Turunens tur - ska äntligen ta chansenPublicerad: måndag 2009-10-26, 15:36
Två spelare avstängda i den viktiga matchen mot Halmstad.
Då är det äntligen dags för ett finländskt förvärv att få chansen.
- Det har varit svårt för mig, men hoppas jag det är dags, säger Blåvitts Tuomo Turunen till Sportsday.
När Tuomo Turunen, 21, eller "Muki" som han kallas, kom till Blåvitt under sommaren, såg han nog lite mer speltid framför sig än det har blivit.
Försäljningar och skador hade lämnat luckor, men istället för Turunen, eller Karl Svensson för den delen, klev Hjálmar Jónsson in i mittförsvaret bredvid Ragnar Sigurdsson.
Nyförvärvet från FC Honka, har mest fått nöta bänk under sin första tid i Blåvitt.
- Vilket väl kanske inte var vad jag hade hoppats på, säger Tuomo på en lite knagglig engelska.
Och just språket har varit en av anledningarna till de sällsynta framträdandena i IFK-dressen.
- Men jag tycker att det går framåt, han lär sig mer och mer, tar också för sig mer överlag. Det är en avsevärd skillnad mot när han kom hit, menar tränaren Jonas Olsson.
- Bättre och bättre, menar Tuomo själv, på svenska denna gången.
Vad gör du för att lära dig språket?
- Jag går en kurs i svenska via internet, jag lär mig allt mer. Det måste jag, det blir problem under matcherna annars.
Hur har du mått under den här perioden?
- Helt okej ändå, klart det har varit lite tufft, men jag överlever. Men det har varit en lite svår situation för mig, det måste jag erkänna.
Inga arga tankar om tränarna då?
- Nej, nej, laget har spelat bra och vunnit, man förstår att de inte vill ändra då.
Ska ta chansen nu
Men när IFK på tisdagen tar emot Halmstad, i en match som bara måste vinnas, får han troligtvis chansen, äntligen.
Jónssons avstängning öppnar upp ett läge, och tränarna väljer mellan tre olika alternativ - där det mest troliga är att sätta in Turunen som mittback.
Det andra vore att spela Karl Svensson där, men vinterns storförvärv har nya problem, nu med ljumskarna.
Ett möjligt alternativ är också att flytta in vänsterbacken Mikael Dyrestam, och spela Turunen eller Sebastian Eriksson på vänstern, men tränarna säger sig vilja göra så få förändringar som möjligt.
- Själv föredrar jag mittbacken, men kan spela på båda kanterna eller mittfältet också, menar Tuomo.
Spelarna får ingen startelva förrän på tisdagen, men Tuomo både tror och hoppas på spel
- Det står mellan mig och Kalle.. självklart hade det varit lättare att veta dagen innan, men jag hoppas på spel i alla fall.
Och att han kom till IFK Göteborg ångrar inte.
- Absolut inte, jag ska ta chansen, och nästa år... det blir mitt år. Då ska jag kunna svenska mycket bättre också, lovar Tuomo.
...
http://sportsday.se/nyheter/fotboll/turunens-tur-ska-antligen-ta-chansen Turunen toivoo saavan mahdollisuuden pelata Halmstadia vastaan, kun toisena topparina viime ottelut pelannut Hjalmar Jonsson on pelikiellossa. Penkin kuluttaminen on hänelle uusi ja hieman odottamatonkin asia ja kieliongelmat nostetaan esille yhtenä syynä peliajan puutteeseen.
Ihan normaalia, että sopeutuminen ottaa oman aikansa muuttaessaan nuorella iällä ulkomaille ja kielen oppiminen auttaisi myöskin pääsemään paremmin sisälle Kamratgårdenin ilmapiiriin.
Ensi kesänä pitäisi kuitenkin säännölllistä peliaikaa alkaa tulemaan ja silloin vasta nähdään hänen todellinen taso. Kovaa asenetta ja työntekoa sitten vaan talven ajaksi ja kun Ruotsissa on viisi vaihtopelaajaa käytössä, niin yleensä vain yhdelle puolustajalle löytyy edes penkkipaikka.