superjunnun, ennen ottelua ostetaan joukkueen supertähden paita ja puoliajalla iso hodari ja jätski, pelissä supertähti tekee maalin ja antaa pelin jälkeen nimmarin ja illalla kotona superjunnu haluaa nukkua pelipaita päällä ja kysyy: "Tiksa, milloin mennään uudelleen matsiin?"
Tai mulle ottelutapahtuma on parhaimmillaan, jos asiakkaani kanssa aitioon mennessä seuran Iso Kiho tulee tervehtimään nimeltä ja mä voin esitellä hänet asiakkaalleni, pelin aikana asiakkaalleni on tarjolla laadukkaita urheilujuomia, pelin jälkeen asiakkaani pääsee briljeeraamaan jalkapallotietämyksellään analysoidessaan peliä joukkueen valmentajalle ja jälkipeleissä hän ehdottaa, että tulisin seuraavana päivänä juttelemaan hänen toimistolleen siitä ehdottamastani projektisuunnitelmasta.
Eli kyllä siinä ottelutapahtumassa on helvetin paljon enemmän kuin se peli, mutta aika vähän siinä on tarvetta kohdistamattomalle tivoli-meininkille. (Tai ehkä jollekin 15-vuotiaalle tapahtuma on jo se, että portilla strippari kopeloi munia turvatarkastuksessa.)
Se lähtökohta tapahtumien rakentamiseen pitää olla eri yleisösegmentit ja heidän toiveensa.
tästähän päästään suoraan täydelliseen kiertokulkuun, matsit lauantaille(kesäisin ehkä sunnuntai ok)->paljon vierasfaneja huutamassa rumuuksia ja innostamassa kotifaneja huutomyrskyyn seisomapäädyissä-> pelaajat antaa kaikkensa ja pikku-jarkko on haltioissaan tuularikatsomossa->firmapomo katselee tyytyväisenä ihmeellistä maailmanmenoa höystettynä tyytyväisillä isä-poika pareilla gold-member aitiossaan.
|
|
|
|
simo hylje
Poissa
|
|
Vastaus #208 : 24.02.2011 klo 10:04:32 |
|
Mä luulen, että nämä hassupelle-tempaukset ovat luoneet "tapahtuma"-sanalle liian pahan kaiun. Ja ihan syystäkin - aina kun joku liigasta tai seurasta puhuu ottelutapahtumasta voidaan olla varmoja että lopputulos on hämmentävä
Korjasin boldatun vastaamaan omia kokemuksia. Hyvä kirjoitus, paljon asiaa ja katto-organisaation pitäisi auttaa seuroja esim. tiedon keruussa. Seuroilla on niin pienet organisaatiot, että jo päivittäisten askareiden hoito vie leijonan osan ajasta, yritä siinä sitten lisäksi innovoida jotain lisää. Tai yksinkertaisimmillaan liiga voisi järjestää opintomatkan Euroopan pikkuseurojen vieraaksi ja tutustuttaa seurapomot niiden toimintakulttuuriin. Jo apinoimalla päästäisiin pitkälle nykytilanteeseen verrattuna.
|
|
|
|
Game
Poissa
|
|
Vastaus #209 : 24.02.2011 klo 10:38:46 |
|
markkinoinnin pääpaino tulisi olla ME-hengen nostattamisessa, se tapahtuu parhaiten käytännön tasolla paikallisissa olosuhteissa. Siksi esim tv-mainokset on hukkaan heitettyä rahaa. Hienoudet löytyvät kyllä itsestään mutta ainoastaan jos peli kiinnostaa ja peli kiinnostaa jos siinä on kyse maineesta ja kunniasta, siitä että ollaan parempia kun nuo landet tai rikkaat tai köyhät tai nuo tuolta toisesta kaupunginosasta. Kuinkahan moni seura on muuten selvillä, mikä näiden erilaisten markkinointitoimenpiteiden ROI (Return On Investment)-prosentti on? Veikkaanpas, että aika harva tietää. TV-mainokset saattaa olla hukkaan heitettyä rahaa, tai sitten ei. Se vähän riippuu eri tekijöistä. Joka tapauksessa kuten aikaisemminkin on tullut sanottua, niin markkinointi on enemmäkin tehostustoimenpide eikä sillä suuria ihmeitä saada aikaan (Tässä tapauksessa) ainakaan pitkällä tähtäimellä. Yhteen otteluun kyllä voi saada suurenkin väkiryntäyksen hassulla tempauksella, mutta sitoutuminen ja pohja peleissä käymiselle lähtee sieltä ensimmäisistä ikävuosista lähtien.
|
|
|
|
Tiksa
Poissa
|
|
Vastaus #210 : 24.02.2011 klo 11:55:51 |
|
tästähän päästään suoraan täydelliseen kiertokulkuun
Mä näkisin sen kiertokulun niin, että se mun seitsemänvuotias pelistä haltioitunut superjunnu on 15 vuoden päästä homottelemassa siellä kannattajakatsomossa, 30 vuoden päästä tuomassa omaa superjunnuaan matsiin ja 45 vuoden päästä kestitsemässään yritysvieraitaan supergoldvip-aitiossa.
|
|
|
|
Viinioksa
Poissa
|
|
Vastaus #211 : 24.02.2011 klo 21:22:10 |
|
Niin no, tunnen kyllä monia sellaisia jotka mielummin seisovat, myös "ultra"skenen ulkopuolelta. tästähän päästään suoraan täydelliseen kiertokulkuun, matsit lauantaille(kesäisin ehkä sunnuntai ok)->paljon vierasfaneja huutamassa rumuuksia ja innostamassa kotifaneja huutomyrskyyn seisomapäädyissä-> pelaajat antaa kaikkensa ja pikku-jarkko on haltioissaan tuularikatsomossa->firmapomo katselee tyytyväisenä ihmeellistä maailmanmenoa höystettynä tyytyväisillä isä-poika pareilla gold-member aitiossaan.
Jos tavoitteena on nostaa katsojamäärää tai edes pitää se nykyisellään, isä->poika -kiertokulku ei vain ole riittävä. Niitä poikia kun ei kuitenkaan ole sen enempää kuin isiäkään, eikä jalkapallofaniuden periytyminen ole 100%:ta. Jostain pitäisi saada myös katsojia, joiden isät eivät koskaan ole peleissä käyneet.
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
|
|
Vastaus #212 : 24.02.2011 klo 21:49:58 |
|
Mä näkisin sen kiertokulun niin, että se mun seitsemänvuotias pelistä haltioitunut superjunnu on 15 vuoden päästä homottelemassa siellä kannattajakatsomossa, 30 vuoden päästä tuomassa omaa superjunnuaan matsiin ja 45 vuoden päästä kestitsemässään yritysvieraitaan supergoldvip-aitiossa.
100% samaa mieltä. Tämä kulkee ennemmin oman teoriani rinnalla kuin sen puolesta.
|
|
|
|
daja
Poissa
|
|
Vastaus #213 : 24.02.2011 klo 22:16:53 |
|
Kuinkahan moni seura on muuten selvillä, mikä näiden erilaisten markkinointitoimenpiteiden ROI (Return On Investment)-prosentti on? Veikkaanpas, että aika harva tietää.
Ainakin Hongan osalta Hesarissa mainostamista on mitattu ja positiivinen vaikutus yleisömäärissä on ollut noin 500 maksanutta katsojaa. Jos miettii, että kokosivun mainos maksaa noin 10 000 € ja 500 (maksaneesta) katsojasta saatu tulo on n. 15 € niin miinukselle jäädään kahden ja puolen tuhannen verran. Eri asia on sitten se tuleeko tästä yhden ottelutapahtuman mainostamisen vaikutuksesta tulleista tulevaisuudessa aktiivisia kannattajia jolloin tulos voi kääntyä positiiviselle puolelle.Tämä siis pelkästään mainostamisen osalta. Markkinointi on käsitteenä sen verran laaja, että mainostamisen vaikutusta on selvästi helpompi mitata.
|
|
|
|
Tiksa
Poissa
|
|
Vastaus #214 : 24.02.2011 klo 22:20:11 |
|
Jos tavoitteena on nostaa katsojamäärää tai edes pitää se nykyisellään, isä->poika -kiertokulku ei vain ole riittävä. Niitä poikia kun ei kuitenkaan ole sen enempää kuin isiäkään, eikä jalkapallofaniuden periytyminen ole 100%:ta. Jostain pitäisi saada myös katsojia, joiden isät eivät koskaan ole peleissä käyneet.
Mites iso määrä suomalaisia näki ainakin yhden jalkapallo-ottelun per vuosi? Se oli muistaakseni huomattavan iso. Ei kauhean paljon lätkää jäljessä, mutta sitten keskimääräinen jalkapallo-ottelussa kävijä näki <2 peliä vuodessa kun lätkässä se taisi olla >4. (Nuo oli nyt muistinvarasta ... yritän etsiä lähteen.) Eli yksi toinen markkinoinnin painopistealue pitäisi olla näiden marginaalisten asiakkaiden uskollisuuden kasvattaminen: saada se katsoja tulemaan toisenkin kerran vuodessa peliin. Ja siinä ne "elämykset" ja "tapahtumat" (kun ne ymmärretään oikein) ovat niitä avainjuttuja. -- Ja isä/poika-parin sijasta se kosketus voi tulla kaverin ja sen isän seurassa tai koululuokan kanssa tai futiskoulun kanssa tms. Joka tapauksessa yksi oleellisimpia kohderyhmiä sitouttaa tulisi olla nämä <10-vuotiaat junnut. Koska siinä vaiheessa pystyy vaikuttamaan eniten identiteettitasolla, niin että se kaveri ei käy tulevaisuudessa hongan matsissa sen tähden, että sille illalle ei sattunut löytymään mitään kivaa leffaa, vaan sen tähden, että hän on honkalainen.
|
|
|
|
simo hylje
Poissa
|
|
Vastaus #215 : 25.02.2011 klo 10:34:46 |
|
Mites iso määrä suomalaisia näki ainakin yhden jalkapallo-ottelun per vuosi? Se oli muistaakseni huomattavan iso. Ei kauhean paljon lätkää jäljessä, mutta sitten keskimääräinen jalkapallo-ottelussa kävijä näki <2 peliä vuodessa kun lätkässä se taisi olla >4. (Nuo oli nyt muistinvarasta ... yritän etsiä lähteen.)
Eli yksi toinen markkinoinnin painopistealue pitäisi olla näiden marginaalisten asiakkaiden uskollisuuden kasvattaminen: saada se katsoja tulemaan toisenkin kerran vuodessa peliin. Ja siinä ne "elämykset" ja "tapahtumat" (kun ne ymmärretään oikein) ovat niitä avainjuttuja.
Tässähän ollaan lapsen kengissä, ainakin oman kokemukseni mukaan. En tiedä onko yhdelläkään seuralla "asiakasrekisteriä"? Tai "kanta-asiakasohjelmaa"? Ihan jokaisella pikkupuljullakin on ainakin asiakkaidensa tiedot mutta jalkapalloseurat eivät ainakaan tietojeni mukaan tätä juuri harrasta. Jos jollain seuralla on niin hyvä. Seuraan kuulumista voi tehostaa esim. jonkun tyyppisellä member-ohjelmalla, esim. 5 vuotta kausari putkeen = yksi taso, 10 vuotta = seuraava jne. Näin seura voi osoittaa myös näille sadoille-tuhannelle vakiokausikortin hankkijalle, että se arvostaa heitä rivikatsojaa enemmän samalla kuitenkaan rivikatsojaa mollaamatta. Joku markkinointiguru voisi tuon paketoida näyttäväksi.
|
|
|
|
straiter
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Rotkäppchen Sektkellerei Freyburg
|
|
Vastaus #216 : 25.02.2011 klo 11:01:15 |
|
Tässähän ollaan lapsen kengissä, ainakin oman kokemukseni mukaan. En tiedä onko yhdelläkään seuralla "asiakasrekisteriä"? Tai "kanta-asiakasohjelmaa"? Ihan jokaisella pikkupuljullakin on ainakin asiakkaidensa tiedot mutta jalkapalloseurat eivät ainakaan tietojeni mukaan tätä juuri harrasta. Jos jollain seuralla on niin hyvä.
Seuraan kuulumista voi tehostaa esim. jonkun tyyppisellä member-ohjelmalla, esim. 5 vuotta kausari putkeen = yksi taso, 10 vuotta = seuraava jne. Näin seura voi osoittaa myös näille sadoille-tuhannelle vakiokausikortin hankkijalle, että se arvostaa heitä rivikatsojaa enemmän samalla kuitenkaan rivikatsojaa mollaamatta. Joku markkinointiguru voisi tuon paketoida näyttäväksi.
Saksassahan on seuroilla käytössä jäsenjärjestelmä, samaa voisi yrittää jollain tavalla muunneltuna tuoda Suomeenkin. Alkuvaiheessa liityttäisiin seuran "jäseneksi" minimi/nollamaksuilla ja samalla seura saisi jäsenen tiedot, voisi lähettää suoraan postia, hoitaa jäsenille erilaisia etuisuuksia, jäsenkortit ja sen sellaista. Tällä tavoin sitoutumista saisi edistettyä, asiakastietoa saisi ihan hyvin haalittua kasaan ja markkinointi olisi huomattavasti helpompaa.
|
|
|
|
Ior Bock
Poissa
|
|
Vastaus #217 : 25.02.2011 klo 11:13:54 |
|
Saksassahan on seuroilla käytössä jäsenjärjestelmä, samaa voisi yrittää jollain tavalla muunneltuna tuoda Suomeenkin. Alkuvaiheessa liityttäisiin seuran "jäseneksi" minimi/nollamaksuilla ja samalla seura saisi jäsenen tiedot, voisi lähettää suoraan postia, hoitaa jäsenille erilaisia etuisuuksia, jäsenkortit ja sen sellaista. Tällä tavoin sitoutumista saisi edistettyä, asiakastietoa saisi ihan hyvin haalittua kasaan ja markkinointi olisi huomattavasti helpompaa.
Samoin Iso-Britanniassa ja Hollannissa. Piti kerran aloittaa keskustelu tästä jäsen järjestelmästä, tai lähinnä sen puuttumisesta mutta unohtui sitten. Muistaakseni kupsilla olisi joku tuontapainen ainakin tällä kaudella, joku savolainen voisi selventää. Mutta onhan tuo ihme ettei sitä ole tänne tuotu, esim 10e kausimaksu ja hyvityksesksi sitten alennuksia ainakin pitkäaikaisille kausikorttilaisille, halutessa infokirjeitä sähköpostiin/puhelimeen, etuosto oikeuksia euro-matseihin ja jopa maajoukkueen otteluihin, alennuksia, tai ilmaisia vieraskyydityksiä halukkaille jne... Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. luin sitten vähän alusta ja siinähän oli samat pointit kun minun viestissä
|
|
|
|
Game
Poissa
|
|
Vastaus #218 : 25.02.2011 klo 11:25:05 |
|
Eli yksi toinen markkinoinnin painopistealue pitäisi olla näiden marginaalisten asiakkaiden uskollisuuden kasvattaminen: saada se katsoja tulemaan toisenkin kerran vuodessa peliin. Ja siinä ne "elämykset" ja "tapahtumat" (kun ne ymmärretään oikein) ovat niitä avainjuttuja.
Jos puhtaasti kannattavuuden ja tuottojen kannalta ajatellaan, niin ensijaisesti täytyy pitää tuottoisin ryhmä tyytyväisenä. Usein markkinoinnissa on huomattu, että kaikkien tyytyväisimmät asiakkaat eivät ole niitä kaikkien tuottoisimpia. Tämä selittyy tietysti yksinkertaisesti siten, että jokainen osapuoli tarkastelee asioita omien näkökulmien ja etujen mukaisesti. Veikkausliigan tavallisten katsojien osalta tämä ei aivan täysin päde. Liigan tyytyväisimmät katsojat löytyvät varmasti sieltä kannattajaryhmien jäsenistä, joilla tosin tuottojen kannalta on usein alennettuja kausikortteja (joskus jopa täysin ilmaisia), mutta he kuitenkin todennäköisesti maksaisivat täyden hinnankin, jos alennuksia ei ole saatavilla. Sen sijaan kuitenkin tuottavampia ovat nämä 80-100 % peleissä käyvät, jotka maksavat täyden hinnan lipusta. Hyvin tärkeää on pitää huolta tästä kohderyhmästä, jotta he myös jatkossakin tulevat peleihin. Kun tämä kohderyhmä on sitoutettu kunnolla, voidaan alkaa kohdistaa markkinointitoimenpiteitä vähemmän peleissä käyviin, jotta heidän käyntimääränsä ja sitoutuminen kasvaisivat.
|
|
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011 klo 11:27:24 kirjoittanut Game »
|
|
|
|
|
jpekkaa
Paikalla
|
|
Vastaus #219 : 25.02.2011 klo 11:47:09 |
|
Muistaakseni kupsilla olisi joku tuontapainen ainakin tällä kaudella, joku savolainen voisi selventää. Mutta onhan tuo ihme ettei sitä ole tänne tuotu, esim 10e kausimaksu ja hyvityksesksi sitten alennuksia ainakin pitkäaikaisille kausikorttilaisille, halutessa infokirjeitä sähköpostiin/puhelimeen, etuosto oikeuksia euro-matseihin ja jopa maajoukkueen otteluihin, alennuksia, tai ilmaisia vieraskyydityksiä halukkaille jne... KuPS ry, jäsenmaksu 20€, etuja mm. - ilmainen fanimatka yhteen vierasotteluun JJK-KuPS - 20 euron alennus kausikortista TAI vaihtoehtoisesti yksi ilmaislippu kauden johonkin kotiotteluun - Sportiasta 25% alennus jalkapallovarusteista ja 15% muista tuotteista - yhteistyökumppaneille menevät KuPS-uutiskirjeet suoraan jäsenten sähköpostiin - ennakkoon ostetuista europelipääsylipuista 25% alennus
|
|
|
|
Game
Poissa
|
|
Vastaus #220 : 25.02.2011 klo 14:27:14 |
|
Ainakin Hongan osalta Hesarissa mainostamista on mitattu ja positiivinen vaikutus yleisömäärissä on ollut noin 500 maksanutta katsojaa. Jos miettii, että kokosivun mainos maksaa noin 10 000 € ja 500 (maksaneesta) katsojasta saatu tulo on n. 15 € niin miinukselle jäädään kahden ja puolen tuhannen verran. Eri asia on sitten se tuleeko tästä yhden ottelutapahtuman mainostamisen vaikutuksesta tulleista tulevaisuudessa aktiivisia kannattajia jolloin tulos voi kääntyä positiiviselle puolelle.Tämä siis pelkästään mainostamisen osalta. Markkinointi on käsitteenä sen verran laaja, että mainostamisen vaikutusta on selvästi helpompi mitata.
Joo hankala tuosta kyllä on mitata kokonaishyötyä pitkällä tähtäimellä markkinoinnin näkökulmasta. Jättäisin kuitenkin suosiolla nämä lehtimainokset vähemmälle ja johan nuo mainitsemasi luvutkin antavat osviittaa siitä, miksi näin kannattaa tehdä. Usein nämä tuntuu semmosilta toivotaan toivotaan -ratkaisuilta, kun laitetaan joku lehtimainos ja katsotaan, jos sitä nyt vähän enemmän väkeä tulisi katsomoon. Erittäin hyvä, että Espoossa on ainakin osattu mitata. Markkinointia voi kuitenkin tehdä monella muullakin tavoin vieläpä täysin ilmaiseksi, ja esimerkiksi straiterin mainitsema esimerkki Saksasta vaikuttaa ihan hyvältä.
|
|
|
|
Viinioksa
Poissa
|
|
Vastaus #221 : 25.02.2011 klo 17:09:39 |
|
Ja isä/poika-parin sijasta se kosketus voi tulla kaverin ja sen isän seurassa tai koululuokan kanssa tai futiskoulun kanssa tms.
Joka tapauksessa yksi oleellisimpia kohderyhmiä sitouttaa tulisi olla nämä <10-vuotiaat junnut. Koska siinä vaiheessa pystyy vaikuttamaan eniten identiteettitasolla, niin että se kaveri ei käy tulevaisuudessa hongan matsissa sen tähden, että sille illalle ei sattunut löytymään mitään kivaa leffaa, vaan sen tähden, että hän on honkalainen.
Oikeastaan ihmisen identiteetti alkaa kunnolla muodostua vasta murrosiässä. Silloin osa lapsuuden kiinnostuksista jää pois. Tunnetusti jalkapallon harrastaminen jää monelta siinä vaiheessa, mutta mahdollisesti katsominenkin. Teinit olisivat tärkeä kohderyhmä tulevaisuutta ajatellen.
|
|
|
|
Samson
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK, New England Patriots
|
|
Vastaus #222 : 16.04.2011 klo 11:12:58 |
|
En ainakaan nopealla silmäyksellä huomannut, että tästä olisi aiemmin ollut puhetta: http://www.veikkausliiga.com/kausikortti/ Sonera Sport-kanavapaketin tilaajalle Kausikortti kaupan päälle!
Kun tilaat Sonera Sportin vuodeksi nyt paikkakuntasi Sonera kauppiaalta, näet kaikki Veikkausliigaottelut livenä: Kotiottelut paikan päällä ja vierasottelut omasta telkkaristasi. Saat näet paikkauntasi Veikkausliiga-joukkueen kausikortin kaupan päälle! Tätä tarjousta ei kannata ohittaa. Lasketaanko tämä nyt sitten ilmaislipuksi?
|
|
|
|
Bossu
Poissa
|
|
Vastaus #223 : 16.04.2011 klo 11:33:19 |
|
En ainakaan nopealla silmäyksellä huomannut, että tästä olisi aiemmin ollut puhetta: http://www.veikkausliiga.com/kausikortti/ Sonera Sport-kanavapaketin tilaajalle Kausikortti kaupan päälle!
Kun tilaat Sonera Sportin vuodeksi nyt paikkakuntasi Sonera kauppiaalta, näet kaikki Veikkausliigaottelut livenä: Kotiottelut paikan päällä ja vierasottelut omasta telkkaristasi. Saat näet paikkauntasi Veikkausliiga-joukkueen kausikortin kaupan päälle! Tätä tarjousta ei kannata ohittaa. Lasketaanko tämä nyt sitten ilmaislipuksi? Mistäköhän selviää, mihin katsomonosaan stadioneilla "sonera-kausari" käy..
|
|
|
|
TZagallo
Poissa
Suosikkijoukkue: Eilen, tänään, huomenna
|
|
Vastaus #224 : 16.04.2011 klo 11:54:01 |
|
Lasketaanko tämä nyt sitten ilmaislipuksi?
Mielestäni kyllä. Seurat tuskin saavat tuosta suoraan (juuri) mitään.
|
|
|
|
|
|