FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
19.04.2024 klo 12:31:56 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 42
 
Kirjoittaja Aihe: Ruotsi  (Luettu 195501 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Nybergin poika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: korv eller fotboll?


: 26.06.2006 klo 17:12:33

Se on sitten 1436 päivää jäljellä seuraaviin maailmanmestaruuskisoihin. Vaikka keltasininen unelma sananmukaisesti murskattiin Saksan käsittelyssä on aika siirtää katseet tulevaisuuten. Lagerbäckin asema on odotetusti vaakalaudalla ja tilalle on jo ehdoteltu Jonas Therniä (75 maaottelua, MM-pronssi), Svennistä (tietenkin), Hasse Backia sekä Rolle Nilssonia.

Joukkue kokee myös uudistuksia Lucicin ja todennäköisesti Henkenin poisjääntien osalta. Tulevaisuuden nimistä voitaneen jo nostaa esiin legendaarisen Glenn Hysenin poika Tobias sekä Mikael Antonsson.

EM-karsintalohko ei Ruotsin osaltakaan ole kovin suotuisa. Vastaan asettuvat Espanja, Tanska, Liettua, Pohjois-Irlanti, Islanti ja Liechenstein. Kovia pelejä luvassa Ikeapojille.

Fuzzy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen A-maajoukkue & ACO


Vastaus #1 : 29.06.2006 klo 11:31:34

Mielenkiintoista nähdä kuka tulevaisuudessa täyttää Henken paikan Ruotsin hyökkäyksessä. Tuntuu ihmeelliseltä, ettei Ruotsi löytänyt Lucicin paikalle parempaa topparia kisoihin. Jo valmistavissa otteluissa näki ettei Lucicin vauhti riitä mihinkään. Muuten Ruotsin joukkue näytti kisoissa varsin tasaiselta ja todella "ruotsalaiselta" joukkueelta  ;D
Nybergin poika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: korv eller fotboll?


Vastaus #2 : 29.06.2006 klo 13:41:30

Lyhyellä tähtäimellä Ruotsilla ei tule löytymään Henken tilalle korvaajaa. Uskon vahvasti, että seuraavat karsinnat (ja EM-kisat mikäli Ruotsi selvittää karsinnat, joka ei ole itsestään selvää) Ruotsi tulee pelaamaan Zlatanin johtamalla yhden miehen hyökkäyksellä.
Kutvonen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valioliiga-RoPS


Vastaus #3 : 29.06.2006 klo 19:28:06

Olisikohan Ruotsin ja Lagerbäckin pitänyt sittenkin kokeilla Lucicin tilalla tätä uutta nuorta ruotsalaissensaatiota eli Kalle Svenssonia, vai onko kaveri sittenkin vielä liian kepeää kauraa tälle tasolle? Jokuhan sinne täytyy Teddyn tilalle saada, kun kaveri maajengissä lopetti. Ehkä arvokkaamminkin voisi kansainvälisen uransa lopettaa, mutta näin tällä kertaa.

Luulisin että ainakin hyökkäykseen luulisi ihan kotimaastakin löytyvän kovia nimiä. Minkäslaisella nosteessa esim. Dahlberg nykyään oikein on?
« Viimeksi muokattu: 29.06.2006 klo 19:29:19 kirjoittanut Kutvonen »
Nybergin poika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: korv eller fotboll?


Vastaus #4 : 29.06.2006 klo 23:01:48

Kyllä se hyökkäyspelaaminen tulee Elmanderin, Farnerudin ja Rosenbergin varassa todennäköisesti menemään lähivuodet. Keskuspuolustukseen valmiiksi pedattu paikka Mikael Antonssonille. Svenssonin tilanne ja mahdollisuudet paranevat mikäli saa Rangersissa peliaikaa. Eli kyllä lupaavia pelaajia Ruotsilla on, mutta onko pojilla what it takes...
Bhoy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PK-37, Celtic, FC Espoo


Vastaus #5 : 03.07.2006 klo 17:35:35

Eikös Helsingborgin Andreas Granqvist ole kovaa vauhtia kehittymässä yhdeksi varteenotettavista maajoukkuetoppareista? Ainakin suurseurat scouttaavat ahkeraan. Entäs Djordjic ja Wendt? Pitäisin nähtyjen matsien perusteella heitäkin kovina vaihtoehtoina keskikentälle.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 04.07.2006 klo 11:18:33

LL Expressenin haastattelussa:

Vad har du gjort efter VM?
- Jag jobbade förra veckan. Den här veckan blandar jag lite ledighet med att följa VM på tv. Och jag jobbar fortfarande en del.

Hur ser det jobbet ut konkret?
- Det är lite telefon, lite planering. Såna grejer.

Hur ser du på Sveriges VM nu när du fått lite distans?
- Når man en åttondel i VM så är det nog godkänt med ett litet plus efter, det är känslan. Sedan är det ju tråkigt - och inte så lite heller - att vi inte börjar bra i åttondelen. Vi fick inte riktigt chansen, eller vi gav inte oss själva chansen ska jag säga.

Finns det situationer som du vevar för dig själv och grämer dig över?
- Näee. Det har en gång tidigare i en tävlingsmatch hänt att vi släppt in mål så där i början. Det är naturligtvis oerhört tråkigt att det sker i en åttondel i ett VM. I en kvalmatch har man chans att reparera en sån start - det har man inte i utslagningsmatcher.

Lagerbäcks analys av Tysklandsmatchen

I tidigare matcher hade ni ett starkt läktarstöd, nu möttes ni av en tysk supportervägg. Kan det ha spelat roll?
- Ja, det är möjligt att det påverkade. Vi var lite passiva i början, det är möjligt att det berodde delvis på det. Men jag tror snarare att det är en form av att alla vill så mycket och så tänker man: "jag vill inte göra något misstag". Det är så svårt att säga. Jag tror inte spelarna själva kan svara på det.

Så här i efterhand, vad tänker du om utvisningen på Teddy Lucic?
- Det lönar sig inte att älta, men det är klart att man är besviken. Min uppfattning var ju - det skedde ju precis vid bänken - att det inte var någon varning. När jag nu har sett om den (situationen) med närbilder och allting så har den känslan förstärkts.
- Det var ju ingen varning. Det gör det hela extra tråkigt. Visserligen var vi i underläge 2-0 men det blev oändligt mycket svårare att vända det med bara tio man på plan.

Sökte du upp domaren efter matchen?
- I det här fallet gjorde jag inte det. Det har hänt tidigare att man har haft ett kort snack med domaren och ställt frågor, men i regel så har man inte den dialogen på internationell nivå.

Du fick kritik för att du satte in Petter Hansson vid underläge 0-2. Ångrar du det beslutet?
- Nej. Vi var en man mindre och det är ganska solklart att man väljer mellan att, som England gjorde vid sin utvisning, att spela med en forward eller ligga kvar med två anfallare. Vi ansåg att det bästa alternativet var att spela med två forwards, och eftersom Tyskland har så offensiva kanter bör man ligga kvar med fyra i försvaret. Dessutom ville vi få med ytterbackarna så mycket som möjligt.

Utvärdering senare i sommar

Finns det någonting från VM du önskar att du gjort annorlunda?
- Näee, inte som jag kan komma på nu. Vi har inte gått igenom VM i detalj men jag känner att våra förberedelser gick precis som vi ville. Vi har haft stenkoll på hur hårt belastade spelarna har varit och anpassat oss efter det. Jag tror inte att vi har missat någonting i våra förberedelser.

Har ni utvärderat VM?
- Nej, det kommer vi att göra senare.

Vilka gör den utvärderingen?
- Hela ledarstaben. Vi gör en utvärdering efter varje mästerskap.

När ska utvärderingen ske?
- Den kommer att ske här under sommaren. Först samlar alla sina intryck och erfarenheter. Sedan träffas vi och går igenom dem.

Sverige har haft många spelare med starka karaktärer tidigare, Johan Mjällby och Håkan Mild till exempel. Tycker du att det fanns såna spelare i årets trupp?
- Jag tycket nog inte att vi... som jag sa: vi har gjort ett bra VM. Vi har gått vidare från gruppspelet vilket var ett av våra delmål. Det blev lite passivitet där i början mot Tyskland, tyvärr, annars var det klart godkänt.

Men saknar du rösterna i omklädningsrummet från såna ledargestalter?
- Ja, det är klart att det alltid är bra att ha den typen av människor i en trupp. Såna kan man aldrig få för många av. Det är möjligt att det hade hjälpt om det funnits några fler extrema attityder; Johan och Håkan som du nämner, och även Patrik Andersson. Men att vi förlorade åttondelen tror jag inte berodde på attitydsproblem.

Därför valdes Zlatan före Allbäck

Mot Tyskland spelade Zlatan i stället för Marcus Allbäck som gjort succé mot England. "Ett lätt val", sa Roland Andersson. Var det verkligen så?
- Zlatan har ju den förmågan att han, precis som han gjorde mot Ungern, kan göra de riktigt unika sakerna. Därför valde vi Zlatan. Nu var det inte det lättaste valet eftersom Marcus hade gjort det väldigt bra tidigare.
- Jag tror inte att det var en fördel för Zlatan att ha varit skadad före Tysklandsmatchen. Men det är svårt att säga hur mycket hans spel påverkades.

Det finns uppgifter som säger att du grälade med Zlatan inför första träningen efter Englandsmatchen. Stämmer det?
- Nej. Jag tror inte att jag hade ett gräl med någon spelare. Jag är inte typen som springer runt och grälar med människor. Men vi har en del diskussioner ibland.

Vad berodde passiviteten mot Tyskland på?
- Jag tror att det berodde på den mentala sidan. Man blir lite försiktig och vill inte göra misstag, och så spelar man med större marginal. Det är skillnaden mot när vi spelar riktigt, riktigt bra.

Tycker du att vi blev utspelade av Tyskland?
- Allting är relativt. Vi hade väl minst lika tufft när vi mötte Argentina 2002, skulle jag vilja säga. Egentligen var det en ganska logisk matchbild mot Tyskland. Spelar man med fyra backar och tre mittfältare mot ett så bra lag som Tyskland jag tycker ändå att vi stod emot rätt bra. De får inga rejäla målchanser innanför straffområdet utan kommer mest till en hel del skott. Och med en bra målvakt så vet man att risken är liten för att det blir mål på såna skott.

Kardinalregeln som säger att en fälld spelare inte ska slå straffen själv, den tror ni inte på?
- Näee, vi har flera straffläggare, utsedda i turordning, och spelarna bestämmer själva på planen. Henrik (Larsson) är en oerhört säker straffskytt, jag tror inte han har missat någon straff i landslaget tidigare.

"Det är som det är"

Vad tycker du om Henrik Larssons VM?
- Jag tycker det är godkänt.

Du hade hoppats på mer?
- Man hoppas alltid på mer. Självklart hade vi hoppats på mer. Men det viktigaste är att alla gör sitt yttersta i ett VM, och det gjorde alla.

Vilka spelare är du mest nöjd med?
- Jag tycker att alla kan se sig själva i spegeln utan att skämmas. Men Fredrik (Ljungberg) har väl varit en av våra genomgående bästa spelare under VM, trots att han hade lite skadeproblem före.

Kan du nämna fler spelare?
- Jag tycker Niclas Alexandersson var väldigt bra. Teddy och Olof har också spelat väldigt bra, frånsett inledningen av åttondelen. Och Tobias Linderoth har alltid en hög lägstanivå.

Om du jämför med förlusterna mot Senegal och Holland, hur stor är besvikelsen den här gången?
- Senegals golden goal kändes som en punkterad ballong för oss. Straffarna mot Holland var också plågsamma. Det som kändes så bittert den här gången var att vi inte gav oss själva chansen, plus att vi fick den här utvisningen som i mina ögon var mycket tveksam.
- Så här: självklart är man grymt besviken när man förlorar en åttondel. Dessutom har jag gjort det lite för många gånger. Men det är som det är.

Vårt landslag är känt för att vara svårslaget, men på senare tid har vi inte vunnit särskilt ofta. Inför VM kom den senaste segern mot Island den oktober...?
- Alltså, vi åker med ett landslag som inte är ordinarie och spelar 2-2 mot Sydkorea. Det tycker jag är bra. Vi möter ett bra Irland där vi fokuserar väldigt mycket på vad som ska hända i VM. Där gör vi en dålig match.

"Förlusterna beror inte på min ledarstil"

- Sedan har vi en förberedelsematch där vi ska hålla igång spelarna mot Finland. Efter det en match mot Chile som också är en del i förberedelserna. Jag hade ingen anledning att vara orolig, men det är klart att det är bättre att vinna.

I mästerskapen under dig har vi tre segrar på 15 försök. Är det godkänt?
- Det är en bra fråga. Det är ju ganska hyfsat motstånd, vi möter hela tiden bra spelare som jobbar lika hårt som vi. Vi har gått vidare från tre av fyra gruppspel, och det är ju bra.

Har du funderat på om din ledarstil kanske passar bättre i en kvalserie än i avgörande knock out-matcher?
- Jag tror inte förlusterna beror på min ledarstil, det handlar mer om vad man har för skicklighet totalt sett i gruppen. Pratar du med folk utomlands så är de oerhört inte förvånade, men de funderar mycket över hur ett land som Sverige kan gå vidare till fyra slutspel och därifrån ta sig vidare från gruppen tre gånger.

Är förväntningarna på Sverige orimliga?
- Attityden är annorlunda utomlands, men jag tycker att man ska ha förväntningar. Och vi kände själva att vi hade gjort ett bra kval och blivit bättre offensivt.

Vi har fått många samtal och mejl från folk som varit upprörda över att spelarna inte har tackat fansen efter matcherna tillräckligt. Mot Tyskland försvann till exempel stjärnorna ut direkt. Är inte det dåligt?
- Jo, det håller jag med om, det tycker jag är tråkigt. En VM-spelare är inte mer än människa, men jag tycker självklart att man ska visa sin uppskattning till alla dem som ställer upp och stöttar oss. Det pratar vi om ibland.

"Jag vet vad jag kan"

Lagkaptenen Olof Mellberg gick vid hemkomsten till Sverige förbi alla som ville ha en kommentar. Vad tycker du om det?
- Jag har bara hörsägen fått höra att det var nån fotograf från er, eller vilka det var, som ville att han skulle hålla i en löpsedel. Då blev det negativ stämning.
Jag var där, utan löpsedel i handen. Olof svarade inte ens på tilltal när jag ropade på honom.
- Du har din version, jag har hört andra saker, men i andra hand, det ska påpekas. Normalt sett så tycker jag självklart man ska ställa upp och svara på frågor.

Många svenskar vill att du avgår som förbundskapten. Påverkas du av det?
- Ja, jag tror ingen människa inte påverkas av vad folk tycker och tänker. Jag respekterar vad folk tycker och det är positivt att det tycks om fotbollslandslaget. Vi har haft ett otroligt stöd av supportrarna, så självklart ska de få ha åsikter.

Har du någon gång tvivlat på att du är rätt man att leda Sverige i EM-kvalet?
- Om jag personligen har gjort det? Nej, jag tänker inte i såna banor. Det måste andra värdera. Jag vet vad jag kan och jag vet vad vi har gjort för resultat. Jag är inte en person som går omkring och tvivlar.

Du låter väldigt avslappnad nu. Har du inte mått dåligt av kritiken?
- Näee, det är inte roligt att få kritik, men att jag har mått dåligt vill jag inte säga. Klart att det är lättare när det går bra men... det är ingen större fara.

Har du kul på jobbet?
- Jag har alltid gått till jobbet med ett leende. Jag tillhör de privilegierade på det sättet.
Du såg annars ganska bister ut på flera presskonferenser och log inte så mycket.- Jaaa, det vet jag inte. Svarar man på samma frågor ett antal gånger kanske man inte sitter och skrattar hela tiden. Men det hör till jobbet. Jag har haft en presskonferens varje dag ända sedan vi samlades i Visby. Jag menar, jag tycker det är viktigt att man är tillgänglig.

Oförstående till "Slutna-stämpeln"

- Det är ju många som säger att vi är ett slutet landslag, det tycker ju inte jag. Både Roland och jag har öppna telefonnummer och svarar ofta mitt i natten. Jämför man med den internationella fotbollen i övrigt är vi väldigt tillgängliga.

Är inte stjärnlaget Brasilien mer öppet än vad Sverige är?
- Du, du har nog mindre tid tillsammans med de brasilianska stjärnorna än om du skulle följa oss. Det är möjligt att de är trevligare, men tidsmässigt så har du inte en chans att få träffa Brasiliens spelare så ofta som du kan träffa de svenska.

Har du fått några fler besked från spelare när det gäller fortsättning i landslaget?
- Nej. Vi låter det gå lite tid innan vi tar kontakt med spelarna igen. Vi har inte pratat med dem. Det gör vi senare i sommar.

Vilket är ditt bästa minne från årets VM?
- Det måste bli Fredriks segermål mot Paraguay i Berlin. Med tanke på det stödet vi hade där... 50 000 svenskar... och vi fick explodera tillsammans med dem i slutet, det var en sagolik upplevelse.

Har du kunnat följa VM i övrigt?
- Ganska hyfsat. Men i Tyskland handlade det mest om att studera eventuella motståndare.

Vilka har imponerat mest på dig?
- Sett till hela VM känns nog Tyskland som det stabilaste laget. Sedan har Frankrikes prestationer stegrats under hela resan. Portugal har väl haft en mer jämn kurva.

Gjorde Svennis rätt som spelade 4-5-1?
- Jag tror att Svennis och hans gäng hade järnkoll på vad de gjorde. För mig som betraktar det utifrån tycker jag att det var ett väldigt bra beslut.

Han är redan redo och sugen på EM-kvalet

VM har blivit ett riktigt EM. Förvånad?
- Ja, det måste jag säga. Jag trodde ju att Brasilien var en av favoriterna. Jag vet inte om det har varit så stark europeisk dominans tidigare någon gång.

Var det en taktisk triumf som Frankrike tog mot Brasilien?
- Jaae, det är som alltid i fotboll, det handlar både om taktik och om individuell skicklighet. Frankrike har ju spelat bättre och bättre i turneringen och gör en oerhört bra match på alla plan, och vinner välförtjänt.

Vilka vinner VM?
- Jag tippade på Brasilien före VM. Nu... det är svårt... men Tyskland har kanske en liten favör eftersom de är på hemmaplan. Det får bli fördel Tyskland.

Skulle det kännas bättre att kunna säga att ni förlorade mot mästarna?
- Näee. Men det kanske hade varit vi som varit där annars. Nädå, ha, ha, ha.

EM-kvalet inleds snart. Är det den tuffaste kvalgruppen hittills under din tid som förbundskapten för landslaget?
- Njae, det är inte den lättaste gruppen. Spanien är Spanien och Danmark är Danmark. De känns som de jobbigaste länderna, men Nordirland slog England hemma... det blir tufft.

Kan Danmark ha en fördel av att inte ha spelat VM och kunnat fokusera helt på EM-kvalet?
- Ja, det finns en sån tendens, även om jag inte har någon statistik på det just nu. Det kan nog vara en liten fördel för dem, i alla fall när det gäller starten på kvalet i höst. Men vi känner oss också starka.

Är du hungrig?
- Det råder det ingen tvekan om. Det är nästan så att man önskar att det drog igång omedelbart.

 
Luigi

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 09.08.2006 klo 13:19:41

Päättivät sitten tehdä kalsarimallista Ruotsin uuden kapteenin. Moni varmasti odotti, että ikitsemppari-Linderoth olisi saanut nauhan käsivarteensa, mutta ilmeisesti Ljunkan maailmantähti-status ajoi edelle. Lisääntyneen vastuun odotetaan myös vähentävän Fredrikin kohdalle harjoitusotteluiden aikaan yllättävän usein osuneita "loukkaantumisia".

Eilen pidetyssä lehdistötilaisuudessa Lagerbäck antoi myös hieman vihiä tulevista taktiikkamuutoksista, eli käytännössä kahden kärjen systeemistä oltaisiin luopumassa, ja painoarvoa annettaisiin jatkossa enemmän keskikentän hallinnalle. Numeroin muotoiltuna tämä tarkoittaisi siirtymistä 4-5-1:seen, jossa yksinäisen kärjen alapuolella pelaisi vapaassa roolissa todennäköisesti joku kolmikosta Källström/Svensson/Elmander. 
« Viimeksi muokattu: 09.08.2006 klo 13:21:54 kirjoittanut Luigi »
jaanu$

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva


Vastaus #8 : 09.08.2006 klo 15:57:00

Svenssonin tilanne ja mahdollisuudet paranevat mikäli saa Rangersissa peliaikaa.

Tällä hetkellä näyttäis saavan peliaikaa, kun on vaihtoehot vähissä, Rangers kyllä hakee kiivaasti pulustukseen tukea, sen verran tuuliajolla on mm. tämä kyseinen Kalle ajoittain kahessa ekassa liigamatsissa ollu. Tosin Skotlannin vauhti ja romuluinen pelityyli on ottanu monelta kovemmaltakin pelimieheltä aikaa sopeutumiseen...
Nybergin poika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: korv eller fotboll?


Vastaus #9 : 09.08.2006 klo 17:18:58

16.8. Saksaa vastaan nimettyyn joukkueeseen uusina niminä nostettu Kreikan kautta Hollantiin päätynyt ja uudessa nosteessa oleva Kennedy Bakircioglü (Twente), odotettuja nimiä olivat: Mikael Dorsin (Rosenborg) ja Mikael Antonsson (Panathinaikos) ja kenties hieman yllättävämpi valinta oli Fredrik Berglund (FC Köpenhamn).

Koko valinta:

Andreas Isaksson (Stade Rennais FC), Rami Shaaban (Fredrikstad FK), Mikael Antonsson (Panathinaikos FC), Mikael Dorsin (Rosenborg BK), Petter Hansson (SC Heerenveen), Mikael Nilsson (Panathinaikos FC), Fredrik Stenman (Bayer 04 Leverkusen), Karl Svensson (Rangers FC), Niclas Alexandersson (IFK Göteborg), Marcus Allbäck (FC Köpenhamina), Daniel Andersson (Malmö FF), Kennedy Bakircioglü (FC Twente), Fredrik Berglund (FC Kööpenhamina), Johan Elmander (Toulouse FC), Kim Källström (Olympique Lyonnais), Tobias Linderoth (FC Kööpenhamina), Markus Rosenberg (AFC Ajax), Anders Svensson (IF Elfsborg), Christian Wilhelmsson (FC Nantes Atlantique).

shots

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 16.08.2006 klo 22:15:54

30 minuutin jälkeen Saksa johtaa 2-0.. Alas
shots

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 16.08.2006 klo 22:35:09

30 minuutin jälkeen Saksa johtaa 2-0.. Alas

ja puoliaika 3-0. Ei mene Ruotsin pelityylikokeilu ihan putkeen...(Schneider 4, Klose 8 & 46)                               
Fuzzy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen A-maajoukkue & ACO


Vastaus #12 : 16.08.2006 klo 22:37:54

Klose teki Saksan kolmannen maalin todella hienolla puskulla  Ylos
shots

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 16.08.2006 klo 22:41:50

Klose teki Saksan kolmannen maalin todella hienolla puskulla  Ylos

Jep. Hansson ollut Ruotsin keskuspuolustuksessa todella pihalla ja kaksi ensimmäistä maalia voidaan laskea miehen piikkiin.
Fuzzy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen A-maajoukkue & ACO


Vastaus #14 : 16.08.2006 klo 22:58:14

Linderoth jatkaa sikailuaan. Kohteena oli Borowski ja Ruotsalaisittain takaapäin sukille. Ei edes varoitusta  Alas Todella raivostuttava pelaaja. Toivottavasti saa joskus samalla mitalla takaisin.
El Conejo

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 21.08.2006 klo 13:49:57

Ruotsin ääriliike vauhdissa

http://expressen.se/index.jsp?a=661579
Luigi

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 01.09.2006 klo 20:32:27

Det är dags igen!

Sverigen osalta karsinnat alkavat huomenna Latvian vieraana Riiassa, ja ennusmerkit ovat synkemmät kuin pitkään aikaan. Voitto avauspelistäkään ei ole kirkossa kuulutettu, mutta pahempaa on luvassa, sillä lohko on tällä kertaa haastava. Kaiken lisäksi Ruotsin joukkueessa on jotenkin menossa sellainen yleinen pysähtyneisyyden aika, vähän niin kuin Muurisen loppuaikoina. Lagerbäckin johdolla lähdetään jo viidensiin karsintoihin, ja tuntuukin siltä, että Larsin keinot alkavat olla jo varsin vähissä. Uutta pelisysteemiä testattiin taannoisessa harjoituspelissä Saksaa vastaan, huonoin seurauksin. Nyt länsinaapurissa tunnutaankin olevan lähes yksimielisiä siitä, että wanha kunnon 4-4-2 se olla pitää. Jotain tarttis kuitenkin tehdä, sillä viimeisestä kymmenestä ottelustaan harjoituspelit mukaan lukien joukkue on kyennyt voittamaan ainoastaan yhden. Tosin tappioitakaan ei ole kolmea enempää.

Ruotsi on onnistunut selvittämään joka kerta tiensä läpi karsintojen aina lopputurnaukseen saakka jo vuoden 2000 EM-kisoista lähtien. Monesti sillä on käynyt erittäinkin suosiollinen arpaonni, ja samasta lohkosta on usein löytynyt vain yksi "kova" maa. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, sillä huomenna alkavissa karsinnoissa Ruotsin täytyy kampittaa joko Espanja tai Tanska päästäkseen Alpeille. Tehtävä on siis kimurantti, ja jos sinikeltaiset siitä selviävät, niin ei ainakaan voida puhua mistään tuurilla kisoihin pääsystä tällä kertaa. Itse uskon ikävä kyllä kuitenkin siihen, että arvokisaputki sai päätöksensä kesän MM-kisoissa, ja nyt on tullut Ruotsin pelaajien aika katsella arvokisat kotisohvalta. En täysin yllättyisi siitäkään, vaikka Lagerbäck saisi kenkää jo tänä syksynä, jos karsinnat lähtevät liikkeelle hiemankin takellellen.
Schweinsteiger

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 02.09.2006 klo 18:38:25

Eiköhän Latvia kaadu tänään. Olisi kuitenkin melko yllättävää, jos Ruotsi pystyisi tiputtamaan Espanjan tai Tanskan kisoista. Juuri nyt Ruotsi näyttää huomattavasti heikommalta kuin em. maat.
Luigi

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 03.09.2006 klo 01:08:38

Ruotsikin kykeni venymään hieman yllättäen 0-1 vierasvoittoon teini-idoli Källströmin maalattua ottelun ainokaisen. Tästä on hyvä jatkaa. ::) Ylos
shots

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 04.09.2006 klo 22:47:20

  Zlatan/Chippen/Mellberg lämnar truppen
                                       
  Tre av Sverige största stjärnor       
  tvingas att lämna truppen som ska     
  spela EM-kval mot Liechtenstein på   
  onsdag.                               
                                       
  Zlatan Ibrahimovic, Christian         
  Wilhelmsson och förre lagkaptenen     
  Olof Mellberg har petats och skickats
  hem.                                 
                                       
  Orsaken är ett trion gick på krogen   
  efter ett kvällsmöte i går. Förbunds-
  kapten Lars Lagerbäck sa vid 17-tiden
  i dag att de inte fick vara kvar i   
  truppen. Uppgifterna bekräftas av     
  förbundsbasen Lars-Åke Lagrell i     
  Expressen.                           


          "Vi gjorde inget fel"         
                                       
  Zlatan Ibrahimovic, Olof Mellberg och
  Chippen Wilhelmsson firade Mellbergs 
  födelsedag, uppger Aftonbladet.       
                                       
  Enligt uppgifter till tidningen ska   
  stjärntrion inte uppfattat att de     
  gjort fel. De ska ha hävdat att andra
  spelare varit ute sent vid andra     
  tillfällen. Enligt Aftonbladets källa
  dracks ingen alkohol under kvällen.   
                                       
  Förbundet skriver "Tre av spelarna   
  kom hem kl 01.15 natten till måndag. 
  Landslagsledningens uppfattning är   
  att de tre brutit mot överenskomna   
  regler och beslutar därför att de får
  lämna landslaget för denna gång".     


 Tuoppi Ylos
« Viimeksi muokattu: 04.09.2006 klo 22:48:29 kirjoittanut shots »
Luigi

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 05.09.2006 klo 07:53:29

Ei niinkään yllättävä uutinen ottaen huomioon joukkueen nykytilanteen. Lagerbäck ei taida nauttia ihan täyttä luottamusta, ja yrittää nyt sitten kovia keinoja käyttämällä korostaa lähes olematonta auktoriteettiaan. No, noilla hyllyttämisillä ei onneksi ole mitään merkitystä seuraavan ottelun kannalta, koska vastassa on vain Liechtenstein. Jatkoa ajatellen tällainen saattaa tietysti edelleen kärjistää joukkueen sisäisiä ristiriitoja, enkä täysin yllättyisi, jos tämän kolmikon kohdalla nähtäisiin jatkossa "loukkaantumisia" juuri harjoitusotteluiden aikaan.
Fuzzy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen A-maajoukkue & ACO


Vastaus #21 : 05.09.2006 klo 09:23:37

Ruotsin lehdistö kirjoittelee että kolmikko ei palaa maajoukkueeseen ennen kun Lägerbäck saa kenkää. Mielenkiintoista nähdä kummasta pidetään enemmän maajoukkueessa kiinni, valmentaja Lagerbäckistä vai hyllytetystä kolmikosta. Kyllä kai tätä sisäistä jännitettä on Ruotsin joukkueessa ollut jo kauan. Nyt vain tilanne purkautui tällä tavalla.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 05.09.2006 klo 10:58:25

Keskuspuolustaja Teddy Lucic palaa Ruotsin jalkapallomaajoukkueeseen maanantai-iltana ilmenneen "pelaajaskandaalin" vuoksi. Lucic julisti jo ennen Saksassa pelattua MM-turnausta jättävänsä maajoukkueen kesän jälkeen, mutta palaavansa mahdollisten pelikieltojen tai loukkaantumisten aiheuttamien ongelmien myötä.

"Pelaajaskandaali" syntyi, kun Ruotsin maajoukkuevalmentaja Lars Lagerbäck sulki Zlatan Ibrahimovicin, Olof Mellbergin ja Christian Wilhelmssonin joukkueesta. Erottamisen syy oli kurinpidollinen. Kolmikko saapui joukkueen hotelliin maanantain vastaisena yönä yli kaksi myöhässä sovitusta ajasta.

Lagerbäck puhutteli Ibrahimovicia, Mellbergiä ja Wilhelmssonia maanantai-iltapäivällä ja pyysi heitä pakkaamaan laukkunsa. Kolmikko lukeutuu maajoukkueen runkopelaajiin.

- Ei ollut muuta mahdollisuutta, Lagerbäck vakuutti.

Lagerbäck otti saman tien yhteyttä suomalaistaustaiseen Luciciin.

- Lasse (Lagerbäck) soitti ja kysyi, voisinko tulla käymään. Päätös ei ollut vaikea. Olen sanonut, että voin tulla auttamaan loukkaantumisten tai pelikieltojen aiheuttamassa kriisissä, ja voihan tätä sellaiseksi luonnehtia, 33-vuotias Lucic selitteli.

(MTV3-STT-TT)

Rikkiviisas

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 05.09.2006 klo 14:19:28

Tuskin tuo kolmikko on poissa yhtä peliä lukuunottamatta.
Kääpiövaltio kaatuu nyt vaikka Superettanin pelaajilla, mutta sen jälkeen alkaa olla tiukempaa. Lagerbäck vain näyttää, että auktoriteettia löytyy ja sen jälkeen kerää kaikki kokoukseen, jonka jälkeen kolmikko saa kaiken anteeksi ja kunnon ryhmähalauksen.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #24 : 05.09.2006 klo 14:29:28

Tuskin tuo kolmikko on poissa yhtä peliä lukuunottamatta.

Zlatan Ibrahimovic och Christian "Chippen" Wilhelmsson överväger att sluta i landslaget, enligt uppgifter till Sportbladet.
  Olof Mellberg är mer positiv till att fortsätta under Lasse Lagerbäck.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,882064,00.html


 
Sivuja: [1] 2 ... 42
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa