Så börjar det bli dags för första hemma matchen i div. II för i år. För motståndet på söndag kommer FC Jazz att stå för. Hela helgen har de lovat att det skall regna och vara mulet, vilket kan försvåra spelet för båda lagen. EIF kommer dock att ha tre naturgräs-träningar bakom sig före söndagens match på centrumplan. FC Jazz borde inte ha tillgång till det, iaf. spelade man på konstgräs på tisdagen den 4.5 pga. att man inte fått lov av Björneborgs stad att spela på deras stadion som har en naturgräsplan. Efter gårdagens (4.5) träning kan konstateras att bollen är betydligt kvickare på en våt naturgräsplan, men också mycket mer oberäknelig. Nu var det Vesterby ”gräsplätt” som stod värd för träningen och kanske inte den bästa gräsplanen, men den ger iaf. ett hum om hur det är att spela på naturgräs. Fredagens (7.5) träning kommer att vara på centrumplan för att se hur det är att spela på den.
FC Jazz har spelat 9 träningsmatcher inför denna säsong och av dem har de vunnit 7 st., sedan både en jämn och en förlust. De flesta matcher är mot div. II lag, men man har även vunnit med 2 – 1 över PoPa som håller till i div. I. Sedan är man också med i Finska Cupen ännu, likasom EIF. FC Jazz har där vunnit mot NePa med 1 – 0 och med 3 – 0 vann man mot Ilves-Kissat. I nästa omgång kommer även de att få besök av ett ligalag i form av VPS.
FC Jazz har drabbats av skador på försäsongen och vissa är i kraft ännu.
Jussi Rantala – back,
Jari Lamminen – mittback,
Joonas Laurikainen – mittfält,
Jani Raukko – mittfält,
Aleksi Nurminen – mittfält,
Jonne Tuominen – mittfält,
Ville Ulanen – mittfält,
Jesse Junnila – mittfält och
Joao Gaetti – mittfält har alla varit skadade den 28.4 när FC Jazz mötte Ilves-Kissat. I tisdagens match var dock
Laurikainen och
Lamminen med från start.
Gaetti blev inbytt i 75 minuten, medan de andra skadade inte medverkade. Nu kommer lite information om vissa spelare, som spelade för FC Jazz på tisdag, från deras hemsida:
# 1 :
Jyri Nieminen (målvakt) : Lär ha bra spänst, bra på närspel och bra kvalité på öppningarna.
# 4 :
Jussi Leinonen (mittback) : En kämpe som är den som håller ihop försvaret.
# 9 :
Ville Santanen (anfall) : Stor och stark lär han vara. Vinner mycket närkamper, har dock varit en jobbig försäsong för honom med en del skador.
# 10 :
Matti Santahuhta (anfall) : Spelar på ”kymppi-paikka” eller i anfallet. Skicklig att passa bollen samt på avslut. Spelade i PoPa ifjol.
# 11 :
Ilari Helavuori (anfall) : Är vänsterfotad och teknisk. Har haft en lovande försäsong och tros slå igenom i år. Kan även spela på mittfältet.
# 13 :
Joonas Salo (back) : Spelar vänsterback och spelar ett säkert spel. Tycker om att stiga och ger bra inlägg.
# 14 :
Joonas Laurikainen (mittfält) : Är kapten i laget och deras mentala ledare. Skicklig och smart speluppbyggare som även sköter fasta situationer.
# 16 :
Jari Lamminen (mittback) : Spelar hårt och är en viktig del i försvaret genom sin erfarenhet och spelförståelse. Bollkontrollen har blivit bättre och har fått mera ansvar av spelöppningar.
# 24 :
Aku Kalliolevo (mittfält) : En liten kämpe som vinner många dueller trots att han kanske inte är så stor.
I tisdagens match spelade FC Jazz mot KaaPo och vann med 2 – 1 (1 – 0). Enligt rapporterna från matchen hade dock FC Jazz betydligt flera genom bl.a. # 15
Ari Qvist och
Santahuhta. Den sist nämnde hade blivit omarkerad framför mål men hans nick hade rejält över. I andra halvlek hade FC Jazz 3 st. skott i stolpen/ribban. Första målet av Kalliolevo hade varit ett skott från 30 meter som verkade vara målvaktens, men han fick inte i den och bollen for in via stolpen i mål. Till andra halvlek hade dock KaaPo's målvakt skärpt sig och räddade många försöka från FC Jazz och främst
Qvist. KaaPo gjorde mål på straff. Den hade uppstått efter en hörna som målvakten
Nieminen boxat ut, därefter hade den träffat handen på
Lamminen. Jämna resultatet varade dock endast i 3 minuter.
Santahuhta skickade en stickare åt inbytte # 21
Kai Sillanpää som var i misstänkt offside. Ingen flagga kom dock upp och
Sillanpää missade inte friläget utan sköt bollen i mål via målvaktens händer. Hela laget hade spelat en bra match, innermittfältarna
Laurikainen –
Kalliolevo var speciellt duktiga och farliga. Tränaren sade att många ännu var endast halvt i skick.
Santanen,
Laurikainen,
Qvist och
Lamminen fick gult kort.
EIF's läger är rätt så oförändrat,
Huldin är kvar i sjukstugan men annars borde alla vara i skick.
Antus borde också vara tillbaka efter att han missade matchen på söndag. Han tränade på tisdag och hade inga märkbara problem. Försvarsspelet fungerade rätt så bra i förra matchen, men det var anfallet som haltade. Man försöker råda bot på det till söndagens match. Främst berodde det väl på för få alternativ att ge bollen till.
SPELAR INTERVJU : Timo BrotkinSå FC Jazz kommer på besök till Ekenäs på söndag. Vad vet du om dem?- De är ett av många lag i årets serie som skaffat fina förstärkningar till denna säsong. Jag vill speciellt lyfta fram mittfältaren
Joonas Laurikainen och anfallaren
Matti Santahuhta, som båda tagit klivet ner till division 2.
Laurikainen som kommit från Jaro är nu lagets kapten och jag tror att mycket kring deras spel kretsar kring honom, så får hålla ett extra öga på honom.
Santahuhta är en målfarlig anfallare som tidigare representerat PoPa i division 1. Igår vann Jazz serieöppningen mot KaaPo, men visst skall vi ha alla chanser att slå dem, speciellt på hemmaplan.
Du har slitit i två matcher och gjort det bra. Orkar du en hel säsong på samma vis?- Det orkar jag nog, förutsatt att jag undviker skador. Den trista och tunga, men ack så viktiga vinterträningen gör att man nog skall orka slita hela serien igenom. Fast visst kommer det säkert finnas matcher när man känner sig mindre pigg i kroppen, som när man har flera matcher under en vecka. Men så länge vi inte har skadebekymmer, så tror jag tränarna löser detta med lite rotation.
Målskyttet har haltat hittills i seriematcherna. Är det du som skal råda bot på det eller har du några andra förslag?- Jag skulle gärna råda bot på det, men med ett skott sämre än
Ji-Sung Park och
Javier Mascherano lämnar jag det till andra. Mot ÅIFK hade vi tre-fyra bra chanser, och i förra matchen två-tre chanser utöver målet så visst måste vi skärpa till oss i avsluten. Samtidigt som vi också bör ge
Victor mer stöd i anfallet, i förra matchen blev han ganska ensam med flera motståndare i ryggen. Men jag tror att det viktiga är att vi får hela lagets defensiv att fungera, målen kommer nog.
De har lovat dåligt väder på söndagen. Tror du att publiken kommer ändå?- Jag tror nog det. Ekenäsborna är så passionerade fotbollsfans att de inte bryr sig om det regnar eller haglar. De kommer ju inte dit för att njuta av vädret utan för att hejja fram oss till tre väldigt viktiga poäng. ( För mig personligen skulle regn passa fint, gillar verkligen glidtacklingsväder. )