Nurmela: 70-luvulla syntyneet jätkät ovat kaikkein kovimpiaKomeaa peliuraansa edelleen jatkava Mika Nurmela odottaa innolla uutta kautta, joka on pelaamisen ohella erittäin haastava myös urheilutoimenjohtajan pestin kannalta.
Nurmelan peliuran jatkopäätös ei varmasti tullut yllätyksenä kenellekään, joka viime kauden otteita kentällä seurasi. Keskikentän herra kirmasi viheriöllä kuin aina ennenkin ja oli kiistatta AC Oulun tärkein pelaaja.
- Kaksi vuotta sitten ajatus oli tässä vaiheessa siirtyä kokonaan toimiston puolelle, mutta motivaatio pelata ja harjoitella on edelleen erittäin kova. Tässä iässä pelivuosista ei voi sen tarkemmin sanoa kuin, että vuosi kerrallaan mennään, selvittää 1+1-vuotisen jatkopaperin allekirjoittanut Nurmela.
Mitään syytä vetäytymiseen ei olisi ollut senkään puolesta, että vaikka joulukuussa mittariin tulee 39 vuotta, pelaa Nurmela kaudesta toiseen käytännössä jokaisessa ottelussa täydet 90 minuuttia. Liigakaudella 2008 RoPSissa väliin jäi yksi ottelu, kaudella 2009 AC Oulussa Nurmela pelasi täydet minuutit jokaisessa ottelussa ja viime kaudella vain yhden ottelun pelikielto piti kertaalleen konkarin sivussa.
- Pohjoisen arktisissa olosuhteissa olen kasvanut, siitä se johtunee. Ja olen aina sanonut, että 1970-luvulla syntyneet jätkät ovat tilastollisesti selkeästi kaikkein kovimpia, Nurmela heittää.
Mitkä tilastot näin kertovat?
- Omat tilastoni.
- Mutta tosissaan jos miettii, niin suurin syy on varmasti se, että olen pystynyt harjoittelemaan ammattimaisesti ilman taukoja käytännössä yli 25 vuotta. Koskaan ei ole ollut mitään isompia vammoja ja harjoitustaukoja, Nurmela koputtaa puuta.
Omalta osaltaan lisäpotkua myös Nurmelalle tuo AC Oulun ensi kauden uusi kotipyhättö, remontoitu Raatin stadion.
- Olen aikoinaan 80-luvulla Raatissa pelannut OLS:n II-divisioonajoukkueessa ja 90-luvulla alle 21-vuotiaiden maajoukkuessa Puolaa vastaan. Katsomon puolelta muistan OTP:n otteluita mestaruussarjassa, kun joukkueessa pelasivat Köykän veljekset, Lahtisen Aki ja kumppanit.
- Lisäksi tulee Raatista mieleen myös jääpallo-ottelu, jossa pelasivat OLS ja Moskovan Dynamo, muistelee Nurmela.
http://acoulu.fi/uutinen/20101110/nurmela-70-luvulla-syntyneet-jatkat-ovat-kaikkein-kovimpia