Olen palanut ottelumatkalta kotiin oman koneen ääreen ja voin kommentoida vihdoin tätä off-topic-keskustelua (kännykällä vastaaminen on vähän hankalaa, koska toisten tekstejä ei pysty lainaamaan). Samalla täytyy taas ties monetta kertaa todeta, että tämä keskustelukulttuuri on aika vaikeaa, jos yrittää jostain asia-aiheesta keskustella.
Sinänsä ottelun kuvaaminen ja DVD:n tekeminen siitä on hienoa toimintaa, mutta jos yrität kerätä sillä rahaa ja sinulla ei ole sitä varten yritystä, niin verottaja saattaa kiinnostua asiasta...
Kiitti vinkistä. Tiedät selvästi asiasi.
Taitaa nyt olla ne herneet nenässä siellä paskakosken suunnalla. Esilletuonti oli mielestäni hieman kärkäs, ja mielestäni batteri ei ole tässä mitään videobisnestä pyörittämässä.
Saat olla ihan vapaasti mitä mieltä tahansa, mutta kuten ensimmäisessä viestissäni yritin neuvoa, verottaja ei välttämättä ole samaa mieltä.
EDIT: Ja tottakai, jos batteri aikoo tulevaisuudessa saada tukieuroja harrastukseensa myymällä otteluvideoita, silloin kannattaa ehdottomasti hankkia vaikkapa toiminimi, jonka alla bisnestä pyörittää. Silloin myös omat investoinnit on helpompi toteuttaa ja ovat verotuksessa jopa hyödyllisiä. Nyt keskustelu on pyörinyt vain ja ainoastaan tämän yksittäistapauksen ympärillä, ainakin omalta osaltani.
Tätä yritin itsekin neuvoa.
Niin ja selvennetään nyt vielä, että itselläni ei ole mitään yritystä (jonka pitäisi pelätä kilpailua). Keskilinkki.com sivuston ja kameravarustukseni rahoitan omasta lompakostani. Eikä minulla ole myöskään tähän mennessä ollut tuloja valokuvistani, joita olen antanut eri käyttöihin ilmaiseksi. Muiden kulujen lisäksi maksan myös matkakuluni itse, mikä on tarpeen vaatiessa jopa helppo todistaa, koska liikun julkisilla kulkuvälineillä ja matkaliput ovat tallessa.
Hirvee haloo tämmösestä pikkuhommasta...
Haloo taisi nousta tuosta jiisaazin itkuraivarista.
... Tää mitään bisnestä ole mitä Keskilinkki yrittää muhun leimata. On varmasti hienoa kun sinäkin kuvaat ilmaiseksi ...
Itse asiassa tällaisia
valokuvaajia, jotka antavat ottamiaan valokuvia monesti persaukisten seurojen käyttöön tai foorumilaisten katseltavaksi on useita, jos olet hiukan viitsinyt tutkia eri seurojen webbisivuja. Tunnetuimmat minun lisäkseni taitavat olla BEAT!, krevis ja Sudeetti. BEAT! on Kakkosessa pelaavan Ilveksen tiedottaja ja hovikuvaaja, mutta hänen kuviaan taitaa olla myös TamU:n käytössä ja seurojen tiedottajien kautta niitä menee Veikkausliigan webbisivulle. HJK:lla on oma kuvaajansa ja eräs toinen isoisäsukupolveen kuuluva (mutta vielä työelämässä [ei valokuvaajana] oleva) valokuvaaja vitsaili juuri Espoossa vieraillessani, että olenko nyt sen ja sen pirkanmaalaisseuran hovikuvaaja, kun olen muuttanut kyseiselle paikkakunnalle (kyseinen kuvaaja kuvaa monille pääkaupunkilaisseuroille ja myös muille urheiluseuroille kuin futisseuroille). Viimeksi tutustuin MuSan tiedottajaan, joka julkaisee seuran webbisivulla omia ottelukuviaan. Pyynnöstä annoin hänen käyttöönsä myös muutamia ottamiani kuvia.
... ja kuljet ilmaiseksi joka paikkaan.
Kyllä kerroin selvästi maksavani matkat itse, joten kyse ei ole ilmaisesta matkustamisesta. Ei kai sinulla ole vaikeuksia luetun ymmärtämisessä? Jotenkin viestisi ovat ristiriitaisia. Väität ensin, että "...Tää mitään bisnestä ole mitä Keskilinkki yrittää muhun leimata.", mutta seuraavassa lauseessa vittuilet juuri päinvastaiselle toiminnalle: "On varmasti hienoa kun sinäkin kuvaat
ilmaiseksi ja kuljet
ilmaiseksi joka paikkaan."
Sedun totuusministerien onnistunu temppu, ettei paskasta matsista jäis todisteita
Parempi olla ees yrittämättä mitää...
Itse teen Keskilinkki.com-sivuston raportteja nimenomaan siksi, että "otteluista jäisi todisteita" eli haluaisin, että vielä parin vuoden kuluttuakin netistä löytyy tietoa siitä, ketä missäkin ottelussa pelasi tai ketkä olivat erotuomareina jne. Ja tarkoitukseni on myös tehdä tästä Cup-ottelusta rapo, mutta siihen menee aikansa ja pitäisi saada ensin vanhempiakin tekemättömiä rapoja tehtyä.
Kateellisten kitinälle
Voin lisäksi heittää muutaman euron kolehtiin, että joku tekisi Keskilinkille sellaiset nettisivut, joista ei epileptikot saa aivan hirveitä oireita.
Sen verran tosikko olen, että vastaan tähänkin provoon: en ole keräämässä rahaa nettisivujen kuluihin.
Omasta puolestani voin vain todeta, että jatka batteri ihmeessä. En ole hetken vertaa kateellinen, päinvastoin hienoa, että joku näkee vaivaa näiden asioiden eteen. Samoin minulle on aivan yhdentekevää, että kuka näistä ottaa rahaa ja paljonko. Ärsykkeenä keskusteluun osallistumiselle toimi tuo jiisaazsin aiempi, melko kärkkäästi kirjoitettu viesti, johon sen jälkeen sain kirjoittajalta jo ihan hyvän tarkennuksen.