2009-06-22
Sparv glad för magiskt publikstödFinlands lagkapten, Tim Sparv, är inte nöjd med att Finland har noll poäng, men är glad över att laget bjudit på fin fotboll. Svenskfotboll.se tog ett snack med Tim om turneringen så här långt, publikstödet och om hur det var att träffa gamla polarna Theo Walcott och Martin Cranie igen.
Vad har du att säga om turneringen så här långt?
- Den har varit helt okej, även om vi är besvikna över att vi inte gick till semifinal, vilket var vårt mål.
Är du nöjd med det Finland presterat? Vad har ni gjort bra och vad kunde ni gjort bättre?
- Det är svårt att vara nöjd när vi inte går vidare, men spelmässigt förde vi spelet och dominerade stundtals under den första halvleken både i matchen mot England och i matchen mot Tyskland. I andra halvlek i de båda matcherna var fokuseringen sämre. Det som varit bra är att vi inte visat de stora lagen någon som helst respekt. Vi har spelat vårt eget spel, precis som vi gjorde i kvalet. Vi har inte varit bra på fasta situationer, varken offensivt eller defensivt. Vi har släppt in två av tre mål på fasta situationer och i offensiven har de fasta situationerna varit under all kritik.
Hur var det att göra mål på England hemma på Örjans Vall?
- Just att få göra mål på England på Örjans Vall, det finns inget som slår det! När jag gjorde mål och hoppade över reklamskyltarna för att fira med fansen… Det finns inget som slår det.
Experterna trodde inför turneringen att Finland skulle få det jättesvårt och bli turneringens slagpåsar. Men ni har pressat både England och Tyskland.
- Hade vi haft rutinen, så hade vi kunnat ha några poäng nu. Tidningarna har skrivit om att vi ska bli slagpåsar, men det har vi inte varit på något sätt. Ändå står vi här med noll poäng och det känns oerhört surt, då vi presterat ganska bra fotboll.
Vad tror du om matchen mot Spanien?
- Jag sade inför turneringen att Spanien skulle vara vår tuffaste motståndare. De är väldigt spelskickliga och tekniska. Detta är sista matchen många i laget spelar tillsammans på ett tag, så vi vill avsluta värdigt. Det är bra att vi kan spela utan press. Vi vill överraska och slå ut Spanien, så att det ger lite eko i Europa. Vinner vi så går vi förbi Spanien och blir trea i gruppen. Det ska bli skitkul att spela ikväll.
Vilket lag har imponerat mest så här långt?
- Det känns som att England, efter en lite trög start mot oss, vuxit lite och de kan hända att de växer ännu mer om de får igång Theo lite mer. Inför turneringen tippade jag Spanien som slutsegrare, men nu ser det ut som att de inte ens går vidare.
Vad tycker du om ert publikstöd?
- Magiskt, helt jäkla magiskt! Speciellt nationalsången mot England, sådant publikstöd har jag aldrig varit med om. Vi har haft den bästa publiken. Fansen har varit helt fantastiska. Det händer sällan att Finland är med i stora mästerskap, så nu kom folk för att stötta laget.
Vad har ni lärt er genom att möta England och Tyskland? Vad kommer ni att ta med er från den här turneringen?
- Vi har fått rutin på alla plan. Det är mycket småsaker, som att vi skjutit fler skott. Vi har stundtals dominerat matcherna. Men rutinen de engelska och tyska spelarna har från spel i Premier League och Bundesliga räckte för att slå oss. Vi måste bli tuffare och inte vara så snälla.
Vem tycker du har varit Finlands bästa spelare så här långt?
- Vänsterbacken Jukka Raitala och Perparim Hetemaj har varit bra.
Jukka hade ett kanonskott mot Tyskland. Vad hade hänt om det skottet gått in?
- Hade den touchat någon så hade den nog gått in. Jag tror att vi hade vunnit om den gått in, för vi är bra när vi leder matcher.
Vad tycker du om din egen turnering?
- Helt hyfsad. Jag var bra mot England, men jag är inte helt nöjd med min match mot Tyskland.
Hur var det att spela mot Theo Walcott och Martin Cranie, som du spelade med i Southampton, i en landskamp?
- Det var överhuvudtaget kul att träffa dem igen. Vi har inte setts på två och ett halvt år. De har inte så bra koll på vad jag har haft för mig, medan jag vet allt om vad de har gjort. Det var kul att visa att jag fortfarande lever. Vi snackar lite ibland. Vi kommer alltid att vara kompisar. Vi var ett bra gäng i Southampton, där alla umgicks mycket med alla. Theo och Cranie är två justa killar.
Det måste vara stort att Finland tagit sig till ett stort mästerskap och presterat bra fotboll?
- Ja, självklart är det så. Finland är ett litet land, där hockey och skidor får mer utrymme i media än vad fotboll får. Så det här har varit helt enormt. Vi har fått mycket utrymme i tidningarna och folk har varit väldigt intresserade av oss.
Nu är väl nästa steg att Finlands A-landslag kvalificerar sig för ett stort mästerskap?
- Ja, nu slutar de flesta spela med U21-landslaget och ska upp i A-landslaget. Nu hoppas vi kunna ta A-landslaget till ett VM eller EM.
Hur ser du på din egen framtid, kontraktet går ut i år?
- Det finns klubbar som är intresserade med tanke på min kontraktssituation, men det lutar åt att jag stannar i Halmstad.
http://www2.svenskfotboll.se/u21em2009/t2.aspx?p=1411067&x=1&a=1172389