FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
27.11.2024 klo 02:43:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 17 [18] 19 ... 23

Kirjoittaja Aihe: Ekenäs IF 2010  (Luettu 43578 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
suba

Poissa Poissa

Vastaus #425 : 20.05.2010 klo 22:58:39

Jo man får ju bara hoppas på att Eif verkligen förstår att ta vara på sina nuvarande juniorer. Det är ju på kommande verkligt lovande
talanger i flere åldersklasser bla. de 1994 födda pojkarna som väl otvivelaktigt är en av de bästa åldersklasser som föreningen någonsin haft. För att inte glömma också motsvarande flickor. Tyckte nog att det var ett ganska dåligt exempel när Ville Sevon fick sitta på ettans reservbänk hela förra matschen i stället för att vara med b-juniorena och spela i Björneborg.
MR Pilkku

Poissa Poissa

Vastaus #426 : 20.05.2010 klo 23:11:41

Ja annat var det säkert förr då fick man vakta på äppeltjuvar snart får EIF vakta på spelartjuvar bara juniorerna 94 växer upp sedan blir det väl 96-97:ans tur, tycker man redan sett spår av dem från grannbyarna.
EIF Fotboll

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ekenäs Idrottsförening Ab

Vastaus #427 : 21.05.2010 klo 07:28:20

Jep absolut. O så får man spela i div 3. O andra sidan tycker jag det är ett steg framåt och inte ett steg bakåt.

Om man faller ner till div. III tror jag nog inte det beror pga. att de kommande juniorerna inte skulle klara av att hålla en tillräckligt bra nuvarande div. II-nivå, utan pga. det nya serie-systemet. För om jag förstått det rätt så är det välan sammanlagt 18 lag som skall ner från ligan + div. I + div. II till div. III och neråt.

Jo man får ju bara hoppas på att Eif verkligen förstår att ta vara på sina nuvarande juniorer. Det är ju på kommande verkligt lovande talanger i flere åldersklasser bla. de 1994 födda pojkarna som väl otvivelaktigt är en av de bästa åldersklasser som föreningen någonsin haft. För att inte glömma också motsvarande flickor.

När det rätt ofta klagas på att EIF inte tar hand om sina juniorer, så skulle jag vilja fråga exakt vad borde EIF göra för att få flickor och pojkar att fortsätt spela fotboll i EIF när de gått ut gymnasiet/yrkesskolan och juniorklasserna tar slut? De har då också blivit 18 år och fått tillgång till en heldel saker som de inte haft tidigare. Och ofta bär det av till Åbo eller Helsingfors för fortsatta studier, men ibland ända till Vasa. EIF ger ju rese ersättning som alla andra föreningar, men att träna 11 månader 2- 4 ggr. i veckan, varav 7 - 8 månader från studieorten, är rätt tidskrävande. Det skall nog finnas ett rätt så starkt brinnande intresse för att offra så mycket tid till en hobby. Så anser nog att om spelaren fortsätter eller inte ligger ganska mycket i hans egna motivation. Tycker dock att det är bra att sådant här kommer på tal, för oftast saken framåt och gör det bättre för kommande spelare.

För egen del har jag två ggr. valt att trappa ner, båda gångerna efter en rätt så tung period med Ettan. Första var efter första året med Markku Palmroos, då for jag till Tvåan i Div. IV. Sedan följande år i Ettan igen för att efter det gå över till BK-46 för ett år. Själv upplevde jag att det behövdes en paus just då, men ville ändå spela fotboll. Så tror nog att de spelare som "flytt", t. ex. Selenius bröderna, Anton Brotkin, Jonas Sjöblom, m.fl., nog kommer tillbaka. Ibland behöver man bara en paus från det hela.

Tyckte nog att det var ett ganska dåligt exempel när Ville Sevon fick sitta på ettans reservbänk hela förra matschen i stället för att vara med b-juniorena och spela i Björneborg.

Läste du inte detta inlägg suba? Eller dög inte orsaken?

Nu är saken pratad om och det var ju det som var min mening att få fram. Även om jag på efterhand inser att jag skulle ha kunnat få fram saken på ett smidigare sätt. Vad Haglund sade i omklädningsrummet må då vara sagt men han sade som han då trodde.

Vad jag inte visste var att timo och victor var ytterst osäkra om de kunde spela och det fick mig på efterhand att bli förbannad eftersom ville inte fick speltid. Flyttar över till att prata kanske mer om matcher och annat som hör forumet till.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2010 klo 07:35:22 kirjoittanut Mastrodamus »
mjanders

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: EIF, BK-46, FC HIK

Vastaus #428 : 21.05.2010 klo 08:01:12

Om man faller ner till div. III tror jag nog inte det beror pga. att de kommande juniorerna inte skulle klara av att hålla en tillräckligt bra nuvarande div. II-nivå, utan pga. det nya serie-systemet. För om jag förstått det rätt så är det välan sammanlagt 18 lag som skall ner från ligan + div. I + div. II till div. III och neråt.

Jag valde att tolka saken positivt, så att egna spelarna stiger till division 3...
Adler

Poissa Poissa

Vastaus #429 : 21.05.2010 klo 08:02:25

Att kärnan i nuvarande EIF skulle bestå av egna produkter är säkert lite överdrivet. Men nog kan man ju ändå påstå att Brotkin, Huldin, Eklund och Estlander tillhör "stöttespelarna" i truppen. Mattfolk är Ekenäsbo sedan flere år tillbaka och kan nog NÄSTAN räknas till samma kategori, samma gäller malmberg som kommit hit som junior (vilket han fortfarande är). Jag tillhör nog också dem som tycker att det gärna kunde få vara några flere "egna produkter" i startelvan, men samtidigt ser jag betydligt hellre på division 2 fotboll än division 3! Anser att det är väldigt viktigt att hålla kvar platsen i tvåan, eftersom det blir ännu svårare att ta sig upp i framtiden.

Även om jag gärna ser flere egna produkter, så skall inte detta få gå ut alltför mycket över kvaliteten. Spelarna bör förtjana sin plats i uppställningen, inte nå dit gratis beroende på var dom är fostrade. Ifall en "Ekenäs-kille" är på nästan samma nivå, som en "förstärkning" så anser jag att den "egna" spelaren borde gå före (enligt mig behövs ingen förstärkning på denna position isåfall..). Samtidigt hoppas jag dock att det även i framtiden skall finns 2-3 ordentliga förstärkningar utifrån (typ Chris, Garry, Vitcor mfl.), dom skall fungera som förebilder. Ur publikens synvinkel är det också roligt att gå på match och se dessa spelare.

Problemet med för få egna produkter beror enligt mig på att många juniorer ger upp för enkelt. Det gäller att träna hårdare och framförallt på egen hand ifall man skall bli tillräckligt bra. De som har talang och tillräcklig motivation tar nog i allmänhet sin plats i ettan, men det räcker inte med att träna med juniorlaget några gånger i veckan. Det krävs egen träning på sidan om. Inte har spelare som Estlanders, Nöjd, Forsströms, Brotkin, Eklund, Huldin, Jakobsson, Ljunggren mfl. fått sina platser gratis, men de har bevisat att det är fullt möjligt.

Att räkna med att alltför många av 94-orna skulle komma att spela i herrlaget i framtiden, är nog lite väl optimistikt. Får man fram 3-4 spelare härifrån är det mycket bra! Laget är helt klart lovande och duktigt, men nog har det funnits något motsvarande lag tidigare också. I tiderna lästa jag en intervju i någon av Palloliittos tidningar där man från EIF:s sida berättade om sina lovande 86:or (vill dock inte påstå att dessa skulle ha varit lika lovande som 94:orna!) som inom några år skulle utgöra stommen i herrarnas representationslag, var är dessa idag? Även föreningens "lovande" a-juniorer (88-90 födda) spelade för några år sedan i divsion 1, hur många av dessa finns idag i ettan? Är medveten om att några av dessa spelar i grannklubbarna, vilket för flere av dessa har varit en bra lösning. Det jag vill ha sagt är att det nog kommer att gallras friskt i 94:ornas led ännu de närmaste åren.

Det är utopi att räkna med alltför många juniorer från ett enskillt lag, det viktiga skulle vara att få fram 1-2 spelare från varje årgång. Här ser det ju för tillfället också rätt bra ut. Efter 94:orna finns det ju numera lag i varje åldersklass och många av lagen har ju dessutom klarat sig bra på sistone.    
« Viimeksi muokattu: 21.05.2010 klo 08:06:21 kirjoittanut Adler »
mjanders

Poissa Poissa

Vastaus #430 : 21.05.2010 klo 18:08:17

Att kärnan i nuvarande EIF skulle bestå av egna produkter är säkert lite överdrivet. Men nog kan man ju ändå påstå att Brotkin, Huldin, Eklund och Estlander tillhör "stöttespelarna" i truppen. Mattfolk är Ekenäsbo sedan flere år tillbaka och kan nog NÄSTAN räknas till samma kategori, samma gäller malmberg som kommit hit som junior (vilket han fortfarande är). Jag tillhör nog också dem som tycker att det gärna kunde få vara några flere egna produkter" i startelvan, men samtidigt ser jag betydligt hellre på division 2 fotboll än division 3! Anser att det är väldigt viktigt att hålla kvar platsen i tvåan, eftersom det blir ännu svårare att ta sig upp i framtiden.

Jag håller med att det är överdrivet att påstå att kärnan i EIF:s representationslag består av egna produkter (Brotkin, Huldin, Estlander, och Eklund). En majoritet av spelarna på planen i de tävlingsmatcher EIF spelat i år har varit spelare som kommit utifrån. I seriematcherna har det varit som mest tre egna produkter i öppningselvan, och som minst har de varit två. Om man räknar med Malmberg, som kommit till EIF som junior från grannstaden och startat i varje match, så ökar antalet egna produkter i öppningselvan med en (till tre eller fyra).

Jag är inte av den åsikten att det nödvändigtvis är dåligt att laget består av spelare utifrån, men jag tycker det är dubbelmoraliskt att kritisera andra föreningar för att rekrytera sina spelare utifrån när den egna föreningen gör likadant.

Personligen är jag mera intresserad av att följa med ett EIF som består av spelare som är antingen tidigare (eller nuvarande) EIF-juniorer eller nuvarande Ekenäsbor än ett där de flesta spelarna är utifrån. Om det sker i division 2 eller 3 spelar inte så stor roll för mig. Därför när jag lite förhoppningar att FC Västnyland eller EIF Akademin skall stiga till division 3 till nästa säsong...

Men EIF finns ju inte till för mig utan för föreningens medlemmar, av vilka jag antar att en majoritet tycker att representationslagets idrottsliga resultat är viktigare än att laget består av den egna föreningens tidigare (eller nuvarande) juniorer.
fowler4ever

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: EIF , ESC

Vastaus #431 : 21.05.2010 klo 18:31:50

Personligen är jag mera intresserad av att följa med ett EIF som består av spelare som är antingen tidigare (eller nuvarande) EIF-juniorer eller nuvarande Ekenäsbor än ett där de flesta spelarna är utifrån. Om det sker i division 2 eller 3 spelar inte så stor roll för mig. Därför när jag lite förhoppningar att FC Västnyland eller EIF Akademin skall stiga till division 3 till nästa säsong...

vi försöker vårt bästa ;) med en stundtals sprudlande offensiv med vackra mål och en älska fotboll attityd :D

the "old firm" på måndagen 7.6  FC Västnyland - EIF AKADEMI   

ALLA och heja då ;)
börrje

Poissa Poissa

Vastaus #432 : 21.05.2010 klo 20:12:20

Därför när jag lite förhoppningar att FC Västnyland eller EIF Akademin skall stiga till division 3 till nästa säsong...

Tror nog inte akademin är redo att stiga än utan det lär nog gå 2-3 år med mycket bra träning och bra tur.
Tror nog mycket mer på 94orna än de flesta vilket nog är helt naturligt eftersom de är min "favoritårsgrupp";)
Undrar om sevón kommer att stanna på div 2 nivå eller om han vill uppåt. talang finns!
Jag tror nog andra 94or än Lindroos, Sevón och Sid också kommer att få chansen och att få speltid och om intresset håller så skulle jag tro att om 5-7 år så kan faktiskt stommen bestå av om inte 94or så i allafall egna juniorer.
Robert Rehnström, Christoffer Lindholm, Benjamin Hoffrén, och några fler finns garanterat i ettan om 5-7 år ifall intresset håller!!!
Playmobil

Poissa Poissa

Vastaus #433 : 23.05.2010 klo 15:51:48

Men EIF finns ju inte till för mig utan för föreningens medlemmar, av vilka jag antar att en majoritet tycker att representationslagets idrottsliga resultat är viktigare än att laget består av den egna föreningens tidigare (eller nuvarande) juniorer.

Kommenterar både mjanders och mastrodamus inlägg som jag tycker båda är mycket förnuftiga och analyserande....här skulle jag dock kunna tänka mig att man borde vara nöjd med att ha ett division 4 lag och ett division 2 lag. Om vi nu jämför med ligalagen så har de flesta farmarlag i division 2. Det är aldrig bra att komma för nära varandra med två lag inom föreningen. Det blir endast konkurrens mellan tränarna och skissmer inom föreningen. Bättre att hållas som vi är nu dvs. två nivåer från varandra.

Däremot tycker jag inte att det viktigaste är ett representationslag som presterar idrottsligt bra om det sker på bekostnad av junior verksamheten och dålig ekonomi. Föreningen har en god väg att gå ännu före den kan säga att allt är i balans med varandra. I ena ändan står föräldrar som vill få mera för pengarna de betalar och i andra ändan står herr och damlag som kostar mera för varje år. Att hitta den rätta balansen är inte allt för lätt.

Det är här vi IGEN kommer till verkligheten, om vi tittar som helhet på regionen så är vi ett stort område med litet invånare. Vi har tre "stora" föreningar på området och en litet mindre (IIF). Alla vill vara med och äta av kakan. Samma sponsorer mjölkas, samma planer skall användas osv. Trots att vi skall vara grönvita, rödvita och blågula så borde man nog småningom få upp ögonen och satsa på ett herrlag som skulle kunna häva sig i mängden. Däremot skulle juniorverksamheten fungera vidare som tidigare i moderföreningarna. Men herr och dam verksamheten skulle ha en helt egen verksamhet med egen ekonomi. På så sätt tror jag att vi skulle må bäst i denna region. Jag vet att man funderat på detta av och an i evigheter. Men om målet nu är att alla lag vill hållas kvar i division 2 så skulle man ju istället kunna satsa regionalt och stiga till ettan på sikt. Det att man sedan har 2 -3 lag i division 4 är ju bara bra för seniorspelarna.

Någon pratade om att 94:rna i större skara kan finnas med i ettan om 5 - 7 år. Tror inte det. De är då 21 - 23 och utflugna ur stan precis som tidigare konstaterats, däremot kan jag tänka mig att någon 97 - 98 finns med i herrlaget dvs de är då 17 - 20 år. Håller också med att man inte skall ha större förhoppningar från juniorlagen som är på kommande än att 1 -2 lyckas så bra att de kan spela på division 2 nivå. Lagen är allt för små och bredden är mycket smal då vi talar om duktiga spelare. En bra facit är mängden spelare vi har haft med i olika distriktslag. De är inte många! Ju fler vi skulle ha med där desto flera skulle vi eventuellt kunna se i herrarnas lag i framtiden. Visserligen behöver man inte gå via distriktslag, men nog ger det ju en språngbräda och en bild av en spelare om spelaren lyckas på distriktsnivå.

Nåja, en litet råddig och hoppande åsikt. Men summa summarum: Vi har en bra produktionslinje för tillfället, men vi måste se i större banor på regionnivå, dock hålla kvar de lokala förankringarna
mjanders

Poissa Poissa

Vastaus #434 : 23.05.2010 klo 19:28:23

Kommenterar både mjanders och mastrodamus inlägg som jag tycker båda är mycket förnuftiga och analyserande....här skulle jag dock kunna tänka mig att man borde vara nöjd med att ha ett division 4 lag och ett division 2 lag. Om vi nu jämför med ligalagen så har de flesta farmarlag i division 2. Det är aldrig bra att komma för nära varandra med två lag inom föreningen. Det blir endast konkurrens mellan tränarna och skissmer inom föreningen. Bättre att hållas som vi är nu dvs. två nivåer från varandra.

Jag är inte så säker på att den främsta orsaken att ligalagen väljer att hålla sina farmlag på division 2 nivå är att de inte vill ligga för nära varandra. Snarare tror jag att det är en kostnadsfråga, eftersom det är bra mycket dyrare i division ett, som ju inte är indelat i geografiska zoner.

Däremot tycker jag inte att det viktigaste är ett representationslag som presterar idrottsligt bra om det sker på bekostnad av junior verksamheten och dålig ekonomi. Föreningen har en god väg att gå ännu före den kan säga att allt är i balans med varandra. I ena ändan står föräldrar som vill få mera för pengarna de betalar och i andra ändan står herr och damlag som kostar mera för varje år. Att hitta den rätta balansen är inte allt för lätt.

Sist och slutligen så är det ändå föreningens medlemmar som bestämmer hur de vill att föreningen sköts. Vad jag förstått så väljer föreningsmötet styrelsen och de val som görs påverkar så klart var tyngdpunkten i verksamheten hamnar. Jag vet inte hur föreningens ekonomi ser ut, men mitt intryck är att juniorverksamheten fungerar relativt bra, då föreningens juniorer är efterrtraktat byte i grannbyarna (Hangö, Karis, Kyrkslätt). Så har föreningen också byggt en träningshall i Vesterby och anställt en träningschef för juniorerna. Och hade de inte något slags samarbete med Ekenäs Gymnasium också?

Det är här vi IGEN kommer till verkligheten, om vi tittar som helhet på regionen så är vi ett stort område med litet invånare. Vi har tre "stora" föreningar på området och en litet mindre (IIF). Alla vill vara med och äta av kakan. Samma sponsorer mjölkas, samma planer skall användas osv. Trots att vi skall vara grönvita, rödvita och blågula så borde man nog småningom få upp ögonen och satsa på ett herrlag som skulle kunna häva sig i mängden. Däremot skulle juniorverksamheten fungera vidare som tidigare i moderföreningarna. Men herr och dam verksamheten skulle ha en helt egen verksamhet med egen ekonomi. På så sätt tror jag att vi skulle må bäst i denna region. Jag vet att man funderat på detta av och an i evigheter. Men om målet nu är att alla lag vill hållas kvar i division 2 så skulle man ju istället kunna satsa regionalt och stiga till ettan på sikt. Det att man sedan har 2 -3 lag i division 4 är ju bara bra för seniorspelarna.

Det är sant att befolkningsunderlaget i regionen är ganska litet. Raseborg har nästan 29000 invånare (Ekenäs ca 15000, Karis 9000 och Pojo 5000), Hangö ca 9500 och Ingå ca 5500 [1,2](sammanlagt blir detta 44000 invånare, vilket är ungefär lika mycket som Stor-Hagalund i Esbo [3]). Det finns inte heller så hemskt många stora företag i regionen. Enligt kommunens webbsidor är Raseborgs största arbetsgivare kommunen själv, följd av Västra Nylands sjukhusområde, Fiskarsbolagen och Försvarsmakten [4].

På juniornivå har väl föreningarna (EIF, BK-46, HIK, och IIF) redan samarbete i form av något slags akademi för talanger. Något slags samarbete på seniornivå kunde ju vara en ide om man har ambitioner på att stiga uppåt i seriesystemet. Exempel på liknande samarbete finns ju bland annat i ligan (FC Lahti (Reipas + Kuusysi) och Tampere United (Ilves + TPV)) och division ett (FC Espoo (LePa + Kasiysi)), även om de inte sträcker sig över kommungränser.

[1] http://www.kunnat.net/attachment.asp?path=1;29;374;36984;148786;149482;150317;150319 (Excel fil)
[2] http://www.stat.fi/til/vaerak/2008/vaerak_2008_2009-03-27_tau_001_fi.html
[3] http://fi.wikipedia.org/wiki/Suur-Tapiola
[4] http://www.raseborg.fi/service/foervaltning/staden-i-ett-notskal (där finns en broschyr i PDF format)
mjanders

Poissa Poissa

Vastaus #435 : 23.05.2010 klo 19:31:10

Ser ut som om EIF äntligen har fått upp ketchupflaskan. 1-3 borta mot SoVo efter två mål av HUldin och ett av Corcoran (källa:http://tulospalvelu.palloliitto.hs.prewise.com/print.asp?id=19822&ser=43).
« Viimeksi muokattu: 23.05.2010 klo 19:34:02 kirjoittanut mjanders »
En observatör

Poissa Poissa

Vastaus #436 : 23.05.2010 klo 21:56:56

SoVo-EIF 1-3 (1-1)  En bra insats av EIF på en dyblöt gräsplan. Det hade regnat före matchen och så kom det ytterligare ordentligt med regn de första 30 minuterna. SoVo inledde starkt och hade ett hårt skott i ribban efter 2 minuter och satte via en EIF försvarares fot bollen i EIF målet redan efter 3 minuter.
Därefter fortsatte matchen med farliga anfall från båda lagen turvis. I 23 minuten kom Huldin loss på högerkanten och satte via bakre stolpen bollen i mål. I halvtid stod spelet 1-1 och det kan anses helt rättvist så långt.
I andra halvlek fick EIF ett bättre grepp om matchen kanske för att man i alla fall behärskade bättre den mycket våta planen. Mål av Corcoran och Huldin. Strax före EIF:s tredje mål hade dock SoVo ett skott i stolpen i en tät situation och skulle den ha gått in kunde matchen ha slutat hur som helst. SoVo hade skarpa anfall men lagets försvar höll nog inte lika bra klass.   
En observatör

Poissa Poissa

Vastaus #437 : 23.05.2010 klo 22:23:35

Men summa summarum: Vi har en bra produktionslinje för tillfället, men vi måste se i större banor på regionnivå, dock hålla kvar de lokala förankringarna

Många bra inlägg här nu att läsa och begrunda. Gällande en samlande regional förening har jag dock en klar åsikt redan nu. Erfarenheterna från annat håll är så dåliga att jag avråder att alls fundera på en sådan. Närmaste ort där det misslyckades är Kyrkslätt. Ingen av stiftareföreningarna har heller under åren känt för FC Espoo och senaste årens bättre resultat bygger inte på en uppbackning av de ursprungliga föreningarna. Här är just en dylik klubbs problem. Få tar den till sin egen!     
Playmobil

Poissa Poissa

Vastaus #438 : 23.05.2010 klo 23:40:49

Många bra inlägg här nu att läsa och begrunda. Gällande en samlande regional förening har jag dock en klar åsikt redan nu. Erfarenheterna från annat håll är så dåliga att jag avråder att alls fundera på en sådan. Närmaste ort där det misslyckades är Kyrkslätt. Ingen av stiftareföreningarna har heller under åren känt för FC Espoo och senaste årens bättre resultat bygger inte på en uppbackning av de ursprungliga föreningarna. Här är just en dylik klubbs problem. Få tar den till sin egen!     

Sista meningen måste jag tyvärr hålla med om. Detta är säkert det största problemet som måste övervinnas. Det finns säkert flera dåliga exempel än bra då det gäller att acceptera en dylik takföreningen. Så visst, trots att man skulle önska och drömma om något nytt så lär vi nog få glömma detta. Men sen igen, drömma får man ju alltid.

Lainaus käyttäjältä: mjanders
Jag är inte så säker på att den främsta orsaken att ligalagen väljer att hålla sina farmlag på division 2 nivå är att de inte vill ligga för nära varandra. Snarare tror jag att det är en kostnadsfråga, eftersom det är bra mycket dyrare i division ett, som ju inte är indelat i geografiska zoner.

Helt klart är det ekonomin och resornas längd som ärdet avgörande, du skrev ner det jag bara bollade i mina tankar. Samarbete på juniornivå försigkommer redan mellan alla fyra föreningarna på olika sätt. Det fungerar och jag tror att det kommer att utvecklas ännu de närmaste åren på ett positivt sätt. Främst tänker jag då på de föreningar som kanske har svårt att få ihop lag i en viss åldersgrupp men som kan få låna spelare från en annan förening som har många och som behöver speltid åt alla. Detta är bra för alla har nytta av dylika arrangemang. Dessutom är det sunt att spelare i olika föreningar upplever andra spelare, tränare och miljöer. Det är också en del av utvecklingen som spelare och människa.
En observatör

Poissa Poissa

Vastaus #439 : 24.05.2010 klo 08:02:26

Så visst, trots att man skulle önska och drömma om något nytt så lär vi nog få glömma detta. Men sen igen, drömma får man ju alltid.

Men varför drömma om något nytt när ex. IFK Mariehamn är ett gott exempel att man kan nå t.o.m. ligan från småstadsförhållanden. Ett annat exempel var FC Honka som ignorerade FC Espoo samarbetet och självständigt marschade till ligan genom en målmedveten satsning. Tänk också på Håkans satsningar och Inters framgångar.
Valkeakoski och Jakobstad är också städer i Raseborgs storlek. Inget är omöjligt men nog är vägen stenig för alla!
Adler

Poissa Poissa

Vastaus #440 : 24.05.2010 klo 08:57:29

Bra att det tas upp både för och nackdelar med en "gemensam" västnyländsk förening. Kyrkslätts exemplet är nog ett av de mest misslyckade jag kan komma på och någonting som jag hoppas att inte upprepar sig i våra trakter. Jag tror också att det skulle vara svårt för många att känna den nya föreningen som ens egen. Samtidigt skulle vi ju gå miste om kommande "Raseborgs" derbyn, för att inte tala om ett eventuellt möte mellan EIF och HIK i framtiden. Dessa matcher är för många höjdpunkten på säsongen och mycket intressantare än då EIF, BK eller HIK möter t.ex. MuSa.

Ett annat problem är var matcherna skulle spelas. Om samarbetet endast skulle gälla EIF och BK så skulle det säkert ordna sig utan större problem, men om HIK också skulle vara med så undrar jag hur det skulle gå. Att spela var tredje match i Ekenäs, Karis och Hangö är nog ganska trist, blir inte många matcher på egna orten då. Jag tror också att på sikt skulle "fostrarföreningarnas" iver att jobba hårt minska, eftersom deras insats inte syns tillräckligt tydligt.
mjanders

Poissa Poissa

Vastaus #441 : 24.05.2010 klo 16:20:39

Men varför drömma om något nytt när ex. IFK Mariehamn är ett gott exempel att man kan nå t.o.m. ligan från småstadsförhållanden. Ett annat exempel var FC Honka som ignorerade FC Espoo samarbetet och självständigt marschade till ligan genom en målmedveten satsning. Tänk också på Håkans satsningar och Inters framgångar.
Valkeakoski och Jakobstad är också städer i Raseborgs storlek. Inget är omöjligt men nog är vägen stenig för alla!

Visst är det möjligt att stiga till ligan om det finns en "sugar daddy" som står för fiolerna. IFK Mariehamn kan i mycket tacka företagaren Anders Wiklöf för de satsningar han gjort för åländsk fotboll. Samma företagare har också bistått FF Jaro ekonomiskt då de råkat i ekonomiska svårigheter. FC Haka har å andra sidan vad jag förstår haft först pappersfabrikerna som generösa mecenater och på senare tid har affärsmannen Sedu Koskinen (med ett förflutet i Haka) satsat en hel del egna pengar på laget då det hamnat i ekonomiska svårigheter. Inter är ett annat exempel på en företagare (Stefan Håkans) som satsar pengar på att stöda ett fotbollslag.

FC Honka är väl en av de större juniorföreningarna i Nyland, och verkar i Finlands näst största kommun, där det finns en hel del storföretag som kan fungera som sponsorer. Jag vet inte i vilken mån Joukona (Harjunpää och Pakarinen) har satt fast egna pengar i representationslaget, men innan de kom med i bilden 2005 hade Honka inte spelat på högre nivå än division ett. Representationslaget lyder dessutom under aktiebolaget Pallohonka Oy och inte direkt under moderföreningen.
MR Pilkku

Poissa Poissa

Vastaus #442 : 25.05.2010 klo 09:08:50

Om sammanslagningen EIF,BK och HIK.En sådan kombination tror jag inte vi kommer att få se,Hangöborna lever nog i sin egen lilla stad och tror de mår bra där, utflyttningen av ungdomen är ett faktum och därmed även en och annan fotisspelare.Innom juniorfotisen kan de klara sig med egna krafter tills man kommer upp i mopoåldern senast då försvinner de flesta lagen.Seniorerna behöver mera och mera hjälp utifrån och då ligger EIF nära till hands + att de får någon för en säsong annanstans ifrån.Detta innebär att HIK spelar i Div 3 eller Div 4 de närmaste åren vilket är bra för oss och kanske någon BK:are som är i den situationen att speltid inte fås tillräckligt i "eget lag".

Däremot om EIF och BK kunde sammarbeta och grunda som ex. FC Raseborg vore en intressant och realistisk ide.Då tror jag som många att man även spelare utifrån ser det som ett intressant lag,laget skulle nog vara ett topplag i Div 2 och kanske till och med stiga och klara sig i Div 1.

Junior fotisen skulle kunna fortsätta exakt som tidigare,man har försökt att sammarbeta mellan EIF-HIK EIF-BK och t.o.m HIK-BK på junnu sidan men ändast i sådana fall där ett lag inte haft tillräckligt med spelare.Det känns nog kansk lite svårt eftersom man inte direkt tänker i dessa banor och inser redan tidigare att så måste ske.Ingå däremot vet redan att i framtiden måste de som vill fortsätta med fotisen efter 14-15 års åldern göra ett val,nu har ju EIF haft turen eller skickligheten att få hit många av dessa spelare.

Vad skulle hända men EIF och BK om FC raseborg skulle grundas? Man skulle säkert spela i någon DIV, kanske Akademin vore onödig? Men  EIF är alltid EIF och BK skall man ge med minst 2 mål om man sen är junior eller senior.

Skippa tanken på en sammanslagning det är inte en bra ide kanske det skulle kunna funka 2-3 år men säkert inte i 10år.

beckman

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Liverpool

Vastaus #443 : 25.05.2010 klo 11:16:12

För att fotbollen ska gå framåt i Västra Nyland är nog samarbete något man borde begrunda. Att slå ihop traktens seniorlag hjälper nog inte.
 Jag tycker att man inom regionen skall bilda egna topplag av de bästa juniorerna redan från 11-12 års ålder. Dessa lag skulle säkert snabbt arbeta sig uppåt i seriesystemen och inom kort skulle man säkert ha något eller några lag t.o.m i fm-serien. Eif B17 är ju redan nära den nivån med hjälp av Ingåborna.
 Då skulle de pojkar och varför inte flickor få satsa fullt på fotboll om de så vill. Det kostar ju både tid och pengar men jag tror nog att det finns en beställning på det. Tränarna borde ju i så fall också vara på en viss nivå. De enskilda föreningarna kan nog ha egna lag trots det så alla får vara med o sparka boll enligt "kaikki pelaa" modellen.
 Sedan efter att man sett att lagen har en möjlighet att tävla med topplag från resten av landet är ju steget kortare för ett samarbete på seniornivå. Det är väl ingen utopi att man inom 10 år kunde ha ett seniorlag bestående av egna produkter som med 2-3 VERKLIGA förstärkningar kunde ta sig till division 1 för att hållas där. Sen e ligan bara ett steg ifrån..
mjanders

Poissa Poissa

Vastaus #444 : 25.05.2010 klo 18:03:23

För att fotbollen ska gå framåt i Västra Nyland är nog samarbete något man borde begrunda. Att slå ihop traktens seniorlag hjälper nog inte.
 Jag tycker att man inom regionen skall bilda egna topplag av de bästa juniorerna redan från 11-12 års ålder. Dessa lag skulle säkert snabbt arbeta sig uppåt i seriesystemen och inom kort skulle man säkert ha något eller några lag t.o.m i fm-serien. Eif B17 är ju redan nära den nivån med hjälp av Ingåborna.
 Då skulle de pojkar och varför inte flickor få satsa fullt på fotboll om de så vill. Det kostar ju både tid och pengar men jag tror nog att det finns en beställning på det. Tränarna borde ju i så fall också vara på en viss nivå. De enskilda föreningarna kan nog ha egna lag trots det så alla får vara med o sparka boll enligt "kaikki pelaa" modellen.
 Sedan efter att man sett att lagen har en möjlighet att tävla med topplag från resten av landet är ju steget kortare för ett samarbete på seniornivå. Det är väl ingen utopi att man inom 10 år kunde ha ett seniorlag bestående av egna produkter som med 2-3 VERKLIGA förstärkningar kunde ta sig till division 1 för att hållas där. Sen e ligan bara ett steg ifrån..

Är inte detta en del av iden bakom VN Talangskolan? (http://koti.mbnet.fi/koda1234/EIF%20NYHETER/KickOFF2010hela3.pdf) På sidan två i den länkade PDF:n intervjuas Risto Luomanen om bland annat VN Talangskolan. Han poängterar visserligen mera det att spelare kan flytta mellan lagen om något lag har spelarbrist, men det är kanske också möjligt att dela upp lagen enligt ambitions- och prestationsnivå.

Och jag tror också att om juniorsamarbetet fungerar bra så blir på sikt tröskeln lägre att samarbeta också på seniornivå (eftersom funktionärer och spelare lär känna varann bättre).
EIF Fotboll

Poissa Poissa

Vastaus #445 : 26.05.2010 klo 08:14:49

23.05.2010         SoVo - EIF 1 – 3 (1 – 1)         Publik: ?

EIF : Reece Crowther; Petter Aho, Marcelo da Silva, Tony Antus, Jens Mattfolk; Timo Brotkin, Simon Eklund, Chris Corcoran, Garry Lewis (85 min UT); Magnus Huldin, Victor Solomon (72 min UT).

Avbytare : Christoffer Malmberg, Simon Sid(72 min IN), Jimmy Pulkkinen, Johan Estlander (85 min IN), Matias Wikholm & Jonas Söderlund.

SoVo : Ilkka Innola, Lauri Jormanainen, Markku Viitanen, Sebastian Björkstrand, Rami Laitinen; Mikko Matinaro, Esa-Pekka Jaakkola (46 min UT), Tomi Uusitorppa, Panu Autio; Aleksi Latvanen, Jan Lomski.

Avbytare : Aapo Hakala (46 min IN), Jukka Järvinen, Mikko Kaase, Otto Ojala, Ville Oksanen & Janne Tuominen.

Matchen började inget vidare för EIF:s del. Man fick inte spela med sina gröna spelskjortor, det började regna när matchen började och SoVo gjorde mål redan i den 3:e minuten. Efter att chock öppningen av SoVo mattades av var det EIF som hade de bästa chanserna. Domaren Ville Simola gjorde förhoppningsvis inte sin bästa insats och röda tråden saknades i domararbetet. EIF kunde dock vända matchen och till slut vinna den med komfortabla 1 – 3.

FÖRSTA HALVLEK

När man gick in på plan ansåg domaren Simola att EIF inte kunde spela med sina gröna spelskjortor eftersom SoVo hade vita skjortor med en bred grön lodrät rand i mitten. EIF:s lagledare Ville Orasmaa hade frågat om det är okej att EIF spelar med gröna skjortor en gång några dagar innan matchen och även just före matchen skulle börja. Då tyckte domaren att det var okej, men inte efter att man gått in på planen. Så när EIF hade lämnat sina svarta borta skjortor hemma hamnade man låna röda västar av SoVo. Yrandet slutade tyvärr inte där för domaren, utan hans domarlinje var väldigt ojämn. I första halvlek valde han att endast tala med SoVo spelarna efter att de viftat med armen i ansiktet på # 20 Magnus Huldin och sparkat efter situation på # 16 Simon Eklund's ben. Medans det i andra halvlek blev kort direkt när # 11 Marcelo da Silva rev i en spelare.

Själva spelet i den första halvleken började med ett kraftigt SoVo övertag som resulterade i mål. Först kom man upp längs höger kant. # 4 Jens Mattfolk, som för dagen spelade vänsterback, blev bortspelad och SoVo spelaren kom åt att skjuta. Han träffade ribban och bollen gick neråt, den for dock inte i mål utan ut till vänster kanten. Där fiskade # 24 Aleksi Latvanen en frispark åt sig efter att # 3 Petter Aho sprungit fast honom och var i ryggen på honom. Frisparken var ca. 16 meter upp från kortlinjen och medan alla väntade på ett inlägg in i straffområdet gav SoVo spelaren en passning i sidled åt en framåt rusande # 4 Panu Autio. Han drog till på första beröringen och skottet gick via ett EIF-ben in i mål förbi en ställd # 1 Reece Crowther.

Efter denna chock öppning av SoVo var det mer och mer EIF som tog hand om spelet. Man hade före matchen sagt att man skulle försöka komma upp mycket längs kanterna och det gjorde man också. På vänster kant var det som bekant # 14 Garry Lewis som for upp och ner som ett pendolino tåg. Medan # 8 Timo Brotkin och Huldin huserade på höger kant med väggspel och stickare åt varandra. Ett bra läge eller rättare sagt ett läge som definitivt borde ha slutat i mål för EIF uppstod när pendolino-Lewis löpte upp längs vänster kant och kom att ge ett så gott som perfekt inlägg åt Huldin som fick nicka med fart från 5-metern. Det var dock # 42 Ilkka Innola som drog det längre strået och läget resulterade i målspark efter kalabaliken som uppstod efter nicken.

Huldin skulle dock få sin revansch, för i den 23 minuten bröt Brotkin en väldigt lös passning av Autio och gav en stickare åt Huldin som löpte snett in mot mitten från höger kant. Innola kom ut emot och Huldin placerade bollen förbi på vänster sida. Bollen gick in via bakre stolpen och 1- 1 var ett faktum. Även EIF:s andra anfallare # 10 Victor Solomon hade ett ypperligt läge att göra mål efter att blivit frispelade lite efter halva plan. Han stannade dock upp när han kom mot Innola och prövade på skott istället för att runda Innola. Skottet tog i Innola och gick över målet. Solomon hade några andra lägen också men självförtroendet och turen från ifjol är som bortblåst.

Speciellt mycket mera hände det inte i den första halvlek, SoVo slapp att komma upp längs höger kant och ge inlägg samt hade några hörnor. Inne i straffområdet blev det sällan något mer av läget utan EIF slapp åt att rensa. EIF hade också några hörnor, men fick inte riktigt till det. Två gånger kom man åt att skjuta, båda gånger med vänstern. Först var Eklund och sedan prövade Brotkin men ingendera fick på något skott som bör nämnas i denna rapport.

ANDRA HALVLEK

När andra halvlek körde igång var spelet rätt jämnt. Det var dock EIF som skulle ta vara på en av sina chanser. Solomon var uppe och kämpade inne i straffområdet. När bollen såg ut att vara påväg ut över kortlinjen slapp Solomon åt att lägga en fot emellan och efter det spela den bak till Brotkin. Brotkin tog ner bollen om kom i luften och spelade den lite bakåt samt sidled längs marken åt # 5 Chris Corcoran som försökte placera in den. I mål gick bollen också, dock via några försvararben. Detta skedde redan efter 7 spelade minuter i andra halvlek.

Efter detta spelades det mest på mitten av plan och ingendera lagen hade några heta chanser. När matchuret visade på ca. 70 spelade minuter började en SoVo press som skulle vara i ungefär 15 minuter. Bollen befann sig så gott som hela tiden på EIF:s planhalva, när den var över på SoVo:s sida kom den rätt så snabbt tillbaka. Bollen var mågna gånger inne i EIF:s straffområde och for som en flipper boll där innan den till slut rensades. SoVo var nära kvittering när ett skott tog i troligtvis Silva's huvud och därefter i stolpen. De hade också en frispark som Crowther sträckte sig bra på för att nå.

Det var när Brotkin kom åt att bryta/rensa ett SoVo inlägg. Bollen gick till Huldin som endast hade # 17 Markku Viitanen emot sig eftersom resten av SoVo jagade en kvittering. Huldin valde att använda sin starka sida, dvs. slog bollen förbi och löpte rätt lätt om Viitanen. Bollen blev passlig för Innola kunde inte komma ut och bryta den utan efter en snabb beröring kunde Huldin placera in den med den andra beröringen. Ställningen var alltså 1 – 3 när det endast var 4 minuter på matchuret av ordinarie tid.

SoVo gav inte upp utan försökte göra mål till det bittra slutet. Någon större fara var det dock inte utan EIF kunde spela mera avslappnat när man ledde med två mål. EIF skulle ännu få sin tredje varning genom en glidtackling av Mattfolk. Andra varningen arbetade Huldin åt sig genom hela matchen, den kom nämligen för protest mot domaren. SoVo klarade sig utan en enda varning, vilket kanske var lite underligt eftersom de gjorde åtminstone lika grova fel i första som EIF i den andra halvleken, då som EIF tog alla sina tre varningar.

Somero har en rätt så bra plan till förfogande, den liknade Karis sportplan med tanke på storlek samt skick. Ena långsidan hade blivit rätt så dränkt och bollen stannade ibland i vattnet där, det var dock inte fråga om några synliga vattenpölar utan endast våtare mark.

OM EIF SPELARNA

Brotkin var bra framåt på söndag, passade bl.a. till EIF:s alla tre mål och spelade bra fram Huldin många gånger. Hans defensiva talanger kommer inte alls lika bra fram på yttermittfälts position som inne i mitten på mittfältet, det finns dock rätt många som kan spela defensiv mittfältare. Huldin var också bra framåt, gjorde två mål men kunde ha gjort minst det dubbla. Koncentrerade sig lite för mycket att snacka med domaren Simola. Mittbacksparet # 2 Tony Antus – Silva fungerade bra och Silva överlät till och med några luftdueller åt Antus, som skötte dem med bravur. Ytterbackarna testades ibland, men hade nog en betydligt lättare match än mot ÅIFK t.ex.. Mattfolk på vänsterbacken hade lite problem i första halvlek, men bättrade på sig till andra. # 7 Christoffer Malmberg som vanligtvis spelare vänsterback vilades denna mach eftersom han har spelat rätt många matcher i rad innan denna. På mittfältet jobbade Corcoran mycket igen, både hemåt och uppåt. Hjälp hade han av Eklund som var den defensivare av de två.

VEIKKAUS POÄNG :

*** = Magnus Huldin
   ** = Chris Corcoran
     * = Ilkka Innola

SPELAR INTERVJU : Tony Antus

Andra vinsten i rad nu och ni gjorde 3 mål. Hur känns det att spela nu?

- Känns riktigt bra! Hoppas att vi kan fortsätta på samma vis, skulle vara bra om vi kunde få ihop en lång rad med vinster nu, vilket jag tror att vi är fullt kapabla till. Vi har nu vunnit två matcher utan att egentligen ha spelat så bra som vi vet att vi kan. Så det ser bra ut och känns också bra när vi tagit första vinsterna.

Ni har släppt in 1 mål i tre matcher i rad nu. Tycker du försvarsspelet är i skick eller kunde man ännu få bort det där ena insläppta målet per match?

- Vi har förbättrat vårt försvarsspel mycket de senaste matcherna, hela laget försvarar nu bra men nog finns det ju alltid att förbättra. De mål vi nu har släppt in har alla varit så kallade skitmål och får vi ännu bort dom så ser det bra ut!

Ni har en ny cd-skiva som har varit med om två vinster hittills. Spelarna har fått välja en låt var, vilken var din låt och varför just den?

- Oasis - F***ing in the bushes! Den har ett skönt sound och får mig att tända till lite extra. Oasis är dessutom ett favorit band!

Vad tycker du om samarbetet med Marcelo da Silva och hur är rollfördelningen mellan er?

- Det fungerade genast med Silva redan ifjol när han kom till oss. Silva tar de flesta nickduellerna och jag säkra bakom. Annars delar vi ganska jämnt på resten, turas om att sparka på motståndarna! :) Jag är nöjd och glad med att spela bredvid Silva, han är inte bara en bra mittback utan också en mycket trevlig kille! ;)

/ Matias Wikholm, hobby journalist.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2010 klo 12:35:54 kirjoittanut Mastrodamus »
EIF Fotboll

Poissa Poissa

Vastaus #446 : 26.05.2010 klo 20:01:56

Så var det dags för första derbyt i Ekenäs, det sker på söndagen när LoPa från Lojo kommer på besök. LoPa har inte haft något emot att besöka Ekenäs de senaste två säsongerna. Man har nämligen vunnit med 0 – 2 (Joni Alho x 2)(2009) trots att Vinicius Frasson fick rött kort i den 71:a minuten och hela 0 – 3 (2008). Även matcherna i Lojo har man vunnit dessa säsonger, 3 – 1 (2009) blev det trots att EIF tog ledningen på straff genom Chris Corcoran. Hela 5 – 1 (2008) var slutresultatet efter en fartfylld början med mål i 1:a minuten av Daut Kuqi och i 5:e minuten av Hans Wikberg. Vi får gå tillbaka enda till 2007 och det första mötet mellan EIF och LoPa. Då var EIF bättre på hemma plan med mål av Patrik Lindström och Kenneth Pulkki, dvs. slutresultat 2 – 0. Fast även då förlorade man mot LoPa i Lojo med samma siffror som man vann med hemma. Så på de fem senaste mötena har EIF förlorat varje, så vi får hoppas på en avvikelse i denna trend. År 2006 spelade LoPa i div. III och vann den med klar marginal.

Inför årets säsong har LoPa haft turbulens i sin spelartrupp. Vissa har valt att lämna pga. bristande motivation och flyttat till div. III klubben NuPS, dessa är Miika Talvasto, Topi Salhström och Joonas Ankkuri. Några flera har dock velat testa sina förmågor på högre nivå, genom spel i div. I klubben FC Espoo och dessa är Jussi Koivula, Lauri Hakanen och Kalle Tallqvist. Även Albert Kuqi flyttade till div. I, men han gick till klubben FC Viikingit. Av dessa fyra är det endast Tallqvist som fått ordinarie plast, medan Hakanen gjort några inhopp i slutet av matcherna. Kuqi har varit med på pappret i två matcher medan Koivula inte alls synts till. Mehdi Kuqi och Marko Heino valde att gå till div. II klubben GrIFK som spelar i samma B zon. Någon ny klubbadress för Frasson har inte hittats.

Eftersom åtminstone 10 spelare lämnat LoPa och över hälften av dessa hört till ordinarie i öppningselvan så måste man skaffa spelare utifrån. En fin förstärkning fick man när det blev klart att Nicolas Brain kommer att representera dem denna säsong. Ifjol spelade han i FC Espoo och hjälpte upp dem till div. I, han stod för mycket av FC Espoo:s anfallsspel ifjol och gjorde även 4 mål. Också från FC Espoo kom Elbasan Kabashi som helst håller till ute på kanten i form av yttermittfältare. Från P-Iirot kom Veli-Pekka Nurmi som har 50 ligamatcher i bagaget från spel med FC Inter och FC Jazz. Han är 34 år gammal och blivit vald till LoPa:s kapten. Han skaffades för att fylla luckan som Hakanen lämnade efter sig på mittfältet. Från ÅIFK kom Matias Majapuro som främst spelar mittback. Lassi Luoto studerar i Spanien för tillfället men beräknas ansluta sig till laget någongång i Juni. En teknisk anfallare som bildar ett farligt par med D. Kuqi är Andreas Blamo som är från Liberia. Senast spelade han i USA och man hade lite problem att få hans spelpapper i skick, så han missade första seriematchen men till denna andra kunde han medverka.

LoPa har två år i rad blivit andra i div. II zon B och tränaren Markku ”Fana” Palmroos (tränade EIF före han tog över LoPa 2008) har sagt att denna säsong vill man avsluta med avancemang. Detta försvårades dock när Bollförbundet en månad före säsongsstarten meddelade att endast 1 lag stiger av alla 42 div. II lag. Palmroos tänker iaf. inte nöja sig med sämre placering än ifjol. Han medger att laget blivit klart rätt sent och hoppas att samspelet börjar löpa direkt. Träningsmatcherna har inte gått så värst bra och generalrepetitionen slutade i förlust. Det var den Finska Cup-matchen mot SalReipas (div. III) som man förlorade 4 – 1 på bortaplan. Palmroos hoppades att denna negativa trend medför en bra säsong istället.

LoPa har börjat årets säsong starkt och inledde med 3 segrar. Först föll SalPa med 0 – 2 i Salo efter mål av Brain och D. Kuqi. Sedan var det derby dags i Lojo när nykomlingen BK-46 från Karis kom på besök. Matchen slutade 3 – 1 till LoPa:s favör, men BK-46 kvitterade till 1 – 1 i andra halvlek och hade bra press på i början av andra halvlek. D. Kuqi gjorde dock sitt andra mål för dagen rätt så direkt efter det och sedan fastställde Blamo slutresultatet 3 – 1. Följande i tur var P-Iirot från Raumo som inte lyckades spräcka nollan åt Mikko Kuiro i LoPa-målet och matchen i Lojo slutade 3 – 0. Målen gjordes av D. Kuqi och Alimamy Jalloh gjorde två. Senaste match ställdes LoPa mot Pallohonka som hade nästan samma lag som mot EIF, Konsta Rasimus som är en lovande junior var enda betydande avvikelse. Matchen slutade 1 – 1 efter att Majapuro gjort mål i situationen efter en hörna. Pallohonka:s kvittering kom på straff efter att Kabashi fallit innaför straffområdet och träffat bollen med handen. Med en 10 minuter kvar att spela så gick känslorna lite heta hos Ojembe Olatuga (mittback) och han tog ett rött kort. Han kommer inte att medverka mot EIF.

Man har som sagt ett farligt anfallspar i D. Kuqi och Blamo. I Tyskland har man fått ögonen upp för just D. Kuqi och han har varit till Bayer Leverkusen på test i tre dagar i början av Maj. Som bäst är han hos FC Kaiserslauten på en fem dagars test och kommer hem på fredag. Han kommer alltså inte att missa matchen mot EIF. Palmroos tror att de söker spelare till sina reservlag och om en flytt till Tyskland blir aktuell så tror han att det sker först mot slutet av sommaren.

EIF lider inte av några avstängningar eller skador. Man skapade tillräckligt med chanser i förra matchen, nu är det avsluten som måste bättras på. Försvaret håller bra ännu, dock kunde önskas lite lugnare spel när man vinner bollen och inte har chans till kontring. Känns lite framtvingat nu när man får bollen och oftast försöker uppåt man inte ens alltid har spelarna med sig. EIF har två vinster nu under bältet och en bra stämning i laget. Tränaren Robert Wahlstedt har varit nöjd att det kommit vinster, men skulle vilja se ett bättre spel. Centrumplanen har klippts, vältrats med ångvält och luftats med traktor. Ser iaf. jämnare ut än tidigare, men om det kommer att vara torrt på veckoslutet är planen nog hård. Endast regn kan mjuka upp planen.

SPELAR INTERVJU : Petter Aho (väntar på svar)

LoPa har börjat säsongen starkt med 3 vinster samt 1 oavgjord och 9 – 2 i målskillnad. Hur skall ni lyckas vinna mot dem?

- LoPa har säkert ett starkt lag och fina resultat har de ju radat upp. Vi har också ett mycket starkt lag och resultaten har ju blivit bättre efter en lite svag inledning. En prestation där alla ger allt i alla situationer och där vi jobbar tillsammans ger nog resultat, det är jag säker på. Kompakt försvar, målen framåt kommer nog.

Daut Kuqi och Andreas Blamo har bildat ett farligt anfallspar med 5 mål tillsammans. Hur skall ni få dem under kontroll?

- Vet nästan ingenting om den, förutom att Daut är väl den skickligaste av alla i Kuqi-släkten. Det gäller väl som med alla vassa anfallare att inte ge dem extra tid. Viktigt också att hålla tätt mellan lagdelarna så att mittfältet inte kommer åt att mata dem med fina bollar. Dessutom kan man ju alltid dela ut någon passlig smäll, några sådana och plötsligt börjar munnen och armarna gå snabbare än benena.

EIF har inte gjort mål de två senaste gångerna man mötts i Ekenäs. Kommer du att ändra på denna trend eller överlåter du ansvaret åt någon annan?

- Haha... Interna skämt behöver väl inte bli offentliga. :) Jag är väl fortfarande en av de få i vårt lag som gjort mål mot LoPa. LoPa-KPV (a-jun fm 2002). Alla har sina roller i ett lag, låter väl Tony eller Jens sköta om målgörandet. Men gärna sku jag kunna ta en frispark, 1 av 10 brukar sitta :)

Vad anser du att EIF ännu behöver bättra på spelmässigt och finns det något som du är nöjd med, spelmässigt alltså?

- Vi går i rätt riktning spelmässigt. Fortfarande kan vi förbättra vårt passningsspel, det har både bollhållare och de som är utan boll en del i. Också skärpan kan förbättras i de avgörande passningar och i målgörandet. Onödiga mål ska vi också sluta släppa in, större chans att man vinner en match om man gör det första målet. Nöjd är jag väl främst med att vi håller överlag bra ihop försvarsmässigt och att vi jobbar tillsammans. En god sammanhållning i gruppen gör att man jobbar bättre tillsammans.

/ Matias Wikholm, hobby journalist.

Fick hjälp av mjanders som hade samlat informationen åt mig, så ett tack till honom.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2010 klo 12:31:01 kirjoittanut Mastrodamus »
En observatör

Poissa Poissa

Vastaus #447 : 27.05.2010 klo 09:35:35

Ett stort TACK till Matias och mjanders för denna utmärkta "förhandsbrief" om LoPa matchen!
En observatör

Poissa Poissa

Vastaus #448 : 30.05.2010 klo 23:05:38

EIF-LoPa 2-1 (2-1)  Matchen var spelmässigt ingen höjdare men bjöd på dramatik. Vid 13. minuten blev LoPa:s back Mikko Ruokonen utkörd efter att han bakifrån rivit ner Magnus Huldin i ett genombrott. Den efterföljande straffen sköt Chris Corcoran i mål och vid 21. minuten utökade han behärskat till 2-0. I den 37. minuten kom LoPa åt att reducera genom mål av Daut Kuqi. Det blev inga fler mål idag, men efter LoPa:s mål uppträdde EIF som lag överraskande nervöst hela matchen till slut. Det gäller nu att nolla läget och koncentrera sig på den följande matchen mot KaaPo. 
Gunvald Larsson

Poissa Poissa

Vastaus #449 : 31.05.2010 klo 09:34:48

EIF verks ha bra form i spelet just nu Tuoppi

Sivuja: 1 ... 17 [18] 19 ... 23

Siirry: