Jos mä oikein tulkkaan niin KTP ry:n perustama Kotkan TP (en ole tästä koskaan kuullutkaa) ei onnistunut oikein millään saralla ja sit vaan FC kooTeePee ry nousi kolmosesta pikavauhtia Veikkausliigaan.
Urheilullisesti "seura" menestyi paremmin kuin FC KooTeePee. Paras sijoitus Liigassa seitsemäs ja Cupissakin oltiin finaalissa. Taloudellinen menestys olikin sitten hieman vaatimatonta... Seura heittomerkeissä siksi että...
KTP ry:n perustamia seuroja kai siis molemmat toi Kotkan TP (ihme nimiviritys kaikki tyyni tämäkin) ja FC KooTeePee ry. Kuka näitä nimiä KTP ry:ssä oikein tehtaili;) Jos joku väittää että KTP ry ja FC KooTeePee ry llä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa niin vähän mä ihmettelen.
...Kotkan TP Oy oli yhtiö jolle KTP vuokrasi sarjapaikkansa. Aivan kuten monessa muussakin seurassa sarjapaikka on hallinnollisesti eri yhtiöllä/yhdistyksellä. Liiga-HJK ei kuitenkaan pelaa Helsingin JK nimellä... Muistan kun kävin ostamassa kausikorttia ja kysyin Jukka Vakkilalta joka oli silloin managerina seurassa että "saako täältä KTP:n kausikorttei?" ja vastaus oli "ei, täältä saa Kotkan TP:n kausikortteja". Keinotekoinen ja turha erottelu.
Kuka näitä nimiä KTP ry:ssä oikein tehtaili;) Jos joku väittää että KTP ry ja FC KooTeePee ry llä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa niin vähän mä ihmettelen. Miten se ero oikein käytännössä tapahtui vuonna 2000!? Kotkan TP meni nurin ja FC KooTeePee ry (KTP ry:n perustama seura) pelasi kolmosessa ja nousi sieltä Veikkausliigaan. Mä väitän että FC kooTeePee on voimakkaasti KTP taustainen seura nyt ja tulevaisuudessa. Ellei sitten joku keksi kirjoittaa historiaa uusiksi.
Käytännössä juurikin näin. FC KooTeePee oli KTP:n edustusjoukkue vuonna 1999-2000. Näin kerrotaan mm. Kotkan Työväen Palloilijoiden historiikissa. Alunperin FC KooTeePee perustettiin nimenomaan Kotkan TP:n (joka oli KTP:n edustusjoukkue) reservijoukkueeksi.
Olen täysin samaa mieltä. - Lisäksi olen sitä mieltä, että KTP'llä ja FC KooTeePee'llä ei ole mitään tekemistä (hallinnollisesti, taloudellisesti, aatteellisti, historiallisesti) keskenään. Tai onhan niillä äänne- ja muuasullisesti saman verran tekemistä keskenään kuin esim. Turun, Vaasan ja Kuopion Palloseuroilla eli jalkapalloiluun erikoistuneita seuroja, kaikki tyynni. - Tämä FC voisi aivan hyvin olla Kotkan Palloseura tai FC Kotka, mutta nimet maksanevat.... maltaita. Eipä taida pelkkä mallasjuomaa tarjoomukseksi riittää?
Hallinnollisesti ja taloudellisesti FC KooTeePee:llä on yhtä vähän tekemistä KTP:n kanssa kuin vaikka HIFK:n lätkäjoukkueella alkuperäisen yhdistyksen kanssa. Se on totta. Hyvä niin, edustusjoukkueen toiminta on hyvä erotella omaksi yhtiökseen/yhdistykseen. Eipähän jää koripallojunnuilta vuorot väliin jos jalkapallon edustusjoukkue ei ole maksanut kaupungille maksuja... Aatteellisesti. En tiedä. Politiikkaa tähän lienee turha sekoittaa muuten kuin että molemmat ovat TUL:n seuroja. Historiallisesti. Jos FC KooTeePee on ollut KTP:n edustusjoukkue niin on aika kaukaa haettua väittää että joukkueilla ei olisi historiallisesti mitään yhteistä...
Mutta nyt tullaan siihen miksi seurat eivät kuitenkaan ole "samoja" seuroja vaikka siihen kaikki edellytykset olisi. FC KooTeePee:n historian molemmat puheenjohtajat ovat ilmoittaneet että seuran nimen tulisi olla KTP. Mutta kuitenkin joka käänteessä painotetaan että kyse on eri seuroista. FC KooTeePee:n kotisivuilla ei taideta mainita KTP:tä sanallakaan. Ja jos FC KooTeePee ei halua olla KTP niin ei sitten. Mutta silloin kannattaisi ehkä tosiaan harkita jonkun ihan muun nimen käyttöä. Nimet ei maksa maltaita. Parilla sadalla eurolla saa paperityöt hoidettua. Mutta ehkä vokaalipuolella on tajuttu että ihmisten kiinnostus seuraa kohtaan vähenisi jos nimi olisikin Kotka United. Se voisi tulla kalliiksi. Nyt nimi ja seura kuitenkin on vähän KTP mutta ei kuitenkaan...