Eivätkö näiden ketjujen avaajat tai muut jeesustelijat ole itse koskaan pelanneet jalkapalloa?
Olen pelannut osapuilleen 20 vuotta futista ja lisäksi käynyt pitkälti toistakymmentä vuotta sitä katsomassa.
Niin sanotuissa tappotaklauksissa kyse on lähes aina kostosta tai valmennusjohdon käskytyksestä "ottaa luulot pois" vastustajalta. Mitään tarkoituksellisista vahingoittamista kyseessä ei silti ole juuri koskaan.
Siis mitä? On kyse kostosta tai käskytyksestä, mutta ei tarkoituksellinen vahingoittaminen? Eikö tuo ole sama asia?
Haapala pelaa itse sikaa ja ottaa varoituksen jokaisessa pelissä. En yhtään ihmettele, jos vastustaja hermostuu joskus ja antaa takaisin. Uskon että mies hyväksyy vastustajilta samanlaisen pelin, jota itse harrastaa. Medo ja Sorsa ovat joukkueensa avainpelaajia, jota otetaan muutenkin kovempaa kuin muita pelaajia. Käskytti valmentaja tai ei, yksinkertaisen logiikan mukaan vastustajan peli heikkenee, kun parhaisiin kykyihin isketään voimalla.
Kovaa pelaaminen/ottaminen ei ole sama asia kuin tappotaklaukset. Voi pelata kovaa ja oikein, yrittämättä tahallisia tappotaklauksia. Hyväksyn kovaa pelaamisen, en sitä että tarkoituksella yritetään joku pelaaja saada lasarettiin.
Omissa junioripeleissäni oli ihan tavallista, että valmentaja käski pelata kovempaa tiettyjä vastustajia vastaan. Sen jälkeen jokainen oman joukkueen pelaaja naputti kyseisiä pelaajia jaloille, hakkasi kyynärpäillä kylkiluihin, töni, astui vastustajan jalkapöydän päälle ja mitä nyt ikinä keksikin. Samaa harrastivat myös vastustajajoukkueen pelaajat. Kun vastustaja sitten ajettiin suunsoitosta tai kostoiskuista ulos, tiesi onnistuneensa.
Junnupeleissä muistan itsekin ihan selkeää käskytystä ainakin yhden joukkueen osalta, Finnwingseissä pelasi aikanaan eräs kolossi, jonka valmentaja aina käskytti telomaan vastustajan pelaajan, yleensä kyseessä oli keskikentän taitavin pelaaja tai vaihtoehtoisesti maalivahti. Tulipa kyseinen kusipää kerran allekirjoittanutta polvella päähän kulmatilanteessa n. 2 sekuntia tilanteen jälkeen. Tällainen toiminta ei todellakaan kuulu jalkapallokentille, oli kyseessä sitten veikkausliiga tai junnujen piirisarja.
Jalkapallossakin on hyvin paljon kirjoittamattomia sääntöjä. Rumia taklauksia on saatu vähennettyä kovilla sakoilla ja pelikielloilla, mutta edelleenkin keskikentän viikatteet ja filmaavat primadonnat joutuvat kostoiskujen kohteeksi. Toisaalta harvoin sellainen pelaaja, joka kunnioittaa vastustajaa ja keskittyy omaan suoritukseensa, joutuu lasarettiin minkään koston tai käskytyksen seurauksena.
Suomessa en tiedä kenenkään saaneen sakkoja yksittäisestä tilanteesta, vastaavasti palloliitto toki kerää alasarjahöntsistä liiasta korttimäärästä (ainakin pari vuotta sitten oli 5 keltaista/peli/joukkue, josta tuli sakkoja, punainen = 2 keltaista) ja pelikieltojen pituudet ovat vähintäänkin kyseenalaisia, koska hyvin harvoin jaetaan mitään lisäsanktioita.