FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 00:03:11 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 447 [448] 449 ... 456
 
Kirjoittaja Aihe: Mieshuoraus on jalkapallon syöpä  (Luettu 1412279 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ringo Star

Poissa Poissa


Vastaus #11175 : 14.11.2022 klo 23:32:12

Samaan aikaan AIK puppeloi Euroopassa kausi toisensa jälkeen paljon isommalla markkina-arvolla, mutta HJK:ta veisi pelistä toiseen? Veikkausliiga on aliarvostetuimpia sarjoja markkina-arvon suhteen TM:ssä. Se ei kerro pelaajan tasosta tarpeeksi, vaan enemmänkin siitä, mitä joku kuvitteellisesti tai oikeasti maksaisi pelaajasta.

En ole viestistäsi eri mieltä, mutta on aika hedelmätöntä tarkastella koko sarjan tasoa yksittäisen esimerkin kautta eli tässä tapauksessa AIK:n. Ihan samalla lailla voisi sanoa, että jo karsinnoissa esim. APOELin pudottanut Djurgården voitti tällä kaudella Konferenssiliigan lohkonsa, jossa olivat Gent, Molde ja Shamrock Rovers ja todeta sillä perusteella, että Allsvenskan on hyvä sarja. Sekin olisi hedelmätöntä.

Tämä olisi varmaan toisen ketjun keskustelu, mutta on niitä ruotsalaisseuroja lohkovaiheessa paljon useammin ollut vaikkapa vikan kymmenen vuoden aikana kuin suomalaisia. HJK pärjäisi lähtökohtaisesti ihan hyvin Allsvenskanissa, mutta ihan vastaavasti Klubi saattaisi olla vähän huonommalla kaudella lähes häntäpäätä. Jotain kertoo tason laajuudesta kuitenkin, että joku Östersund on mennyt viime vuosina Eurooppa-liigan lohkovaiheesta pudotuspeleihin.

Yleisesti ottaen ei pelin taso lähellekään aina korreloi tunnelman kanssa. Kaiken maailman Ruotsit, Tanskat, Puolat, Sveitsit jne. laahaavat aika kaukana isoimpien sarjojen perässä, mutta tunnelma on keskimäärin hemmetin hyvä.
kieran

Poissa Poissa


Vastaus #11176 : 15.11.2022 klo 03:52:12

Itse en ole koskaan tuntenut ketään joka fanittaisi jotain ruotsalaista jengiä. En tiedä onko tuo sitten enemmän joidenkin hesalaisten (ja Ahvenanmaalaisten) juttu?
Fanittaminen ja kannattaminen on kaksi eri asiaa.

Itsekin fanitin teininä joskus 30 vuotta sitten monia asioita, ja fanituksen kohde vaihteli pari-kolme kertaa vuodessa. Ja yleensä se fanitus kohdistui johonkin mikä oli juuri silloin pinnalla, tai joku sellainen juttu, jossa olin edelläkävijä, ja sain kaverit siihen mukaan.

Kannattaminen on taas ihan toinen asia, se vie sun sielun ja sydämen, ja olet valmis uhraamaan aikaasi ja tekemään töitä kannattamasi asian eteen.

Kaikilla ei riitä intoa tai kiinnostusta luoda uutta kulttuuria, helpompaa on mennä valmiiseen pöytään, ja olla osa sitä nimetöntä massaa.
Kiitaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Lahti, SM


Vastaus #11177 : 15.11.2022 klo 07:33:05

Fanittaminen ja kannattaminen on kaksi eri asiaa.

Itsekin fanitin teininä joskus 30 vuotta sitten monia asioita, ja fanituksen kohde vaihteli pari-kolme kertaa vuodessa. Ja yleensä se fanitus kohdistui johonkin mikä oli juuri silloin pinnalla, tai joku sellainen juttu, jossa olin edelläkävijä, ja sain kaverit siihen mukaan.

Kannattaminen on taas ihan toinen asia, se vie sun sielun ja sydämen, ja olet valmis uhraamaan aikaasi ja tekemään töitä kannattamasi asian eteen.

Kaikilla ei riitä intoa tai kiinnostusta luoda uutta kulttuuria, helpompaa on mennä valmiiseen pöytään, ja olla osa sitä nimetöntä massaa.


Joo kyllä kyllä. Mutta en myöskään tunne ketään joka kannattaisi ruotsalaisia seuroja. Tai ylipäätään edes erityisemmin seuraisi koko sarjaa. Kuinka yleistä tuo sitten on? Länsi-Suomessa tietysti varmasti on yleisempää, mutta oman kokemuksen mukaan ainakin Hämeessä Allsvenskanin seuraaminen on hyvin vähäistä.
Kuqqen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaimo ei ymmärrä mitä Kiffen mulle merkitsee


Vastaus #11178 : 15.11.2022 klo 07:39:40

Joo kyllä kyllä. Mutta en myöskään tunne ketään joka kannattaisi ruotsalaisia seuroja. Tai ylipäätään edes erityisemmin seuraisi koko sarjaa. Kuinka yleistä tuo sitten on? Länsi-Suomessa tietysti varmasti on yleisempää, mutta oman kokemuksen mukaan ainakin Hämeessä Allsvenskanin seuraaminen on hyvin vähäistä.
Bajen tuntuu olevan yllättävänkin kannatettu Suomessa. Länsirannikko pitkälti edustettuna, mutta esim Instassa löytyy hämmentävän paljon matskua #bajenfansfinland
pizza slut

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #11179 : 15.11.2022 klo 08:37:08

Täällä Länsi-Uudellamaalla näkee kyllä melko usein kaikkien kolmen tukholmalaisjoukkueen (vähiten DIFin) fanikamoja ihmisten päällä. Itselleni on syntynyt tästä sellainen kuva, että rantaruotsalaisten keskuudessa Allsvenskania seurattaisiin ainakin jonkin verran.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #11180 : 15.11.2022 klo 08:52:29

Joo kyllä kyllä. Mutta en myöskään tunne ketään joka kannattaisi ruotsalaisia seuroja. Tai ylipäätään edes erityisemmin seuraisi koko sarjaa. Kuinka yleistä tuo sitten on? Länsi-Suomessa tietysti varmasti on yleisempää, mutta oman kokemuksen mukaan ainakin Hämeessä Allsvenskanin seuraaminen on hyvin vähäistä.

Itse olen Ruotsissa/Sundsvallissa asunut ja Giffarnaa kannatan, mutta en koe olevani tämän topikin kamaa. Ylipäätänsä ruotsalaista futista on tullut seurattua noin 30 vuoden ajan, mutta kotimaista jalkapalloa myös vähintään samalla intensiteetillä kuin länsinaapurin futista.

Tunnen aika paljon porukkaa joilla on suosikkiseura Ruotsista. Yleensähän nuo ovat joku kolmikosta Bajen-AIK-DIF mutta joitain tällä forkalla vaikuttavia/vaikuttaneita kannattavat IFK Göteborgia tai kuten eräskin vanha forumisti, Häckeniä.

Rupesin miettimään keitäs julkimoita on avoimesti jonkun ruotsalaisseuran faneja niin mieleen tuli Paavo Arhinmäki (AIK) ja Miika Nousiainen (Bajen).
Zewe25

Poissa Poissa


Vastaus #11181 : 15.11.2022 klo 09:12:26

Jalkapallon olohuoneen mieshuorien Qatarin kisojen ongelmien hissuttelu herättää kyllä kovaa vitutusta.
kolpakkopaita

Poissa Poissa


Vastaus #11182 : 15.11.2022 klo 09:14:22

En mäkään ole koskaan tuntenut ketään järvenpääläistä joka olis fanittanu pääkaupunkiseudun jengejä. Varmaan joidenkin keravalaisten juttu - ja forumilla ihan hyväksyttävää sen "support your local team" -matran sijaan.

Eikös forkallakin tunnettu Klubin ykkösfani ole Järvenpäästä? ;)
Durden

Poissa Poissa


Vastaus #11183 : 15.11.2022 klo 12:29:03

Jalkapallon olohuoneen mieshuorien Qatarin kisojen ongelmien hissuttelu herättää kyllä kovaa vitutusta.

Tämä saa kyllä otsasuonen sykkimään isosti ja pitäisi vaan olla lukematta. Ei kyllä toisaalta yllätä yhtään tuo meno kun ryhmän lähes kaikki aktiivijäsenet ovat ns. sitä heikompaa ainesta.
Tupac

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: JäPS, Liverpool


Vastaus #11184 : 15.11.2022 klo 12:34:10

Eikös forkallakin tunnettu Klubin ykkösfani ole Järvenpäästä? ;)

No toivoinkin, että joku ottaisi tämän esiin. Ja muistuttaisi, olikos tämä nyt tosiaan pienempi paha? :D

Että olenko minä nyt astetta huonompi ihminen, jota voi täälläkin haukkua, kun olen tämän henkilön tavoin syystä tai toisesta löytänyt itselle jalkapallojoukkueen kotikyläni ulkopuolelta. Olemme molemmat tainneet myöskin löytää sittemmin sen kotikylän joukkueen sydämeemme myöhemmin.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #11185 : 15.11.2022 klo 13:51:51

Joo kyllä kyllä. Mutta en myöskään tunne ketään joka kannattaisi ruotsalaisia seuroja. Tai ylipäätään edes erityisemmin seuraisi koko sarjaa. Kuinka yleistä tuo sitten on? Länsi-Suomessa tietysti varmasti on yleisempää, mutta oman kokemuksen mukaan ainakin Hämeessä Allsvenskanin seuraaminen on hyvin vähäistä.
Mä kannatan ihan avoimesti AIKta. Käyn joka vuosi peleissä paikan päällä ja Stokiksessa asuessani mulla oli kausari. Itseasiassa meidän perheessä myös faija on AIKn ukko.

En silti koe meidän kummankaan olevan mieshuoria. Ollaan tietty joskus käyty myös paikallisten seurojen futismatseissa.

Edit. Kuuntelen lisäksi Antti Tuiskun ja Vesalan sijaan Kentiä. Eli taidan sittenkin olla mieshuora par excellance.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2022 klo 14:01:26 kirjoittanut Monska »
Thouni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, Artsakh, M'well, Zapresic boys.


Vastaus #11186 : 15.11.2022 klo 14:13:23

Tämä saa kyllä otsasuonen sykkimään isosti ja pitäisi vaan olla lukematta. Ei kyllä toisaalta yllätä yhtään tuo meno kun ryhmän lähes kaikki aktiivijäsenet ovat ns. sitä heikompaa ainesta.
Miksi ihmeessä joku tuolla sivulla kävisi? Vähän sama kuin jos seuraisi maailman tapahtumia iltapäivälehtien kommenttipalstoilla, ja kiroaisi päivittäin että onpas ihmiset tyhmiä.
Neemu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP


Vastaus #11187 : 15.11.2022 klo 14:18:18

Miksi ihmeessä joku tuolla sivulla kävisi? Vähän sama kuin jos seuraisi maailman tapahtumia iltapäivälehtien kommenttipalstoilla, ja kiroaisi päivittäin että onpas ihmiset tyhmiä.

Ihmettelen ihan samaa. Omaa tyhmyyttä, jos ohimolla sykkii.
Durden

Poissa Poissa


Vastaus #11188 : 15.11.2022 klo 14:39:32

Miksi ihmeessä joku tuolla sivulla kävisi? Vähän sama kuin jos seuraisi maailman tapahtumia iltapäivälehtien kommenttipalstoilla, ja kiroaisi päivittäin että onpas ihmiset tyhmiä.

Menee varmaan samaan kastiin kuin jonkun Niilo22:n tai muiden vastaavien videoiden katselu youtubesta. En itse katso, enkä oikein ymmärrä, mutta varmaan jokseenkin samasta kyse. Siinä on jollain sakealla tavalla jotain viihdyttävää kun aikuiset miehet käyvät mittelöä siitä kumpi on parempi, Messi vai Ronaldo. Periaatteessa ihan yhtä hölmöä hommaa kuin seurata ajoittain hyvinkin koomista vasemmisto vs oikeisto -taapelua Twitterissä.

Ihmettelen ihan samaa. Omaa tyhmyyttä, jos ohimolla sykkii.

Tämä on totta ja kuten sanoin niin nämä kisoja koskevat jutut pitäisi jättää lukematta. Samoin kuin ne postaukset ja kommentit tuolla joissa dissataan Suomifutista.
kouhi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TPS


Vastaus #11189 : 15.11.2022 klo 17:33:02

Mä kannatan ihan avoimesti AIKta. Käyn joka vuosi peleissä paikan päällä ja Stokiksessa asuessani mulla oli kausari. Itseasiassa meidän perheessä myös faija on AIKn ukko.

En silti koe meidän kummankaan olevan mieshuoria. Ollaan tietty joskus käyty myös paikallisten seurojen futismatseissa.

Edit. Kuuntelen lisäksi Antti Tuiskun ja Vesalan sijaan Kentiä. Eli taidan sittenkin olla mieshuora par excellance.

Etkö olekaan neutraali tukholmalaisen jalkapallon ystävä? Mikä pettymys.
Alty

Poissa Poissa


Vastaus #11190 : 16.11.2022 klo 08:22:01

Mä kannatan ihan avoimesti AIKta. Käyn joka vuosi peleissä paikan päällä ja Stokiksessa asuessani mulla oli kausari. Itseasiassa meidän perheessä myös faija on AIKn ukko.

En silti koe meidän kummankaan olevan mieshuoria. Ollaan tietty joskus käyty myös paikallisten seurojen futismatseissa.

Edit. Kuuntelen lisäksi Antti Tuiskun ja Vesalan sijaan Kentiä. Eli taidan sittenkin olla mieshuora par excellance.

Mitä seuroja ne siellä Tukholmassa kannattaa? Oonko täysin väärässä jos luulen, että suuri osa kannattaa Djurgårdenia, AIK:ta tai Hammarbyta? Jos näin on, niin minkä luulet olevan syynä tuohon?
Pelle-Wermanni

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vaasan Palloseura


Vastaus #11191 : 16.11.2022 klo 09:21:23

Mitä seuroja ne siellä Tukholmassa kannattaa? Oonko täysin väärässä jos luulen, että suuri osa kannattaa Djurgårdenia, AIK:ta tai Hammarbyta? Jos näin on, niin minkä luulet olevan syynä tuohon?

Itse tunnen pari Tukholmassa asuvaa VPS-kannattajaa. Juuri muunlaisia tukholmalaisia en tunnekaan.
Djbb

Poissa Poissa


Vastaus #11192 : 16.11.2022 klo 09:59:51

Itse tunnen pari Tukholmassa asuvaa VPS-kannattajaa. Juuri muunlaisia tukholmalaisia en tunnekaan.
Minä tunnen useammankin Vaasalaisen Vepsun kannattajan, jotka kannattavat myös Tukholmalaista seuraa.

Tiedän myös että Tukholmassa asuu monta alkuperäistä Vaasalaista, joilla on paikallisen seuran kausikortti ja vahvat sympatiat myös Vaasan jengeille.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #11193 : 16.11.2022 klo 10:55:44

Mitä seuroja ne siellä Tukholmassa kannattaa? Oonko täysin väärässä jos luulen, että suuri osa kannattaa Djurgårdenia, AIK:ta tai Hammarbyta? Jos näin on, niin minkä luulet olevan syynä tuohon?
Noita kolmea suurta kannatetaan karkeasti jaolla:

Söderin alue ja villa-alueet Bajen
Östermalm, Norrmalm ja villa-alueet DIF
Lähiöt AIK

Kaikilla on todella vahva ja vankkumaton kannattajakunta, joille sarjataso ei niinkään merkitse.
Alty

Poissa Poissa


Vastaus #11194 : 16.11.2022 klo 11:30:49

Noita kolmea suurta kannatetaan karkeasti jaolla:

Söderin alue ja villa-alueet Bajen
Östermalm, Norrmalm ja villa-alueet DIF
Lähiöt AIK

Kaikilla on todella vahva ja vankkumaton kannattajakunta, joille sarjataso ei niinkään merkitse.

Et tainnut ymmärtää kysymystä. Miksi tukholmalaiset kannattaa nimenomaan tukholmalaisia seuroja? Ja kun otit esiin tuon vertaukseen musiikkiin, niin onko mahdollisesti niin, että musiikin kuuntelussa paikallisuus ei ole ihan yhtä vahvasti läsnä kuin futiksessa?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2022 klo 11:35:49 kirjoittanut Alty »
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #11195 : 16.11.2022 klo 11:52:01

Et tainnut ymmärtää kysymystä. Miksi tukholmalaiset kannattaa nimenomaan tukholmalaisia seuroja? Ja kun otit esiin tuon vertaukseen musiikkiin, niin onko mahdollisesti niin, että musiikin kuuntelussa paikallisuus ei ole ihan yhtä vahvasti läsnä kuin futiksessa?
Koska siihen seuraan kasvetaan. Ruotsissa perheet käyvät yhdessä seurojen tapahtumissa, ja ne seurat ovat lähellä. Siellä myös markkinoinikoneistot hoitavat hommansa hyvin. Derbyn aikana Solnassa on Gnagisland, jossa kolme tuntia ennen avauspotkua on tapahtumaa kaikenikäisille. Seurat käyvät lähikuntien koulussa aktiivisesti, ja näkyvät katukuvassa. Sen lisäksi jokaisella suurseuralla on omat opinto-ohjaajat, jotka tekevät yhteistyötä koulujen opojen kanssa futiksen ja koulun käynnin yhdistämisen kanssa.

Seuroja kannatetaan myös yli lajirajojen. Eli siellä tehdään pienestä asti kokonaisvaltaista seuraidentiteetin rakentamista.
Sigi

Poissa Poissa


Vastaus #11196 : 16.11.2022 klo 13:22:53

Koska siihen seuraan kasvetaan. Ruotsissa perheet käyvät yhdessä seurojen tapahtumissa, ja ne seurat ovat lähellä. Siellä myös markkinoinikoneistot hoitavat hommansa hyvin. Derbyn aikana Solnassa on Gnagisland, jossa kolme tuntia ennen avauspotkua on tapahtumaa kaikenikäisille. Seurat käyvät lähikuntien koulussa aktiivisesti, ja näkyvät katukuvassa. Sen lisäksi jokaisella suurseuralla on omat opinto-ohjaajat, jotka tekevät yhteistyötä koulujen opojen kanssa futiksen ja koulun käynnin yhdistämisen kanssa.

Seuroja kannatetaan myös yli lajirajojen. Eli siellä tehdään pienestä asti kokonaisvaltaista seuraidentiteetin rakentamista.

Sitten on jatkuvuus. Nuo kolme seuraa ovat hallinneet Tukholmaa jotain sata vuotta ja niillä on selkeä toisistaan erottuva identiteetti ja historia, joka kannattelee seurojen profiloitumista ja siten vastakkainasettelua, joka kiinnostaa. Tukholmalaiset olivat ko. seurojen kannattajia silloinkin 30 vuotta sitten kun eivät käyneet pelejä katsomassa.

shots

Poissa Poissa


Vastaus #11197 : 16.11.2022 klo 13:27:27

Eikä tuo nyt päde pelkästään Tukholmaan, vaan kyllä vahva futiskulttuuri näkyy ihan samalla tavalla ympäri Ruotsin. On olemassa vain muutamia isompia kaupunkeja, joissa futis ei ole ykköslaji. Yleensä nämä ovat itärannikon vahvat kiekkopaikkakunnat (Luulaja, Skellefteå jne)
rude but cool

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: hinurit


Vastaus #11198 : 16.11.2022 klo 14:35:24

Mitä seuroja ne siellä Tukholmassa kannattaa? Oonko täysin väärässä jos luulen, että suuri osa kannattaa Djurgårdenia, AIK:ta tai Hammarbyta? Jos näin on, niin minkä luulet olevan syynä tuohon?

Kyllä siellä ruotsissa sitä brittifutista huorataan siinä missä täälläkin, mutta ehkä enemmän sen kotimaisen liigan ohella. Suhtautuminen kotimaiseen sarjaan ei ole yhtä negatiivista ja yhtenä syynä tähän lienee yhteisöllisyys jota seurat Ruotsissa edustavat. Suomesta sellainen uupuu ja se näkyy ihan yhtä lailla kaikkien lajien katsojamäärissä.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #11199 : 16.11.2022 klo 14:56:52

Yksi iso ero tuohon lädifutikseen on, että Tukholman sporttibaareissa pääskriiniltä näkyy Allsvenskan lädifutiksen viedessä pikkutelkkarit. Eli omaa tuotetta arvostetaan, dissaamatta muiden tuotteita.

 
Sivuja: 1 ... 447 [448] 449 ... 456
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa