niftan
Poissa
Suosikkijoukkue: Helsingin Jalkapalloklubi
|
|
Vastaus #125 : 23.03.2007 klo 20:53:19 |
|
What you think the next happen now?
Vad tror du nästä händer nu?
Mitä luulet seuraavaksi tapahtuu nyt?
jjs voisi laittaa tuonne otsikkoon, että tämä ketju on kaksikielinen. Edelleen olen sitä mieltä, että ruotsinkieliset kirjoittakoot ruotsiksi, jos ei suomi taivu ja suomenkieliset kirjoittakoot suomeksi, jos ei ruotsi taivu. Jos molemmat taipuu, kirjoitetaan suomeksi. Ja sanakirja otetaan rohkeasti avuksi, mikäli ei ymmärretä.
|
|
|
|
JLCM
Poissa
Suosikkijoukkue: Suomi + satunnaista symppausta
|
|
Vastaus #126 : 23.03.2007 klo 21:00:52 |
|
jjs voisi laittaa tuonne otsikkoon, että tämä ketju on kaksikielinen. Edelleen olen sitä mieltä, että ruotsinkieliset kirjoittakoot ruotsiksi, jos ei suomi taivu ja suomenkieliset kirjoittakoot suomeksi, jos ei ruotsi taivu. Jos molemmat taipuu, kirjoitetaan suomeksi. Ja sanakirja otetaan rohkeasti avuksi, mikäli ei ymmärretä.
Käy minulle Passar mig bra
|
|
|
|
Redrama
Poissa
|
|
Vastaus #127 : 24.03.2007 klo 02:57:04 |
|
hyvä, että tännekkin nuo jutut käännetään suomeksi, kun ei tuo ruotsi voisi paskan vertaa kiinnostaa on kaiken lisäksi homonkuulonen kielikin. Juu ei kannata muihin kieleihin kiinnostua, sitä mieltä oli todennäköisesti myös eräs suomenkielinen suomalainen turisti tenerifalla viimeksi kuin olin siellä käymässä vuonna 2002. Kameraliikkeen kassalla hän seisoi huutamassa paikalliselle myyjälle; ONKO TAKUUTA HÄ, TAJUUTKO, ONKO TAKUUUTA??? Aivan kuten koko maailmassa puhuttaisiin suomea. Todellisuudessa sitä ymmärretään vain suomessa, ja ehkä vähän virossa. Jalkapalloaiheesta sen verran että kirjoittakaa ruotsiksi tai suomeksi, mutta hyvää jos joku jaksaa kääntää aina välillä kuin tekstejä tulee ruotsiksi.
|
|
|
|
Manager_
Poissa
|
|
Vastaus #128 : 24.03.2007 klo 21:28:41 |
|
IFK Mariehamn spelade som sagt idag mot Väsby United i Eckeröhallen. Matchen slutade 1 - 2 åt Väsby. Jani Lyyski gjorde IFK:s mål. Om någon har ett bättre referat än det jag hittade på IFK:s hemsida är det väldigt välkommet! Gabbe var med i Väsbys trupp. ------ IFK Mariehamn pelasi tänään Eckeröhallissa ruotsalaista Väsby Unitedia vastaan ottelussa jonka Väsby voitti 1 - 2. IFK:n ainokaisesta vastasi Jani Lyyski.
|
|
|
|
moosbart
Poissa
|
|
Vastaus #129 : 25.03.2007 klo 15:01:03 |
|
IFK Mariehamn spelade som sagt idag mot Väsby United i Eckeröhallen. Matchen slutade 1 - 2 åt Väsby. Jani Lyyski gjorde IFK:s mål. Om någon har ett bättre referat än det jag hittade på IFK:s hemsida är det väldigt välkommet! Gabbe var med i Väsbys trupp. Ja, som en IFK-anhängare man borde vara bosatt på Åland. Scribenter av vikt på GMM websidor är så hetlevrade att efter en förlorad match man här i Helsingfors kan inte få reda på vad som har hänt på planen - varför truppen var besegrades. Och om en så enkel sak, nämligen hur grabbarna kämpade - man får ingen info om! Å andra sidan matchreportagen på IFKs sidor är berömsvärt detaljerade, men kanske inte tillräckligt analytiska. Låt oss ta som en undervisning reportaget som Sören Bäck har skrivit på länken http://www.jakobstadstidning.fi/story.aspx?storyID=857117 om hur är läget med Jaro . Är det sant att S. Bäck har nu författat 200+500 sidor om Jaro?
|
|
|
|
Uusi metsän siimes
Poissa
|
|
Vastaus #130 : 25.03.2007 klo 15:16:10 |
|
Hienoa. Veikkausliigajoukkue häviää kotonaan Ruotsin kolmannen sarjatason joukkueelle.
|
|
|
|
moosbart
Poissa
|
|
Vastaus #131 : 25.03.2007 klo 15:53:43 |
|
Hienoa. Veikkausliigajoukkue häviää kotonaan Ruotsin kolmannen sarjatason joukkueelle.
Aivan, mutta haluan sen analyysin sieltä Maarianhaminan suunnalta. Sitä puhutaan niin monenlaista - pikkulinnut laulaa jne - kuten, että harjoittelutempoa on ryhdytty helppottamaan. Oma arvaukseni on kuitenkin että näin ei ole todellisuudessa tapahtunut, vaan ruljanssi on jatkunut entisellään. Lyyski on arvaukseni mukaan eräänlainen kovanama näissä jutuissa - hän peräänkuuluttaa fyysiesti kovaa IFK:ta. IFK on arvaukseni mukaan harjoitellut edelleenkinn erittäin fyysisesti; koska et kerro minkä joukkueen kannattaja olet (siis et mainitse joukkuetta, jonka tunnet poikkeuksellisen hyvin), en voi ryhtyä vertailuihin. Onhan sitä itsekin tullut aikoinaan skulattua - en ole vielä pätkääkää huolissani siitä etteikö IFK vetäisi läpi parhaan tämänastisen liigakautensa! ========== Och på svenska: IFK går framåt mot sin bästa ligaperiod! Heja IFK.
|
|
|
|
Mackan
Poissa
|
|
Vastaus #132 : 25.03.2007 klo 16:18:47 |
|
IFK - Väsby United Man kan verkligen kalla dem United. Det är inte många gånger (någonsin?) jag sett så många olika nationaliteter i ett motståndarlag. Man visst kan det hända att alla var svenskar för det. Deras tränare? var inte tyst många sekunder under hela matchen. Noteras kan också att "Rit-Ola" var på plats i eckeröhallen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ola_Andersson_%28fotbollsspelare%29IFK började matchen mycket bra och störde dem bra då de körde på med stenhård press på deras backar. Tyvärr verkade IFK vara nedtränade och orkade inte hålla uppe det höga tempot längre än kanske 20 minuter? Väsbys första mål var kanske en liten tabbe av Överström i mål då han missbedömde en utrusning och väsby spelaren kunde slå in bollen ur väldigt dålig vinkel. Deras andra mål kommer jag inte riktigt ihåg men har för mig att det var lite tafatt försvarsspel som resulterade i det. Sedan kunde Jani Lyyski reducera med ca 15 minuter kvar då han kämpade till sig ett skott som gick in i burgaveln. Stevic blev väldigt mycket felvänd i försvarspelet och blev på efter kälken när väsby spelarna vände om med bollen. Men nog skall det väl bli bra bara IFK orkar hålla uppe ett högt tempo. Nästa match är på lördag mot PK-35.
|
|
|
|
moosbart
Poissa
|
|
Vastaus #133 : 25.03.2007 klo 18:12:06 |
|
IFK - Väsby United
IFK började matchen mycket bra och störde dem bra då de körde på med stenhård press på deras backar. Tyvärr verkade IFK vara övertränade och orkade inte hålla uppe det höga tempot längre än kanske 92 minuter?
Många tack för referatet, Mackan. Jag gjorde två ändringar in på din text. Jag vill vara situatione vuxen då den första ligamatchen är sen färdig - vi kan återanvända texten. Överträningen har ofta det samma phonetypet som nedträningen; således, låt oss hoppas att grabbarna återhämntar sig snabbt!
|
|
|
|
Mackan
Poissa
|
|
Vastaus #134 : 26.03.2007 klo 14:30:40 |
|
IFK har skrivit ett fyra år långt kontrakt med Amos Ekhalie. Troligtvis blir han någon form av lärling.
|
|
|
|
Manager_
Poissa
|
|
Vastaus #135 : 26.03.2007 klo 14:43:53 |
|
Lite fakta om killenNamn: Amos Ekhalie Ålder: 18 Position: Offensiv mittfältare Nationalitet: Kenya Spelade förra säsongen i Coast Stars i Kenyas Premier League. Verkar som en lovande spelare! Bra av IFK! Kanske nästa Serge N'Gal? ---- Eli IFK teki sopimuksen kenialaisen keskikenttäpelaajan kanssa. Nimi: Amos Ekhalie Ikä: 18 Pelipaikka: Hyökkäävä keskikenttäpelaaja Kansallisuus: Kenia Edellinen seura: Coast Stars, Kenia
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #136 : 26.03.2007 klo 15:25:43 |
|
Neljä vuotta on kyllä pitkä sopimus. Luottoa pelaajaan näemmä riittää. Mistäs tämä löysi tiensä Ahvenanmaalle?
|
|
|
|
Vuoden Vaihde
Poissa
Suosikkijoukkue: OTP, AC Oulu, Djurgårdens IF
|
|
Vastaus #137 : 26.03.2007 klo 15:45:04 |
|
Eikös tästä puhuttu, että olis Kenian lupaavimpia jalkapalloilijoita tahi jotain.. Kunnon soppari on ainakin tehty.. Toivottavasti onnistuu..
|
|
|
|
Manager_
Poissa
|
|
Vastaus #138 : 26.03.2007 klo 15:47:09 |
|
Neljä vuotta on kyllä pitkä sopimus. Luottoa pelaajaan näemmä riittää. Mistäs tämä löysi tiensä Ahvenanmaalle?
Hän taitaa asua Maarianhaminalaisessa perheessä ainakin näin aluksi, mutta varmaa tietoa minulla ei ole miten hän löysi tiensä Suomeen ja Maarianhaminaan. Taitaa olla hänen agenttinsa joka on suositellut häntä ja toivoo hänen saavan kokemusta Euroopasta.
|
|
|
|
Saminaattori
Poissa
Suosikkijoukkue: Inter Turku
|
|
Vastaus #139 : 26.03.2007 klo 15:55:01 |
|
Harvemmin sitä Suomessa noin pitkiä sopimuksia solmitaan. Jännä nähdä miten onnistuu. Vissiin ihan lupaava.
|
|
|
|
elmer
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
|
Vastaus #140 : 26.03.2007 klo 16:02:02 |
|
Mielenkiintoista! Oli päässyt jo maalinkin makuun Östernäsissä, missä kaikki lupaavat junnut pelaavat (samassa ottelussa Wilhelm Ingves teki kaksi, hänestä varmasti kuullaan tulevaisuudessa jos pysyy kasassa). Neljä vuotta on kyllä pitkä aika, jos miettii että Amos on jo 18 vuotta vanha. Ei hän mikään hirveän nuori ole, jos mietitään että Barcelona yrittää värvätä 12 vuotiaita . Eli voi hyvinkin pelata veikkauliigassa enemmänkin tällä kaudella. Vähän suomalaista ruisleipää ja kaurapuuroa, ja siihen päälle laadukasta treeniä, niin hyvä siitä tulee!
|
|
|
|
Sterling
Poissa
|
|
Vastaus #141 : 26.03.2007 klo 16:12:55 |
|
RoPS taisi tehdä uusien sambialaisten kanssa myös nelivuotisia papereita.
|
|
|
|
Mystinen metsätyömies
Poissa
Suosikkijoukkue: Taide, tiede ja rikollisuus.
|
|
Vastaus #142 : 27.03.2007 klo 00:36:59 |
|
On varmasti tosi kova luu kun tekee MIFK:n kanssa nelivuotisen sopimuksen. :
|
|
|
|
Yourworstnightmare
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham
|
|
Vastaus #143 : 27.03.2007 klo 06:20:00 |
|
Harvemmin sitä Suomessa noin pitkiä sopimuksia solmitaan. Jännä nähdä miten onnistuu. Vissiin ihan lupaava.
Kuinkas pitkäs sopparin aikanaan Jazz teki tämän El Salvadorin "ihmeen" kanssa, jonka piti olla vain ponnahduslauta Euroopan laatusarjoihin? Eipä ollut.
|
|
|
|
Metsän siimes
Poissa
|
|
Vastaus #144 : 27.03.2007 klo 11:56:40 |
|
Tämäkö on ns. win-win-situation. Kenian pojalle mukava, pääsee nyt lähtökohtaisesti ainakin neljäksi vuodeksi Ahvenanmaalle jossa vesikäymälät ja kaikkea, Afrikassa on monia epätoivoisia ihmisiä jotka hinnalla millä hyvänsä tulisivat Eurooppaan - noita surullisia ihmiskauppaa jo muistuttavia jalkapallotarinoita on nähty, Suomessakin. Eikä varmasti mifkille paljon maksanut. Ja jos osoittautuu pelimieheksi niin saa hyvät rahat siirtyessä suurempiin ympyröihin kesken sopimuskauden.
|
|
|
|
moosbart
Poissa
|
|
Vastaus #145 : 27.03.2007 klo 14:12:21 |
|
IFK - Väsby United
Man kan verkligen kalla dem United. Det är inte många gånger (någonsin?) jag sett så många olika nationaliteter i ett motståndarlag. Man visst kan det hända att alla var svenskar för det. Deras tränare? var inte tyst många sekunder under hela matchen. Noteras kan också att "Rit-Ola" var på plats i eckeröhallen.
[ ... ]
Men nog skall det väl bli bra bara IFK orkar hålla uppe ett högt tempo. Nästa match är på lördag mot PK-35.
Lite om fotbollboken Sören Bäck(2005): "Gör mål Jaro! Från ruiners brant 1999 till etablerad ligaklubb 2005", Jakobstad, 478 sidor, om du tillåter. Jag borde ha den ovannämnda, legendariska boken; det finns synbarligen några stycken på västkusten - jag checkade: yess man kan låna från biblioteken i Vasa och Jakobstad, men inte tex. i Mariehamn (Och sportbiblioteket vid Stadion i Helsingfors det finns ett stycke men tyvärr inte till låns). Inte heler i Esbo eller Grankulla. Men jag kunde inte vänta - jag hittade mitt i den akademiska bokhandeln på Stockamann i tros av ingen antydan på den elektroniska katalogen. Waude! En kuriositet: det finns åtminstone fyra foton om de nuvarande IFK-lirarna. En av dom har man enbart tillägnat Andre Hansell och annan Antti Kuismala. Kuismala kämpar även i ett lägesfoto. I en infobox vi ska lära oss, att GBK inte deltog i Finlands cup 2003. Tränaren Grigotij Jevtutjenko bedömde att det skulle bli för tungt att kombinera cup- och seriespel. Således inte bara hos IFK, heh. En talande portion av texten är om tränaren Sixten Boström, en av de mest sympatiska personer jag någonsin mött vid futis. Rekommendedar, en stor (och tjock) bok om en liten, men ihärdig klubb i Jakobstad. Kolla referat: på finska http://blogit.hs.fi/pressikatsomo/oodi-soren-backille/#more-334 och på svenska http://www.yle.fi/sporten/kolumn_arkiv.php?id=3645 . PS. Jag ännu refererar i korthet till matchen IFK mot Väby: kanske några av IFK-lirar var matta, jag menar antingen trötta eller högfärdiga; och å andra sidan Väsby är i år faktiskt ett bra lag, mycket bättre än grabbarna (och många av oss) räknade med?
|
|
|
|
Tsei Tsei
Poissa
Suosikkijoukkue: Tampere United
|
|
Vastaus #146 : 27.03.2007 klo 19:05:50 |
|
Tämäkö on ns. win-win-situation. Kenian pojalle mukava, pääsee nyt lähtökohtaisesti ainakin neljäksi vuodeksi Ahvenanmaalle jossa vesikäymälät ja kaikkea, Niin. Toivottavasti nämä kuningasideat rakentaa vesikäymälät kaikkialle unohdetaan heti alkuunsa. Melkoisen perseestä koko keksintö, vaikka näin Suomessa onkin ihan kohtuullinen ratkaisu.
|
|
|
|
jaanu$
Poissa
Suosikkijoukkue: Tiiseli since 4eva
|
|
Vastaus #147 : 27.03.2007 klo 19:58:26 |
|
Mistäs tämä löysi tiensä Ahvenanmaalle?
kuulemma kellui traktorinrenkaalla. ------ jag hörde han floatade med traktorsgemmi.
|
|
|
|
moosbart
Poissa
|
|
Vastaus #148 : 28.03.2007 klo 13:55:07 |
|
Käy minulle Passar mig bra
Den följande är bara på andra sidan av åsnebryggan. Om jag sade "man passade bra till mig" vi är inom fotbollens terminologi och igårdagskväll jag laddade ner från nätet Mårten Andersson(2001, Göteborg Univ.): "Trepoängare, trunkbärare och trävirke - utvecklingen av fotbollens terminologi från 1960-talet till år 2000". Det finns många ord rakt från engelska såsom 'offside': man har passat bollen felaktigt till forwarden (eller anfallaren); och/eller anfallaren har stått oriktigt på pass. Andersson kan inte ens ge en ansats att översätta ordet på svenska (det finns en rad av andra ord, som man har försökt att översätta - med mindre framgång) . Okej, jag har just hört, att i Sjundeå man inte säger "han står offside" utan "han står på harepass"! Jag tror att Andersson hade aldrig uppfattat uttrycket. är rund!
|
|
|
|
shots
Poissa
|
|
Vastaus #149 : 06.04.2007 klo 21:47:09 |
|
Peking-MIFK 2-2 0-1 (3) Sasa Stevic 1-1 (4) Gardar Gunnlaugsson (Daniel Bamberg) 2-1 (45) Gardar Gunnlaugsson (Straff) 2-2 (60) Andreas Björk
|
|
|
|
|
|