FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
29.03.2024 klo 09:39:31 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 12
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomariksi?  (Luettu 158164 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Huligaani23

Poissa Poissa


Vastaus #75 : 12.08.2013 klo 21:11:14

Hei. Olen kohta 15 vuotta täyttävä erotuomari. Tietäisikö joku noista erotuomaritasoista jotka melkein joka piirillä on? Siis...mitä kursseja/edellytyksiä pitää olla että pääsee tietylle tasolle. Erotuomareissahan on 9 eri tasoa ja avustavissa 4 tai 5 riippuen piiristä. Noista kun ei tahdo löytyä mitään tietoa :(
Esimerkiksi voinko ensi kesänä päästä Neloseen rajalle? Kiitos vastauksista!
Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 12.08.2013 klo 22:47:22

Hei. Olen kohta 15 vuotta täyttävä erotuomari. Tietäisikö joku noista erotuomaritasoista jotka melkein joka piirillä on? Siis...mitä kursseja/edellytyksiä pitää olla että pääsee tietylle tasolle. Erotuomareissahan on 9 eri tasoa ja avustavissa 4 tai 5 riippuen piiristä. Noista kun ei tahdo löytyä mitään tietoa :(
Esimerkiksi voinko ensi kesänä päästä Neloseen rajalle? Kiitos vastauksista!
Kyllä nuo ihan ensimmäiset menee ihan oman kerhosi vastaavan mielen mukaan, eli mihin hän kokee sinun olevan valmis. Onkos vasta liittotuomariksi päästessä lisäkurssit, eli siis Kakkosen tuomariksi. Siihen asti mennään oman erotuomarikerhon vastaavien fiiliksen mukaan.

Avustavaksi on oma kurssi/kenttäkoulutus(on siis muutaman tunnin setti vain jossa avustavan roolia käydään läpi), johon ainakin omassa erotuomarikerhossani voi osallistua heti ekalla kaudella kun aloittaa viheltämisen. Toki suositellaan että vasta toisena kautena tuo käytäisiin.
Huligaani23

Poissa Poissa


Vastaus #77 : 13.08.2013 klo 07:06:32

Kiitoksia paljon vastauksesta. En kyllä usko nousevani kovin nopeasti ylöspäin sillä ei minun peleissäni käy ketään tarkkailijoita. Miten voisin päästä ylöspäin?
BrDead
Vastaus #78 : 13.08.2013 klo 07:11:29

Kiitoksia paljon vastauksesta. En kyllä usko nousevani kovin nopeasti ylöspäin sillä ei minun peleissäni käy ketään tarkkailijoita. Miten voisin päästä ylöspäin?

Pyytämällä tarkkailijan katsomaan pelejäsi.
Vanda

Poissa Poissa


Vastaus #79 : 13.08.2013 klo 09:22:10

Näinhän se menee, ettei kukaan tiedä sinun toiminnastasi mitään, jollei joku ole katsomassa ja kertomassa siitä eteenpäin. Eli ei muuta kuin verkostoitumaan ja pyytämään muita tuomareita/tarkkailijoita katsomaan pelejäsi, jonka jälkeen eteneminen on mahdollista. Toki jos tuomitset tarpeeksi pelejä, luokituksiasi varmasti nostetaan uuden kauden alussa. Itse kun aloitin aikuisiällä tuomaroinnin, niin tällöin ei ollut ns. pelaajakursseja, joista olisi heti päässyt tuomitsemaan miesten pelejä, vaan ensimmäisen vuoden olin pelkästään junioripeleissä luokituksena C/A. Toisena vuotena pääsin sitten alkuun tuomitsemaan kutosta ja avustamaan nelosta ja pikkuhiljaa parin vuoden aikana luokitukseni nousivat kolmoseen asti. Tarkkailijoita ei minulla juurikaan ole käynyt, mutta suurin hyöty oli varmasti päästä Nike Premier cupin Suomen karsintaturnaukseen mukaan. Yleensä näihin turnauksiin otetaan nuoria tuomareita mukaan, joten jos sellainen mahdollisuus eteen tulee, niin ehdottomasti vain mukaan. Kärsivällisyyttä ja oma-aloitteisuutta siis tarvitaan. Kyllä ne hyvätkin otteet varmasti jossain vaiheessa kiirivät päättäjien korviin, mutta pyytämällä omiin peleihin tarkkailijoita, asioita voi hieman nopeuttaa.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2013 klo 09:24:41 kirjoittanut Vanda »
Huligaani23

Poissa Poissa


Vastaus #80 : 13.08.2013 klo 14:36:32

Kiitoksia. Kyllähän tuota voisi pyytääkin jonkun katsomaan pelejäni. Eri asia on se että tuleeko kukaan sieltä katsomaan :D
Sitä vain vielä kysyisin että mitä peruskurssin ja jatkokurssin käynyt tuomari saa tehdä teoriassa vai riippuuko se ihan siellä piirin päässä olevasta henkilöstä?
Edit:Onko mahdollista jos pyytää piirin erotuomarivastaavalta lupaa olla Nelosessa tai Vitosessa rajalla kun on käynyt perus- ja jatkokurssin...
« Viimeksi muokattu: 13.08.2013 klo 14:38:53 kirjoittanut Huligaani23 »
Bablo Aimar

Poissa Poissa


Vastaus #81 : 15.08.2013 klo 01:36:58

Peruskurssi ja jatkokurssi on riittävä periaatteessa miesten kakkosen ja naisten liigan liputtamiseen sekä miesten kolmosen viheltämiseen. Useilla piireillä (en ole varma kaikista) nämä kovimmat pelit hoidetaan kuitenkin "kolmosen" tuomareilla, joita on koulutettu vähän enemmän. Kolmosdivarin viheltämisestä seuraava askel eteenpäin on liittoerotuomariksi pääsy.
Huligaani23

Poissa Poissa


Vastaus #82 : 15.08.2013 klo 06:53:17

Kiitoksia vastauksista :)
rinjanna

Poissa Poissa


Vastaus #83 : 09.10.2013 klo 20:57:33

Täällä kirjottelee 17-vuotias, kaksi kautta puhaltanut tyttötuomari. Kannattaa ehdottomasti ryhtyä erotuomariksi!:) Ai miksi?

1. Koulutus on edullinen ja lyhyt (pari iltaa istuttavaa + kenttäkoulutus yksi ilta)
2. Pystyy olemaan mukana futiksessa, vaikkei itse pelaisi. (Itse en enää voi pelata, koska polvivamma estää kontaktilajit. Tuomarointi on loistava korvaava "laji")
3. Pitää kuntoa yllä. Ison kentän pelissä tuomari saa tehokkaan iltalenkin ja avustavat kehittävät nopeutta linjalla.
4. Tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Iso plussa hommassa on se, että koulutuksissa ja kolmikkopeleissä tapaa eri ikäisiä, eri taustaisia ihmisiä, joihin yhteisen lajin takia on helppo tutustua. Mielenkiintoista!
5. Saa itsevarmuutta. Itsellä tämä kohta on ehkä suurin syy siihen, miksi pidän hommasta niin paljon. Olen ollut aina vähän ujo ja epävarma itsestäni. Alku erotuomaroinnissa oli vaikeaa, koska otin kaikki huutelut itseeni. Kaksi vuotta on kuitenkin kasvattanut mienua TODELLA paljon ihmisenä ja olen saanut itsevarmuutta.
6. Saa rahaa. Palkat peleistä vaihtelevat todella paljon, mutta mielestäni kokonaisuudessaan liksat ovat mielestäni ihan ok. Esimerkiksi 30 euroa Naisten Kakkosen avustavan eruotuomarin hommasta (käytännössä liputan pari paitsiota ja pari rikettä, puolet pelistä hengailen keskiviivan tuntumassa), on aika helppoa rahaa.
7. Ihanteellinen työ: saa itse päättää milloin puhallat ja kuinka paljon. Haluamasi mukaan voi ottaa vaikka yhden pelin viikkoon tai kuusi peliä. Voi puhaltaa arki-iltaisin tai viikonloppuaamuisin, miten itse tykkää. Lisäksi saat myös vaikuttaa, minkä tasoisia pelejä otat.

= EROTUOMARIKSI VAAN JOS VÄHÄNKÄÄN KIINNOSTAA, meistä on huutava pula!
BrDead
Vastaus #84 : 09.10.2013 klo 21:01:43

Täällä kirjottelee 17-vuotias, kaksi kautta puhaltanut tyttötuomari.

EROTUOMARIKSI VAAN JOS VÄHÄNKÄÄN KIINNOSTAA, meistä on huutava pula!

Ylos
Tepsutus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #85 : 26.01.2014 klo 13:49:43

Itselle on nyt oman junnu-uran päätyttyä tullut kova hinku tuomaroimaan. Lähinnä tosin kiinnostaa avustavan erotuomarin hommat. Avustavaksi haluavakin käy ilmeisesti kuitenkin täysin samat peruskurssit? Entä miten tämä tasoluokitus toimii, nouset asteikolla kun puhallat pelejä (hyvin?)?

Ja vielä yksi kysymys varusteista. Mistä kannattaa hankkia vaatteet sekä muut härpäkkeet (pilli, kortit, liput yms.)?
ROVANIEMIGOONER

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal FC, RoPS, 1.FC Köln


Vastaus #86 : 26.01.2014 klo 15:05:14

Itselle on nyt oman junnu-uran päätyttyä tullut kova hinku tuomaroimaan. Lähinnä tosin kiinnostaa avustavan erotuomarin hommat. Avustavaksi haluavakin käy ilmeisesti kuitenkin täysin samat peruskurssit? Entä miten tämä tasoluokitus toimii, nouset asteikolla kun puhallat pelejä (hyvin?)?

Ja vielä yksi kysymys varusteista. Mistä kannattaa hankkia vaatteet sekä muut härpäkkeet (pilli, kortit, liput yms.)?

Käy katsomassa oman piirisi sivuilta tulevat koulutuspäivät ja ilmottaudu mukaan. Itse olen toiminut nyt kaksi vuotta tuomarina ja mukavaa hommaa se on. Peruskurssilla saat perustiedot tuomaroinnista ja ensimmäisellä kaudella tulee luultavasti junnu-pelejä (D-junnut ja mahdollisesti C-junnut). Aluksi tasoluokitus nousee vuosien mukaan ainakin oman käsityksen mukaan.

Tuomarivarusteita kannattaa katsoa refereeworld.com sivulta, mutta peruskursseilla tehdään yleensä yhteistilaus muiden kurssilaisten kanssa.

Tässä kaikki mitä voin itse sanoa muutaman vuoden kokemuksella :)


Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #87 : 26.01.2014 klo 15:15:06

Tuomarivarusteita kannattaa katsoa refereeworld.com sivulta, mutta peruskursseilla tehdään yleensä yhteistilaus muiden kurssilaisten kanssa.

Tässä kaikki mitä voin itse sanoa muutaman vuoden kokemuksella :)

Riippuen kerhoista alussa voi jotain pientä varustetta myöskin saada ilmaiseksi joko kerholta tai kokeneemmilta tuomareilta. Näin ainakin Salossa homma toimii.
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 26.01.2014 klo 15:41:59

Tuolta lähtee myös relettä: http://www.kolumbus.fi/sporttifutis/Erotuomaritarvikkeet.htm
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #89 : 27.01.2014 klo 21:24:28


Vaikka olen itse joskus aikaisemmin ostanut kyseisen puljun kautta tavaraa, niin en sitä välttämättä kyllä suosittelisi. Hinnoissa on valtavasti ilmaa ja ne ovat sitä myöten todella kalliita. Itse suosin nykyään jo tuossa aikaisemmin mainittua saksalaisyritystä (refereeworld.com).
Tepsutus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #90 : 27.01.2014 klo 22:18:10

Vielä tuli mieleen (ei se imuri) yksi kysymys. Millainen tuomaritilanne Turussa on tällä hetkellä? Onko pelejä tarjolla käytännössä niin paljon kuin vain halua ja intoa löytyy puhaltaa, vai täytyykö olla heti kärppänä varaamassa vapaita pelejä?
Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #91 : 27.01.2014 klo 22:25:24

Vielä tuli mieleen (ei se imuri) yksi kysymys. Millainen tuomaritilanne Turussa on tällä hetkellä? Onko pelejä tarjolla käytännössä niin paljon kuin vain halua ja intoa löytyy puhaltaa, vai täytyykö olla heti kärppänä varaamassa vapaita pelejä?
Turun alueella on varmaan yksi parhaista tilanteista tuomareiden osalta Suomessa, mutta kyllähän siellä silti pulaa on periaatteessa tuomareista. Taitaa jotkut janarit viheltää aivan liikaa pelejä, kun ei tuomareita ole tarpeeksi. Noita vapaita matseja on koko ajan isoja määriä kesällä. Lisäksi asetteluissa saa kyllä lähes varmasti otteluita haluamansa määrän, joten ei niistä joudu kilpailemaankaan.
Yli-ikäinen junnu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PaTo


Vastaus #92 : 30.01.2014 klo 11:26:17

Turun alueella on varmaan yksi parhaista tilanteista tuomareiden osalta Suomessa, mutta kyllähän siellä silti pulaa on periaatteessa tuomareista. Taitaa jotkut janarit viheltää aivan liikaa pelejä, kun ei tuomareita ole tarpeeksi. Noita vapaita matseja on koko ajan isoja määriä kesällä. Lisäksi asetteluissa saa kyllä lähes varmasti otteluita haluamansa määrän, joten ei niistä joudu kilpailemaankaan.

Jep, näinähn se on. Junnupelejä varsinkin on tarjolla vaikka muille jakaa, mutta sitten kun aletaan siirtyä aikuisten kolmikkopelien ja junnujen SM:ien ja Ykkösten puhalluksiin, niin silloin ei enää vapaista oikein tahdo löytyä. Eli käytännössä saat puhaltaa niin paljon kuin haluat, mutta jos haluat edetä urallasi eteenpäin, on Turku yksi haastavimmista paikoista laajan "hyvän massan" vuoksi. Tietenkin tässäkin sitten hyvällä asenteella ja lahjoilla pääsee luonnollisesti nopeastikin etenemään.
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #93 : 30.01.2014 klo 12:37:30

Ja hieman halvemmalla samoja kamoja ja paljon muuta - http://www.futiskauppa.net/index.php/verkkokauppa/kategoria/16-erotuomarivarusteet
Myymäläkin sijaitsee hyvällä paikalla ihan Sonera stadionia vastapäätä
gv39

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tuomarit ja kyläjoukkueet ml. Kups


Vastaus #94 : 12.02.2014 klo 17:04:41

Lapset kasvavat ja oma junnu aloittaa oikeana tuomarina keväästä. Pohjalla pelinohjaajakokemuksia. Tuomarikurssille keväällä ja uran huipulle sen jälkeen.

Rahanhimo junnulla on kova eikä niitä oikeita kesätöitä ole tyrkyllä 15-vuotiaalle. Pääkaupunkiseudulla ollaan ja rajoitteena on junnun oma pelaaminen, 3-4 harkat viikossa ja pelit päälle.

Pistäkääs nuoremmat ja vähän vanhemmat tuomarit kokemuksia ja ajatuksia kehiin
- montako ottelua pystyy kunnialla päivässä puhaltamaan, jos keikkoja aletaan tarjota valtavia määriä?
- onko järkeä ottaa vihellyksiä omalle pelipäivälle, esim päivällä tuomarointia ja illalla peli, (fyysinen vai mentaalinen puoli voi mättää?)
- onko varmaa HMTT-tietoa, miten paljon keikkoja on tarjolla?
- voiko puhaltaa Helsingin sarjoissa jos on KUJEKin kirjoissa?
- onko keskikesällä piirisarjojen ollessa tauolla Hesacupin ? lisäksi muita mahdollisia puhallusmahdollisuuksia?
- miten ura noin keskimäärin etenee, eka kausi junnupiirisarjaa ? missä vaiheessa "pääsee" avustavaksi 6 divarin "hegemonia"peleihin?

Tuossa nyt aluksi ja kaikkea muutakin tietoa toivotaan

RTS

Poissa Poissa


Vastaus #95 : 12.02.2014 klo 17:37:20

1 montako ottelua pystyy kunnialla päivässä puhaltamaan, jos keikkoja aletaan tarjota valtavia määriä?
2 onko järkeä ottaa vihellyksiä omalle pelipäivälle, esim päivällä tuomarointia ja illalla peli, (fyysinen vai mentaalinen puoli voi mättää?)
3 onko varmaa HMTT-tietoa, miten paljon keikkoja on tarjolla?
4 voiko puhaltaa Helsingin sarjoissa jos on KUJEKin kirjoissa?
5 onko keskikesällä piirisarjojen ollessa tauolla Hesacupin ? lisäksi muita mahdollisia puhallusmahdollisuuksia?
6 miten ura noin keskimäärin etenee, eka kausi junnupiirisarjaa ? missä vaiheessa "pääsee" avustavaksi 6 divarin "hegemonia"peleihin?
Vastataan muutamaan mutu-pohjalta
1 - Riippuen peliajasta ja temmosta - kaksi max kolme
2 - ei
3 - kevät ja syksy on aikaa jollon tarvetta on eniten
4 - käsittääkseni ei koska KUJEK ei ole Helsingin piirin jäsen. Poikkeustapauksia on kuitenkin olemassa mutta se tulee olla kirjallisena
5 - aika hiljaista on ja Hesa cupiin ei taida uudet erotuomarit päästä
6 - eka kausi junnuja ja ehkä avustavana junnupeleissä. Toisella kaudella saattaa päästä jo keskellä. Helsingissä avustavat tulevat mukaan vasta 5.divarissa
piiparinen

Poissa Poissa


Vastaus #96 : 15.02.2014 klo 00:38:59

Juttua Porin tilanteesta: http://porilaine.satakunnankansa.fi/2014/02/14/asiaton-huutelu-verottaa-erotuomarikantaa/
Kivenkova

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Veikkausliiga


Vastaus #97 : 19.02.2014 klo 10:15:20

e.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2014 klo 11:24:51 kirjoittanut Kivenkova »
Jänkhäkoira

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves


Vastaus #98 : 21.03.2014 klo 00:02:07


Ei voi kun olla samaa mieltä tuosta kielenkäytöstä. Tampereen piirin suunnalta Satakuntaan piiriin muuttaneena täytyy todeta, että täälläpäin tuomarin kunnioitus on alasarjoissa täysin nolla. Ei sitä kunnioitusta löydy vastustajaa kohtaankaan, mutta kyllä tuomari saa sellaista lokaa niiskaansa pelin aikana ja sen jälkeen, että en ihmettele miten joku vieläkin suostuu viheltämään Nelosen/Vitosen/Kutosen otteluita Satakunnassa. Toki joukkoon mahtuu mukaan myöskin siistejä ja mukavia pelejä, mutta iso osa peleistä on yhtä huutelua. Joko olin liian nuori huomaaman tai sitten asia on vain niin, että Tampereen piirin otteluissa tilanne on paljon parempi tuomareiden osalta. Mutua, tiedä sitten onko tilanne näin...
BrDead
Vastaus #99 : 21.03.2014 klo 00:27:36

Ei voi kun olla samaa mieltä tuosta kielenkäytöstä. Tampereen piirin suunnalta Satakuntaan piiriin muuttaneena täytyy todeta, että täälläpäin tuomarin kunnioitus on alasarjoissa täysin nolla. Ei sitä kunnioitusta löydy vastustajaa kohtaankaan, mutta kyllä tuomari saa sellaista lokaa niiskaansa pelin aikana ja sen jälkeen, että en ihmettele miten joku vieläkin suostuu viheltämään Nelosen/Vitosen/Kutosen otteluita Satakunnassa. Toki joukkoon mahtuu mukaan myöskin siistejä ja mukavia pelejä, mutta iso osa peleistä on yhtä huutelua. Joko olin liian nuori huomaaman tai sitten asia on vain niin, että Tampereen piirin otteluissa tilanne on paljon parempi tuomareiden osalta. Mutua, tiedä sitten onko tilanne näin...

Noh, ei tarvitse kuin vilkaista Ässien fanikatsomoa, niin voi jo jotain päätelmiä tehdä minkä tyyppisiä hahmoja porilaisiin urheilutapahtumiin eksyy. Katsomoon tai kentälle.

 
Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 12
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa