09.05.2010 EIF – FC Jazz 1 – 1 (1 – 0) Publik: ?EIF : Reece Crowther; Jens Mattfolk (57 min UT), Marcelo da Silva, Tony Antus, Christoffer Malmberg; Johan Estlander, Simon Eklund, Timo Bortkin (75 min UT), Chris Corcoran, Garry Lewis; Victor Solomon.
Avbytare : Robert Lindqvist, Simon Sid (75 min IN), Petter Aho (57 min IN), Matias Wikholm, Ville Sevón, Robin Sid & Jonas Söderlund.
FC Jazz : Jyri Nieminen; Arto Heinäsuo, Jussi Leinonen, Jari Lamminen, Joonas Salo; Ilari Helavuori, Aku Kalliolevo (46 min UT), Joonas Laurikainen (80 min UT), Matti Santahuhta; Ari Qvist, Ville Santanen.
Avbytare : Joao Gaetti (46 min IN), Tommi Heinonen, Joni Pelkonen, Sami Rintanen & Kai Sillanpää (80 min IN).
Så var hemma premiären över. Matchen slutade 1 – 1 och spelades på en våt, ojämn och lerig plan. Man undrar om det aldrig kommer att göras något åt den planen, för den är nog i uselt skick för tillfället. Matchen bjöd inte på så mycket finlir, detta berodde väl mest pga. de dåliga förhållandena. Domarinsatsen var nog bättre än i förra matchen, men fördels regeln existerade inte i
Arton Ibrahimi’s regelbok. Vill inte upprepa mig, men återigen fungerade försvaret bra och FC Jazz:s målchanser var inte många. EIF:s anfall var inte ännu heller i skick och hade svårt att skapa riktigt farliga lägen.
FÖRSTA HALVLEK Det var alltså en ”leråker” som man spelade på denna gråa söndags eftermiddag/kväll. Inget regn kom det, men det duggade lite nu och då. Planen var genomblöt och lite gropig. Inget speciellt hände i början, spelet gick mest på mitten av plan. FC Jazz försökte komma upp mycket via # 13
Joonas Salo, # 11
Ilari Helavuori och # 9
Ville Santanen på vänster kant. Helavuori kom åt att ta sig förbi # 4
Jens Mattfolk några gånger och sedan ge ett inlägg, men det resulterade inte i något farligt läge. Santanen hade sagt före matchen att han inte var rädd för # 11
Marcelo da Silva (som har spelat i PoPa) och att han nog borde vinna i löpdueller. Var nog dock Silva som drog det längre strået och Santanen kom sällan åt att löpa mot Silva, utan Silva spelade resolut och säkert.
Efter en liten dominans av FC Jazz började EIF komma med i spelet och främst längs kanterna. Där löpte # 9
Johan Estlander på högerkant och # 14
Garry Lewis på vänsterkant. De slapp till att ge några inlägg men FC Jazz:s försvar klarade dock av att rensa dessa. # 8
Timo Brotkin, som spelade direkt under # 10
Victor Solomon, var också uppe och trixade, men ej heller hans inlägg hittade någon EIF:are.
Det var efter en halvtimmes spel som EIF skulle få sitt första mål på hemmaplan i år. Det var Lewis som steg på kanten om kom in mot mitten av plan och lite utanför 16-metern avfyrade han ett skott som tog i # 7
Arto Heinäsuo’s ben och ändrade riktning. Målvakten # 1
Jyri Nieminen var chanslös. Solomon blev skadad i en incident på planen, kunde dock fortsätta matchen men var nog inte sig själv efter det. EIF klarade av att hålla rent efter det och man gick därmed till pausvilan med ställningen 1- 0.
ANDRA HALVLEK # 25
Aku Kalliolevo som gjorde en bra match mot KaaPo var rätt osynlig i förstahalvlek och FC Jazz:s tränare Mikko Mannila beslöt att byta ut honom och sätta in den rutinerade # 5
Joao Gaetti som defensiv mittfältare. Detta gjorde Mannila pga. att FC Jazz inte kunde spela det spel de ville, nämligen mycket via mittfältet. Det kunde de inte för EIF:s defensiv fungerade bra och jobbade fint som ett lag. Till andra halvlek ändrade FC Jazz dock taktik och börjde spela mera direkt till anfallarna. Gaetti gav också en bättre trygghet i FC Jazz försvaret än Kalliolevo, främst genom sitt fysiska spel.
FC Jazz började andra halvlek starkt och kom åt att pressa EIF ganska mycket. EIF slarvade i rensningarna och bollen kom tillbaka som en bumerang. Man gjorde en hel del fel också, därav många frisparkar. Den sista av en handfull frisparkar var ute på FC Jazz:s högerkant. Helavuori slog en lyra lite förbi bakre stolpen och en par meter in i banan. Där fanns fyra spelare, två EIF:are och två från FC Jazz. Det var Santanen som skulle vinna den duellen och bollen gick in i mål vid stolpen. Det var mycke folk framför mål så # 1
Reece Crowther hade svårt att komma någonstans och nicken var så näraifrån att han inte hann göra något. 1 – 1 var ett faktum, men nu avtog FC Jazz:s press och EIF slapp med i spelet igen.
Nu var det kantspelet som skulle komma igång igen. Estlander hade ofta stora ytor att löpa på och kom åt att slå en hel del inlägg. Det var tyvärr sällan någon inne i ”lådan” så FC Jazz slapp ganska lätt undan. Lewis var på spelhumör och kom många gånger förbi på sin vänsterkant. Ibland gick han även in i banan och försökte sig på skott men dock utan resultat.
EIF hade många lägen att gå till en 2 – 1 ledning men bollen ville inte fara in i mål. Estlander hade en hård volley men den gick rakt i famnen på Nieminen. # 6
Simon Sid, som hade varit febrig i veckan, kom in istället för Brotkin i den 75 minuten och var aktiv. Fick ett läge innanför 16-metern men det resulterade icke i mål. Dock att FC Jazz ändrade taktik så fungerade den inte speciellt bra efter deras 1- 1 mål. De fick dock i slutet en frispark några meter ytterom 16-metern. Det var Helavuori som tog sig an frisparken och hans vänster gick förbi muren och var påväg mot Crowther’s hörn. Crowther hade dock bestämt sig för att ett mål fick vara tillräckligt och sträckte sig till det yttersta för att rädda skottet.
I matchen löpte Estlander bra, men ivrigast kanske nog ändå var Lewis som gjorde dagen obekväm för FC Jazz:s högerback Heinäsuo. # 16
Simon Eklund jobbade bra som defensiv mittfältare och hade också några lägen bl.a. från hörnor men skotten gick aldrig mot mål. Solomon har inte kommit i närheten av fjolåret och i denna match märkte man att han inte spelade fullt ut efter skadan. EIF borde få någon som kan göra mål, för bollen får man nog in i straffområdet. Glädjande att se var att försvaret håller fortfarande och att motståndarna hamnar ändra sitt spel pga. det. Vi for dock fortsätta vänta på första vinsten. Kommer den nu på torsdag mot FC Haka eller blir det på söndag mot Pallohonka?
SPELAR INTERVU : Simon EklundCentrumplan va inte riktigt i skick, såg rätt så lerig ut. Hur var det att spela på den?
- Den var rätt så lerig,mjuk och svårspelad faktiskt. Men naturgräs är ju nog bästa underlag att spela på, så man gjorde det bästa av situationen. Visst var man tvungen att ta i beaktandet lite sneda studsar och vara extra på alerten, men sånt är fotboll..
Du slet bra idag. Trivs du bäst som defensiv mittfältare?
- Som defensiv mittfältare trivs jag nog absolut bäst. Har inte den bästa tekniken om man jämför med andra i laget, så trivs i rollen som bollvinnare, och glidtacklare..
Victor "droppa" bollen åt dig utanför 16-metern och du hade chans att göra 2 - 1. Vad tänkte du då?
- Jag vet, om bara chansen hade uppstått åt nån annan i vårt lag..
Slapp inte riktigt in framför försvararen för att ta en liten touch framåt, så försökte bara få foten på bollen och mot mål. Med lite bättre tur och renare träff hade man kanske fått sitt namn i målprotokollet, men inte denna gång. Man hinner aldrig tänka tillräckligt i såna där situationer, synd bara för i mitt tycke var vi nog värda alla 3 poäng. Och det var också de hundratals i publiken som trotsat det ruggiga vädret.
Ni har endast gjort 2 mål på 3 matcher. Hur skall ni förbättra det?
- Vi måste nog förbättra vårt anfallsspel och förvalta våra chanser på ett bättre sätt i matcherna framöver. Defensivt tycker jag vi sköter oss bra, men sedan blir det för tunt då vi svänger om till anfall. Idag försökte vi också spela bollen istället för att bara köra "pitkä ja perään", så jag vet inte var det inte klickar. Men med lite bättre tur och bättre förvaltning av målchanser så skall det nog svänga, vi behöver bara den där första 3-poängaren så är vi på gång. På samma vis som våra anfallsspelare bara behöver den där första avlösande fullträffen.
/ Matias Wikholm, hobby journalist.