FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.04.2024 klo 08:36:33 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomaritoiminnasta juniorisarjoissa  (Luettu 12288 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Raian

Poissa Poissa


Vastaus #75 : 20.09.2009 klo 10:38:40

:)   Nytkin teki taas B-ykkösdivari pelistä tuomari raportin Hakan huoltajasta huoltaja teki vastineen. Huoltaja voitti, koska Liitto ei nähnyt tilanteessa mitään pahaa. Kannattaisi teidän tuomarienkin vähän vaihtaa suhtautumistapaanne Valkeakoskella.
Tässä raportissahan oli oikein uhkauksia tuomaria kohtaan:D

Nämä ovat käsittämättömiä. Jos raportissa on uhkauksia tuomarille, niin miten sen voi painaa villaisella. Nuo tilanteet ovat kuitenkin niitä kaikkein vakavimpia, joista suuttuu ja pahoittaa mielensä rankasti sekä pöyrittelee mielessä vielä monta päivää. Jos sitten piiri päättää, ettei tällainen lyttääminen haittaa, niin enpä halua omalle kohdalle tilannetta, koska silloin lentäisi pilli nurkkaan.
Ja en tarkoita, ettei saisi kritisoida, koska minäkin teen paskoja ratkaisuja aina tasaisin väliajoin. Kritiikki vaan voisi olla semmoista, että tuomari voisi pohtia sitä tilannetta kehittymismielessä sen sijaan, että vitutuksessaan miettii, mistä saisi sopivan kokoisen pommin poistamaan yhden kunnan Suomen kartalta.

Pakko ottaa kantaa tuohon yhden tuomarin käyttöön. Ja varsinkin alasarjoissa, joissa kuitenkin on taitoa ja vauhtia, tuomari joutuu huomioimaan aivan liian monta asiaa. Syvyydestä on erittäin vaikea nähdä paitsioita ja lähes aina se on arvan heittoa. Lisäksi paskoilal kentillä pelattavissa peleissä eivät rajatkaan ole aina kunnossa, joten niitäkin on vaikea nähdä vaikka liikkuisi koko ajan. Ne pelit vaan herättävät aina keskustelua, koska tapahtuu niin monta tulkinnanvaraista tilannetta.

Lisäksi oikein tähän junnupalloiluun kuuluvana: jotkut joukkueet ovat luoneet sisäisen kulttuurin, jossa lähes kaikki asiat käsittellään negatiivisesti. Tämä lähtenee valmennusportaasta. Ensinnäkin pelaajien suoritukset huomioidaan ainoastaan, kun tapahtuu jokin virhe. Tämä on toki toisen topikin aihe, mutta se kohdistuu myös tuomariin. Tällaisessa joukkueessa huomioidaan kaikki tuomarin "virheet". Tuomariin jo alustavasti suhtaudutaan kuin viholliseen. Tämä penkin kulttuuri on monesti valunut myös kentälle, jolloin myös pelaajat itkevät tilanteita herkästi. Pahimmassa tapauksessa tämä kaikki saa 10-kertaisen kannustuksen yleisöstä, jossa punanaamat repivät keuhkojaan koko pelin ajan. Noissa joukkueissa ei varmasti kukaan voi tuntea oloaan hyväksi. Milestäni nämä joukkueet ovat pahimpia, koska peli on jo ennen peliä lähtenyt hanskasta, koska joukkue on niin päättänyt. Ehkä tämä sopisi paremmin tuonne suomalaiseen valmentamiseen, joka pohjautuu edelleen huolestuttavan monesti tuolle negaatiolle.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2009 klo 10:50:37 kirjoittanut Raian »
Futiscare

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 20.09.2009 klo 17:35:35

Pääkaupunkiseudulla tuomareita ei vain ole tarpeeksi. Pelejä on hirmu määrä suhteessa tuomareiden määrään, siitä varmaan johtuu ettei avustavia tuomareita saada liiton sarjoja alempiin sarjoihin (B:n 1-divaritasoa alemmat sarjat). Kyllähän niitä virheitäkin sattuu ja niistä huudellaan, mutta ei se huutelu tuo yhtään lisää niitä tuomareita, se jopa saattaa vähentää kiinnostusta tuomarin hommia kohtaan. Tuomareiden työskentely pitäisi olla tasapuolista ja asiallista eikä siihen saa sekoittaa tunteitaan mukaan. Joskus pelit ovat kuumia ja valmentajat, huoltajat, yleisöstä puhumattakaan huutelevat tuomarille yhtä ja toista, tuomarin pitäisi olla kuitenkin kaiken yläpuolella ja hoitaa viheltäminen kylmän viileästi, sekoittamatta omia
tunteitaan peliin, sillä siinä vaiheessa kun alkaa kuumeta ja hermot menee on pelikin menetetty puolin ja toisin.
Futiscare

Poissa Poissa


Vastaus #77 : 13.10.2009 klo 13:22:26

Nyt kun kausi on pulkassa, niin pieni kommentti tuomareista. Kauden aikana tuli kiinnitettyä huomiota tuomareiden työskentelyyn ja voin todeta, että pääosa 80 % tuomareista hoitaa hommat ihan kelvollisesti eikä valittamista ole ainakin niissä matseissä joissa itse olin läsnä noin 30 peliä B-poikien ykkösessä ja aluesarjassa. Joidenkin tuomareiden tyyli oli ottaa isompaa roolia ottelussa kuin oli tarpeen, puhuttelut ja jopa pieni provokatiivinen keskustelu pelaajien kanssa saa usein tilanteet kärjistymään ja pelaajien tunteet alkavat tarpeettomasti kuumeta jolloin ottelu karkaa käsistä. Toiset viheltävät kaikki ihan millilleen jolloin peli kärsii, tietysti hyvä sekin, jos linja pysyy tasapuolisena. Joidenkin kohdalla vedetään hieman kotiin päin mutta tässä asiasta on myös toisenlaistakin havaintoa eli kotijoukkue on paljon tiukemman kontrollin alla kuin vieraileva joukkue. Kaikki vaikuttaa kaikkeen eli jatkuva kommentointi kentän laidalta ja ylireagointi puolin ja toisin sekä joukkueiden asenteet ovat sellaisia asioita myös jotka olivat omiaan viemään mopon käsistä puolin ja toisin, etenkin jos tuomari on kokematon. Joskus tuomarit muuttivat mieltään pelin tuoksinnassa vaikka etukäteen ennen peliä on asioista sovittu. mm. ottelupöytäkirjan virheitä ei päätuomarin mukaan tarvinnut korjata ennen peliä vaikka asia huomattiin ja siitä kysyttiin ennen ottelua. Pelin aikana avustava tuomari sitten huomasi virheen ja virheellisesti täytetty pöytäkirja esti osaa vaihtopelaajia pelaamasta, koska vaihtopelaajien nimet olivat osin vahingossa avauksen kohdalla, päätuomari ei siis ollut kertonut avustavalle pöytäkirjan virheestä ja ei pelitilanteessa ottanut vastuuta omasta virheestään vaan jopa kysyi vastustajalta mitä mieltä toisen joukkueen valmentaja on asiasta. No, kyllähän sen tietää ettei sieltä ymmärrystä löytynyt. Erään tuomarin osalta omat tunteet tulivat vahvasti esiin vihellyksissä ja pelaajien kommentit sekä yleisön kritiikki toi joukkueille lisä sanktioita. Lopuksi voin sanoa, että futis on laji jossa pelataan tunteella ja taidolla sekä adrenaliini virtaa, nuo ovat asiota joiden osalta tuomarin pitää viheltää vain virheet ja itse pitää pysyä jämäkästi pelin herrana, joukkueiden tehtävä on sitten pelata kuinka herra haluaa.
RefJr

Poissa Poissa


Vastaus #78 : 17.10.2009 klo 22:51:44

.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2011 klo 03:52:32 kirjoittanut RefJr »
Obersdorf

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ylö-B TP-1


Vastaus #79 : 17.01.2010 klo 14:46:01

Tässä raportissahan oli oikein uhkauksia tuomaria kohtaan:D

Myöhään mutta pakko ottaa kii. Ensimmäiseksi huomaan että olet korkeintaan 15 vuotta. Ja jos siinä oli uhkauksia piirin tehtävä olisi ollut kylläkin ilmoittaa asiasta poliisille. Sinähän sitä et kyllä tajua.
Viiva2

Poissa Poissa


Vastaus #80 : 26.02.2010 klo 00:38:08

HEK ja Helsingin piiri sopimuksettomassa tilassa

Kerhon ja Helsingin piirin väliset yhteistyösopimusneuvottelut saivat yllättävän käänteen helmikuun alussa, kun piirin edustajat vastoin edellisen tapaamisen kantaansa ilmoittivatkin, että eivät halua jatkaa yhteistyösopimusta. Asia liitettiin Palloliitosta lähtöisin olevaan Visio 2020:een, vaikka kyseessä on piirin oma tulkinta tämän ohjelman suurista linjoista.

Piirin mallissa erotuomareiden oikeudet ja velvollisuudet sekä palkkiot tulisi jatkossa päättää piirin toimielimissä. Tämä tarkoittaa normaalien ottelupalkkioiden lisäksi laiminlyöntisakkoja, esteellisyyksien ilmoittamiskäytäntöä, asettelun ilmoittamiskäytäntöä, korvauksia ylimääräisistä otteluista jne. Eli piiri haluaa päättää erotuomareita koskevista asioista itse, eikä neuvottelemalla asioista valtaosaa erotuomareista edustavan HEKin kanssa, kuten aiemmin.

Edellinen sopimus ei ole jalkapallon osalta enää voimassa, joten jos ette ole erikseen itse vastaavista ehdoista sopineet, eivät aiemmat velvoitteet esim. asettelun ilmoittamisesta ajallaan tai maksettavista ottelupalkkioista sido piiriä. Samoin tämän vuoden osalta jalkapallossa piirin määräämät haitta- tai laiminlyöntisakot eivät sido teitä. Futsalin osalta vanha sopimus on voimassa kauden loppuun.

Kerhon hallitus kehottaa jäseniä olemaan allekirjoittamatta mitään piiriltä tulevia ehdotuksia, joissa ilmoitetaan suostumus joihinkin erotuomaritoiminnan käytäntöihin. Nämä ovat piirin yksipuolisia näkemyksiä toimintamme pelisäännöistä.

Kehotamme myös kaikkia olemaan esteellisiä piirin asetteluun seuraavasta mahdollisesta ajankohdasta alkaen, kunnes saamme selvyyden tilanteeseen ja voimme taas työskennellä rauhallisin mielin.

Tiedotamme asiasta lisää, heti kun jotain uutta ilmenee.

Helsingissä 25.2.2010
HEK Hallitus
susikäsi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Kung Fu Panda


Vastaus #81 : 27.02.2010 klo 04:58:22

HEK ja Helsingin piiri sopimuksettomassa tilassa

Kerhon ja Helsingin piirin väliset yhteistyösopimusneuvottelut saivat yllättävän käänteen helmikuun alussa, kun piirin edustajat vastoin edellisen tapaamisen kantaansa ilmoittivatkin, että eivät halua jatkaa yhteistyösopimusta. Asia liitettiin Palloliitosta lähtöisin olevaan Visio 2020:een, vaikka kyseessä on piirin oma tulkinta tämän ohjelman suurista linjoista.

Piirin mallissa erotuomareiden oikeudet ja velvollisuudet sekä palkkiot tulisi jatkossa päättää piirin toimielimissä. Tämä tarkoittaa normaalien ottelupalkkioiden lisäksi laiminlyöntisakkoja, esteellisyyksien ilmoittamiskäytäntöä, asettelun ilmoittamiskäytäntöä, korvauksia ylimääräisistä otteluista jne. Eli piiri haluaa päättää erotuomareita koskevista asioista itse, eikä neuvottelemalla asioista valtaosaa erotuomareista edustavan HEKin kanssa, kuten aiemmin.

Edellinen sopimus ei ole jalkapallon osalta enää voimassa, joten jos ette ole erikseen itse vastaavista ehdoista sopineet, eivät aiemmat velvoitteet esim. asettelun ilmoittamisesta ajallaan tai maksettavista ottelupalkkioista sido piiriä. Samoin tämän vuoden osalta jalkapallossa piirin määräämät haitta- tai laiminlyöntisakot eivät sido teitä. Futsalin osalta vanha sopimus on voimassa kauden loppuun.

Kerhon hallitus kehottaa jäseniä olemaan allekirjoittamatta mitään piiriltä tulevia ehdotuksia, joissa ilmoitetaan suostumus joihinkin erotuomaritoiminnan käytäntöihin. Nämä ovat piirin yksipuolisia näkemyksiä toimintamme pelisäännöistä.

Kehotamme myös kaikkia olemaan esteellisiä piirin asetteluun seuraavasta mahdollisesta ajankohdasta alkaen, kunnes saamme selvyyden tilanteeseen ja voimme taas työskennellä rauhallisin mielin.

Tiedotamme asiasta lisää, heti kun jotain uutta ilmenee.

Helsingissä 25.2.2010
HEK Hallitus


Voi hel...
Toivottavasti on aprillipila.
Tämä ei ainakaan nosta tuomareiden arvostusta!


Mursu

Poissa Poissa


Vastaus #82 : 27.02.2010 klo 12:46:13

Tämä ei ainakaan nosta tuomareiden arvostusta!
Arvostusta(ko) nostaa piirin sanelupolitiikka ?
Skorpioni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi-36 Bt


Vastaus #83 : 27.02.2010 klo 18:02:01

kovilla kovaa vastaan Ylos
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #84 : 01.03.2010 klo 01:22:23

Kyllä tämä ainakin mun mielestä nostaa enemmän kuin laskee tuomareiden arvostusta. Ainakin niiden silmissä, jotka ymmärtävät jotain tästä lajista. HEK on tehnyt selväksi, ettei heitä voi noin vaan pomputella ja he ovat samalla osoittaneet paikalliselle piirille etteivät he hyväksy heidän nykyisiä toimintatapoja.
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi


Vastaus #85 : 01.03.2010 klo 22:14:47

Kyllä tämä ainakin mun mielestä nostaa enemmän kuin laskee tuomareiden arvostusta. Ainakin niiden silmissä, jotka ymmärtävät jotain tästä lajista. HEK on tehnyt selväksi, ettei heitä voi noin vaan pomputella ja he ovat samalla osoittaneet paikalliselle piirille etteivät he hyväksy heidän nykyisiä toimintatapoja.
Aamen.
Crucial

Poissa Poissa


Vastaus #86 : 19.04.2010 klo 15:11:50

Tässä topicissa puhuttiin pelinohjaajista. Olemme järjestämässä 2001 syntyneille pojille turnausta Helsingin seudulla ja olemme miettineet koulutuksen saaneiden pelinohjaajien käyttämistä.

Olisin kysynyt mikä mahtaa olla normaalikorvaus pelinohjaajalle turnauspeleistä, jossa pääsee ohjaamaan useamman pelin kerrallaan? Yhden pelin kesto n. 1/2 h.
BrDead
Vastaus #87 : 19.04.2010 klo 23:41:32

Tässä topicissa puhuttiin pelinohjaajista. Olemme järjestämässä 2001 syntyneille pojille turnausta Helsingin seudulla ja olemme miettineet koulutuksen saaneiden pelinohjaajien käyttämistä.

Olisin kysynyt mikä mahtaa olla normaalikorvaus pelinohjaajalle turnauspeleistä, jossa pääsee ohjaamaan useamman pelin kerrallaan? Yhden pelin kesto n. 1/2 h.

Uudenmaan piirin sivuilla on yksittäisistä otteluista seuraavat suositukset:

E (pelinohjaaja)       10    suositus      seura               
muut (pelinohjaaja)        8     suositus  seura

Karuselliturnauksissa parina viime vuonna turnauspeleissä korvaukset ovat olleet 5 euroa pienimpien junnujen peleistä ja 7 euroa isompien.

Varman ja ajantasaisen vastauksen saadaksesi sinun kannattaa tiedustella tuota asiaa piirisi nuorisovastaavalta tai seurasi valmennus- tai junioripäälliköltä.
re98

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 22.04.2010 klo 20:42:58

En tiedä tuliko nyt oikeaan paikkaan mutta tuomitessani äsken 00-tyttöjen ja saman ikäisten pikien harjoituspeliä... Koko ajan oli pojilta tytöille kontaktia, välillä liukkareita, repimistä, potkimista ja suunsoittoa. alussa viheltäessäni vapaapotkun ajattelin että kyllä pojat sen lopettaa, vastassahan on tyttöjä. Vaan ei loppunut. seuraavaksi vedetään liukkari rangaistusalueella pallollisen pelaajan jalkaan. ei kun rankkari ja kyseinen henkilö puhutteluun. jäi sitten silmätikuksi tuo poika. ottelun jälkeen ko. pelaaja löi vielä avokämmenellä erästä tyttöä naamaan. nii ja vielä huudellaan ämmäisi ja muijiksi. Ja kun näille ei saa edes korttia näyttää.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2010 klo 21:19:02 kirjoittanut re98 »
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #89 : 22.04.2010 klo 21:52:37

Ihan ekana ihmettelen miten tuon ikäiset pojat ja tytöt pelaavat vastakkain, mutta se ei siitä enempää, kun se ei ole tämän viestin pointti. Sanoisin, että tuollaisessa pelissä olisi kannattanut puhutella jo paljon aikaisemmin, jos tämän poikajoukkueen pelaaminen oli jatkuvasti tuolla sikailun puolelle menevää. En tiedä tapahtuiko nuo ämmäksi huutelut pelin aikana, mutta jos tapahtui, niin itse tulkitsisin sen loukkaavaksi kielenkäytöksi. Korttia ei ehkä saa näyttää, mutta ellen muista väärin, niin pelaajan voi käskeä pois kentältä näyttämättä korttia. Toisaalta ihmettelen poikajoukkueen valmentajan toimintaa, jos hän ei ole puuttunut joukkueensa toimintaan mitenkään.
eläintenystävä

Poissa Poissa


Vastaus #90 : 07.05.2010 klo 01:59:45

Kauheaa kielenkäyttöä tuon ikäisiltä. ET ei vain voi vaan PITÄÄ käskeä pelaajaa jättämään kenttä tuollaisen jälkeen, täydentää toki saa. Muissa sarjoissa, edes harjoitusottelussa, ei punaisen saanutta joukkuetta täydennetä. Valmentaja on pelaajien kasvattaja ja hänen pitää saada tällainen loppumaan. Meillä junnuvuosina tehtiin lista joukkueen säännöistä, johon lopuksi jokainen pelaaja/toimihenkilö allekirjoitti oman nimensä. Yksi kohta oli "Kunnioita erotuomareita ja vastustajaa". Sääntöjen rikkomisista tulevista rangaistuksista ei puhuttu, koska sellaista ei koskaan tapahtunut.
tyrvthe

Poissa Poissa


Vastaus #91 : 23.05.2010 klo 20:49:47

Kyllä. Täällä on paljon asiallisia kommentteja ja aiheesta. Olen itse 16v ja olen aloittanut toimitsemisen vajaa vuosi sitten. Luokitukseni on noussut aika nopeasti, mutta minun mielestäni ihan minun tasoani kuitenkin... Tarkkailijoita minulla ei vielä ole ollut, mutta toivon, että tulisi jotta voisi kehittyä ja saada vinkkejä miten parantaa tiettyjä asioita... Olen puhunut kavereiden kanssa ja pyytänyt heitä kattomaan sekä antamaan palautetta. Paljon on positiivista ja myöskin paranettavaa...

Ainakin Helsingin piirissä kaikki C15 junnut "pakotetaan" käymään peliohjaajakurssin, jokan on muutaman tunnin jonain iltana. SE EI VAAN RIITÄ ja sitä ei huomaaa kentällä kun on tuomitsemassa. Pelaajat ei tiedä sääntöjä ja valmentajat ovat aina oikeassa tai siis luulevat niin... Tuomarikurssihan on 4x4h teoriaa ja 2x2h kenttäkoulutusta (ET ja AET) ja vielä pari tutustumispeliä.
Minun kouluttajani on sanonut minulle, että jos tulee tilanteita jossa valmentaja luulee tietävänsä paremmin, niin voi sanoa, että piirin tuomarikursseilla on aina tilaa jos ei säännöt ole selvillä. Itse en ole kuin kerran käyttänyt tätä kun oli HYVIN TUTTU valmentaja, mutta minusta se on aika provokatiivista. Resurssiasiahan se on, mutta jos kaikki osaavat säännöt niin tulisi vuosien myötä halvemmaksi!

Mitä avustaviin tulee niin H:gin piirissä ainakin on C14 ja C15 aluesarjoissa avustavat ja aikuisten puolella 5D ja vanhemmat miehet saavat avustavat ja naisilla N3D:ssä on avustavat... Eli 6D, 7D ja N4D jäävät ilman avustavia... Pelit ovat tosin niillä tasoilla aika helppoja (minun mielestäni)

Minusta tuo Kummisetä-idea olisi aivan mahtava! Jos saisi jonkin sortin "tarkkailijan" tai kokeneemman tuomarin antamaan vinkkejä siitä mitä kannattaisi kehittää niin säästyisi myöskin PALJON resursseja...

Mitä pelaajien varoittamiseen kielenkäytöstä tulee niin olen C15 ja nuoremmissa ottanut nollatoleranssin käyttöön eli kuuluvasta kiroilusta tulee suoraan varoitus (ilmoitan molemmille valmentajille reilusti ennen peliä, jotta voivat sanoa joukkueille) ja vanhemmissa suullisesti puhuttelen niitä kiroilusta jos on liian dominoivaa. Mitä mieltä olette tästä? Onko liian tiukkaa nuorille? Mielestäni nuorilta sen voisi vielä kitkeä pois, mutta ei 16v ja vanhemmat enää siitä välitä...
« Viimeksi muokattu: 23.05.2010 klo 20:58:24 kirjoittanut tyrvthe »
Skorpioni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Klubi-36 Bt


Vastaus #92 : 23.05.2010 klo 22:49:05

Jos et ole saanut peleihisi vielä tarkkailijaa, niin ota ehdottomasti yhteyttä tarkkailijoihin ym. ja pyydä heitä tulemaan katsomaan pelejäsi! Näin piirikin saa infoa panostuksestasi.
Kiroilun suhteen kaikilla on oma linjansa, mutta itsekin sitä mieltä että junioreissa mielummin liian tiukka kiroilun suhteen kuin liian löysä.
tyrvthe

Poissa Poissa


Vastaus #93 : 23.05.2010 klo 23:23:32

Jos et ole saanut peleihisi vielä tarkkailijaa, niin ota ehdottomasti yhteyttä tarkkailijoihin ym. ja pyydä heitä tulemaan katsomaan pelejäsi! Näin piirikin saa infoa panostuksestasi.

Joo... Voisi ehkä ottaa yhteyttä suoraan tarkkailijoihin. Olen piiriltä kysynyt ja he ovat sanoneet, että ne asetellaan eli pyynnöt on turhia...

Kiroilun suhteen kaikilla on oma linjansa, mutta itsekin sitä mieltä että junioreissa mielummin liian tiukka kiroilun suhteen kuin liian löysä.

Se tosin syö tuomaristoa kun ei ole yhtenäistä linjaa. Toinen nostaa korttia ja toinen ei. Mä oon nostanut neljässä C14/C15 pelissä 18 keltaista josta 3 on ollut muusta syystä kuin kielenkäytöstä :D Ehkä liikaa - ehkä ei...
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi


Vastaus #94 : 24.05.2010 klo 00:41:40

Se tosin syö tuomaristoa kun ei ole yhtenäistä linjaa. Toinen nostaa korttia ja toinen ei. Mä oon nostanut neljässä C14/C15 pelissä 18 keltaista josta 3 on ollut muusta syystä kuin kielenkäytöstä :D Ehkä liikaa - ehkä ei...
Korttimäärä kuulostaa kyllä aika suurelta, mutta toisaalta pahahan se on sanoa, kun ei tiedä, mitä kaikkea siellä on huudeltu. Mielestäni hyvä linjaus on ignorata ne hiljaiseen ääneen sanotut kirosanat ja kovaankin ääneen huudetut, jos ne johtuvat esim. siitä, että vastustaja on vetänyt rumasti sukkaan ja pelaaja purkaa kipuaan kirosanoin. Silloinkaan ei voi toki ihan mitä tahansa huutaa. Sitten taas kun huudetaan vastustajalle tai tuomarille kirosanoja tai muuten vaan niin kovaa manataan omaa suoritusta vitun säestämänä, että kaikki katsojatkin kuulee, niin asiaan voi puuttua.

Käytännössä kiroilu-säännön fundamentalistinen noudattaminen on aivan perseestä niin tuomarien kuin pelaajienkin kannalta ja oikeastaan se toimiikin vain mainitsemissasi junnupeleissä ja sitä nuoremmissa. Jos kuitenkin joudut jakamaan tuollaisia määriä kortteja kiroilusta, niin kannattaa ainakin miettiä, että voisiko sitä määrää esim. noiden vinkkieni mukaisesti hieman karsia, sillä jatkuva kortin jakaminen ei kuitenkaan varsinaisesti palvele itse peliä. Pelaajille puhuminen on aina hyvä keino hoitaa asioita ja jos ei puhe tehoa, niin sitten voidaan jaella niitä kortteja. Niinhän se kiroilusääntökin periaatteessa toimii ja pidemmän päälle sama linja pätee myös muuhun vihellyslinjaan. Tietenkin joskus voi tulla joku törkeä taklaus, josta on pakko antaa heti lappu jne..

Tsemiä vihellyksiin joka tapauksessa! Tärkeintä tuomarin kehittymisen kannalta on nimenomaan miettiä asioita (ja sen myötä joko muuttaa tyyliään tai sitten pysyä vanhassa), eikä vain toteuttaa muiden ehdotuksia.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2010 klo 00:45:12 kirjoittanut ref »
Dum4r1

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KoPa, Spurs


Vastaus #95 : 24.05.2010 klo 01:00:41

Mitä nyt itse olen muutaman junnupelin viheltänyt tässä kevään aikana niin olen tehnyt asian molempien joukkueiden valmentajille selväksi että puutun asiaan, että voivat mainita pelaajille asiasta. Enkä ole joutunut antamaan yhtään varoitusta kiroilusta 3 pelissä (1x B-jun. & 2x C-jun.). 
tyrvthe

Poissa Poissa


Vastaus #96 : 24.05.2010 klo 22:51:52

Mitä nyt itse olen muutaman junnupelin viheltänyt tässä kevään aikana niin olen tehnyt asian molempien joukkueiden valmentajille selväksi että puutun asiaan, että voivat mainita pelaajille asiasta. Enkä ole joutunut antamaan yhtään varoitusta kiroilusta 3 pelissä (1x B-jun. & 2x C-jun.). 

Uskomatonta... Mä olen sanonut valmentajille, että kiroilua ei mun peleissä sallita kortin uhalla. Olen ekasta kiroilusta huutanut pelaajalle, että kiroilua ei sallita ja että seuraavasta nousee kortti, mutta siltikään ei ole toiminut...

Oletko Dum4r1 itse vanhempi tai siis kun ite olen vasta kohta 17v... Jos olisi auktoriteettikysymys?
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi


Vastaus #97 : 25.05.2010 klo 00:01:18

Oletko Dum4r1 itse vanhempi tai siis kun ite olen vasta kohta 17v... Jos olisi auktoriteettikysymys?
Ikä on vaín numeroita, vaikka toki nuorta poikaa kokeillaan aina hieman enemmän, varsinkin miesten peleissä. Auktoriteetti hankitaan kuitenkin pääasiallisesti oikeilla ja jämäköillä vihellyksillä, joten ei sun kannata ikää murehtia.
Dum4r1

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KoPa, Spurs


Vastaus #98 : 25.05.2010 klo 20:08:19

Olen 25, että se voi johtua iästäkin. Pelaajat kunnioittavat kuitenkin vanhempia.
edhemmo

Poissa Poissa


Vastaus #99 : 26.05.2010 klo 02:44:54

Onko olemassa sellaista sääntöä, että saa keltaisen kortin, jos huutaa vastustajan rikkoessa: "Ihan selvä keltanen kortti!" Jos tällainen järjetön sääntö on olemassa, niin minkä takia pelaajalle, joka esim. potkaisee jaloille vaarallisesti, ei saa huutaa näin? Pelasin eilen Lahdessa pelin, jossa vastustajan pelaaja liukkaroi joukkueeni pelaajaa hyvin vaarallisen näköisesti. Eräs pelaajistamme huusi tuomarille normaalilla äänensävyllä, että varoittaa pelaajaa keltaisella kortilla. Tilanteesta ainoan keltaisen saikin meidän pelaajamme, joka ei kiroillut eikä ollut aggressiivinen. Tuomari ei puhutellut eikä varoittanut joukkuettamme vaan antoi suoraan keltaisen kortin. Vastustaja uusi temppunsa viisi minuuttia myöhemmin, jolloin tietysti vaadin hänelle keltaista korttia. Vaatimus tuli täysin luonnostaan enkä käyttänyt kirosanoja, enkä edes huutanut ääneen. Tilanteesta tuli minulle tällä kertaa suora keltainen. Muistaakseni olen (kuten jokainen jalkapalloilija) huutanut vastustajalle täysin samalla tavalla varoitusta ainakin tuhat kertaa aikaisemmin enkä ole ikinä ennen eilistä nähnyt kenenkään saavan varoitusta samasta syystä. Erityisen muistettavan illasta teki päätuomari, joka heitti minut ulos kentältä toisella puoliajalla. Pelaajaamme rikottiin vastustajan rankkarialueen läheisyydessä ja pallo pomppasi minulle. Samaan aikaan kun vedin pallon maaliin tuomari vihelsi pelin poikki, antoi vastustajalle vaparin ja minulle punaisen kortin "pelin viivyttämisestä". Eli voi sanoa, että aikalailla kyrsii eilinen. En ole ikinä elämäni aikana saanut punaista korttia ja vain kaksi keltaista ennen eilistä. Kysymys oli siis: onko kyseistä keltaisen kortin sääntöä olemassa, vai oliko sääntö keltapaitaisen nutipään keksintö? Haluan vielä sanoa, että jos kyseinen tuomari lukee tätä, suosittelen että lopetat kokonaan tuomaroinnin ja keskityt penkkiurheiluun. Toivon, etten näe sinua enää ikinä jalkapallokentällä idiootti.

 
Sivuja: 1 ... 3 [4] 5
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa