FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.12.2024 klo 04:34:31 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 16 [17] 18 ... 221
 
Kirjoittaja Aihe: Tapiolan jalkapallostadion  (Luettu 660344 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
idänihme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suurseura


Vastaus #400 : 25.09.2009 klo 07:04:24

Alue näyttää havainnekuvassa hienolta. Tosin näyttäisi vielä paremmalta jos stadion olisi noiden nurmikenttien kohdalla ja siitä menisi suora kävelykatu kohtisuoraan metroasemaa kohti. Se tuskin kuitenkaan olisi mahdollista, koska ei tuota juuri uusittua nurmikettää voi hajottaa. Kuvassa näkyvä hotelli sopii minusta hyvin alueen ilmeeseen ja sen arkkitehtuurikin vaikuttaa melko laadukkaalta.

Hienolta näyttää kuten nuo kaaviokuvat aina mutta ennen kaikkea helvetin tyhmältä. Metron lähellä ei olisi juuri mitään päivittäistoimintaa kuin tuo Hotelli. OK kyllä siellä asuukin joku, mutta asuminen on sen verta matalaa ettei millään täytä sitä tiheyttä mikä olisi metron lähellä järkevää. Kaiken tyhmyyden huippuna "maanalainen" parkkipaikka veisi noin kaksi hehtaaria melkein heti metroaseman vierestä. Lisäksi tuollainen keskitetty ratkaisu jonka ulostulot ovat ihmisten kävelyreitillä varmistaisi helvetilliset jonot autoilla tuleville jos tuonne joskus ne 10000-20000 ihmistä tulisi johonkin megatapahtumaan. Tällöin häviäisi ehkä suurin logistiikkaetu stadionilta verrattuna jaffalaan. Hajautetulla ratkaisulla tuolta olisi henkilöautolla päässyt Helsingin keskustaan nopeammin kuin Jaffalasta, jossa tuollaisen keskitetyn ratkaisun vuoksi joudutaan jonottamaan hallista ulospääsyä helvetin pitkään (oikeastaan sama ongelma pienemmässä mittakaavassa on myös finskillä/nordiksella, jossa sielläkin olen kerran vartin ulospääsyä odottanut).

edit: Positiivista on stadionin etäisyys asemasta. Se ei ole liian pitkällä, mutta kuitenkin riittävän pitkällä jotta ihmismassa ehtii vähän hajota ennen aseman laiturille pakkautumista. Juuri tuolle etäisyydelle metroasemasta moni iso stadion on rakennettu (parhaana esimerkkinä allianz joka varmaan olisi voitu tunkea pari sataa metriä lähemmäksikin jos olisi haluttu) enkä pitäisi sitä sattumana. Tämä siis megatapahtumien näkökulmasta. Hongan viime matsien katsojat kyllä mahtuisivat yhteen metrojunaan :(
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 07:09:01 kirjoittanut idänihme »
Karl Wanker

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ManU, Liverpool, Chelsea, ManC, Real Madrid, Barca


Vastaus #401 : 25.09.2009 klo 09:02:49

Hienolta näyttää kuten nuo kaaviokuvat aina mutta ennen kaikkea helvetin tyhmältä. Metron lähellä ei olisi juuri mitään päivittäistoimintaa kuin tuo Hotelli.

Jaa. Ainakin suunnitelman mukaan tohon metroaseman viereen tulee ostoskeskus.
Geanu

Poissa Poissa


Vastaus #402 : 25.09.2009 klo 09:47:27

Ja metroaseman eteläpuolelle on kaavailtu kerrostaloalue.
vapaamatkustaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pakkiin kuseskelu ja syrjiminen


Vastaus #403 : 25.09.2009 klo 10:01:22

Hienolta näyttää kuten nuo kaaviokuvat aina mutta ennen kaikkea helvetin tyhmältä. Metron lähellä ei olisi juuri mitään päivittäistoimintaa kuin tuo Hotelli.

Ja liityntäpysäköinti sekä hotellin itäpuolella liiketiloja ja asumista. Lisäksi tuossa suunnitteluvarausasiakirjassa kehoitetaan pysäköintilaitoksen suunnittelijaa ymppäämään muita toimintoja pysäköintilaitoksen yhteyteen.

Metron eteläpuoli on näillä näkymin varattu kokonaan asumiselle. Länsipuolella asumista jo on. Itäpuolelle (metrolta katsottuna YIT:n liike- ja asuinrakennusten taa) jää vielä varaa rakentaa, suunnitteluvarauksia sinne ei tällä hetkellä oteta.

Mielestäni vaikuttaa kohtuullisen hyvältä suunnitelmalta. Tietysti toivoisi, että maata käytettäisiin aseman ympäristössä vielä tehokkaammin, mutta Suomessa se tuntuu olevan kovin vaikeaa. Lisäksi urheilupuisto vie luonnollisesti edellytyksiä tehokkaammalta asunto- ja liikerakentamiselta. Toisaalta se myös tuo tarvittavaa väljyyttä alueelle ja mahdollistaa metron eteläpuolen tehokkaan rakentamisen.

abuuva

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Palloliitto


Vastaus #404 : 25.09.2009 klo 11:02:30

Hienolta näyttää kuten nuo kaaviokuvat aina mutta ennen kaikkea helvetin tyhmältä. Metron lähellä ei olisi juuri mitään päivittäistoimintaa kuin tuo Hotelli. OK kyllä siellä asuukin joku, mutta asuminen on sen verta matalaa ettei millään täytä sitä tiheyttä mikä olisi metron lähellä järkevää.

Onhan siinä ostoskeskus. Tuossa kuvassa näkyy vain pieni osa koko alueesta. Metroasema rakennetaan tohon kohtaan, koska sen haluttiin palvelevat asutuksen lisäksi urheilupuistoa. Toinen vaihtoehto oli rakentaa asema etelämmäksi. Tässä on tutkittu maankäytön erilaisia vaihtoehtoja. Kaikkien länsimetron asemien ympäristössä asuu nykyään liian vähän ihmisiä, mutta metron avulla saadaan tiivistettyä Espoon väljää kaupunkirakennetta. Täydennysrakentaminen oli yksi syy rakentaa metro Espooseen.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 11:04:07 kirjoittanut abuuva »
vapaamatkustaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pakkiin kuseskelu ja syrjiminen


Vastaus #405 : 25.09.2009 klo 13:20:20

Ainoa syy rakentaa metro Espooseen oli Helsingin painostus. Onnellisten katumaasturi- ja kaasugrilliperheiden Espoossa ei koskaan tule olemaan todellista tarvetta metrolle (sama toki pätee Helsinkiin). Maailman suurimmat metrovaunut maailman pienimmässä "metropolissa" - junttimaisinta ikinä.

:D

Ainoa syy rakentaa metro Espooseen on, että se on valtion maksuosuuden ja muiden koplausten ja sitoumusten (raidejokeri, Espoon kaupunkirata, kehät) myötä Espoon ja Helsingin intresseissä. Toisin sanoen kannattava hanke.

Toki metro on joukkoliikenneratkaisuna Espoolle sysipaska, mutta metrossa on paljon enemmän kyse maan ja kiinteistöjen arvonnoususta kuin joukkoliikenteestä. Jos kyse olisi joukkoliikenteestä, metro olisi vedetty Ruoholahdesta suoraan Tapiolaan ja jätetty siihen. Matka olisi ollut kilometreissä puolta lyhyempi ja ajassa kolmannes tulevasta. Mutta metron pitää polittiisista (TKK) ja ennen kaikkea taloudellisista syistä (maan ja kiinteistöjen arvonnousu) kiertää ja pysähtyä ympäri metsiä.

Espoo maksanee suuren osan omasta osuudestaan kaavoittamalla lisää rakennusoikeutta ja myymällä tontteja. Liikennöinti metrolla on kannattavaa, kunhan joku ensin on maksanut järjettömän alkuinvestoinnin. Käsittääkseni vielä on auki, miten liikennöinti metrolla jatkossa järjestetään, koska HKL:n raideliikenne naapurikunnan puolelle vaatisi ilmeisesti lainsäädäntöön muutoksia. Näillä näkymin ongelma ratkeaa niin, että HKL:sta tehdään osakeyhtiö (ei mitään järkeä) ja Espoo tulee osakkaaksi.
Samson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, New England Patriots


Vastaus #406 : 25.09.2009 klo 13:32:34

. Mutta metron pitää polittiisista (TKK) ja ennen kaikkea taloudellisista syistä (maan ja kiinteistöjen arvonnousu) kiertää ja pysähtyä ympäri metsiä.
Ihan vain sivuhuomiona mainittakoon, että kyllä Otaniemessä paljon yrityksiäkin majailee.
copa de kybä

Poissa Poissa


Vastaus #407 : 25.09.2009 klo 13:37:58

Käsittääkseni vielä on auki, miten liikennöinti metrolla jatkossa järjestetään, koska HKL:n raideliikenne naapurikunnan puolelle vaatisi ilmeisesti lainsäädäntöön muutoksia. Näillä näkymin ongelma ratkeaa niin, että HKL:sta tehdään osakeyhtiö (ei mitään järkeä) ja Espoo tulee osakkaaksi.

HKL ja YTV yhdistyvät ensi vuoden alusta ja tuloksena on yksi uusi kirjainyhdistelmä, HSL. Tuo siis ei mikään ongelma ole.
Kaikki ei pelaa
Vastaus #408 : 25.09.2009 klo 13:59:05

Ainoa syy rakentaa metro Espooseen oli Helsingin painostus. Onnellisten katumaasturi- ja kaasugrilliperheiden Espoossa ei koskaan tule olemaan todellista tarvetta metrolle (sama toki pätee Helsinkiin). Maailman suurimmat metrovaunut maailman pienimmässä "metropolissa" - junttimaisinta ikinä. Tämä suunniteltu megastadion on hankkeena tosin suurinpiirtein samaa idioottiluokkaa.

Ainoa syy rakentaa metro oli, että oikeat juntit eivät käyttäisi näitä pääkaupunkiseutulaisten rahoja johonkin kuusikaistaiseen moottoritiehen traktorimuseoon peräseinäjoelle.
idänihme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suurseura


Vastaus #409 : 25.09.2009 klo 14:12:10

Jos nyt jatketaan vielä vähän offtopicia.


Metron eteläpuoli on näillä näkymin varattu kokonaan asumiselle. Länsipuolella asumista jo on. Itäpuolelle (metrolta katsottuna YIT:n liike- ja asuinrakennusten taa) jää vielä varaa rakentaa, suunnitteluvarauksia sinne ei tällä hetkellä oteta.


Tuon osuuden ongelma on että noilla alueilla on jo nyt asumista ja muuta rakennettua aluetta, joka on sen verran matalaa että rakennusneliöitä per hehtaari on ja tulee olemaan todella vähän ellei kyseisiä taloja laiteta matalaksi uusien tieltä.

edit: Kyllähän tuosta paikasta kilometri itään tai pari länteen on oikeastikin sellaiset paikat johon Metro on hyödyllistä rakentaa. Tyhmää vaan pistää pysäkkiä metsän/pellon keskelle (ja myös olla rakentamatta siihen metsään juuri mitään) rantaradan tyyliin.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 14:14:27 kirjoittanut idänihme »
PG

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dynaaminen taitotasoylivoima pienessä tilassa


Vastaus #410 : 25.09.2009 klo 14:20:44

Eli perustelut polttaa vähintään 200M€ valtion rahoja ovat näinkin vahvalla pohjalla :D

haha läpäl vois vaik heittää et oha se aikaki et valtio antaa niit miljardei takasin pk-seudulle mitä pikkukunnille ja kyläyhteisöille täältä vuosien varrella valuu... tosin edelleen hyvä (lue: suora ja nopea) yhteys lentokentälle esim töölön, pasilan, malmin, jumbon ja muiden matkalla olevien keskittymien kautta olisi tärkeämpi kuin länsimetro jos ajatellaan myös seudun markkinointia ulkopuolisille yrityksille ja ihmisille.
copa de kybä

Poissa Poissa


Vastaus #411 : 25.09.2009 klo 14:29:53

Tällähän ei tosin ole mitään tekemistä sen kanssa kuka metroa liikennöi. Kyseessä on puhtaasti suunnittelu- ja tilaajaorganisaatio.
I stand corrected.

Ja todellakin jos valtion rahoja pk-seudulle jollain verukkeella saadaan, niin tilaisuus pitää käyttää. Muuten tosiaan rakennellaan niitä moottoriteitä pitkin Lappia tms.
PG

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dynaaminen taitotasoylivoima pienessä tilassa


Vastaus #412 : 25.09.2009 klo 14:58:02

Juuri näin. Ehdotan että pk-seudulle aletaan seuraavaksi lobbaamaan vähintään 100 metriä korkeaa pyramidia, luonnollisesti valtion 100 prosenttisella rahoitusosuudella.

tähän asti puhuttiin ainakin muitakin kuin turismia hyödyttävästä rakentamisesta, joskaan idea ei ole täysin läpipaska tuokaan ja pariisissa melkein toteutettukin, lasisena ja ei 100% valtion rahoilla tosin.
Samson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, New England Patriots


Vastaus #413 : 25.09.2009 klo 15:00:38

joskaan idea ei ole täysin läpipaska tuokaan
No kyllähän se nyt saatana on :D
PG

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dynaaminen taitotasoylivoima pienessä tilassa


Vastaus #414 : 25.09.2009 klo 15:02:17

No kyllähän se nyt saatana on :D

no onhan tuolla jotain lumilinnoja sun muita härpäkkeitä ympäri suomea ja pk-seutu on vielä varsin siisti sellasista, kyllä tännekin pari miljoonien ja miljoonien eurojen viritelmää mahtuu viihdyttämään olemattomia ihmisiä? :D

onko muuten tietoa vaikuttiko hongan luottokriisi keskusteluun stadionista?
Soccerhauer

Poissa Poissa


Vastaus #415 : 25.09.2009 klo 15:09:59

Ei kai se nyt ole välttämätöntä, että metroasemien ympäristöt olisivat joka puolella pelkkää kerrostalo-liiketila helvettiä. Tuollainen vähän puistomaisempi ratkaisu olisi piristävää vaihtelua.
Samson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, New England Patriots


Vastaus #416 : 25.09.2009 klo 15:12:01

Ei kai se nyt ole välttämätöntä, että metroasemien ympäristöt olisivat joka puolella pelkkää kerrostalo-liiketila helvettiä. Tuollainen vähän puistomaisempi ratkaisu olisi piristävää vaihtelua.
Olisi varmasti, mutta tuollaisen metron rakentaminen maksaa niin vitun paljon, ettei sellaista mihinkään ihkuun puistoon kannata vetää.
Soccerhauer

Poissa Poissa


Vastaus #417 : 25.09.2009 klo 15:24:50

Olisi varmasti, mutta tuollaisen metron rakentaminen maksaa niin vitun paljon, ettei sellaista mihinkään ihkuun puistoon kannata vetää.
Heh, mutta olisihan siinä kaikenlaista joskin ehkä vähän väljemmin sijoiteltuna. En ainakaan itse pistäisi pahitteeksi, mikäli ensin metrosta tupsahtaisin puistoon ja sen jälkeen vasta ostoskeskukseen. Noita metroasemia kun alkaa oleen kohta pilvin pimein, niin voisi olla järkevää satsata persoonallisuuteen, mikä voisi lisätä vetovoimaa. Sopisi mielestäni myös hyvin siihen Tapiolan imagoon, millaisena itse sen miellän.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 15:27:36 kirjoittanut Soccerhauer »
Samson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, New England Patriots


Vastaus #418 : 25.09.2009 klo 15:32:16

Heh, mutta olisihan siinä kaikenlaista joskin ehkä vähän väljemmin sijoiteltuna. En ainakaan itse pistäisi pahitteeksi, mikäli ensin metrosta tupsahtaisin puistoon ja sen jälkeen vasta ostoskeskukseen. Noita metroasemia kun alkaa oleen kohta pilvin pimein, niin voisi olla järkevää satsata persoonallisuuteen, mikä voisi lisätä vetovoimaa. Sopisi mielestäni myös hyvin siihen Tapiolan imagoon, millaisena itse sen miellän.
Tämä taas ei olisi kovinkaan toimiva ratkaisu, sillä suurinosa Metron potentiaalisista käyttäjistä haluanevat päästä metrolla mahdollisimman lähelle määräänpäätään ja välttää ylimääräistä kävelyä.
abuuva

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Palloliitto


Vastaus #419 : 25.09.2009 klo 15:35:15

Heh, mutta olisihan siinä kaikenlaista joskin ehkä vähän väljemmin sijoiteltuna. En ainakaan itse pistäisi pahitteeksi, mikäli ensin metrosta tupsahtaisin puistoon ja sen jälkeen vasta ostoskeskukseen. Noita metroasemia kun alkaa oleen kohta pilvin pimein, niin voisi olla järkevää satsata persoonallisuuteen, mikä voisi lisätä vetovoimaa. Sopisi mielestäni myös hyvin siihen Tapiolan imagoon, millaisena itse sen miellän.

Huutonaurua :D. Joo rakennetaan metro myös Sipooseen niille muutamille metsään rakennetuille omakotitaloille. Metroasemien vaikutusalue taitaa olla jotain 1 km ja sinun mielestä se pitäisi tuhalata johokin rämeikköpusikkoihin (oikeita puistoja ei Suomeen paljoa rakenneta). Metro on minusta hyvä uudistus Espooseen, jotta pääsee eroon niistä autioista metsälähiöhelveteistä. Suomalaiselle metsämieskansalle sana kaupunki taitaa kuitenkin aina olla joku "kerrostalohelvetti :D".

edit: Jos saisin päättää niin toi urheilupuiston metroaseman ympäristö rakennettaisiin tarpeeksi tiiviisti. Talot olisivat värikkäitä ja arkkitehtuuri uusvanhaa eli saman tapaista kuin Kartanonkoskella. Kuvittele että nouset metroasemalta maan pinnalle ja edessä on tällaisia värikkäitä taloja. Suomessa on jumiuiduttu aivan liikaa modernismiin. Ruotsissa ja muualla Euroopassa on rakennetu paljon tollaisia vanhaa jäljitteleviä alueita.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2009 klo 16:15:41 kirjoittanut abuuva »
PG

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dynaaminen taitotasoylivoima pienessä tilassa


Vastaus #420 : 25.09.2009 klo 15:35:47

Tämä taas ei olisi kovinkaan toimiva ratkaisu, sillä suurinosa Metron potentiaalisista käyttäjistä haluanevat päästä metrolla mahdollisimman lähelle määräänpäätään ja välttää ylimääräistä kävelyä.

jep, ihmiset kuitenkin menevät steissiltä kaisaniemeen ja kamppiinkin metrolla
Soccerhauer

Poissa Poissa


Vastaus #421 : 25.09.2009 klo 15:40:16

Espoossa muistaakseni vastustettiin metroa aiemmin juuri sen vuoksi, että sen vaikutuksista kaupunkikuvaan ei innostuttu. Eli ehkä siellä ei halutakaan metroasemien ympäristöistä samanlaisia, kuin mitä ne Helsingissä ovat.
Vol 4

Poissa Poissa


Vastaus #422 : 28.09.2009 klo 19:25:05

Tapiolan urheilupuistoon rakennettavan jalkapallostadionin suunnitteluvaraus Pallohonka Oy:lle ja H&P Infra Oy:lle.
Ares

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suomalaiset eurokentillä 2011


Vastaus #423 : 28.09.2009 klo 19:44:30


Jään mielenkiinnolla seuraamaan. Pidättäydyn kommentoimasta, ettei tule bänniä tjmv.
Ares

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suomalaiset eurokentillä 2011


Vastaus #424 : 28.09.2009 klo 20:41:10

Alla tarkemmat speksit kaupungin sivuilta.

Uutinen
Jousenpuiston metroaseman lähiympäristön kaavoitus käynnistetään. Aluetta kehitetään rinnan metroaseman suunnittelun kanssa, jotta metroasema saadaan liitettyä ympäristöön parhaalla mahdollisella tavalla.

Länsimetroa suunnitellaan kokonaisuutena välillä Ruoholahti - Matinkylä. Jousenpuiston metroasema tulee Tapiolan urheilupuiston eteläpuolelle Koivumankkaantien varteen. Länsimetron rakennustyöt aloitetaan Ruoholahdesta tämän vuoden lopussa ja Tapiolassa vuoden 2010 alussa.

Jousenpuiston metroaseman viereen on alustavasti kaavailtu liike-, toimisto- ja asuinrakennuskokonaisuutta ja myös hotellin sijoittamista metroaseman viereen on pidetty mahdollisena. Metroaseman eteläpuolelle tulee asuntoja.

Metroaseman pohjoispuolelle on tarkoitus sijoittaa pysäköintitalo, johon keskitetään Urheilupuiston pysäköintipaikat ja metron liityntäpysäköintipaikat. Keskitetty pysäköintijärjestely on Urheilupuiston jatkokehittämisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Urheilupuistoon on uusina hankkeina tullut esille jalkapallostadionin ja harjoitusjäähallin toteuttaminen sekä nykyisen urheiluhallin perusparantaminen ja laajentaminen.

Alueen jatkokehittämistä silmällä pitäen Jousenpuiston metroaseman lähiympäristöön esitetään  suunnitteluvarauksia.

Tapiolan Urheilupuiston luoteisosa varataan H&P Infra Oy:lle ja Pallohonka Oy:lle jalkapallostadionin kehittämistä, suunnittelua ja toteuttamisedellytysten selvittämistä varten. Lisäksi samoille yrityksille varataan Jousenpuiston metroaseman alueen länsiosa, jonne kaavaillaan hotelli- ja toimistorakentamista.

Esport-yhteisöille varataan kaupungin heille nykyisin vuokraama alue urheilu- ja liikunta- sekä niihin liittyvien muiden ajanvietepalvelujen kehittämistä, suunnittelua ja toteutumisedellytysten selvittämistä varten. Suunnitteluvaraus sisältää Urheilupuiston keskitetyn pysäköintiratkaisun, johon kuuluvat myös metron liityntäpysäköintipaikat.

Jousenpuiston metroaseman alueen itäosa varataan YIT Rakennus Oy:lle asuin-, toimisto-liikerakennuksen kehittämistä, suunnittelua ja toteuttamisedellytysten selvittämistä varten.

Varaukset ovat voimassa 31.5.2010 saakka, mutta varauksensaajien tulee esittää varaustaan koskeva toteuttamisohjelma rahoitusselvityksineen jo 31.3.2010 mennessä.

Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto käsittelee Jousenpuiston metroaseman lähiympäristön kaavoitusperiaatteita ja suunnitteluvarauksia 28.9.2009.

 
Sivuja: 1 ... 16 [17] 18 ... 221
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa