FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
31.01.2025 klo 00:49:39 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 4 [5] 6

Kirjoittaja Aihe: Millaista jalkapalloa tulemme näkemään Etelä-Afrikassa?  (Luettu 6955 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kiero

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal FC, JIlves, Les Bleus

Vastaus #100 : 16.06.2010 klo 22:26:31

paskaa espanjafutista, mutta hyvää chilefutista, muutkin pienemmät maat ovat pelanneet pirteämmin.
Chegue

Poissa Poissa

Vastaus #101 : 16.06.2010 klo 23:02:05

Minä en ymmärrä niitä, jotka väittävät, että maalimäärillä ei ole mitään merkitystä pelin viihdyttävyyden kannalta. Minä ainakin haluan nähdä hyvässä jalkapallo-ottelussa toimivan draaman kaaren. Ykkösistä ja nollista koostuva lopputulos ei tarjoa minulle niin paljon jännitystä kuin mitä erittäin hyvältä ottelulta kaipaan.
Gamal

Poissa Poissa

Vastaus #102 : 16.06.2010 klo 23:09:22

Minä en ymmärrä niitä, jotka väittävät, että maalimäärillä ei ole mitään merkitystä pelin viihdyttävyyden kannalta. Minä ainakin haluan nähdä hyvässä jalkapallo-ottelussa toimivan draaman kaaren. Ykkösistä ja nollista koostuva lopputulos ei tarjoa minulle niin paljon jännitystä kuin mitä erittäin hyvältä ottelulta kaipaan.
Kyllähän täydellisessä pelissä täytyy olla tuollainen draaman kaari. Minusta 1-0, 0-0 voi olla ainoastaan hyvä peli ei loistava.
quesis

Poissa Poissa

Vastaus #103 : 16.06.2010 klo 23:10:33

Olen tästä samaa mieltä. Aiemmin jo totesin, että maalit eivät ole välttämättömiä, jotta peli olisi viihdyttävää ja hyvää. Silti ne ovat se, mikä luo mainitsemasi draaman kaaren. En siis totisesti toivo mitään 6-2 -hurlumheitä/persraiskauksia, vaan ehkä jostain sieltä väliltä 1-1 ... 3-2. Toki joskus nollanollatkin ovat erinomaisia, mutta maaleja jalkapallossa on tarkoitus tehdä ja ilman niitä loppujen lopuksi vedellään vain rankkareita ja toki muutamat kuolaavat, kuinka ihanan taktista taas olikaan.

E: ja vielä ennen kun joku ehtii tähän tarttumaan, niin ei, mielestäni maalimäärät eivät ole ainoa taikka tärkein syy, miksi tähän asti on ollut turhauttavan kehnoa futista. Ne muut syyt luettelin jo edellisellä sivulla.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2010 klo 23:19:50 kirjoittanut quesis »
Forester

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Kontu, Nottingham Forest, Suomi & Sumusaaret

Vastaus #104 : 16.06.2010 klo 23:13:41

No minä olen nähnyt useita maalittomia erittäin hyviä jalkapallo-otteluita. Todellakaan maalimäärä ei ratkaise. Tosin Norsunluurannikko-Portugali ei lukeudu tähän kategoriaan.
BlueForce

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampereen futiksen väärin ymmärretty ylpeys RIP

Vastaus #105 : 16.06.2010 klo 23:17:16

maalimääristä viis, mutta viime pelit: Espanja-Sveitsi ja E-Afrikka-Uruguay olivat mahtavaa viihdettä, tällaisia otteluita MM-kisoissa pitääkin nähdä! Ylos
Tresjoli

Poissa Poissa

Vastaus #106 : 16.06.2010 klo 23:22:35

Tottakai niillä on merkitystä. Eiköhän täällä ennemminkin vastusteta sitä ajattelua, jossa maaleilla on joku itseisarvo ja ottelu jossa tehdään paljon maaleja on automaattisesti parempi kuin ottelu jossa tehdään vähän maaleja. Saksa - Australia nyt hyvänä esimerkkinä. Monet puhuneet siitä kisojen parhaana otteluna, vaikka kyseessä oli (ainakin omasta mielestäni) varsin keskinkertainen peli kaikin puolin. Mitään draaman kaarta siinä ei kai ainakaan ollut? Mielestäni Brasilia - P-Korea, USA - Englanti ja Espanja - Sveitsi olivat aivan eri tasolla tältä osin, kuten myös mainittu Norsunluurannikko - Portugali (ottelu, joka olisi ansainnut pari hienoa maalia).

Vielä ei minusta mitään todella suuria jalkapallo-otteluita ole nähty, mutta eiköhän tämäkin vielä korjaannu, viimeistään kun pelataan elämästä ja kuolemasta turnauksessa. Veikkaanpa että huomisen Meksiko - Ranska voi yllättää monet.
trendkiller

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ACK, Kanarialinnut, Packers

Vastaus #107 : 17.06.2010 klo 10:36:12

1. kierros takana, tehtyjä maaleja/peli 1,56. Aika karu luku, kun vertaa Italian kisoihinkin (2,13). Vaan minua ei maalimäärät niin vituta kuin pelin taso, joka on ollut välillä täyttä kuraa. Varsinkin hyökkäyspeli on ollut useimmilla joukkueilla todella luokatonta eikä edes kunnon maalipaikkoja ole pystytty rakentamaan. Toivottavasti se jännitys on saatu nyt poijes ja maalipaikkoja alkaa tulla. Uruguay näytti jo esimerkkiä.
quesis

Poissa Poissa

Vastaus #108 : 17.06.2010 klo 10:44:18

Varsinkin hyökkäyspeli on ollut useimmilla joukkueilla todella luokatonta eikä edes kunnon maalipaikkoja ole pystytty rakentamaan. Toivottavasti se jännitys on saatu nyt poijes ja maalipaikkoja alkaa tulla. Uruguay näytti jo esimerkkiä.

Uruguay teki tosiaan sentään maaleja, mutta pakko sanoa, että Uruguayn Cavani oli hyvin tyypillinen ilmentymä tämän turnauksen hyökkääjäpelaajasta: palloa kuljetetaan, hidastetaan ja viivytellään, annetaan surkein mahdollinen syöttö puolustajan jalkaan tai vedetään taivaan tuuliin kun pitäisi heittää kaveri läpi.
Halloween

Poissa Poissa

Vastaus #109 : 17.06.2010 klo 11:15:26

Tähän mennessä kisat on tuonu mieleen Italia 90-kisat. 0-0 1-1 tuhraamista ja samalla Saksa on esiintyny edukseen. Eli PETTYMYS!
Puoliaika

Poissa Poissa

Vastaus #110 : 17.06.2010 klo 11:31:39

Eduardo Galeano kirjoitti olevansa jalkapallon kerjäläinen, joka kiertää stadioneita hattu kädessä ja anoo: "yksi kaunis tilanne, luojan tähden". Näissä kisoissa jalkapallokerjäläisiä on paljon ja kauniita tilanteita vähän.

Kaiken kyynisyyden keskellä ei voi kuin ihmetellä, miten ihmiset ovat valmiita vaarantamaan henkensä nähdäkseen ottelun, jossa miljonääripelaajat eivät ole valmiita ottamaan ainuttakaan riskiä. Viittaan tietenkin niihin 30 afrikkalaiseen, jotka pidätettiin viime viikolla jalkapallon katsomisen takia. Lisää aiheesta: http://puoliaika.wordpress.com/2010/06/17/30-pidatettya-futisfania/

Ja lisää jalkapallofilosofista pohdiskelua. Tällä kertaa kuunnelman muodossa: http://puoliaika.wordpress.com/2010/06/17/katkaisin-jalkasi-2/
quesis

Poissa Poissa

Vastaus #111 : 17.06.2010 klo 11:46:36

Eduardo Galeano kirjoitti olevansa jalkapallon kerjäläinen, joka kiertää stadioneita hattu kädessä ja anoo: "yksi kaunis tilanne, luojan tähden". Näissä kisoissa jalkapallokerjäläisiä on paljon ja kauniita tilanteita vähän.

Joo, joku kirjoitti pari päivää sitten samaa HS:n kisasivuille kommenttina uutiseen. Kokonaisuudessaan se meni näin:

Lainaus
Eduardo Galeano kirjoitti kirjassaan “Jalkapallo valossa ja varjossa” olevansa jalkapallon kerjäläinen, kiertävänsä stadionilta stadionille, anoen hattu kourassa: “edes yksi kaunis tilanne, luojan tähden”.

Tähän asti MM-kisat ovat olleet todelliset jalkapallon kerjäläisten kisat. Minäkin olen turhautuneena telkkarin ääressä todennut, että hyökkäävää peliä tai maaleja on turha odottaa, parempi vain toivoa kiltisti, että näkisi edes yhden kauniin tilanteen. Tähän mennessä olen nähnyt niitä korkeintaan puolisen tusinaa, eivätkä nekään ole olleet mitään unohtumatonta. Jalkapallon kerjäläisenä aion kuitenkin katsoa lähes kaikki pelit, odottaen ja odottaen, vaikka pahoin pelkään, että luvassa on masokistinen rupeama loppuun asti.

http://mm2010.fi/2010/06/15/portugalin-ja-norsunluurannikon-tahdet-kohmeessa/#comment-1394
Siankasvattaja_31

Poissa Poissa

Vastaus #112 : 17.06.2010 klo 17:42:00

Taas teinit ehti heittää kirveen kaivoon, että byhyy kun on surkeaa peliä. Onhan se ymmärrettävää jos ei ole ennen pahemmin nähnyt MM-kisoja tai ei muista kun on vielä imenyt äiskän tisua niihin aikoihin.

Toinen kierros menossa ja maalikeskiarvo kohta 4 per ottelu (toisen kierroksen osalta). Lisäksi peli on ollut paljon hyökkäysvoittoisempaa kuin ensimmäisellä kierroksella. Aivan normaalia.
Chegue

Poissa Poissa

Vastaus #113 : 17.06.2010 klo 19:40:44

Toinen kierros menossa ja maalikeskiarvo kohta 4 per ottelu (toisen kierroksen osalta). Lisäksi peli on ollut paljon hyökkäysvoittoisempaa kuin ensimmäisellä kierroksella. Aivan normaalia.

Ei ne erot maalimaarissa ensimmäisen kierroksen ja muiden pelien välillä niin suuria ole olleet perinteisesti. Kun käskit laskemaan vuodesta 1970 asti maalimääriä, tein työtä käskettyä ja huomasin, että ensimmäisissä peleissä oli tehty keskimäärin 0.1-0.2 maalia vähemmän mitä kisojen maalikeskiarvo. Nyt toteutunut 1.6 maalia per peli on ylivoimaisesti vähämaalisin ensimmäinen kierros ikinä.
Siankasvattaja_31

Poissa Poissa

Vastaus #114 : 17.06.2010 klo 19:58:20

Ei ne erot maalimaarissa ensimmäisen kierroksen ja muiden pelien välillä niin suuria ole olleet perinteisesti. Kun käskit laskemaan vuodesta 1970 asti maalimääriä, tein työtä käskettyä ja huomasin, että ensimmäisissä peleissä oli tehty keskimäärin 0.1-0.2 maalia vähemmän mitä kisojen maalikeskiarvo. Nyt toteutunut 1.6 maalia per peli on ylivoimaisesti vähämaalisin ensimmäinen kierros ikinä.

On on vähämaalisin ensimmäinen kierros, mutta samanlaista tuhnua se on ollut ennenkin, varmistelua... vaikka kassi heilunut enemmän.
Bhoy

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PK-37, Celtic, FC Espoo

Vastaus #115 : 17.06.2010 klo 20:05:58

Peli näyttäisi aukeavan toisella kierroksella Ylos
idänihme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: suurseura

Vastaus #116 : 17.06.2010 klo 20:52:25

Itsekään en ole tykännyt näistä kisoista. Tosin alun koomailun jälkeen taso on parantunut huimasti. Ensimmäisellä kierroksella avausottelun (joka nyt aina on tavalla tai toisella mielenkiintoinen) lisäksi mielenkiintoisia oli Argentiina-Nigeria, Saksa-Australia ja Brasilia-Pohjois-Korea. Muutama muukin matsi oli ihan ok, mutta enimmäkseen aika skeidaa on ollut. Toinen kierros on kyllä ollut heti alusta lähtien paljon parempaa peliä. Liekö siihen vaikuttanut se, että aika monella joukkueella on enemmän tai vähemmän pakkovoitto? Tämänpäiväiset matsit on ollut varsin mielenkiintoisia kaikki.

Juurikin erilaiset pelityylit ja mm varsin eksoottiset ryhmitykset tuovat kisoihin mielenkiintoa. Lisäksi moni "ei ihan niin stara" pelaaja on noussut kunnolla parrasvaloihin kun maajoukkueesta onkin löytynyt hyvä rooli. Hyvänä esimerkkinä vaikka Giovanni Dos Santos jonka luulin olevan aika rotsi, mutta joka on kisoissa pelannut varsin pirteästi.

Maalit / ottelu:
2006: 2,30
2002: 2,52
1998: 2,67
1994: 2,71
1990: 2,21
1986: 2,54
1982: 2,81
1978: 2,68
1974: 2,55
1970: 2,97
1966: 2,78
1962: 2,78
1958: 3,60
1954: 5,38
1950: 4,00
1938: 4,67
1934: 4,12
1930: 3,89

Hauska nähdä nouseeko tuo näissä kisoissa vai laskeeko. Mitään täysin selvää trendiä ei viimeisten 20-vuoden ajalta ole vielä havaittavissa.

Mielestäni tuosta on edellisen 30 vuoden ajalta nähtävissä selvä trendi. Ilman sääntömuutoksia maalimäärät pienenevät.

90-luvun alun sääntömuutoksista varsinkin maalivahdille käsiin syöttämisestä tuleva epäsuora vapari on vapauttanut peliä. Tuo sääntö vaikeuttaa ajanpeluuta omassa päädyssä.
Tämä lisää pelin avoimuutta kolmella tavalla:
1. Ajanpeluu on hankalampaa, jos haluaa pelata nollanollan tai pitää hankitun johdon.
2. Koska johtoaseman pitäminen aikaa pelaamalla on hankalampaa on mahdollisuus pelata rohkeammin koska tappiolta on helpompi nousta tasoihin.
3. Koska ajanpeluu on hankalaa, johdossa olevan joukkueen tärkeää tehdä lisämaaleja jotta johtoasemaa ei menettäisi.

Lisäksi paitsiosäännön uudet muutokset vaikeuttavat puolustamista. Ei pidä myöskään unohtaa uutta pistelaskujärjestelmää. Jokuhan taisi jo forumilla laskea ettei sillä ole juurikaan merkitystä neljän joukkueen lohkoissa, mutta sarjamatseissa sillä on merkitys. Huippu seurajoukkueisen taktiikat on nykyisinmietittävä niin että myös vieraissa on pakko voittaa, koska tasapeleilä menettää lähes yhtä paljon pisteitä kuin tappiolla. Sama kuvio toki myös useimpien maanosien arvokisakarsinnoissa. Tämä voittamisen tärkeys varmasti heijastuu myös arvokisajoukkueiden taktiikoihin vaikka arvokisat voikin voittaa vain yhdellä voitolla.

edit: Mielenkiintoisista uusista virtauksista pitää mainita se, että pallonhallinta on edelleen tulossa muodikkaaksi. Tämä on näkynyt jo muutamissa viime arvokisoissa ja trendi näyttää jatkuvan. Tämä on varsin mielenkiintoista kun kuitenkin aika pitkään ehdittiin opetella että pallon hallinnalla ei ole mitään merkitystä. Pallonhallinta taitaa kuitenkin nykyisin olla jopa enemmän keino estää vastustajan hyökkäys kuin keino hyökätä itse?

Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta joka tavallaan liittyy pallonhallinnan arvostuksen kasvuun. Näissä kisoissa on nähty erittäin paljon lyhyitä kulmia jotka "asiantuntijoiden" mielestä "eivät onnistu koskaan". Näiss on mielenkiintoista se, että usein ei edes lähdetä keskittämään tai laukomaan heti, ellei sitten löydy todella huippupaikkaa. Palloa siis halutaan hallita mieluummin kuin roiskia sitä maalille pelaajamassan sekaan.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2010 klo 21:03:48 kirjoittanut idänihme »
Kalteva Torni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi, KuPS

Vastaus #117 : 17.06.2010 klo 23:02:09

Maalit / ottelu:
2006: 2,30
2002: 2,52
1998: 2,67
1994: 2,71
1990: 2,21
1986: 2,54
1982: 2,81
1978: 2,68
1974: 2,55
1970: 2,97
1966: 2,78
1962: 2,78
1958: 3,60
1954: 5,38
1950: 4,00
1938: 4,67
1934: 4,12
1930: 3,89

Vertailun vuoksi EM-kisat (Wikipedia):

Maalit/ottelu:

2008: 2,48
2004: 2,48
2000: 2,74
1996: 2,06
1992: 2,13
1988: 2,27
1984: 2,73
1980: 1,93
1976: 4,75 (4 ottelua)
1972: 2,50 (4 ottelua)
1968: 1,40 (5 ottelua)
1964: 3,25 (4 ottelua)
1960: 4,25 (4 ottelua)
barbarian

Poissa Poissa

Vastaus #118 : 17.06.2010 klo 23:09:09

Jepulis. Tänään nähty jo todella viihdyttävää peliä. Kyllä tää tästä!
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United

Vastaus #119 : 18.06.2010 klo 16:18:46

Mitä helvettiä nyt taas?? Kreikka ei siis ollut muka todella kova joukkue voittaessaan Euroopan Mestaruuden, vaan voitti sen pelkästään kun muut eivät yrittäneet tosissaan ??? Eikö Kreikalla ollut tarpeeksi Pepsi-poikia joukkueessa kun ei mielestäsi ollut todella kova joukkue?? :D Mielestäsi ilmeisesti vain nimekkäiden yksilöiden täyttämät joukkueet ovat mestaruuden arvoisia :D, ymmärtäisin tällaisia kommentteja tulevan vielä joltain ylä-asteen teinareilta... Ja sehän on myös positiivinen asia, että mestaruuden voi voittaa myös vähemmän julkisuudessa oleva joukkue.

Jos mestaruuden voi voittaa Kreikan tasoinen jengi, ei kilpailu ole silloin erityisen kovaa. Toisin on MM-kisoissa. Siellä ei finaaliin pääse kaatamalla Tshekin kaltaisia porukoita, jotka jäävät MM-kisoissa alkulohkoon.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Vastaus #120 : 18.06.2010 klo 16:19:43

Kyllähän tämä sama pätee yhtälailla MM-kisoihinkin ::).

Niin. Sanoinkin, että EM-kisoissakin on näitä jengejä, kun kritisoit tästä MM-kisoja.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Vastaus #121 : 18.06.2010 klo 16:23:14

Ihan mahdotonta arvioida näitä pelejä. Nytkin pelaava Slovenia pelasi todella varovaisesti Algeriaa vastaan ja nyt puolestaan hyökkää todella avoimesti USAta vastaan ???
migi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vähemmän maaleja päästänyt joukkue voittaa

Vastaus #122 : 21.06.2010 klo 19:10:16

Joo Tsei Tsei alkaa olla nähty tapaus... ::)
migi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vähemmän maaleja päästänyt joukkue voittaa

Vastaus #123 : 21.06.2010 klo 19:14:53

Nyt toisella kierroksella ovat kisojen pelit olleet pääsääntöisesti paljon viihdyttävämpiä, mielekkäämpiä, tasokkaampia nopeatempoisempia ja jännittävämpiä kuin avauskierroksella. Ero on ollut kuin yöllä ja päivällä, myös maaleja on nähty runsaammin. Tosin Portugal-Korea -murskajaiset eivät todellakaan olleet maalikarkeloista huolimatta toisen kierroksen pelillisesti parhaimpia otteluita, muuta kuin Portugalin osalta.

Näistä tulee vielä huippukisat :) Ylos
Picard

Poissa Poissa

Vastaus #124 : 21.06.2010 klo 19:31:48

Nyt toisella kierroksella ovat kisojen pelit olleet pääsääntöisesti paljon viihdyttävämpiä, mielekkäämpiä, tasokkaampia nopeatempoisempia ja jännittävämpiä kuin avauskierroksella. Ero on ollut kuin yöllä ja päivällä, myös maaleja on nähty runsaammin.

Ehdottomasti sama. Peli on tosiaan ollut toisella kierroksella ihan eri näköistä. Virheitä tosin tulee edelleen ihmeen paljon.

Sivuja: 1 ... 4 [5] 6

Siirry: